Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 00-allmänt-om-ekonomi
Läst 4152 ggr
[Lillfjanten]
0

egen bostad eller hyra?

jag hamnar ofta i diskussion med min sambo om villalånet. jag står på hälften och har en halv miljon i bolån. topplånet amorteras, men de övriga betalar vi räntor på, så det blir ca 9500 kr i kvartalet på enbart räntor. jag vill hellre hyra bostad. men då får jag alltid svaret att man betalar till sig själv genom att äga bostaden, men det tycker inte jag då jag bara betalar räntor nästan och det är ju banken som får dem, och det är inget jag får åter om vi säljer huset.

men frågan är mer generell: tycker ni att det är bättre att äga sin bostad med alla kostnader som tillkommer, eller att hyra sin bostad, och då slippa extra kostnader?

som sagt, alla jag pratar med som äger hus, säger att man betalar till sig själv och får pengarna åter om man säljer. men jag går inte alls på den linjen Flört

Halvdansken
0

Om du betalar hyra så betalar du ju till den som äger fastigheten, det är heller inga pengar du får tillbaka nångång.

Vill man bo i hus så är det väl vanligast att äga, hyresmarknaden är ganska liten när det gäller villor. Sen är det väl den där grejen att man kan göra vad man vill utan att be om lov. Det är ens eget. Eller bankens.

Vi bor i hus, men det betalar vi av helt på 20 år (8 kvar), och jag tycker att varenda krona är värt det. Snart har vi bara driftskostnaderna och skatten att betala.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Lillfjanten]
0

#1  nej, precis, men så har jag aldrig tänkt, utan för mig är det samma sak om banken eller en hyresvärd får pengarna. jag har aldrig trott att man får pengarna tillbaka, men alla andra säger ju så.. för mig är det ju ett stort minus med ett banklån, som inte sjunker, alla kostnader som tillkommer när man har hus, som ex.vis renovering. för mig är det inte viktigt att bo i hus, jag bor gärna i ett radhus eller tvåplanshus med uteplats.

[FruStein]
0

Fast huruvida man får pengarna tillbaka beror väl på hur bostadsmarknaden ser ut när man väljer att sälja i jämförelse med hur den såg ut när man köpte?

Jag och min man hyr i ett hus med fyra lägenheter ca 10 minuters gångpromenad från Uppsalas stadskärna. Vi bor i en trea på 100 m2 och har tillgång till en stor trädgård samt källarförråd, vindsförråd och tvättstuga. Vi är väldigt nöjda och tycker att det är skönt att inte behöva stå för renovering etc själva.

[Lillfjanten]
0

#3  om jag bara betalar räntor till banken år efter år utan att amortera så betalar jag ju inte till mig själv. ska vi sälja huset så har vi i stort sett lika mycket i skuld som huset är värt. eller, jag tror inte att huset är värt så mycket idag som vi har i skulder. hade alla lån amorterats och skulden minskat, då hade det varit en annan sak. då hade vi gått plus om vi skulle sälja, men så är det inte. hoppas någon förstår hur jag menar :) skulle vi sälja i dagsläget så får jag vara glad om vi går plus minus noll. men vi har då betalat mycket i räntor de senaste åren samt renovering, och de pengarna får vi ju inte tillbaka.

du bor som jag skulle vilja bo, vi bodde i radhuslägenhet innan vi köpte  huset, och jag saknar det faktiskt.

Halvdansken
0

Det är därför man amorterar, begriper inte varför man inte gör det i Sverige? I Danmark betalar man av sina lån, det vanligaste är 20-30 år.

Sen hjälper det nog till att när man säljer sitt hus/lägenhet så är vinsten skattefri!

[Lillfjanten]
0

jag vet inte hur vanligt det är med amorteringar faktiskt. vi har fyra lån på huset, varav vi amorterar lite på topplånet. så har det varit i sju år, så husets värde har vi kvar i lån. är det inte skatt på vinsten? om man nu får någon.. reaskatt vad är det som folk pratar om då? min syster sålde sin bostadsrätt fick betala skatt på vinsten.

Halvdansken
0

Jo i Sverige är det reavinstskatt, men inte i Danmark där jag bor.

[Lillfjanten]
0

aha Cool

Halvdansken
0

Mitt fel, jag var otydlig i mitt inlägg.

Maria
2

Vi har varit på banken och gjort om våra lån ganska nyligen.

Vi hade lite kvar på ett topplån och sedan 3 lån uppdelat på olika bindningtider (1,3 respektiver 5 år)

Nu bakades det sista på topplånet in i de andra lånen så nu är vi av med detta och vi amorterar varje månad och har gjort sedan vi köpte huset för 6 år sedan.

För vår del som tidigare bott i olika lägenheter och även hyrt del av villa så har vi ett billigare boende nu och vi betalar till oss själva.

Jag ser amorteringarna som ett slags pensionssparande.

/Maria

Åsa S
0

Kom fram till att min månadskostnad blir lägre ifall jag äger min lägenhet än om jag hyr här i mitt område har dock inte börjat amortera av än men lägger undan pengar varje månad och tänkte betala av en del då jag förhandlar om lånet + jag funderar på att lägga en del av lånet hos JAK (räntefri medlemsbank, man betalar dock avgift för att få¨låna men det blir ju ändå bra mycket mindre än vad man betalar i ränta till vanliga banker)