Gå ur Sv Kyrkan?
Många ungdomar bl.a. är ju döpta men vet inte vad det innebär, att t.ex. få betala kyrkoskatt. Jag förklarade vad detta innbär för min unge, och denne vill gå ur, hen har aldrig varit något som helst intresserad av det kyrkliga, så nu har blankett beställts, då man ska sända in den senast den sista oktober för att det ska gälla från nästa år.
Har du gått ur Sv Kyrkan, eller ska du göra det?

Jag är medlem i Svenska Kyrkan och tänker bli kvar.
De är många som går ur kyrkan p.g.a. pengarna men jag tycker att kyrkan gör en hel del för behövande både i Sverige och utomlands.
Sjukhuskyrkan har varit guld värd för mig och då har det absolut inte handlat om tro utan mer någon att tala med.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
För min del handlar det om ca 3000 kr (för min sambo ca 6000kr) året och de behöver jag. Sen kan jag ge en slant till behövande eller forskning, men jag föredrar att välja vilka jag vill stödja. Om jag skulle behöva prata med någon så går jag till en kurator eller liknande. Om jag skulle få barn idag så skulle jag inte döpa det. Jag tänkte faktiskt inte på vad det riktigt innebar förr..

Jag tycker det är bra att kyrkan är skild från staten numera.
Många diakoner och präster är utbildade samtalsterapeuter eller t.om psykologer. De har så att säga dubbelkompetens och som medlem så är sådant här gratis.
Vissa tar även emot ickemedlemmar.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
Jag skulle inte känna mig bekväm med att träffa en sådan person. Jag föredrar neutralt ställda personer. Dem dagen jag nu behöver en samtalskontakt.

De samtal jag har haft har varit helt avskalade från religion och jag tror att många är rädda för att de tror att det kommer att handla om tro om man söker hjälp.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

jag har gått ur, när jag blev myndig för jag var inte ett dygg troende. det är jag inte nu heller men har fått upp ögonen för att de gör mycket bra. hadde gått med ijen om jag bara hadde råd. men det är aldeles för mycket pengar för mig. är ju drygt 2000 om året jag sparar in och så länge ekonomin e skit så har jag helt enkelt inte råd.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#5 inte rädd, men obekvämt.
#6 ja man måste ju se om eget hus också ;)
http://wwwc.aftonbladet.se/ekonomi/9910/09/fond2.html En tabell över hur mycket man betalar i kyrkoskatt. På ett ungefär.
Jag är och kommer att fortsätta vara medlem, jag anser att de gör ett utmärkt arbete som jag många gånger har bevittnat på nära håll!
- Det handlar om "blomsterfonden" (fungerar på liknande sätt mot Majblommefonden dock utan försäljning av majblommor), de hjälper med pengar till föräldrar som ej har råd med skridskor, skolresor etc.
- De integrerar asylsökande och de som har fått uppehållstillstånd på ett bra sätt, både umgänge, stöd och svenskundervisning, kopplat med studiebesöksresor och annat intressant.
- De är en av få verksamheter som finns på orten för barn som ej är med i något sportlag, barnen/ungdomarna får själva i mångt och mycket bestämma vad de vill göra på sina träffar. Det handlar med andra ord på intet sätt om bibelstudier.
- Dock finns även bibelstudium, även på finska för de äldre som är kvar sedan andra världskriget.
- Utöver detta så vårdar kyrkan alla kulturella kyrkobyggnader runt om i Sverige, något vi bör se till bevaras till eftervärlden. (Detta är enda anledningen till att min farfar fortfarande är medlem.)
- Sedan så tillkommer det kyrkliga försättningarna; vigsel och begravning som blir "gratis" och i kyrkans regi för de som är medlemmar.
- Samt mycket mera…
För mig är det som sagt självfallet att vara medlem, lika självklart som att betala vanlig skatt, denna service är guld värd för många av de som har det sämre ställt i samhället och jag hoppas att de kommer att få fortsätta med sin verksamhet! Går allt för många ur kyrkan så måste de börja se över och minska ned på sin verksamhet, något som jag tror skulle drabba hela samhället.
Fröken P; sedan ett tillägg till Bumbleboo om professionell samtalsrådgivning, i vårt samhälle nyttjas denna service till stor mån även av muslimer, så tror ej att du behöver vara orolig för något omvändningstjat…
#10 omvandlingstjat har jag aldrig tänkt mig, men jag vill ändå inte ha något med någon religiös person att göra om jag behöver prata av mig. det finns andra därute som är mer neutrala. som jag ser det alltså
Fröken P; alla är vi olika, dock anser jag att det är en liten märklig tanke… Det finns inget som säger att personen som arbetar inom landstinget (där många som idag arbetar i kyrkan tidigare har arbetat) inte är medlemmar i betydligt mer extrema samfund så som Livets Ord eller Jehovas Vittnen (inget fel i det heller)…
Jag tror att de flesta som arbetar med den typen av frågor är skickliga på att skapa en distans och hålla en yrkesroll skild från allt för personlig involvering. (Även för att själva orka med.) Det är så som jag ser det, men det är ju tur att det finns alternativ så att alla kan få välja det som känns bäst för individen personligen…
Fy vad trött jag blir på mobilversionen, det bara krånglar.. Nåja, ja det är tur att vi är olika och gör vad som passar oss bäst. Jag ser landstinget som neutralt, sen om personalen är aktiva medlemmar i någon religiös församling, politiskt parti osv, det gör mig inget. Men här kan jag också få rätt hjälp som kan krävas, terapi, läkemedel och vad det nu kan vara. Jag känner mig ytterst obekväm i prästers och andra religiösa yrkesövares närvaro.
Ja, det är som sagt olika hur man ser det, jag anser att vi skall vara glada att det finns olika vägar och alternativ för att få hjälp! =)
Det är på inget sätt fel att känna sig med bekväm att vända sig till landstinget för hjälp eller stöd. För vissa blir det dock mer utelämnande och en större "sjukdomsbild" att vända sig till landstingen, än att vända sig till någon som personen väl känner till, oavsett om personen i fråga är kyrklig, troende eller som i många fall på den mindre ort där jag är uppvuxen, endast väl känner till och har förtroende för den aktuella personen.
Angående mobilversionen skriver jag endast korta inlägg på den, annars blir det för mycket stavfel och svordomar under skrivandet… =P
Det är värre att skriva på webben från mobilen.. ;))
Ha ha, kanske är det jag brukar göra… Har ingen aning, går in genom den ordinarie adressen även från mobilen.
#16 det är det jag menar med webben ;)
Okej, hur kommer man in på den andra mobilsajten, är det någon annan adress eller laddar men hem en app? (Minns från någon diskussion att det inte finns någon app, men kan minnas fel.)
Det är m.ifokus.se
Okej, får prova den någon gång, tack! =)

Jag ser av ungefär samma skäl som #10 det som självklart att vara med i Sv. kyrkan. Dessutom har även jag haft stor nytta av sjukhuskyrkan trots att jag inte är troende och det har varit guld värt.
Med vänliga hälsningar
Chess
Chestnut; vad kul att du känner att du fått ett bra stöd! Jag hoppas att det är så de flesta upplever det, troende eller ej…
(Hmm, undrar när jag blev reklampelaren för Svenska Kyrkan )
Min sambo betalar dryga 6000 kr per år, det är mycket tycker jag.

#22 Jag tror att en stor del av dem som vågat ta kontakt med dem upplever att de fått bra stöd. Sen vet jag att på avdelningar där många dör kommer personalen från sjukhuskyrkan upp regelbundet och finns tillgängliga en stund för patienterna på plats. Går runt och hör efter hur dem mår, ifall de vill prata, informerar om deras verksamhet och även stöttar anhöriga och personal vid behov.
Det är en verksamhet som betyder så otroligt mycket så de få kronorna det blir i månaden för egen del så det finns faktiskt inte på världskartan att gå ur. Hade någon frågat mig när jag var 16 så skulle nog attityden snarare varit "varför ska jag betala pengar till dem?"…
Med vänliga hälsningar
Chess
Fröken P; då betalar han så mycket för att han har en hög inkomst, då kan jag omöjligt se några fel i det. Kyrkoskatten är inte ens progressiv så som den ordinära skatten, utan alla betalar samma andel. Detta skall räcka till personal, vård av kyrkobyggnader, övriga lokaler, verksamheter och diverse annat, enligt mig är inte det mycket i sammanhanget i jämförelse med vad som ges tillbaka. Nej, alla tar i del av allt, men det gör vi inte med den ordinära skatten heller och den betalar alla.
Chestnut; absolut, och framför allt nu när vårdpersonalen blir mer och mer stressad så tror jag det är otroligt viktigt för alla äldre, ensamma och sjuka att få någon att tala med. Allt från ett vardagligt samtal om vädret till att få lufta sin rädsla för döden och livet efter detta… Även för de med anhöriga som finns kvar i livet och ställer upp så vissa frågor kan kännas tungt att lägga över på deras axlar, då kan en kunnig van person vara en stor hjälp som samtalspartner.

Jag håller med både Chestnut och Moa här då jag tycker kyrkan gör ett enormt arbete förutom att förkunna kristendomen.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#25 självklart beror det på inkomsten! Men han/vi har inte nyttjat kyrkan för mer än ett dop. Jag behöver varje krona jag får kvar efter skatt. och skatten hjälper också folk.. Sen vill jag stödja vissa projekt, inte konfirmationsläger, och vad nu kyrkan pysslar med ;)
Fröken P; kyrkan har extremt mycket värdefull verksamhet, se på Klarakyrkan i Stockholm som fungerar som stöd och hjälp till missbrukare och narkomaner, asylsökande som nämnts ovan, ensamma, barngrupper för föräldralediga hemma med barnen, småbidrag till dem som behöver dem mest, besök hos äldre och ensamma. Kyrkan gör så mycket mera än att predika Guds tro och hålla gudstjänst…
Att vara med eller inte är ett individuellt val som alla har rätt att göra, men jag anser att man skall veta vad det är som man frånsäger sig…
Jag är student som arbetar extra jag skulle aldrig ens överväga att spara in de kronorna som jag skulle kunna spara på att gå ur kyrkan. Jag har arbetat frivilligt med asylsökande barn och ensamma hemlösa över jul, allt för att visa att det är en verksamhet som jag uppskattar och anser att det är viktigt att de har möjlighet att fortsätta med. I församlingen jag nu bor i har jag varesig nyttjat tjänster eller bidragit över skatten. (Eller jo, jag skänker pengar genom "kyrkans matkasse" varje månad och har varit på ett Luciatåg)…
Så är det, men jag väljer själv vad jag vill stödja ;) Och bara för att andra mycket väl klarar sig utan några hundra (individuellt förstås) kronor i månaden, så gör inte alla det. Jag skulle inte dra in på något för den kostnaden. Man bör veta vad man betalar för och hur mycket det faktiskt är. Jag.tycker personligen att avgiften är för hög. Lite ot, men jag gick ur facket med, för jag ville inte att en del av.avgiften skulle gå till ett visst parti, jag vill välja själv vilka jag vill stödja ;)
Bumbleboo; självfallet, det skall vi inte heller glömma! =) "Matkassen" jag bidrar med utöver skatten går till nödställda utomlands vilket kanske bör förtydligas…
Fröken P; vill man vara med i Svenska Kyrkan så har man råd till det. Det handlar alltid om en alternativkostnad, det kan röra sig om att äta ute någon eller några gånger mindre per månad, inte köra bil onödigt mycket eller något annat, det är som sagt ett individuellt övervägande vad människan själv värderar högst. Råd har alla, detta då avgiften är procentuell och anpassad efter medlemmens inkomst och i de mest akuta fallen finns som sagt även möjlighet till undantag, det handlar dock snarare om undantag än regel…
Nej alla har inte råd.. Jag fick kvarskatt varje år jag var med i kyrkan, och jag anser inte att jag kan dra in på något. En del har merkostnader som man inte kan dra in på, så enkelt är det.
Jag tror att du har fel, i och med att det är så nära kopplat till inkomsten, det handlar om val, och något annat som måste offras. Vill personen i fråga ha många djur, bo på större yta, ha snabbare internetuppkoppling, äta dyrare mat eller något annat… I de fall det inte finns möjlighet så går det som sagt att få reducerad avgift om personen i fråga faktiskt vill vara medlem men totalt saknar den ekonomiska möjligheten, men som sagt det handlar om undantag. Det är ett val som skall passas in i budgeten så som allting annat, för mig är det en verksamhet och ett kulturminne som jag vill stödja och jag kommer under min levnadstid troligen att nyttja flera av de funktioner som de erbjuder.
Att undvika kvarskatt är alltid att föredra, be då arbetsgivaren att dra lite mera varje månad för att slippa detta. Dock skall kyrkoavgiften vara medräknad när skatten dras från lönen för att restskatt/kvarskatt skall undvikas…
Jag har fel? Min hälsa gör att jag har mer kostnader.. Vad gäller att dra mer skatt varje månad, varför det när jag är i behov av varje krona? Nej jag är faktiskt (tyvärr?) en sån människa som tänker på mig själv.först och främst. Nuförtiden får jag inte kvarskatt, det går ganska jämt upp, och det är jag glad för ;) Mina enda nöjen är mina katter. Jag dricker alkohol kanske tre gånger per år, äter på mcdonalds en gång i månaden, det kostar 10 kr, så här slösas det inte ;) tandläkaren är knappast gratis osv..
Nej, men i regel så finns det något att spara in på om en person skulle vilja bli medlem. I de fåtal fall när detta ej finns så kan man kontakta sin lokala pastorsexpedition, förklara sin situation och höra vad det finns för möjligheter… (OM personen i fråga skulle vilja vara medlem.)
Jag tror att alla prioriterar olika, inget rätt och inget fel. Jag ser gärna att jag bidrar till min omvärld snarare än att jag köper nya dyra kläder eller annat. Självklart unnar jag mig när jag har råd med det, men ett visst bidrag till min omvärld (personligen och/eller genom olika organisationer) prioriterar jag.
Nja, jag tror att du drar lite förutfattade slutsatser.. Hade jag varit 20 år yngre så hade jag kanske resonerat som ;)
*som du* ska det stå ;)

Jag håller med Moa- om att det är ett val man gör.
Den internationella insatsen dem gör är fantastisk och när jag har studerat färdigt så är jag mycket sugen på att frivilligarbeta för kyrkan internationellt (kan tänka mig andra organisationer också men då någon som inte sitter och håvar in pengar till sin styrelse vilket särskiljer kyrkan från exempelvis röda korset). I nuläget finns inte tiden.
För övrigt så har jag sjukdomsrelaterade merkostnader på runt 30 000:- per år fick jag uträknat nyligen och jag studerar heltid, med andra ord lever jag väldigt knapert. Trots det ser jag inte vitsen med att spara in genom att gå ur kyrkan. Det känns för mig som att skjuta mig själv i foten för framtiden med tanke på bröllop, begravning etc samt att jag tycker att det känns bättre att lägga dem pengarna på samhället än ett onödigt klädesplagg, extra bilresa in till stan eller liknande.
Med vänliga hälsningar
Chess
Det är ju bra att din ekonomi fungerar trots ohälsa. Har du huslån, övriga hushållsavgifter, som el,.sopor, vatten, hemmavarande tonåring, behov av.bil.då du ej kan åka kollektivt, mediciner utan förmån, ca 12000 om året i tandläkarbesök mm?
Ja, jag sekunderar i min tur Chestnuts inlägg ovan.
Det handlar i min värld om ett aktivt val, det är få saker som inte går om man är beredd att offra mycket för att få det. Däremot är det inte alltid möjligt att fortsätta leva med samma levnadsstandard på samma sätt och lägga till en utgift/reducering av inkomst, det ställer till det för de flesta… (Som sagt finns det alltid extrema undantag, men dessa är just detta, ovanliga undantag som en flexibel organisation tar hänsyn till.)
Nåja, summasummarum, jag varken kan eller vill bidra till kyrkan överhuvudtaget. Det finns annat att lägga pengar på
Vi har en bra välfärd genom skatten vi betalar, och jag tycker att det är tillräckligt med den skatten.

#39 Man kan väl konstatera bara att jag vet hur det är att leva precis på existensminimum pga skulder och vetat det länge. Trots det och trots sjukdom har ekonomin tvunget gått ihop. Jag är också beroende av bil för transport längre sträckor och den hemmaboende tonåringen, det är väl jag. Jag betalar dock min del av alla hushållskostnader.
Med vänliga hälsningar
Chess
#42. Då förstår jag att du har råd om du är den hemmavarande ;)

#43 ?
Som sagt, jag betalar min % del av alla kostnader.
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag såg att du skrev det.
Nu hängde inte jag med fullt ut i era sista inlägg, men om ni förstod och redde ut det så är ju det toppen bra! =)
Det jag menar helt enkelt är att om man är 18 (såg det i en annan tråd), bor hemma, då har man inte samma utgifter som en med huslån, tillhörande utgifter, tandläkarräkningar, försörja en tonåring mm. Sen behöver man ju inte gå in på privatekonomin i exakta kronor ;)
Nej, under 18 år (upp till 21 år om du läser på gymnasium) är du ej själv försörjningspliktig så då finns givetvis ej samma "måsten" i ekonomin, det håller jag helt med om… Dock kan du fortfarande prioritera i den ekonomi och välja om "självlyx" är att föredra eller om du prioriterar att på olika sätt bidra till det kollektiva samhället…
Självlyx är härligt! Det händer bara för sällan tyvärr..

#47 Som sagt, jag betalar min del av alla hushållskostnader, jag bidrar med lika mycket % som övriga under detta tak. Är ingen som har försörjningsplikt av mig längre (inte för att det hade spelat någon roll, jag har sedan länge bidragit ekonomiskt till hemmet).
Visst jag försörjer inga barn men det är väl självvalt från ditt håll att ha skaffat barn? Och du får antagligen ersättning för barn (barnbidrag etc)? Annars ser jag det som en självvald lyx att försörja någon annan, om det rör sig om ett vuxet barn som du ej har försörjningsplikt av längre.
Och utöver det (vilket jag ursprungligen skrev om) har jag EGNA merkostnader pga sjukdom som är ett rätt saftigt belopp för någon som redan lever på lite pengar.
Trots det ser jag ingen mening eller ekonomisk vinst med att gå ur svenska kyrkan vilket tråden ursprungligen handlar om.
Med vänliga hälsningar
Chess
Nej, som sagt tror jag att det handlar om de personliga preferenserna snarare än de ekonomiska förutsättningarna som är avgörande för medlemskap i Svenska Kyrkan…

#51 Exakt.
Med vänliga hälsningar
Chess
#50 visst är det självvalt att ha barn! men detta är en vuxen tonåring som är arbetslös och inte får mycket i inkomst, samma som studiebidraget. Med detta kommer man inte långt och självklart så hjälper man till, något annat vore ju bara elakt tycker jag.
självvald lyx att försörja sitt barn för att denne ska slippa bli sossfall? ja hellre det än än hon ska behöva släpa sig till en kyrka eller ta emot allmosor från folk.
vad händer om dina pengar tar slut, går du till kyrkan och tigger där, eller till soss, eller dina föräldrar? för mig låter det illa om man har inkomst men ändå bor hemma. varför vill man göra det då? alla ungdomar nåja, de flesta, de vill ha eget boende då de har inkomst. du vet hur det är att leva på sista kronan? att få vänta två veckor och behöva gå till soss eller att låna och låna, så gott som varje månad?
#51 pratar du om mig eller allmänt?

#53 Jag har inte såpass stor inkomst så att jag har råd att köpa (svårt att hyra) + att jag har ansvar på gården och flytta skulle bara ge längre transportsträckor osv.
Som du redan konstaterat själv har man inte mycket pengar när man lever runt bidragsnivån, är ungefär där jag ligger också… Tar mina pengar slut någon månad så blir det till att låna. Jag sitter och gör budget varje månad så hittills har jag klarat mig genom att skära in på allt utöver det essentiella vissa månader.
Med vänliga hälsningar
Chess
#54 jag lever inte kring bidragsnivån. men nu tycker jag att vi återgår till trådfrågan, så det inte bara handlar om våra inkomster och utgifter.
Fröken P; mitt inlägg i nr 51 var en generell sammanfattning av mitt sätt att se på det hela, inget annat.
#56 okej

Nu har jag aldrig varit medlem i svenska kyrkan och kan inte tänka mig det av flera anledningar men när det kommer till det ekonomiska så skulle det vara en utgift som alla andra som jag försöker undvika för att istället för att leva upp mina sista kronor varje månad kunna spara en del till oväntade utgifter.
Jag har under större delen av tiden jag bott själv levt under existensminimum och det fungerar just för att jag inte har några onödiga fasta utgifter. För mig spelar det ingen roll om pengarna går till något bra om jag helt plötsligt står där utan pengar till ett sjukt djur eller någon annan oväntad utgift.
Alltså, hade jag varit med i svenska kyrkan så hade jag gått ur för länge sen då jag inte är kristen, inte vill gifta mig, inte vill ha en begravning i kyrkan och dessutom ser det som en onödig utgift.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Jag har inte läst hela tråden men jag har länge tänkt gå ur kyrkan och undrar hur man gör? Måste man ringa nånstans eller finns det en blankett man kan beställa på nätet, fylla i och skicka in bara? Och vart skickas den isåfall?

ring pastorsexpeditionen i din församling, så skickar de blankett,

Gå in på nätet på Svenska Kyrkan. Finns säkert någon blankett där att skriva ut.
Annars kan du gå till närmsta Pastorsexpedition. Brukar finnas i anslutning till kyrkan.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
Exakt så som ovanstående skriver, enklast är väl att ringa till den lokala pastorsexpeditionen och be dem om hjälp. (Överväg gärna noga de fördelar som ges av medlemskap i kyrkan som du aktivt väljer att avstå genom att du går ur Svenska Kyrkan.)

Jag känner mig obekväm med att ringa. Får man "jobbiga" frågor om varför och att de försöker övertala en att stanna
sundsvallstjej; i regel ej, däremot kan det hända att de förklarar konsekvenserna av utgång ur kyrkan, så som att du ej får gifta dig i kyrkan (om du ej gifter dig med en medlem) samt att du ej får någon begravningsgudstjänst i kyrkans regi. (Bland annat till detta är det som medlemskapet ger dig rätt till.) Skumma gärna tråden för att få en fullständig uppfattning om verksamheten och en bra grund till beslutet.
det går bra att maila sin församling, vilken man hittar på deras hemsida. så gjorde jag, och fick en blankett via mail.
självklart ska man tänka sig för innan man går ur, men oftast så har man inte heller gått med frivilligt

Tack för era svar
Till saken hör också att min sambo är medlem i sv. kyrkan och vill inte gå ur. Så skulle vi mot all förmodan få för oss att gifta oss i en kyrka (vilket jag inte är intresserad av) så kan vi göra det såvitt jag förstår
Sundsvalltjej; ja, det stämmer, är en person medlem så får ni gifta er i kyrkan. (En form av skatteplanering många tyvärr brukar.) Begravning (förhoppningsvis) långt fram i tiden är dock en individuell rätt.
vi hade begravningsstund i ett kapell då min far dog, det var litet och fint med bara familjen närvarande, inte alls pampigt och kristet, det var jättefint, och alla tyckte att det kändes bra. jag blir illa till mods av att lyssna på en präst, då jag inte tror ett jota på vad hen säger. ursäkta för ot.
Fröken P; absolut, dock är även kapell kyrkobyggnader som upplåts av kyrkan. Sedan anser jag fortfarande att det är den avlidnes vilja och ej någon annans som skall gälla vid ev. begravningsgudstjänster, oavsett om detta får anhöriga att "känna sig illa till mods" eller ej. (Denna diskussion har vi dock redan haft i omgångar…)
vi betalar ju en begravningsavgift. sedan var det min fars vilja, ingen i min familj är med i kyrkan (förutom dottern som ska gå ur), jag skulle aldrig gå emot någons vilja vad gäller saker som begravning och donation.
vad gäller "illa till mods" så var det bara en personlig åsikt, inget annat.
Fröken P; ja, men begravningsavgiften täcker plats i jorden/kremering (kan inte exakt de gränserna, skall kolla upp när tid ges), ej plats i kyrka, kapell eller församlingshem…
Att följa den avlidnes vilja anser jag är mycket positivt, oavsett vad dennes vilja är.

Ärligt talat så måste jag säga att jag inte bryr mig om hur min egen begravningscermoni skall se ut. Jag är ju inte vid liv. Mina anhöriga får göra precis hur dom vill för mig. För mig handlar det enbart om att kunna spara en slant då jag snart kommer bli arbetslös.
Sedan är jag förstås inte ett dugg kristen heller. Är varken döpt eller konfirmerad.

#63 Kyrkan får inte ifrågasätta ditt urträde ur gemenskapen.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#71 något annat alternativ finns inte, än att följa dennes vilja. åsikter ska respekteras.
bumbleboo; nej, ifrågasätta är fel, däremot att förklara vad ett utträde innebär bör vara ett ansvar som de har att informera om…

Så kan tyckas men eftersom man inte har rätt att ifrågasätta så har man heller ingen rätt att ta upp någon information eller samtal om vad det innebär.
Det får man anta att den som har tagit beslutet redan gjort sig viss om.
Nu är det ju så att de flesta ser bara till pengarna eller att de går ur för att de inte tror men kanske inte tänker på begravningar osv. och vad Svenska Kyrkan gör och står för men det är fel tillfälle att ta upp detta när någon kommer för att säga upp medlemsskapet.
Det får man i så fall arbeta med som en separat fråga.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

#72 men är du inte döpt så är du väll inte medlem ? elr har jag fattat fel?

#77 Jo jag är medlem och betalar avgift. Det står på deklaraionen iaf Mina syskon döptes som barn och mina föräldrar säger att de tänkte döpa mig men det "blev aldrig av" och dom har inget direkt svar på varför

Numera är det så att om man inte är döpt så är man heller inte medlem men det var skillnad före 1996.
Då blev man automatiskt medlem om en eller båda föräldrarna var medlemmar i Svenska kyrkan även utan dop men vid 18 års ålder så ramlade man ur registret om man inte blivit döpt.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

#79 Men… då borde jag väl ramlat ur när jag fyllde 18? För jag har verkligen inte blivit döpt Tittar på deklarationen nu och ser att jag sist betalat 2500 i kyrkoavgift

Du får kolla upp detta.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
bumbleboo; har du någon källa på det? Jag tror nämligen att de får ge information fritt, dock ej ifrågasätta någons beslut.
Nej, inte förlorade/förlorar man medlemskapet i Svenska Kyrkan om man är född in i den vid 18 årsdagen, det krävdes fortfarande aktivt utträde.

Den enda källan är församlingen där jag bor och min man jobbar.
Ingen kan hindra någon att ge information givetvis men det är ju alldeles fel tillfälle när någon kommer och ska säga upp sitt medlemsskap.
Det hör väl snarare till god ton att inte komma när det mer eller mindre är för sent. När någon har bestämt sig.
Detta är hämtat från Wikipedia utan någon källa:
Barn och ungdomar födda 1996 eller senare, som själv inte är döpta men har en eller två föräldrar som är medlemmar i Svenska kyrkan antecknas som medlem i väntan på dop. Om dessa vid sin 18-årsdag ej låtit döpas kommer de att avskrivas ur medlemsrullan
/Maria
Ur Lille Prinsen.

Jag ser att jag tänkt helt fel här.
Det är EFTER 1996 som regeln om att man automatiskt faller ur rullan träder i kraft.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
Bumbleboo; jag anser att det är ett utmärkt tillfälle att ge information vid, senare är det ju definitivt försent.
Jag tror att du blandade ihop före och efter i ditt första inlägg och det är därför som det blev förvirrat. Det du skriver gäller de som är födda 1996 och senare, före detta föddes du in i fullt medlemskap.
"Sedan 1996 blir man medlem i Svenska kyrkan genom att döpas. Tidigare blev barn vars föräldrar var medlemmar automatiskt medlemmar. Det finns också möjlighet att tillhöra kyrkan ”i avvaktan på dop”. Medlemskapet är obegränsat i tid, men kan hävas genom ansökan hos kyrkoherden i den församling man tillhör. Vårdnadshavare kan även häva medlemskap för minderåriga, men är den minderåriga över tolv år krävs den personens godkännande." Wikipedia
**"Medlem genom dopet
** Man blir medlem i kyrkan genom dopet. Är du redan döpt i ett annat kristet samfund kan du bli medlem i Svenska kyrkan efter ett samtal med kyrkoherden. Tidigare blev man i Sverige automatiskt medlem i Svenska kyrkan vid födelsen." Svenska Kyrkans hemsida
Bumbleboo; Då är vi helt överens!
#85 definitivt är det ju inte, man kan gå med igen om man vill
Fröken P; nej, visserligen, men ändå en viss risk för sista kontakten med kyrkan, även de man väljer att fullfölja med god information, kanske det en tanke väcks som gnager i 10 år och sedan leder till ett återinträde… =)
hursomhelst, folk bör veta och förstå vad man betalar för i kyrkoavgift, samt att man betalar en begravningsavgift ändå.
det är bra att man kan välja att vara med och betala eller inte. och att man kan gå ur och även gå med igen om man vill det. valfrihet är toppen!
Så långt är vi helt överens! =)

Fick reklam från kyrkan här hemma.
Här fanns bland annat femtio anledningar till att vara medlem i Svenska kyrkan.
Socialt arbete, Gudstjänster, ungdomsgrupper, kyrkornas bevarande, kyrkkaffe, vokalenemble, vuxenkörer, trädgård att besöka, barnkör, sjukhuskyrka, gemeskapssamlingar, HBTQ aktiva, konfirmander, bön, rytmik, dop, vigslar, volontärsamordning, konserter, grillkvällar, veckomässor, anhöriggrupper, andrum, öppen kyrka, begravningar, församlingsexpedition, etisk rådgivare, föreläsningar, deellt arbete, stöd och krissamtal,uthyrning av lokaler, hjälp för anställda inom vården, nationellt arbete, stickcafé, vuxensamling, äldreboendeverksamhet, musikterapi,, internationellt hjälparbete, öppen förskola, barnsamling,hembesök, sorgesamtal, utställningar,kyrkomusik,sopplunch, lyrik, någon att tala med, andakter, Fas 3 arbete, bokklubb, diakonalt arbete.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
Det är inga anledningar jag vill betala tusenlappar för om jag slipper. Jag betalar för socialt verksamhet genom kommunalskatt och annst. Kyrkkaffe kan folk betala själva ;)

Det var mer att belysa vad man får ut av sin medlemsavgift.
Var kyrkkaffet det som fångade din uppmärksamhet
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#93 då missuppfattade jag dig, jag trodde att det var du som att det var bra anledningar ;) Nej kyrkkaffet var bara ett exempel på vad jag inte vill betala för,.det fanns många fler saker som du räknade upp. Konfirmation, vigsel, nån att prata med, grill kvällar, jag orkar inte skriva mer.. ;)

Detta var som sagt bara taget ut ett reklamblad.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
Det vore bra om de också skrev hur mycket det kostar i pengar varje år att bekosta detta, en tabell exempelvis. Men det kanske det gör?

Spelar det någon roll? De olika församlingarna har ju en budget, Göteborg är en samfällighet och hur det fungerar i andra större städer vet jag inte.
Detta är vad man får i den församlingen där jag bor.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
Klart att det är viktigt att veta hur mycket man betalar. Jag blev då förskräckt när jag såg hur många sköna tusenlappar jag betalde.. Tyvärr så tog det mig ett par år att få tummen ur och gå ur kyrkan. ;) 300-400 kr i månaden behöver jag till annat och sedan så skänker jag när jag vill och kan till det som ligger mig närmast,.som cancerfonder.

Hur mycket du betalar framgår av skattsedeln. Jag försökte bara påvisa att det är mer än "kyrkkaffe" man får för pengarna.
Det är väl tur att det är frivilligt att vara med.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
jo jag vet det, men det kan vara bra att veta för dem som börjar jobba och får inkomst med, att se hur mycket det faktiskt är som dras till kyrkan och inte se det efteråt, och inte vetat något och kunnat påverka det. sen är det ju stoppdatum den sista oktober för nästa år, missar man det, ja då får man betala för ännu ett år. det är synd att man inte bara kan säga upp det när som helst.
ja, det är tur att det är frivilligt, och därför tycker jag att det är bra att fler får veta vad det är man betalar för och hur mycket det är. och sen ta ställning till det.

Eftersom kyrkan är en förening så är det ju faktiskt upp till medlemmarna att ta reda på vad man är medlem i och vad man betalar för och hur lång "uppsägningstiden" är.
Det är ungefär som om Scouterna eller vilken annan förening som helst skulle gå ut med information till alla som fyller 18 och fråga om de verkligen ska vara med nu när de är vuxna?
/Maria
Ur Lille Prinsen.
Fröken P; du ser inget positivt med den historiska skatt som våra kyrkor trots allt är? Jag känner att om ingen vill vara med och bidra riskerar vi att få uppleva något liknande den kulturrevolution som Mao genomdrev i Kina fick genomgå under 1960 och 1970-talet.
#101 de flesta går med i en förening frivilligt ;) Det gör inte de som blir döpta eller blivit medlemmar genom föräldrarna.. #102 nej, faktiskt inte.
#101 de flesta går med i en förening frivilligt ;) Det gör inte de som blir döpta eller blivit medlemmar genom föräldrarna.. #102 nej, faktiskt inte.
Ursäkta dubbelposter, jag använder den mobila versionen och det blir lite konstigt ibland ;)

Då kan man ju tycka att det är föräldrarnas ansvar att upplysa sina barn om att de är medlemmar i Svenska Kyrkan om inte annat så är 18-åringar inte helt tappade bakom en vagn.
Ansvaret är inte kyrkans.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
Vi överlever dubbelposter! =)
Ja, dock finns det även de som inträder senare till exempel genom frivilligt dop i medveten ålder… När barnet/personen är över 12 år har denna vetorätt både till inträde och utträde.
Alla är vi olika, vi som vill stödja verksamheten och historiken får helt enkelt vara glada att inte fler ser det på ditt sätt… =)
#106 Bara för att man nått en viss ålder så är inte alla människor likadana, har samma kunskap, mognad osv. dessutom har jag nu upplyst min unge ;) #107 Tråkigt att få en sån kommentar, att det är tur att inte fler tycker som jag, jag skulle aldrig säga så om "er" som inte tycker som jag.

Det var faktiskt bara drygt 2 år sedan jag fick reda på att man ens kunde gå ur sv kyrkan. Innan dess trodde jag att det var något som gällde alla och att man inte hade något annat val än att betala.
Det var av en slump jag fick höra om några som gått ur kyrkan för ett par år sen. Och jag är fsktiskt 35 år iår så jag har väl varit lite bakom flötet i alla år då.
Fröken P; självfallet måste vi se det som så. Många församlingar har redan fått avyttra kyrkor och spara hårt för att kunna bedriva sin grundverksamhet, detta på grund av stora utgångar från kyrkan, detta är enormt tråkigt anser jag. Desto färre medlemmar som blir kvar, ju mindre verksamhet och mindre vård av kulturarven.
Du har full rätt till din åsikt, det kommer jag alltid att hålla på, men jag måste få ha en annan åsikt och stå upp för den på lika villkor. Att vi andra väljer att betala kommer aldrig kunna skada dig eller din ståndpunkt, tyvärr skadar propaganda om utträde verksamheten och i förlängningen oss som värnar om verksamheten.

#108, 109
Oavsett okunskap och varför så kan man inte lasta kyrkan för att folk inte vet att det går att "gå ur"
/Maria
Ur Lille Prinsen.
det svar ungen fick på mail om utträde var, hej xxx, det var tråkigt att du vill träda ur kyrkan, men jag skickar dig en blankett enligt önskemål.
nu är det bara att fylla i blanketten, sen ska den sändas till vår församling. så om man inte är bekväm med telefonsamtal, så går det utmärkt att maila, annars kan jag ju försöka lägga upp en blankett här om det går och om någon vill och om Sajtvärd går med på det? eller så kan någon sända pm till mig så kan jag maila över den. det är samma blankett som används, men man sänder till sin egen församling.
sundsvallstjej; är du 35 år så borde du varit väl medveten om samhället redan när kyrkan från början skiljdes från staten vid millenniumskiftet. Detta föregicks av en omfattande debatt om vad detta skulle innebära och hur det skulle organiseras. Sedan år 1951 har det varit möjligt att fritt gå ur Svenska Kyrkan, detta tillkom då genom 1951 års religionsfrihetslag. Dessa lagar gäller som alla andra, det är din skyldighet som medborgare att hålla dig uppdaterade på dem. Du kan aldrig i Sverige komma undan en brottsanklagelse med förklaringen om att du ej kände till att handlingen var brottslig…
#111 är det någon som lastat kyrkan?
#113 ursäkta mig, men jag tycker att du har en något hård ton mot dem/oss som inte vill vara med och betala till kyrkan, och även dem som inte haft någon koll på detta.
att gå efter någons ålder och anta att man ska kunna ditten och datten är bara dumt. folk är olika det är bara att inse det.
Fröken P; jag anser att det är en samhällsmässig skyldighet att sätta sig in i hur samhället fungerar, sista inlägget var endast att påpeka att dessa lagar gäller på samma sätt som alla andra, det är egen skyldighet att uppdatera sig om vad som gäller. Samma sätt som du har eget ansvar för vad du skriver under på din deklaration till exempel.

#111 Jag har aldrig heller lastat kyrkan att jag inte tagit reda på att jag kunnat gå ur. Det är självklart mitt fel
#113 Jag borde säkert vetat om det men nej det har jag aldrig tänkt tanken att man kan gå ur svenska kyrkan ens (förrän för 2 år sen)
#115 inser du också att folk har olika begränsningar, det kan bero på diagnoser bl.a. jag hade samma inställning som du för en 20 år sedan, men har fått lära mig att folk är så olika.

Det är klart att folk är olika men hur man än vrider på det så är det ändå man själv som får ta reda på saker och ting eller genom vänner/bekanta/anhöriga. Eller iFokus
Jag ser att ingen lastat kyrkan så det var fel av mig att anta det.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
Fröken P; i samhället finns det finns det stöd insatser åt de personer som är så pass olika att de ej kan ta till sig grundläggande samhällsinformation. Självfallet finns det människor som inte klarar allt, men då får vi istället sätta in stödinsatser åt dem istället för att utgå ifrån att ingen klarar något.
Alla är lika mycket värda men vi får stödja dem som behöver extra stöd istället för att anpassa hela samhället efter dem.