Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 3568 ggr
smålandsskogarna
0

Tala eller tiga?

Om ca en vecka ska vi träffa vår bankman. Med tanke på vår situation som jag skrivit om här tidigare undrar jag hur vi ska göra. Vi har lån på huset hos den banken på ca 850 tusen sen har vi andra skitkrediter bil odl på ca 400 tusen plus då våra vänners lån som ligger på oss. Hur ska vi göra? Ska vi be banken om hjälp eller ska vi inte säga nått och beta bit för bit? Vad händer om banken anser att vi är totlat överbelånade? Vad är det värsta som kan hända hos banken om vi "avslöjar" vårt läge? Vi har båda fast jobb med bra inkomst och har aldrig missat en betalning.

MichaelE
0

Tiga ska du inte göra, dessutom behöver dem bara göra en kreditupplysning så ser dem direkt hur det ligger till för er.

Med andra ord så är det dumt att dölja något, för det förlorar ni på.

Missat en räkning (ej hamnat hos inkasso)  tror jag inte att dem bryr sig så mycket om, däremot ifall ni har hamnat hos inkasso eller kronofogden är mera relevant.

Ni kommer få det tufft, men jag önskar er lycka till.

smålandsskogarna
0

men kan dom tvinga oss typ sälja huset för att dom anser att vi har för mycket skulder? Jag menar så länge vi lyckas betala för oss har dom ju ingen anledning att vara rädda att dom inte får sina pengar… Förstår du hur jag menar? KAN dom tvinga oss till husförsäljning så länge vi sköter betalningarna?

Hur är bästa sättet att lägga fram det på? Hur mycket har en "normal" familj i skulder utöver huslånet? Vi har en sammanlagd årsinkomst på ca 700 tusen

MichaelE
0

De enda som kan kräva sådant beslut är Kronofogden och socialen. Men det är som sista utväg för att få bukt på sin ekonomi. Så för er del är det lugnt.