Etablera en ideell verksamhet utomlands?
Undrar om någon har erfarenhet utav att starta en ideell verksamhet i Sverige för att sedan verka på en internationell nivå?
Vet att man behöver ha folk utomlands där man vill verka, men hur är det med pappersarbetet?
Försöker googla men har inga större framgångar med det.
Jag ämnar inom en relativt snar framtid starta en ideell förening som kommer vara baserad i Sverige men verka mycket i USA och Europa, så om någon har personlig erfarenhet så vore det guld värt!
Jennie
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av ovannämnda.
Däremot så skiljer sig pappersarbete och regler mellan olika länder och i USA i vissa fall även mellan olika stater. EU underlättar dock för dig i Europa som genom reglerna om ömsesidigt erkännande (efter Cassis-doktrinen) säger att om något är lagligt i ursprungslandet så är det lagligt i hela EU med ett fåtal undantag (skydd om det allmännas hälsa till exempel), detta för att den inre marknaden skall bli så välfungerande som möjligt.
Jag har försökt påpeka för min pojkvän att det vore bättre att starta organisationen i USA och gå globala därifrån. En organisation som har ideell status utav IRS (USA's version av skatteverket) är internationellt erkänd som ideell verksamhet, men jag tror inte en Svensk verksamhet vinner samma respekt i utlandet eftersom det inte finns några restriktioner här. Här skulle man ju i stort sett kunna starta en ideell intresseförening om toapapper i Indien, medans i USA är det bara 50% av föreningarna som söker ideell status hos IRS som blir godkända.
Jennie
Allt beror på vad det är för verksamhet som ni vill bedriva? Har ni tänkt ansöka om bidrag eller möjliggöra donationer? Är 90-konto aktuellt? Det i sig är ju en "kvalitetsstämpel"… Vart har ni tänkt utgå ifrån med verksamheten, ett "kontor" eller ett för varje land?
Har ni kontakter i USA eller något annat land som kan hjälpa er med registreringar och ansökningar? Annars kanske det är lättare att börja i Sverige där ni känner till systemet bättre?

Men kan man som svensk, boende i Sverige starta en förening i USA?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Bra fråga, beror nog helt på reglerna, men varför skulle det inte gå egentligen? Möjligen att granskningen blir något hårdare…
Vore intressant om någon har prövat eller vet!
Ja, en Svensk bosatt utanför USA kan starta en förening i USA enligt vad jag läst. Men tåls att tilläggas att min pojkvän bor i Boston och är född och uppvuxen där
Vilken typ av konto vi kommer ha för organisationen vet vi inte än. Det är mer en typ utav intresseförening, inte en välgörenhetsorganisation så vet inte om vi kan ha 90 konto.
Jennie
Har ni kommit något längre med ert projekt eller vilken tidsram är det som ni har tänkt arbeta utifrån? 
Håller på med att kontakta statsjuristen i Massachusetts för att höra vad som gäller för utländska organisationer som vill etablera sig i USA, så allt håller på att undersökas fortfarande. Det är en jungel där ute 
Jennie
Okej, vad spännande!
Håll oss gärna uppdaterade på hur det går för er! =)
Det kommer jag allt göra
Jennie
Vi väntar med spänning! =)