Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 2101 ggr
[Moa-]
0

Minskar svenskarnas lånande?

Enligt Dagens Industri sparar nu hushållen mer och lånar mindre, är detta något som ni lagt märke till i er vardag? Tror ni att osäkerheten i Europas ekonomi påverkar detta på något sätt?

Länk till artikeln i DI

Maria
0

Kan det ha med den nya bolåneregeln om att man bara får låna 85% (tror jag) av köpeskillingen till hus?

/Maria

[Moa-]
0

Det är mycket möjligt, det är en del som försvinner där… Dock hade många banker även tidigare krav på en egen kontantinsats vid husköp, för att känna sig med säkra på att få tillbaka sina utlånade pengar, men till viss det håller jag absolut med dig om att det kan spela in!

MichaelE
0

Redan efter finanskrisen (den internationella) så började folk hålla mer i pengarna. Nu kommer nästa smäll och då håller man ännu hårdare. Sedan har ju reporäntan varit väldigt osäker det här året, den har inte varit stabil på länge. Risken är att om man inte binder en fast ränta så kan det bli stora räntekostnader.

[Moa-]
0

Ja, absolut är det helt rätt även som du säger (skriver) MichaelE, dock har räntan legat konstant på en relativt låg nivå under en lång tid och vi har för tillfället en väldigt låg inflation. Så jag tror nog mer på den delen i ditt inlägg som talar om osäkerhet och rädsla inför framtiden…

Att ekonomin inte riktigt hunnit återhämta sig fullt ut innan oron för nästa smäll åter börjat växa…

[Moa-]
0

Även under andra kvartalet så fortsatte svenskarna att spara i säkra investeringar och minska på lånandet. Analytikerna tror att detta beteende är här för att stanna mer långsiktigt efter våra finanskriser och svenskarnas minskade tilltro till börsen. (Den tilltron har dock ökat konstant sedan vi införde Koden för bolagsstyrning. (Utöver artikeln))

Länk till SvD:s artikel.

[sakring]
0

Vad var det jag  sa?

[Moa-]
0

Ingenting i denna tråd? =P

Jag vet inte riktigt vilket inlägg du syftat på…

[sakring]
0

Fråga MichaelE. Och han säger det själv i inlägg # 3.

[Moa-]
0

Hmm, jag hänger inte med nu, men det är nog bra ändå… =P