Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 3405 ggr
Veero
0

hjälp..

Nu är det så att vi håller på med ekonomi i Samhälle A.

Har en kompliserad fråga som jag inte alls förstår mig på och undrar om någon kan hjälpa mig.?

Birgitta, 53, har jobbat många år på samma företag. Nyligen har hon utsetts till mentor åt Jenny, 27, som är nyanställd. Allt går bra tills Birgitta en dag råkar upptäcka att Jenny tjänar flera tusen mer än hon i månaden. Hon blir mycket upprörd och känner sig lurad och utnyttjad. Är inte hennes yrkeserfarenhet värd någonting? Är det rimligt att en ung, oerfaren Medarbetare som Jenny tjänar mer än sin mentor? Finns det ingen rättvisa?

1. Vad kan det bero på att Jenny tjänar mer än Birgitta? Kan det vara försvarbart om man försöker se det ur arbetsgivarens synvinkel? Och ur Jennys synvinkel? Motivera ditt svar.

2. Vad tycker du Birgitta ska göra?

Tack i förväg! :)

MichaelE
0

Tyvärr är det så i flesta sammanhang att yngre tjänar mer än de äldre och mer erfarna. Detta brukar vara pga att arbetsgivare försöker locka unga till vissa yrken genom att ge dem högre lön.

FrökenFrisk
2

1. Jenny har en utbidling inom området kanske. Jenny besitter de egenskaper som arbetsgivaren vill ha i sitt team och är berädd att satsa på henne från början genom att ge en hög lön kanske Jenny tar jobbet och bli var.

2. Dels kan B framförhålla sina kunskaper VARFÖR hon ska ha mer lön. Hon är ju mentor till J, därav kan hon häva att hon tar mer ansvar och behöver högre lön. I värsta fall kan B kopla in sin fackförening om hon är medlem i en sådan så kan B få hjälp att förhandla.

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 

Halvdansken
0

Birgitta har inte vidareutbildat sig löpande kanske. Bästa sättet att höja lönen är att byta jobb.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

korseett
0

att vara mentor för en nyanställd behöver inte enbart vara kunskapsbaserat för de arbetsuppgifter som den nyanställde utför. Det finns även andra orsaker till att vara mentor.

FrökenFrisk
0

#4 korseett; Kan du inte utvecka ditt svar? Vad finns det för andra orsaker?

Spännande att penetrera en gymnasieuppgift ur ett arbetslivserfarenhets perspektiv.

Glad

FrökenFrisk 

korseett
0

ska försöka ur en dimmig och trött hjärna haha.

man kan vara mentor för att få råd och stöttning hur man kan agera i vissa situationer. En äldre på jobbet har ju varit med om så många fler situationer både privat och jobbmässigt. Det behöver alltså inte vara en ren kunskapgivande mentor teoretiskt. Även att slussas in och presenteras för andra i personalen kan falla på en mentors lott.

Det första Birgitta behöver klargöra är just varför hon blivit mentor. Är det pga att hon rent kunskapsmässigt ska lära ut till Jenny? Har Jenny exakt samma arbetsuppgifter eller kan det vara så att arbetsuppgifterna har förändrats så att den del Birgitta ansvarar över bara är en del av Jennys uppgifter och resterande av Jennys uppgifter är av sådan karaktär att det kräver speciell utbildning och ligger högre upp i inkomstkedjan?

Men har de båda kvinnorna exakt samma arbetsuppgifter får nog arbetsgivaren titta över lönesättningen och premiera Birgitta för det.

Halvdansken
0

"Och ur Jennys synvinkel?" (i fråga 1)

Det är överhuvudtaget inte Jennys problem. Hon känner inte till de andra anställdas lön när hon får platsen. Sen kan det ju bli lite jobbig om det blir dålig stämning pga detta, men det är arbetsgivaren (alt facket) som ska ta den konflikten.
Vilket det i praktiken inte kommer att bli, för de "gamla" anställda tycker att det är enklare att bråka med Jenny än med chefen. Kan leda till mobbning i värsta fall. Den problematiken tycker jag inte du ska glömma bort. Händer nog oftare än vad man tror.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

korseett
0

Ja ur Jennys synvinkel tycker jag också var en konstig fråga. Stackars Jenny blir tyvärr indragen. Det ska finnas ett fall i Göteborg eller iaf västSverige som är snarlikt men där en ung man har anställts till en högre lön än den äldre personen med längre erfarenhet och de ska ha exakt samma arbetsuppgifter. Det är uppe i rätten nu. Jag ska se om jag finner nåt om det.

korseett
1

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5052037

Det här är från radioprogrammet jag hörde. Jag får ibland in Radio Väst, bor för nära länsgränsen