Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 2073 ggr
Mia
0

Hjälp med förfrågningar

Hej!

Jag har en fråga, jag ringde en bank för att kolla upp möjligheter till ett studentlån. Då nämnde personen att jag har väldigt många förfrågningar om lån och jag blev helt chockad, har inte ansökt eller förfrågat om något sorts lån tidigare. Hur ska jag göra? Kan jag på något sätt kolla upp vem det är som försöker förfråga om lån i mitt namn?! Hon nämnde att detta kan ställa till problem för mig i framtiden och jag blir riktigt nervös då det inte är jag som ställer dessa förfrågningar!

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Lumac
0

Förfrågningar får man inte bara när man söker lån/lånelöften. Det kan lika gärna ha hänt om du skaffat ett mobilabbonemang eller beställt något på nätet och valt faktura som betalningsmetod.

Du har inte fått några brev hem? Vad jag vet har jag alltid fått ett skriftligt brev efter att en kreditförfrågan gjorts på mig, och där kan man se de förfrågningar som gjorts under en viss period (kanske senaste året). Idag kan det hända att man får dessa brev elektroniskt, men jag tror man måste välja det aktivt då.

Googlade lite och hittade denna sida där det verkar gå att se sin egen kreditupplysning gratis: https://www.minuc.se/minUC/tjanster/min-upplysning.html