Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 4066 ggr
NettanLindholm
0

rätt till bidrag

hej!
vet inte om det här är helt rätt sida, men kanske finns någon som har lite koll ? :)

tog studenten förra året, började jobba direkt i 11 månader och fick en lön på 10.000/månad. Vart sedan arbetslös i maj och juni i år innan jag jobbade två månader till nu i sommar och tjänade 14.000/månad. (båda innan skatt). Nu är jag dock arbetslös igen och undrar vad jag har rätt till för bidrag, och hur mycket jag kan tänkas få ut?

blev medlem i alfakassan i mars/april i år och har betalat sen dess, även med i arbetsförmedlingen.

någon som har bra koll på sånt här, hur man ska gå till väga och vad det finns för bidrag/andra alternativ ?

mvh.

[Moa-]
0

Börja med att kontakta a-kassan och hör med dem om du är berättigad till ersättning från dem. Får du ej ersättning från a-kassan och har utgifter du ej klarar av att själv bekosta så finns kommunen och socialtjänstens försörjningsstöd som en sista utväg.

NettanLindholm
0

jo det vet jag och har skickat in allt sånt , och det ska inte vara några problem enligt dem. väntar bara på sista svar nu.

tänkte mer om det finns något övrigt som boendebidrag man kan söka eller liknande? har hört nått om att det finns något som täcker resten upp till 80% efter nån viss tid och liknande sånt.

det var mer sånt jag tänkte på , kanske var lite otydlig :)

[Moa-]
0

NettanLindholm; är det försörjningsstöd eller a-kassa som du sökt och väntas få?

Bostadsbidrag ansöker du om, och du kan få det om du är du är mellan 18-28 år, bor du ensam kan du få bidrag om din inkomst är lägre än 86 730 kr/år.

"Du ska alltid räkna med inkomsterna före skatt.
Exempel
Du bor tillsammans med ett barn och blir arbetslös i maj. När du ska fylla i ansökan om bostadsbidrag måste du uppskatta din bidragsgrundande inkomst för hela året.
Under januari–april har du arbetat heltid med en månadslön på 18 000 kronor. Semestertillägg och andra skattepliktiga förmåner beräknar du till 3 200 kronor. Till och med april har din inkomst varit 75 200 kronor.
Från och med maj månad kommer du att få arbetslöshetsersättning. Du beräknar att det blir 99 500 kronor från maj till december. Dessutom räknar du med att få 5 300 kronor i kapitalinkomster.
Den bidragsgrundande inkomsten beräknas då så här:
75 200 kr (januari–april) + 99 500 kr (maj–december) + 5 300 kr = 180 000 kronor. Om man fördelar den inkomsten på 12 månader blir inkomsten i genomsnitt 15 000 kronor varje månad." Citat

Utöver bostadsbidrag finns det inget om inte speciella skäl föreligger. Söka arbete aktivt är det bästa tipset enligt mig!

NettanLindholm
0

tack för ditt svar! :)

NettanLindholm
0

glömde svara: det är a-kassa jag sökt.

[Moa-]
0

Okej, då skall den beräknade ersättningen från a-kassan anges som inkomst vid ansökan om bostadsbidrag.

Lycka till!

Åsa S
0

Och det där med att få mera pengar upp till 80% av lönen gäller bara ifall du tjänar bra mycket mer i månaden och har en inkomstförsäkring via facket eller trygghetsrådet.

[Moa-]
0

Åsa S; få mera pengar än vad?

Åsa S
0

Den högsta ersättningen man kan få utav A-kassan är 80% av 18700. Jag tjänade 25000kr i månaden så i mitt fall går trygghetsrådet el mitt fack in och ger mig lite mer pengar i månaden utöver A-kassa så jag får runt 80% av min ursprungliga lön. (mitt ärende hanteras fortfarande så jag vet inte vem av dem som kommer betala man kan bara få pengar från en försäkring även om man har 2)

[Moa-]
0

Okej, då är jag med på hur du menade… =)

NettanLindholm
0

#7 aokej, då vet jag. visste bara att jag har hört nått om 80%, men inte exakt hur det fungerade :)