Krångligt att byta bank?
Jag är inte helt nöjd med min nuvarande bank och vill byta men drar mig för det då jag fått för mig att det är krångligt med e-fakturor, e-leg, nytt kort med mera.
Ni som har bytt bank, var det så krångligt som jag målar upp det?
Har Länsförsäkringar och vill nog byta till Swedbank dels då jag inte är nöjd med servicen alls hos LF Bank och dels då jag planerar utomlandsflytt för vidare studier och fick höra att Swedbank var en betydligt bättre bank att ha då med CSN osv.
Med vänliga hälsningar
Chess
När du skall byta bank så öppnar du konto i den nya innan du (eventuellt) avslutar kontona i den tidigare, därmed riskerar du aldrig att stå utan. Därefter ansöker du på nytt om e-faktura till den nya banken och drar in eventuella autogiro medgivanden från den tidigare. Har du lån och liknande blir det lite mer invecklat, den nya banken brukar dock sköta överflytt i det fallet.
Jag skulle personligen inte rekommendera Swedbank som ny bank vid byte, men det är en smaksak, vissa är mycket nöjda andra betydligt mindre. Jag anser att vi skall värna om fullservicebankerna för dem som behöver dem. (Det är ju dock lite av en parentes.)
#1 Och till fullservice banker räknas?
Lyssnar ständigt med ett halvt öra när det kommer till banker då det råder skiljda åsikter i familjen. 
Med vänliga hälsningar
Chess
Chesnut; till fullservicebanker räknar jag i första hand de som ha lokala bankkontor som hanterar kontanter på plats, ger information om saldo i samtliga bankomater och liknande.
Däremot skulle jag rekommendera Ica Banken som komplementbank om du skall åka utomlands då de har fria uttag och inga avgifter.
Ja, banker är en åsiktsfråga, det är dock endast Swedbank jag har fått en väldigt negativ bild från, men det är min subjektiva tolkning av andras upplevelser…
Vad du än gör, håll dig borta från Nordea!
De har höga avgifter och ofta efter två på natten kan det bli problematiskt med att betala med deras kort då de arbetar med service. Detta kan vålla problem ifall man är i en annan tidzon (ifall det är direktbetalning och inte kredit).
Okej, det kände jag inte till. Har endast fonder hos Nordea så har aldrig försökt mig på några nattliga transaktioner, men sådant är alltid bra att veta inför framtiden!
Nordea håller jag mig borta från, DET har jag snappat upp att man ska.
Kikar lite på ICA banken, det verkar rätt lovande faktiskt… Bra sparränta. Ska sätta mig här i dagarna och se vad jag tjänar mest på.
Med vänliga hälsningar
Chess
Eftersom det är mångåriga studier och jag endast kommer vistas i Sverige periodvis så känns det viktigt att uttag i euro och uttag utomlands övht inte kostar något.
Om jag nu ska hålla på och krångla med att byta bank vill jag ju slippa göra det om ett år igen när jag flyttar 
Med vänliga hälsningar
Chess
Chesnut; det låter som en bra taktik, det är vad som är mest förmånligt för dig som kund. Det är inte den generella bedömningen som är mest intressant för ditt val utan din subjektiva bedömning utifrån dina personliga behov!
När vi skulle köpa vårt hus för 6 år sedan så bytte vi från Swedbank till Handelsbanken på grund av den dåliga servicen på Swedbank plus att de var ganska otrevliga till och med.
Det var inga som helst problem att byta.
Detta är dock en helt privat upplevelse.
/Maria
bumbleboo; även jag är nöjd med Handelsbanken, men mycket på grund av att jag är uppvuxen i ett mindre samhälle där regler ej följs till punkt och pricka, utan det går att legitimera sig genom att rabbla släktlängden när man är yngre eller begära ut nya kontokort till familjemedlemmar som befinner sig utomlands. Så jag vet ej säkert om det är just mitt lokala bankkontor eller Handelsbanken som helhet som jag är nöjd med…
Jag bor ju i Göteborg och vårt "lokala kontor" är väldigt bra. Trevlig personal och inga frågor är för dumma.
Vi har lagt om lånen nu till bättre ränta och fått bort det sista av topplånet. Detta helt tack vare deras rekommendationer.
/Maria
Låter bra det! =) Även mitt korta besök på det lokala kontoret i Linköping var med bra bemötande, dock med mer "ordinära" ärenden…
*noterar handelsbanken* Här ligger alla bankkontor i typ samma kvarter så får ta det som är förmånligast för mig helt enkelt.
Med vänliga hälsningar
Chess
Chesnut; då får hålla oss uppdaterade på vad du kommer fram till! =)