Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett04-studerande
Läst 3929 ggr
Oriel
0

Kommer budgeten att hålla?

Jag och en kompis skall flytta till Halmstad för att studera och vi ska dela på en lägenhet.

Vi kommer båda att ta fulla csnlån och bidrag vilket ger oss ungefär 7400 kronor varje månad (om vi sparar för de bidragsfria månaderna). Vi kommer även att söka bostadsbidrag.

Ingen av oss planerar heller att skaffa bil och vi kommer nog inte att jobba extra.

Kommer vi att ha råd att dela på en lägenhet som kostar 7500 kronor i månaden?

-' Rebecca Johansson

[Vargöga]
0

Får ni tillsammans 9600kr så tycker jag att lägenheter låter alldeles för dyr för er.

Oriel
0

Räknade lite fel, vi kommer tillsammans att ha 14866 kronor

-' Rebecca Johansson

Åsa S
0

Många hyresvärdar brukar kräva att man tjänar (eller får pengar på annat håll) som motsvarar 3ggr hyran annars får man inte hyra hos dem,  det anses som lagom bostadskostnad och man ska ju kunna klara alla andra utgifter, så finns det nån lägenhet för runt 5000kr låter det mer lagom.

[Moa-]
0

Jag har som ensam student en hyra på 4800 kr (studentlägenhet, 10 månaders hyra), det fungerar om du inte lever allt för extravagant. (Jag har även bil och fritidsintressen, så allt handlar om att prioritera…)

Oriel
0

Vad brukar du lägga i månaden på till exempel mat och övriga kostnader?

-' Rebecca Johansson

[Moa-]
0

Det varierar, jag lever lite "mot hur jag lär", jag vet att jag inte äter saker som jag ej är sugen på för dagen och så, så skulle kunna skära ned matkostnaden om jag skulle anse det värt det. I snitt lägger jag kanske 500 kr i veckan ungefär på saker från mataffären (inkluderar annat än ren mat med andra ord). Utöver detta tillkommer när jag äter ute (vilket ibland kan korrigera ned övrig matkostnad).

Utöver maten ser det ut ungefär enligt nedan:

Mina generella fasta månadskostnader; bensinkostnader på 400 kr - 800 kr, 350 kr i mobilräkning, 50 kr hemförsäkring, 115 kr bredband (345 kr/kvartal).

Mina "privata" extrakostnader varje månad; tandvårdsavtal, välgörenhetsbidrag och medlemskap i organisationer, 500 kr i "medryttaravgift".

Jag arbetar dock extra en del så min ekonomi brukar sällan vara några problem vilket är tacksamt då t.ex. bilen gärna medför höga extrakostnader ibland…

MichaelE
1

För er skulle jag nog säga att ni ska föröska få tag på en billigare. 5000 är mer rimligt i ert fal, detta är pga oförutsedda händelser - att någon av er flyttar eller hoppar avstudierna etc.

[Moa-]
0

MichaelE; i vilken studentstad kan du hitta en trea till det priset? Jag anser att det är ett mycket rimligt pris för en trea i en studentstad, högt för en trea i en mindre ort men ej i de större universitetsstäderna…

MichaelE
0

#8 Alla, allt beror på om det är en studentlägenhet eller vanlig hyresrätt samt hur många kvadrat den är på, när den byggdes, kall- eller varmhyra samt avstånd till centrum. Det hela handlar om att prioritera.

[Moa-]
0

MichaelE; ja, men inne i staden är det i stort sett omöjligt att finna en trea till den hyran, vill du bo i någon "förort" så finns möjligheten, men inte om du vill bo inne i staden. Varmhyra är väl allmänt det vanligaste för hyresrätter och ev. elkostnad brukar ligga på ett par hundra kronor per månad, vilket inte nämnvärt påverkar jämförbarheten… Dessutom skall det vara en lägenhet som är rimlig för studenter att få hyreskontaktet på, att det finns lägenheter till en bättre hyra som kräver 25 års köpoäng låter ej som ett relevant alternativ för TS.

Det låter som att TS har hittat en lägenhet som de tror att de skulle trivas i och frågan är om ekonomin skulle fungera. Jag anser att ekonomin borde hålla, under förutsättningen att de antingen lever extremt snålt i övrigt alternativt siktar på att finna alternativ finansiering under sommaren i form av sommarkurser eller sommarjobb.

Självfallet varierar priset med standard, geografi och vad som ingår i grundhyran, dock är det i många studentstäder svårt att prioritera utan det handlar mera om få någonstans att bo med tak över huvudet.

MichaelE
0

#10 Nybyggda hyresrätter är inte alltid varmhyra. Sedan tror jag att ingen här räknar med studielitteratur. Den brukar ligga på kring 500-1500 per studieperiod (1000-3000/termin) beroende på vad ts och hens vän ska läsa. Sedan beror mycket vad man tänker göra vid sidan studierna. I det här fallet kommer inte pengarna räcka till. Problemet är att de måste ha 22500 kr sparade bara för att klara av hyran under sommaren. Därför måste del välja en lägenhet med lägre hyra (sök) eller då är dem tvungna att jobba eller gå hos socialen på sommaren. De har inte råd att spara 3000 kr i månaden.

[Moa-]
0

De får som sagt räkna med att arbeta eller läsa sommarkurser som ger rätt till studiebidrag + studielån under sommaren. CSN är ej konstruerat på det sättet att pengar skall sparas undan, utan det är så kallade levnadspengar som ges för de veckor som aktiva studier bedrivs. Majoriteten av hyresbostäderna har varmhyra. Jag klarar mig som sagt bra med en högre hyra (räknat per person) under terminerna, trots att jag har bil och inte lever direkt sparsamt… Studielitteratur är givetvis en kostnad som tillkommer till viss del, nu när jag senaste året främst läst kurser på distans har jag dock lånat samtlig litteratur på biblioteket, vissa kurser bygger på artiklar som finns på nätet alternativt kompendium. Av de som studerat i några år så känner jag numera ingen som personligen köper in all kurslitteratur. Oavsett vilket så anser jag att hyran är minst sagt rimlig, här i Linköping känner jag ingen som har en hyra under 3800 kr/mån.

MichaelE
0

#12 Jag utgick från vad TS skrev att de tänker spara för sommarmånaderna - vilket tyvärr inte kommer kunna gå.

Visst har du rätt i det du skriver, men det går att hitta lägenheter som ligger på kring 5000. Under det kan bli svårt, men för dem kan det vara värt varje slant.

Till TS:

Mitt råd är att ni funderar över ifall ni verkligen ska ta dnna lägenhet. Ni måste ha rullande inkomst och ni bör spara pengar till december då CSN-lånet är betydligt lägre än vad det är övriga månader, samma sak med maj. Ni måste ha inkomst under sommaren, ni kan inte rent ekonomiskt spara ihop till sommarhyran då ni måste spara 3000 kr i månaden.

Är ni tvungna att ta den så gör det, men kan ni hitta en billigare så vore det bra för er egen del. Bostadsbidraget är på 1100 maximalt, men ni bör tänka på att ni kan få mindre då FK kan anse att ni bor i en för stor osh/eller dyr lägenhet. Samt ifall ni får pengar från socialen på sommaren kan dem tvinga er att flytta pga samma orsak. Enligt deras norm (av vad jag minns, uppdatera mig gärna) så ska två personer som bor tillsammans inte ha större än 68 kvm boyta (exklusive väggar och balkong/uteplats).

[Moa-]
0

Ja, vi har lite olika erfarenheter men är i grunden överens.

Det gäller att fundera igenom och aktivt välja om det är värt boendekostnaden och eventuella prioriteringar som måste göras till följd av bendekostnaden. För mig är det inte en hög boendekostnad om du lever på fulla studiemedel och avser arbeta under sommaren. Att spara in till sommarmånaderna är främmande för mig och jag känner ingen som skulle fundera i de banorna, de flesta jag känner har ett relativt (eller extremt) tomt konto i slutet av månaden…

1300 kr är det maximala bostadsbidraget på numera, dock gäller att samtliga kriterier uppfyllts, men endast den av er som hyr bostaden har rätt till detta bidrag om jag förstått detta rätt. Mer om bostadsbidrag och regler hittar ni här.

Mona22
2

självklart kan det gå. Beror helt på prioriteringar.

Ni har in nästan 15000 och efter hyra har ni kvar ca 7000kr.

Det är bra mycket mer än vad vi har kvar efter hyra+lån och vi har djur,flera bilar och olika hobbies och det går hur bra som helst.

Visst kan man inte leva något lyxliv när man inte har så jättemycket men som sagt, prioriteringar…