skuld!!
Jag har skulder hos csn sedan jag pluggat på komvux, folkhögskola och nu senast för tre år sedan en ky utbildning. Inget jobb har jag fått men en diagnos ADD/Asberger. Skuldserna har hamnat hos fogden då jag i periodvis varit arbetslös ganska så länge. Har i 1½ år haft kommunal anställning på Del-Ta produktion i Kalmar och i november började fogden göra utmätning på lönen nu är anställningen slut och fått brev från fogden att eftersom anställningen så ska dom inte dra något. Mycket av det jag har hos fogden är från csn och skulle vilja att dom stoppade för annars blir det så att när jag börjar betala igen så blir fruktansvärt mycket pengar…någon som vet hur csn kan tänkas göra?
Jag är ledsen, jag förstår inte riktigt vad det är det frågar för något…
Du har skulder hos CSN som förfallit till betalning och hamnat hos Kronofogden, Kronofogden genomförde utmätning av din lön som nu har upphört i samband med avslutad anställning, har jag förstått rätt såhär långt?
Vad är det du vill att CSN skall göra? De kommer inte att stryka dina obetalda skulder hos Kronofogden om det är det som du önskar. Du kan ansöka om nedsättning (om lånen är tagna efter juni år 2001) som gör att de amorteringar och räntebetalningar som förfaller till betalning blir lägre.
Om du ej amorterar på lånet och betalar räntorna även efter påminnelser och krav från inkassoföretag så har CSN rätt att låta lånet i sin helhet förfalla till betalning. Källa
När det kommer till CSN så kan du stoppa avbetalningen av skulderna tills du har lön som du kan betala tillbaka lånet med. Vad jag förstår det som så har du fått räkningarna men inte betalat, eller har jag fel?
När det kommer till ens egen ekonomi så ska man inte komma med vad andra kan göra som i det här fallet med CSN utan vad du själv kan göra för att undvika att situationen ska bli värre. Du måste ta tag i det.
Ja jag har fått räkningarna men jag har varit arbetslös och levt på socialen ett antal år och dom hjälper inte till vid skulder så en räkning får läggas undan och till slut blir räkningen ganska hög….är du säker att man kan stoppa avbetalningarna för jag har hört ryktas om att csn har blivit strängare
Moa: Det jag undrar är om man kan få csn att skjuta på avbetalningarna
Tintin82; då är det nedsättning som i länken ovan som du vill ansöka om.
"Lån efter 30 juni 2001 (annuitetslån)
Du kan ansöka om att få betala ett lägre årsbelopp med hänsyn till din inkomst.
- Till och med det år du fyller 49 finns möjligheten att få ett årsbelopp som är fem procent av din inkomst."
Vad som räknas som inkomst kan du läsa här.
Men killen innan skrev att man kunde stoppa CSN betalning men om jag förstår dig rätt handlar det om nedsättning?
Den jag har från del är att ifall du inte har någon inkomst så kan du stoppa dem, men det var några år sen sist jag gjorde det. Ta kontakt med CSN i alla fall. Annars har Moa rätt.
Tintin; om du får nedsättning till 5 % av din årsinkomst och då totalt saknar årsinkomst så blir ju nedsättningen till 0 kr (5% av 0 kr = 0 kr). Om du läser länken så ser du att till exempel A-kassa räknas som inkomst men ej kommunens försörjningsstöd…
Därmed anser jag att både jag och MichaelE har rätt, vi bara uttrycket det hela på två olika sätt. Jag valde mitt sätt att uttrycka det för skulle du få en inkomst under nedsättningsperioden så måste du börja betala igen.
Ja för jag kommer få a-kassa så då kommer jag kanske få betala en liten summa och samtidigt kanske det är bra:) blir av med skulden snabbare
Tintin82; ja, kommer du att få a-kassa så skall du betala 5 % av beloppet till CSN (förutsatt att du är under 49 år gammal och lånet taget efter juni 2001 (antog att detta stämde genom ditt nick)). Det du skall tänka på vid nedsättning är att du kommer i framtiden att få betala en högre summa per år till CSN för att "komma ikapp" då CSN skjuter fram din betalning ej skriver ned den. Läs informationen i länken så finns det mycket information både om regler och hur du ansöker om nedsättning.
#0 Jag hoppas det löser sig för dig med CSN och kronofogden. Du borde få hjälp med en avbetalningsplan som är anpassad till din ekonomi. Ett tips jag kan ge, är att begära att få studielånet avbetalt månadsvis via autogiro. Då blir det aldrig så stora klumpsummor och det blir lättare att ha med det i din månadsbudget. Lycka till!!!!
Det bästa är nog att ringa och höra med CSN och förklara precis hur det är, och vad du kommer att leva av tills dess att du får ett job igen.
CSNs största intresse är ju att få sina pengar åter och de flesta företag brukar kunna skjuta på betalningen bara man säger till.
Nu har du ju dock låtit allt hamna på en hög så "välviljan" kanske inte är fullt lika stor som om du tagit tag i det från början. Men det är bara att ringa och höra vad som kan göras.
Hakuna matata!
#11 Rättelse, CSN är inget företag utan det är staten.