Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 7101 ggr
CelsiusT
0

Gemensam ekonomi

behöver lite tips och råd angående att ha gemensam ekonomi. Jag har blivit sambo sedan 2 månader tillbaka och innan det så bodde vi också ihop men då bodde han hos mig, nu har vi et gemensamt boende och delar på allt.

Jag vill ha praktiska förslag på hur man kan lägga upp det emd konton och kort. Vad som är mest praktiskt att ha gemensamt, m man ska ha hela ekonomin gemensam eller om man ska börja med att ha gemensamma konton dit båda överför en viss summa varje månad. Sedan vill jag ckså ha lite tips och råd om fallgropar, vad man ska tänka på osv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Halvdansken
0

Jag är gift sen 11 år och vi har en överförning av en fast summa från våra respektive lönekonto till ett gemensamt. Till det kontot har vi varsitt betalkort, och där dras också lånen på huset och el, vatten osv betals automatiskt därifrån. Resten av pengarna är "våra egna". Så om jag går ut och handlar mat, så betalar jag med det gemensamma kortet, om jag handlar kläder till mig själv, så går det från mitt privata.

Så blir det aldrig nåt tjafs om du har köpt det och det , och det kostade si och så mycket…

Dina penar, mina pengar och våra pengar, typ.

Nu är det nog en fördel att vi tjänar nästan exakt lika mycket.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

CelsiusT
0

#1 Tänkte just fråga det som du skrev på slutet. Hur gör man om man då tjänar olika mkt? Sätter man över samma summa eller är det jyst om den som tjänar lite mer sätter över lite mer pengar?

Det är just så som du beskriver som vi planerat att göra. Men funderar på om det finns några fallgropar å sådär.

Halvdansken
0

Fallgropar på vad sätt då? Vad är du tveksam till?

Halvdansken
0

Jag hade nog kört varianten med att man sätter 50% (eller vad man nu behöver) från var och en.

Faktiskt så sätter jag in mer än min man, men inte jättemycket.

CelsiusT
0

#3 Ja inte vet jag. Jag har aldrig haft gemensam ekonomi förut, så jag har ingen aning om vad det kan finnas för "fallgropar", därför som jag frågar =P

För mig är pengar en ganska viktig sak, det är det som gör att jag och mina djur kan leva. Varje förändring i min ekonomi tänker jag noga igenom och granskar i förväg, jag har inte råd att riskera något. Med ekonomi finns det alltid!! fallgropar.

Lumac
0

Det finns inga rätt eller fel när det gäller gemensam ekonomi, utan det beror på helt på vad ni föredrar. En del tycker det är mest rättvist att båda bidrar med lika mycket i kronor, andra att båda bidrar med t ex 50% av sin lön (så att den som tjänar mer betalar mer i kronor).

Själv skulle jag vara beredd att ha större andel gemensam ekonomi ju mer lik jag är personen jag lever med. Om däremot en är Spara och en Slösa skulle jag vilja ha mer separat ekonomi.

En fallgrop som finns är däremot att en person alltid betalar alla större inköp (t ex en bil) medan den andra alltid står för de löpande utgifterna så som mat.

Det är också viktigt att komma ihåg att om något införskaffats för gemensamt bruk i ert hem så är det bådas, oavsett vem som betalat för t ex soffan. Detta enligt sambolagen. (Om ni inte avtalat annat.) Detsamma gäller bostaden i sig ifall ni införskaffat den med tanken att bo där tillsammans.

CelsiusT
0

#6 Ja det där med att den ena betalar saker och den andra betalar mat, det är jag lite rädd för som det ser ut idag. Iom att jag har möjlighet att handla mat så är det ofta jag som gör det, speciellt iom att det dessutom oftast är jag som lagar maten (dels för att jag "kan" och dels för att jag är hemma flera timmar tidigare och har därmed möjligheten på ett annat sätt). Därremot är jag lite feg med större utgifter och håller gärna i pengarna vilket inte min sambo rikigt gör på samma vis (som dessutom tjänar mer än mig och iom det inte upplever utgiften som lika stor). På så vis är det ofta han som tar initiativ till att ta fram plånboken när det ska handlas sånt som möbler tex. Men vi säger att det är gemensamt och att det vi köper numera (sedan vi flyttade till gemensam bostad) inte är den enes utan såklart bådas.

Denna "fallgrop" borde väl försvinna om vi har gemensamt konto och allt (både mat och möbler) handlas för dessa pengar för då är det ju inte den ena eller den andra utan per fakta bådas pengar vi handlar för.

Vi är nog båda två lite spara men mest slösa, men vi prioriterar väldigt olika. Jag prioriterar mina hästar framför allt och han vill heldre köpa god middag och alkohol att spendera i goda vänners lag, resa och köpa märkesgrejer till bilarna. Så jag tror nog det vore vettigt att sätta undan en viss summa till vårt gemensamma konto och ha resterande på egna konton att prioritera hur vi vill.

När är man juridiskt sett sambos och omfattas av sambolagen??

[Moa-]
0

CelciusT; sambolagen 1§;

"Vad som avses med sambor

1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

[2 st](https://lagen.nu/2003:376#P1S2 ""Permalänk till detta stycke" ") När det i en lag eller annan författning talas om sambor eller personer som bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden eller används liknande uttryck, avses därmed sambor enligt första stycket.

[3 st](https://lagen.nu/2003:376#P1S3 ""Permalänk till detta stycke" ") Denna lag gäller endast sådana samboförhållanden där ingen av samborna är gift. Lagen gäller sambornas gemensamma bostad och bohag.

[4 st](https://lagen.nu/2003:376#P1S4 ""Permalänk till detta stycke" ") Det som i denna lag sägs om äktenskap gäller också registrerat partnerskap. Lag (2009:261)."

"I sambolagens förarbeten anges som krav för samboförhållandet att samboendet skall ha en viss varaktighet eller i vart fall vara tänkt att ha det. Fråga skall vara om en inte alltför kort förbindelse. Om någon av parterna är folkbokförd på annan adress än den där paret bor krävs att en helhetsbedömning visar att de har en gemensam permanentbostad och gemensamt hushåll och att detta förhållande varat en inte alltför kort tid. Ett riktmärke kan vara att de har bott tillsammans i minst sex månader. Andra omständigheter, till exempel förekomsten av gemensamma bankkonton och liknande eller ett inbördes testamente, kan ge anledning till att godta en kortare tids sammanboende." Källa: RH 2005:34

Så sammanfattningsvis betraktas ni juridiskt som sambo är ni bott tillsammans under minst 6 månader eller när omständigheterna i övrigt visar att er avsikt var/är att stadigvarande bo tillsammans.

Vad som avses med sambor

1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

När det i en lag eller annan författning talas om sambor eller personer som bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden eller används liknande uttryck, avses därmed sambor enligt första stycket.

Denna lag gäller endast sådana samboförhållanden där ingen av samborna är gift. Lagen gäller sambornas gemensamma bostad och bohag.

Det som i denna lag sägs om äktenskap gäller också registrerat partnerskap. Lag (2009:261).

CelsiusT
0

#8 Okej, tack =)

[Moa-]
0

CelsiusT; ingen fara, hoppas att det kommer att fungera bra för er! =)

Maria
1

Jag och min man har t.om gemensamt lönekontoFlört

Vi har varit tillsammans många år och tjänat olika mycket genom åren.

Arbetslöshet i kortare perioder och studier så det har gått upp och ned för oss båda.

Vi förde alltid över till vårt gemensamma konto tidigare men kom på att det var enklare att allt gick till samma kassa.

Vi har aldrig brytt oss vem som tjänar mest och tycker att detta är bäst för oss.

"Dina pengar är mina pengar och tvärtom"Skrattande

/Maria

[sakring]
0

# 11 Precis, samma härSkrattande