Är banken min vän eller ...
Det här inlägget är en liten partsinlaga då jag personligen tycker att våra banker och även de rådgivare som finns inom finansiella tjänster och försäkringar inte arbetar för kundernas bästa och jag vill medverka till en förändring.
De flesta av oss förstår att banken måste tjäna sina pengar för att kunna ge oss de tjänster vi behöver, men vad behöver vi egentligen för tjänster från banken? När kan vi lita på att banken eller rådgivaren verkligen vill att vi ska köpa just den fonden för att den är bäst för oss, inte för att det är den fonden man ska sälja just den här veckan? Hur ska vi veta om försäkringsmäklaren säljer just den här försäkringen till mig för att den passar bäst och inte för att den ger mest provison till honom/henne? Fram för fler oberoende rådgivare.
Det här är inget nytt problem, det har funnits länge och aviserats till och från från olika håll med regleringar m.m..
Men hur ska man kunna ändra på detta? Jag tror personligen att vi är på väg mot ett samhälle som är mer konsumentstyrt och vi i grupp kan påverka, men av någon anledning så har det inte slagit igenom inom det finansiella området. Var finns initaitiven och hur ska vi se till att bli starka? Jag försökte för något år sen organisera en ränteklubb, dvs samla in många bolånetagare för att gå ut till bankerna och be om bästa offerten, men bankerna var inte intresserade. En ansvarig för bolån hos en av bankerna sa t.o.m. att det kommer säkert i framtiden detta med kollektiva upphandlingar men att man från banken (bankerna) inte var intresserade av att få det att hända!
Så vad kan man göra? Jag tror att initiativ som t.ex. detta forum skulle kunna organisera sig och faktisk göra förändring, påverka banker, försäkringsbolag m.fl. och även att samla ihop allmänt goda råd kring administration, ekonomi och juridik till varandra. Varför ska det t.ex. kosta en förmögenhet att göra en bodelning eller ett testamente?
Jag arbetar med att få till en kommersiell verksamhet kring detta, dvs. att ta betalt av privatpersoner för att hjälpa dom spara pengar, förhandla med banken, få ordning på sin ekonomi m.m.. Idag har jag framförallt kunder som har en god ekonomi, men även alla andra behöver hjälp och man behöver hjälp utan att det ska kosta skjortan. Om man inte har råd att ta proffesionell hjälp, av t.ex. mig, så skulle man ju kunna hjälpa varandra. Det finns alltid någon som har stött på samma problem tidigare, som har fått en mycket bättre offert från banken, försäkringsbolaget m.m.
Syftet med detta inlägg är att väcka lite debatt men också se om det finns några som vill göra något, som har idéer på hur man faktiskt skulle kunna påverka.
Idag är det måndag, hoppas ni alla kommer få en fantastisk vecka.
Hälsningar
Bobby
Att bankerna inte har intresse av detta förstår jag mycket väl. En stor del av bankernas förtjänst är att de har den starkare förhandlingsmakten och därför till stor del ensidigt kan diktera villkoren…
Det finns liknande sammanslutningar gällande elpriset och förhandling med olika bolag, vad jag förstått har det ej gett någon särskild effekt.
Jag tror på att som enskild konsument höra runt med de olika bankerna innan avtal om större investeringar och lån sluts. Sedan löpande jämföra när det är dags för förnyelse av avtalen, ofta behöver du inte ens byta, utan det räcker med att hota om att byta.
Att juridiska tjänster kostar pengar är för mig inget konstigt, däremot har kommunen en viss rådgivning kostnadsfritt, som för konsumenten går att nyttja.
För mig är det inte heller konstigt att juridiska tjänster kostar utan problemet är priset på många av dessa tjänster. Ett standardtestamente kostar ofta mellan 5-10 tusen, en bodelning (vid dödsfall) mellan 8-12 tusen och inte någon av dessa tjänster är några krångliga tjänster.
Givetvis ska man se till att förhandla med banken om lånet och investeringar men precis som du säger så har banken makten i form av ett stort kunskapsövertag i kombination med ofta en rädsla eller för stor respekt för banken från kundens sida.
bobby_w; vart vänder du dig om du får betala nära 10 000 kr för ett standardtestamente? En bodelning beror på omständigheter och hur tidskrävande det är, så där kan jag förstå att vissa fall tar tid och då drivs ju priser givetvis upp.
Det gäller som sagt att våga jämföra och våga ställa banker emot varandra… Det värsta som kan hända är att man får ett nej.
Moa, du har säkerligen inga bekymmer med att få till bra avtal och inte jag heller, bekymret är för den stora massan som varken har kunskap eller mod att våga ställa bankerna mot varandra.
Vänder du dig till en advokatbyrö i stockholm så får du betala mellan 5-10 tusen och det är för att man ofta vill översälja, dvs lägga ner mer tid än som behövs. Givetvis så kan man istället köpa avtalet via nätet, t.ex. avtal24, som ger dig ett testamente för 1.000:- vilket är vad det borde kosta.
Låter som en märkligt hög summa om det ej är något särskilt som skall utredas ingående… De svar du får snabbats på en googling ligger runt 1500 kr, men det kanske inte är de som är lämpligast att anlita. Sedan vill företag givetvis sälja in fler av sina tjänster, det är enligt mig naturligt när det gäller ett vinstdrivet företag, det är något konsumenter alltid måste ha i åtanke och granska kritiskt.
Som alltid gäller det enligt mig att läsa på, och granska kritiskt, oavsett om du skall förhandla med en bank, advokatfirma eller din telefonoperatör…