Helt pank :(
Sitter med gråten i halsen. Jag är 15 år, får betala allt jag ska ha själv. Inget barnbidrag får jag, utan jag får ta av mina egna sparpengar. Har flera gånger gett förslag om att jag kanske ska ta egen del av barnbidrag och det låter ju bra, tycker mamma och pappa, fram tills den dagen de själva behöver pengar och 'glömmer' att jag ska ha mitt barnbidrag.
Kan väl tillägga, även om ni kanske förstår, att vår familjs budget inte är jätte bra. Pappa jobbar i Norge och mamma jobbar på en fabrik här i Sverige (de är tillsamans, gifta!). Han var helt pank nu för någon vecka sen, men så fick han 15'000 kr av mina farföräldrar men vägrar nu ge mamma och mig & min bror pengar så att vi klarar oss. Igår hade mamma 100 kr som hon kunde ha för att ge oss mat. Hon har redan tagit flera tusen kronors lån av mina morföräldrar, så hon vill inte be om mer.
Varför har vi sådan kris..? Pappa har skrivit på papper så att han betalar extra pengar och ger bort till sådana som behöver ta lån, eller någonting. (Vet inte exakt).
Medans pappa jobbar i Norge samtidigt som han sköter (betalar räkningar ex) vår bostad, vi ska flytta upp till i sommar, så får mamma betala alla skulder, räkningar osv här hemma i huset här - som nu är sålt.
Ärligt talat är jag så sjukt trött på detta! Pappa vill inte ta ett lån, så att mamma kan få betala alla skulder osv här i Sverige innan vi flyttar till Norge, och sedan bara behöva hålla sig till ett lån.
Vad gör jag? Hur får jag pengar? Jag kan inte sommarjobba i sommar, är bara 15 år (krävs 16 års ålder i staden jag bor i), och så ska jag ju flytta. Kan inte ta extra jobb heller. Har ju så mycket skola och när jag kommer hem måste jag fortsätta plugga samt hjälpa mamma i huset.
Nu har jag t.ex inte råd till någonting. Allt jag har är 7 kr. Inga sparpengar finns hos varken mig, mamma eller brorsan. Mamma har tagit och lånat pengar hos mig förut. Hon har väl tagit halva summan (när jag haft) och sen har hon liksom bara betalat tillbaka halva summan av det hon lånat.
Kanske betalat tillbaka mer eller mindre efter ytterliggare ett tag.
Hade liksom behövt 75 kr nu, för att få råd till ett kontantkort. Men vad gör man? :o
Putt, putt putt..

låter jobbigt, förstår dock inte helheten, har din pappa gått i borgen för andra elr avd menas med att han ger bort pengar till sådana som tar lån?
vet inte vilka råd jag kan ge dig, mer än att du inte alls är själv i denna sitts. många familjer har dålig ekonomi, Förhoppningsvis så blir det bättre för er efter flytten, Låter som att ni betalar boende både i sverige o norge? att din mamma inte vill låna mer pengar ska du inte vara ledsen för utan känn dig stolt över att hon försöker klara sig på det som finns. att låna löser tyvärr offta inga problem i längden.
ang barnbidrag så har jag en dotter som också är 15 år. och hon får inte hela barnbidraget heller, hon får 100 kr i veckan.
det finns fonder att söka till aktiviteter elr annat,tex majblommefonden, kuratorn på skolan kanske kan hjälpa dig. svenska kyrkan kan man i endel försammlingar söka hjälp hoss med. tex till kläder om det fattas.
hoppas att du blir lite uppmuntrad även om jag inte kan lösa dina problem,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Kanske kan du dela ut reklam, http://www.delareklam.nu/index.php?page=soek-jobb . Jag hoppas det löser sig för dig och din familj.

Vad menar du med att du får betala "allt" själv? Föräldrar har försörjningsplikt för sina barn, vilket innebär att de ska betala mat, kläder, sjukvård osv för dig.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Och om din pappa har gått i borgen för nån annan är det inte säkert att han får låna pengar i banken är inte lätt få låna pengar i bank så troligtvis är det inte så att han inte vill låna utan banken har bedömt att han faktiskt inte klarar av att betala av fler lån är inte gratis låna pengar. (kanske han skäms lite över att ha så dåligt ställt att han inte får låna så han säger han inte vill)
Och se till så du inte gör samma misstag gå ALDRIG i borgen för nån annan.

Du kan börja sälja Aftonbladet eller Expressen. Gjorde jag när jag gick i skolan, ett perfekt extra jobb på helgerna, man får erfarenheter som kan vara en bra merit till senare CV.
Får inte för mina föräldrar :(
Jag har själv haft det liknande, men du måste se till att du inte ska bli lidande för det heller.
Vad får du betala förutom t.ex kontantkort till mobilen?
Är det så att dina föräldrar bara är relativt oansvariga (har man inte så stor lön så krävs det inte så mycket för att man ska gå back, det behöver inte ens handla om tusenlappar liksom) eller är det som nämnt här att din pappa gått i borgen eller liknande? För med två heltids(?) anställningar borde ni verkligen ha råd att försörja er "normalt sett", även med två väldigt låga löner. Så frågan är ju som sagt varför det blivit som det blivit.
Det du själv kan göra, om det inte verkar lösa sig är att kontakta socialen och förklara ditt problem så får de hjälpa till med att reda ut det hella och få till ekonomin.
Antingen behöver dina föräldrar en rationalisering och prioritera vad som är viktigt att lägga pengar på, eller om det gått så långt att de kanske får fundera på ev skuldsanering. Något måste ju uppenbarligen göras i.af.
Hakuna matata!
Elshira föräldrarna betalar för 2st boenden, ett i sverige och ett i norge enligt första inlägget. Även om man har 2st hyfsade löner heltid kan det vara tufft få det att gå runt ifall man ska betala för 2st bostäder + om man har lån, borgensåtagande etc. Och som jag förstått är det tillfälligt och att de snart ska flytta till Norge där pappan bor så det är väl kanske mest tillfälligt det är knapert med pengar och då bör man hjälpa till och alla kanske avstå från vissa saker man kanske är van att ha.
Vet mina föräldrar hade det jäkligt tufft ett tag och de fick inte hjälp från socialen för äger man hus, bilar mm. måste man sälja allt det innan man får hjälp. Mina föräldrar hade knappt ens råd köpa toapapper eller mat, jag avstod veckopeng mm. när jag visste de hade det dåligt man kan klara sig utan godis, mobiltelefoner, bio, kläder etc. ifall det gäller under ett tag, är bättre ifall de lilla pengar som finns används till att betala bostaden och maten, för vem vill svälta eller bo ute på gatan.