Student
Hejsan!
Jag har ett problem som jag hoppas att någon kanske har tips eller råd på hjälp.
Jag studerar 100 % och har studiebidrag och studielån.
Problemet är att jag ännu inte fått något sommarjobb och oroar mig över hur jag ska klara mig i sommar.
Jag ska fortsätta plugga till hösten.
Jag har sökt alla jobb jag kan hitta och även ringt runt till massa företag, men som sagt är resultatet inte så bra, ännu..
Är det någon som har tips på hur man kan få hjälp eller annat om man inte får ett sommarjobb?
Tack på förhand!
Mvh / Sanna
Socialtjänsten har försörjningsstöd som täcker det absolut nödvändigaste, under sommaren är detta även tillgängligt för studenter om du lever upp till deras krav för bistånd. (Bland annat får inte andra tillgångar finnas och du måste kunna visa på att du verkligen har sökt arbeten.) Som alternativ till detta så kan du studera sommarkurser och då får studiemedel och studielån även över sommaren.
Lycka till med sökandet!
Precis som #1 skriver så finns ju sommarkurser, men där var sista sökningsdag 15:e mars.
FruStein; ja, men finns det platser kvar så går det att efteranmäla sig, dock så går det då inte att vara lika kräsen vid valet av kurser… =)
Socialtjänsten är ditt sista alternativ.
räknar inte socialen tillbaka tre månader och ser hur mycket du haft tidigare varje månad, och om du legat på plus så blir ev. försörjningsstödet minskat med motsvarande summa.
Hejsan och tack alla för svaren!
Jag får vända mig till socialen då antar jag, om inget under sker och jag får ett jobb.
Som #5 säger så kollar dom 3 månader bak, dom ber om ett kontoutdrag. Men där ser dom ju att jag bara haft inkomst från csn, så det borde väl gå?
det beror ju på hur mycket du har fått därifrån, om det överstiger normen.
Du får ta och sänka kraven för vad för jobb du söker helt enkelt, det finns jobb.
Telemarketing, flippa burgare, klippa gräsmattor, dela ut reklam, servetris, eller plugga. Det är bara ta ngn soft kurs som man klarar, för kuggar du så sabbar man sig själv sen så ta en kurs som du faktiskt klarar.
Det brukar finnas en hel del platser kvar på lite tristare mer seriösa kurser på sommaren. Alla slackers som inte vill jobba har redan tagit datakurserna om hur man googlar lol.
/Fridaybrew

#6 beror ju på helheten, dina utgiffter o annat. räkna inet blint på att du kan få hjälp, när jag pluggade så hamnade jag en bra bit över normen,
om du får tillbaka på skatten till midsommar så räknas även det som inkomst så du tänker på det ,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
SLennartsson; hur gick det för dig?