Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett04-studerande
Läst 5548 ggr
MichaelE
1

Högre studielån!

Japp, nu får alla högskolestudenter som söker studielån i höst får hela 498 kr mer.

Så numer ligger hela summan på 9400kr i månaden.

källa: aftonbladet

[sakring]
0

Det är nästan 3000 kr mer än vad jag får ut i sjukbidrag!

MichaelE
0

Lite intressant att studerande ska få mer pengar för att få ett jobb medan dem som är sjuka och har ett jobb får mindre.

Elshira
1

Min pojkvän pluggade för ett tag sedan och han förstår inte hur hur studenter kan säga sig vara "fattiga" (ha det dåligt ställt) när man tar studielån.

Han bodde i en lägenhet själv i Uppsala = 3000, hade tv, internet varje månad för 500, mobil för 350 och el för 500 + mat ca 1500 kr sammanlagt: 5850.

Resterande gick till typ ny tv, högtalare, dator och lite kläder då. Men liksom, 3000 kr månad kan ju knappast anses som snålt, och nu då + 500 kr.

Är det verkligen skäligt att festa upp flera tusenlappar/månad? o.O

Hakuna matata!

MichaelE
0

#3 Det är just därför studerande är fattiga. De är ute nästan varje helg + en del tisdagar och onsdagar. De bränner några hundra varje gång samt ibland tar de också en taxi till och från. Det blir snabbt några tusen.

Det jag tycker är dåligt är ju att skolverket (eller vilka är det?) som påstår att studenterna är så fattiga. Idag har man 1500 kr mer än vad man hade för 4 år sen så dem borde inte klaga. Man bör uppmuntra studenterna till att plugga och inte supa genom sina studier.

De bör tänka på att de köper sprit där ränta tillkommer…

Chilli10
0

Håller med om det #3 skriver. Tycker inte att det känns ett dugg fattigt.
Men alla ska ju festa hela hela tiden, inte konstigt att pengarna tar slut då..

Jag och sambon skulle klara det utan problem om båda pluggade, då har vi hund också. Bil också föresten.. Visst så kanske man inte kan spara, men klara oss det skulle vi göra :)

MichaelE
0

Dessutom får du bostadsbidrag när du pluggar.

Chilli10
0

#6 Jasså, kan man få det också :)

Elshira
0

#7 5-700 kr tror jag :)

Hakuna matata!

MichaelE
0

Upp till 1100 kan du få.

Elshira
0

#9 Aha, åhfan :P

Hakuna matata!

flisan708
1

Tycker det är positivt att studenterna får mer, frågan är om bidraget ökar eller om lånedelen höjts. Bostadsbidrag - kan inte alla få, beror på vilken boendeform man har och vilken hyra man har. När jag pluggade fick jag det inte. Kan inte hålla med om att studenter har mycket pengar, det man kanske glömmer är att böcker kostar en hel del när man pluggar och det är inte bara en bok per kurs. Upplevde inte mig rik när jag pluggade men det gick för att jag hade sparade pengar. Tillhörde inte dem som festade bort pengarna.

[ErikSvensson]
1

Nej jag förstår inte heller hur man inte kan klara sig på nuvarande studiebidrag/lån. Jag hade 7200 eller något när jag pluggade och gjorde min slutpraktik i stockholm. Hade inga som helst problem att klara mig på det (visst gick jag inte ut och drack eller dyl. men gör man det får man banne mig skaffa ett extrajobb..) Glad

[mysvensk]
1

Jag förstår inte heller riktigt det här med "åh vi är så fattiga". Sen super de varje helg, går på cafe flera gånger i veckan osv. Jag jobbar och har inte råd med sådant… Däremot tycker jag att bidragsdelen ska höjas några  hundralappar samtidigt som man sänker lånedelen med samma summa (minst)

Lojs
2

Jag är högskolestuderande, ensamstående med en son som jag har varannan vecka, jag har en trea med hyra på närmare 6000 kr i månaden och inget bostadsbidrag. Jag pendlar till staden jag pluggar i, vilket kostar ytterligare 1660 kr i månaden, och kurslitteraturen är ofta väldigt dyr och svår att få tag på second hand.

Jag lovar, jag är inte ute och festar bort mina pengar. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[mysvensk]
0

Det är väl dock lite skillnad. Det ska finnas anpassningar när man är förälder. Men alla ickeföräldrar ska inte få så mycket som du borde få.

Lojs
0

#15 Jodå, jag får ju 500 kr extra i månaden för att jag har barn. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[mysvensk]
0

Oj så mycket jämförts med vad det faktiskt kostar att ha barn >.<

Det är väl inte ens dagiskostnaden?

Sen tillkommer extra hyra, extra mat, extra tvål, extra kläder, extra möbler, extra resor osv. Och så vill man ju faktiskt att barnet ska få göra något någon gång…

Lojs
0

#17 Japp, men jag får ju halva barnbidraget med. Det funkar faktiskt, man lär ju sig att leva efter de resurser man har, att prioritera. Jag köper nästan aldrig kläder till mig själv till exempel, och märkesgrejer till sonen är ju bara att glömma. Jag deppar inte för hur lite pengar jag har. Men som sagt, mycket festande blir det inte. ;)

Sedan just det med hyran, vill man bo i vissa studentstäder så kan ju hyran för en mindre lägenhet ligga på 6-7000 lätt, plus att maten ofta är dyrare om man inte kan ta sig till lågprisaffärerna, vilket kanske är svårt när man inte har råd med bil osv.

Och om man ska ha någon form av intresse utanför studierna som tar pengar, då blir det lätt att man får leva på pasta och ketchup. (Vilket jag har vänner som varit tvugna att göra)

Sedan är det klart att det är ännu tuffare på sjukbidrag, (been there, done that…) men jag tycker ju studenterna är värda de extra kronor de kan få.

Väldigt bra att vi som pluggar får tjäna lite mer nu med, utan att det påverkar, innan var det ju rent löjligt hur lite man fick tjäna. (Men jag tycker fortfarande csn borde strunta i hur mycket man tjänar när man faktiskt inte pluggar, dvs för min del under sommaren.)

Medis på akvariefisk.

MichaelE
0

Att bidragsdelen skulle höjas vore bra. Sedan när det kommer till alkoholen så går det åt en hel del till det, både av egen erfarenhet samt i och med det jobb jag har i dagsläget. Det är många ansikten man ser från helg till helg.

Men det går att leva billigt som student, men det beror också på vad prioriterar.

Mia
0

9400 är det väl inte? Jag pluggar på universitet på heltid och får 8900kr.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Lillfjanten]
0

#1  man kan väl inte (tycker jag iaf) jämföra ett lån med sjukersättning?

#2  ett studielån ska ju betalas tillbaka och det tycker jag inte heller kan jämföras med sjuklön/sjukpenning.

eller har jag missuppfattat era åsikter? själv är jag inte ett dugg avis på dem som pluggar,(har inte sagt att någon här är det, ska jag väl säga också) jag unnar dem alla lån och bidrag de kan få för att de jobbar hårt. önskar att jag haft de ambitionerna som ung :)

[Lillfjanten]
0

läste nu i artikeln som ts refererar till, det handlar om studiemedel, men det är väl i många fall både ett lån och bidrag? bidraget behöver betalas tillbaka, men har vissa villkor för att man ska få? rätta mig gärna, för detta är en djungel, men en intressant sådan :)

MichaelE
0

#22 Bidrag betalar du aldrig tillbaka utan det är självaste lånet. Däremot så om du avbryter dina studier eller inte lyckas läsa tillräckligt många poäng så kan du bli återbetalningsskyldig och då måste du även betala tillbaka bidragsdelen.

[FruStein]
0

Låter bra. Hur levnadssituationen för studenter ser ut varierar. Själv började jag mina studier som singel i en studentbostad på studieorten. På slutet pendlade jag 10 mil med pendeltåg och levde med min då arbetslösa pojkvän vilket innebar att alla mina extrapengar räknades in när försäkringskassan skulle bevilja bostadstillägg. Jag jobbade extra så ofta jag kunde, men det innebar ju också att vi vissa månader inte hade rätt till något bidrag. Jag läste till lärare och vi hade oftast ganska billiga böcker och jag köpte allt jag kunde begagnat samt sålde av litteratur jag inte trodde att jag skulle behöva i framtida kurser. Vi klarade oss bra, men visst var det tight ibland. När jag började pendla kostade ett månadskort 750 kr. Inom två år höjdes det till 1100 kr för 10 resor (fem skoldagar). Det som avgjorde vår ekonomi är att vi har en otroligt fördelaktig bostad med en låg hyra. I Uppsala är det stor brist på bostäder och många utnyttjar situationen genom att ta ut ockerhyror när de hyr ut enstaka rum i andra hand. Jag vet själv att det är en himla skillnad på att plugga i Gävle jämfört med Uppsala.

mikkilina
0

Är man rik om man lever på lånade pengar? Nej.

Elshira
1

#25 Visst är man inte det, men att påstå att det är halvt omöjligt att faktiskt leva på de studielån man kan få är för mig halvt obegripligt.

Men visst, hittar man inte lägenhet för att man inte orkar pendla någon timme om dagen eller inte anser sig ha råd så får man väll helt enkelt plugga någon annan stans…

Hakuna matata!

Oriel
0

Det är ju jättebra att staten lånar ut pengar som de sedan får tillbaka i form utav skatter. Dessutom gynnar det alla företag vilket gör att de kan anställa fler.

Man får bara bidrag och lån för 10 månader, detta betyder att man måste spara för att överleva de övriga två månaderna om man inte får jobb. Detta betyder att man får leva på cirka 7400 kronor varje månad.

-' Rebecca Johansson

MichaelE
1

#27 Du är både negativ och har ett litet fel, visst får dem igen i skatter men också i ränta som du inte kan skriva in i deklarationen.

[Moa-]
0

Oriel; det är ej tänkt att du skall räkna så på studielånet, sommarmånaderna skall du antingen arbeta eller läsa sommarkurser på vilket även de berättigar till studiemedel (tänk dock på att ta hänsyn till maximala antalet veckor med studielån/studiebidrag). Utöver detta så finns i nödfall kommunens försörjningsstöd som även studenter kan ha rätt till under sommaren…

Oriel
0

#29 Jag menar om du inte vill jobba eller läsa på sommaren, då kan du göra så.

-' Rebecca Johansson

[silkesnosen]
0

Alltså studiestödet är ju på 8920:-

Jag festar inte, lever högst sparsamt, men måste ändå jobba extra, då jag behöver få ut åtminstone 2000:- extra i månaden, så jag förstår ingenting av vad ni pratar om.

Det går, men jag har inga utsvävningar…

[Moa-]
0

Oriel; ja, men det låter som ett märkligt sätt att se på saken, det finns i absolut värsta fall socialt stöd att ta till under sommaren. Jag vill leva inte svälta under året, då arbetar jag hellre under sommaren.

silkesnosen; vilka övriga omkostnader har du? Vad ligger din hyra på? Om du måste arbeta för att leva ett drägligt liv, jag anser att jag har en hög hyra och en del fasta extrakostnader men nog hade jag klarat mig utan större problem om jag avstod från vissa extrautgifter utan att behöva arbeta extra under terminerna.

[silkesnosen]
0

Tja jag har en låg hyra, tack o lov 1854:- sedan är det ju el, försäkringar, internet, mobil, busskort, katt och telefon. Sedan har jag en del hälsoproblem, så mat o övrigt ligger iaf på 2500:-(lagar ändå allt från grunden) hm sedan tillkommer ju ngn bok, men tja det är ju extremt precis, så vill man kunna göra ngt utanför det absolut nödvändigaste, så måste jag arbeta(vilket jag gillar iof).

[Moa-]
0

Du har en hyra på under tvåtusen och anser att du måste arbeta??? Elen borde ligga på runt 200 kr - 300 kr/mån, internet beror ju på vad du har för avtal men borde vara max ett par hundra det med, även mobilen ett par hundra och du har du fast telefon som student?

Efter mat och hyra så borde du ha 4566 kr/mån kvar till övriga utgifter, högt räknat med övriga kostnader borde du ha 3000 kr/mån kvar till kurslitteratur och nöjen…

Tur att du hittat ett sätt som gör dig nöjd i alla fall! =)

[silkesnosen]
0

El ligger på närmare 500 varannan månad. Mobil 300, Telefon+internet 550 i månaden, ska distansstudera, så måste ha bra avtal, men säkert inte det bästa. Sedan tillkommer medecin o så. Jag är äldre så har inga rabatter för att jag är student.

Om jag räknar ihop mina fasta kostnader på ett ungefär, så ligger de på ca 6300, sedan tillkommer böcker, kanske måste köpa ngt klädesplagg. Nu är jag till exempel bjuden på bröllop o ska fixa möhippa, sedan ngt läkarbesök på det….foder till katten…Ja, om man vill göra annar än att bara titta in i en vägg och jag super inte och lagar bara storkok…så har kanske i bästa fall 2500 över, som går till det sistnämnda och jag försökert även spara lite.

[Moa-]
0

Ja, då blir kostanden för el ungefär 250 kr/mån, med din otroligt låga hyra så förstår jag att internet kan bli lite dyrare då jag antar att fiber inte är indraget i fastigheten (jag betalar 125 kr/mån för 10/10 Mbit/s).

El, mobil, internet + telefon, hyra och mat för dig blir enligt ovan 5454 kr/mån, vilket skulle ge 3466 kr/mån över till katten, medicin och läkarbesök… Självklart tillkommer ibland extra utgifter och händelser men som regel borde du klara dig bra på studiemedlet. (Sedan att du väljer att arbeta för att förbättra din standard är en annan sak, det är ett individuellt val…)

De rabatter som är relaterade till studier är samma oavsett ålder (så länge du studerar på heltid).

[silkesnosen]
0

Nej, tyvärr är det inte så med rabatter, exempelvis på resor, är ju sjukt gammal;) hm visst går det men jag anser ju att om man läser i väldigt många år, så måste man ju kunna leva lite.

har försäkringar på katten o till mig som tillkommer och lite annat, men mina fasta utgifter ligger som jag nämnt ovan.

Jag är nöjd med mitt liv, men jag tror nog att bilden av studenten bör nyanseras lite, alla super inte och har noll koll. Jag jobbar för att leva, men även för att skapa en anställning tills att jag kommer ut. Jag skapar kontakter:)

[Moa-]
0

SJ har dels ungdomsrabatt, dels studentrabatt (att dessa råkar vara exakt lika stora) studentrabatten får du genom mecenatkortet (samt studerandekortet och övriga) som flaggas med en SJ symbol om du studerar på heltid. Jag vet inte vart du bor, men enligt studerande kortet skall det även ge rabatt på resor med SL (om du skulle råka på i Sthlm). Dessa studentrabatter som är kopplade till mecenat tillkommer samtliga studerande, oavsett ålder, sedan att det finns ytterligare ungdomsrabatter är en annan sak…

Självfallet finns det andra fördelar med att arbeta än de pengar som det ger, även om jag för tillfället arbetar mest för att få in extra pengar. Sedan anser inte jag att det är fel att gå ut och festa bara för att man är student, dock vet jag ej vad du klassar som "ute och super"… Allt är avvägningar för vad som är mest värt för just dig som person, vissa vill ha katt, andra bil, någon festa och en fjärde prioriterar ett gymkort… (Alternativt en kombination av flera =P)