Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 3925 ggr
[Moa-]
4

Om du vann storvinst?

I morse skrapade en man fram 5 miljoner på lottoskrapet i tv4. Vad skulle du göra om du fick 5 miljoner på kontot skattat och klart?

[Moa-]
1

Själv skulle jag börja med att betala av studielånen och ta en långresa till värmen! Sedan skulle pengarna hamna på ett sparkonto (eller troligen något mer välplacerat) till framtida behov…

Halvdansken
2

Betalt av huset och köpt en ny bil. Trött på 15 år gamla bilar som går sönder hela tiden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
0

Ja, bilar som krånglar är aldrig kul… Min går stabilt än så länge, men skulle nog som du säger uppdatera till en nyare modell med lite mer finesser och gärna miljöklassad så att samvetet blir bättre också… =P

[sakring]
2

Själva så har vi cirka 5 miljoner på konton, samt huset betalat och två realtivt nya bilar samt en en från 1994. Men det är Ford Mustang så det är en sommarbil. Studieskulderna är betalade.

Ja jag skulle inte åka till värmen för den tål jag inte så bra och min man vistas i tropikerna halva året. Gå på restaurang kanske och äta en god middag. Min man skulle ta en öl då jag inte dricker vin och en flaska skulle bli för mycket på en person. Kanske bjuda med någon som kunde hjälpa till med vinet?

Dessutom skänka en del av pengarna till hemlösa katter, vilket jag redan nu gör.

drulleman
3

#2. 15 år gammal bil? Så ny bil har jag aldrig haft. Min är 28 år och jag väntar på att den ska bli skattebefriad.

Det första jag skulle göra om jag vann 5 miljoner är att säga upp mig från jobbet och kunna spendera dagarna precis som man vill. Det mesta av pengarna skulle placeras i säkert sparande så man kan leva på räntorna

Skulder har vi inga. Vi betalade av det sista på huset för ett par år sen

[sakring]
1

# 5 Leva på räntorna på 5 miljoner. Var ska du då placera dem? Inte i Sverige i alla fall. Såvida du inte har väldigt låg standard.

[Moa-]
1

sakring; alternativa placeringar med högre avkastning? Knappats många som skulle placera 5 miljoner kronor i rena statsobligationer. Utan sprider du riskerna skulle högriskplaceringar vara att föredra. Sedan om det går att leva endast på avkastningen beror nog på vilka risker personerna vågar ta…

[sakring]
0

Moa- Fast nu sade denne  sig vilja leva på just enbart räntorna. Jag har förvisso en del pengar på Riksgälden i premeiobligationer med viss förfallotid med möjlighet att sälja eller vinna. Men det är betydligt högre ränta på banken. Några risker är jag dock inte beredd att ta då jag är alldeles för gammal för det. Riskvilligt kapital får ni ungdomar stå för, jag vill ha insättningsgaranti!Flört

drulleman
0

Ja vi har låg standard, bor väldigt billigt vill inte skaffa barn och skulle gott och väl klara oss på att leva på räntorna.. sedan vill man ju inte dö med 5 miljoner på kontot så när vi närmar oss pensionen skulle vi givetvis börja norpa av pengarna också.

[sakring]
0

# 9 Min man och jag är nog närmare pensionen än vad ni ärSkrattande

drulleman
0

Ja det är ni säkert, vi är under 40 så

[sakring]
1

Min man är över 60 och jag är på väg ditFlört

[Moa-]
0

sakring; självfallet är placeringen beroende på vilket tidsperspektiv som nyttjas! På sikt är även större risker att beakta som små… =P

drulleman; ja, men vilken placering har ni tänkt göra, för som sakring skriver så blir en placering till reporänte- nivån i dagsläget inga pengar som går att leva för… (75 000 kr/år)

[sakring]
0

Men på en bank kan man få 3,4 %  vilket ger 175.000 - 30% i skatt.

Oavsett tidspersektiv så finns det aktier som aldrig hämtar sig. Ta Ericsson som exmpel. Som jag var dum nog att investera i men drog mig ur och gjorde en liten förslust. Nokia har tappat 75% av sitt värde och det kommer knappast att stiga.

Jag hade Japanfonder och min man ville inte sälja då bankerna sa "avakta och se". Jag gjorde en förslust på 6000 på insatt kapitital.

Nu har jag en del aktieindexfonder och av dem jag fått ut är det en som gått med vinst. OK jag får dra av vad de kostat mig men med en skatt på 25.000 per år och ett avdrag på 12.000 i pensionssparande så är det inte så mycket över att dra av.

Numera letar jag efter högsta ränteavkastning med bankgaranti. Det är där som jag sätter mina pengar. Vinner jag på de premieobligationer jag har så är det en extra bonus.

drulleman
0

Vi har bundet det mesta av vårt sparande till högsta möjliga ränta. f.n 5% i 5 år.

Efter 30 i skatt blir det betydligt mer än 75000/år. Det blir 175000/år

14583,333…/månad Vi kommer inte att behöva göra av med hela räntan vilket gör att sparkapitalet kommer att öka.

Sedan är det ju ett val vi gjort. Vi lever inte som alla andra. Kör med gammal bil där jag sköter alla reparationer själv, har aldrig rest utomlands, går aldrig till frisör, har ingen dagstidning, köper kläder endast då vi behöver, inte för att det är kul, har en gammal tjockTV som  vi kör tills den pajar och hoppas att den håller många år till och vi har bara 1an 2an och 4an.

Vi sätter av så mycket vi kan varje månad för att vårt mål är att kunna sluta jobba och få frihet.

[Moa-]
0

drulleman; min fråga är vad ni anser att frihet är? Frihet för mig är att slippa vända på varje krona, att slippa tänka varje gång man plockar fram plånboken.

I den fira sändningen utan abonnemang så ingår även tv6 och SVT:s övriga kanaler.

drulleman
0

#16 Jag håller med om att frihet är att slippa vända på varje krona för de grundläggande saker man behöver; mat, boende, kläder t.ex.

Men andra för oss oviktiga saker som smycken, tidningsprenumerationer, resor, krogbesök och allt det jag tog upp i #15 avstår vi gärna för att istället kunna sluta jobba före 65

Alltså utöver grundbehoven är frihet för oss att äga vår tid

[Moa-]
0

Okej, jag tror att vi prioriterar olika, kan jag ej göra vad jag vill med min fritid så arbetar jag gärna för att få den möjligheten. Det handlar inte om enorma utsvävningar, men att kunna äta vad man vill, gå ut och äta, gå på bio eller köpa någon småsak… =)

Fritid utan ekonomiska medel är bland det värsta jag vet, även så enkla saker som att åka och bada kostar bensinpengar, gärna picknick och annat…

drulleman
0

Ja vi har helt enkelt olika intressen och många av våra intressen är gratis, vandra i skog och mark, plocka bär och svamp, fiskar, vi cyklar alltid till affären då vi handlar sommartid för att spara bensin, några gånger i veckan så det inte blir för tunga kassar, vi cyklar även till släkt och vänner och om vi ska till platser inom en mils avstånd sommartid. Bio har vi inte varit på på 11 år :)

[sakring]
0

drulleman Då förstår jag att det inte kostar så mycket att leva. Själv har vi som jag sagt en hyfsad ekonomisk standard. Min man arbetar medan jag är sjukpensionär. Men han har också varit allvarligt sjuk och börjat arbete igen efter det.

Då han inte har någon svensk arbetsgivare så hade han heller ingen sjukpenning utan fick halv lön i ett års tid, sedan fick han ingen lön alls. Men vi hade sparat så att vi klarade oss utan problem. Och hade han inte blivit frisk så hade han  kunnat ansöka om pension.

Min man är maskinist och har en verkstad ute i garaget. Han är intresserad av bl.a dykning och jakt. Jag själv är intresserad av katter, om någon missat detta.Flört Det kostar en del att ha dessa. Men min man kan fixa våra bilar ifall det skulle behövas. De två nyare behöver han inte göra något med med Mustangen behöver lite omvårdnad och det ska den få i vinter. Det är också ett intresse vi har.

Vi har en tidning dagligen och så har vi två TV-apparater (platta) med ett stort utbud. Det är något vi också uppskattar. Huset är som sagt betalt men det är alltid något som behöver göras. Vi har renoverat våra två våtutrymmen och köpt nya maskiner till tvättstugan.

Dessutom så har vi gjort en inglasad altan på norra gaveln samt byggt en friggebod där också. Allting har min man gjort själv, med undantag av glasen.

Moa- Jag tror att med den TV:n som drulleman säger sig ha så kanske det inte går att få in samtliga gratiskanaler. Vi fick byta antenn för att få in kunskpaskanlen vet jag.

[Moa-]
0

sakring; men numera måste du ju ha box för samtliga marksända kanaler (eller kabel-tv) och då ingår per automatik flera kanaler…

drulleman; även jag trivs bra i skog och mark, dock vill jag helst vara där i sällskap av en häst och/eller hund, så för mig kostar även detta pengar. Allt utgår som sagt från de enskilda preferenserna. Själv uppskattar jag "vardagslyx" så som att kunna köpa en kapselmaskin för att brygga kaffe snabbt i vissa lägen och liknade, andra anser att detta är helt onödiga kostnader…

Halvdansken
0

Man måste inte alls ha nån box för gratis marksända kanaler. Vi tar in SVT1 + 2, TV4, Visasat, kunskapskanaler och nån till med våra vanliga takantenner.

drulleman
0

Vi har ingen box, och ja det kan hända att vi har fler kanaler än dessa 3, vi har inte direkt koll på detta då vi startar TVn max 2 kvällar i veckan för att se nyheterna då TV-tittande aldrig roat oss. När tjockTVn pajar är det möjligt att vi struntar i att köpa ny då slipper vi tv-licensen också, men det får vi se hur det blir.

Den enda "lyx" vi unnar oss är att ha internet. Det vill vi inte vara utan :)

Halvdansken
0

Vi är alla olika. Vi köper det vi behöver och lite vi inte behöver, och vi funderar också på att sluta jobba lite efter 60.

Men var försiktiga med att snåla alltför mycket. Min man var lite sådan - så fick han cancer när han var 49. Upps… Så man ska leva NU också, inte bara tänka på "efter jobbet".

Han klarade sig, förresten. Och han är mindre snål nu.

[Moa-]
0

Halvdansken; du måste numera ha en digitalbox som avkodar signalerna från den vanliga antennen, denna förändring skedde vid nedsläckandet av marknätet. Läs en kort version på Wikipedia, även Teracom ger ut samma information. Har du en tillräckligt ny TV så kan boxen vara inbyggd. Hur det ser ut i Danmark vet jag inte heller.

drulleman; bor ni i Sverige så har ni numera flera kanaler som ni får in genom någon teknik, om ni inte har box har ni en annan lösning. Det är även möjligt att ni valt att ej ställa in dessa.

Halvdansken
0

Moa, du skrev "sakring; men numera måste du ju ha box för samtliga marksända kanaler (eller kabel-tv) och då ingår per automatik flera kanaler…"

Det är helt riktigt att du ska kunna ta emot digitala signaler, men det betyder inte att det på något sätt "ingår per automatik flera kanaler". Vi har tre antenner på vinden som tar emot olika signaler och vid olika väder så påverkar det olika kanaler. Ät Tv4 dålig så är ofta SVT bra och tvärtom. (Vi bor såpass nära Sveige att vi kan se de svenska också.)

[Moa-]
0

Halvdansken, mottagningen skulle enligt Teracom vara utbyggd till 100 % av Sverige under 2012 vilket innebär att alla skall ha tillgång till grundkanalerna, sedan krävs en bra antenn för att kunna ta emot kanalerna, men mottagningen skall finnas där. (Teracom om antennval.)

[sakring]
0

Nej Moa- man behöver ingen box för att ta emot alla marksända signaler. Det är urgammalt och det är borttagen. Efter digitaliseringen så kan du ta emot precis vad du vill via antenn förutsatt att det är gratis. Jag får in alla marksända kanaler på mina TV-apparter. Utöver det så har jag  två digitalboxar som jag får in andra kanaler på.

Det som de får in i Köpenhamn är via svensk sändning ohc de riktar bara antennen mot Sverige så de kan se svensk TV.

När vi var neri Tyskland i våras, precis på gränsen till Danmark så lyssnade vi på svensk radio hela tiden. Radio KristianstadSkrattande

[Moa-]
1

sakring; för att kunna ta del av det marksända utbudet så krävs idag en extern digitalbox eller en inbyggd sådana i TV;n. Det gick att se analoga sändningar direkt genom antennen på vissa platser i Sverige fram till 31/1 2008, numera krävs teknisk utrustning för att ta del av den marksända digital-tv;n. Analog sändning finns dock kvar i kabel-tv nätet, det är undantaget, men där igår som regel flera kanaler direkt i det analoga nätet.

Sydsvenskan rapporterade, datum för nedsläckning av de analoga TV-näten i flera av de europeiska länderna enligt WikipediaKjell & Company berättar att du behöver digitalbox efter att det analoga TV-nätet släcktes ned och även skillnaderna mellan boxar och olika tekniska lösningar.

[sakring]
0

Moa- naturligtvis så finns det en box inne i TV:n. Det var inte så jag menade. Vi hade en digitalbox till dess vi slängde ut vår gamla video pga att den inte hade någon digitalbox. Men TV:n som vi köpte 2007 har en inbyggd digitalbox.

Det var vad jag avsåg var att drullemans TV kanske var för gammal dvs den saknade digitalbox. Det var därför vi skaffade en digitalbox för att kunna se de kanalerna.

[Moa-]
0

sakring; ja, men har du en äldre TV så fanns inte detta inbyggd. Om er TV från 2007 har den så gissar jag att det ej var den billigaste varianten av TV som ni köpte då.

Okej, jag tror att vi missförstod varandra hela vägen, för jag förstår fortfarande inte riktigt vad du avsåg, men det är ju bra att vi är överens i sak i alla fall! =)

[sakring]
0

Ser i mitt inlägg # 20 att jag glömt digitalboxen. Självklart fick vi köpa en sådan också. Men som sagt den är numara inbyggd i TV:n. Jag betvivlar att drulleman har det i sin TV.

Nej det var inte den billigaste som fanns. Det är en SONY LCD 40" som kostade 25.000Skäms

[Moa-]
0

sakring; ha ha, misstänkte det, det var nämligen runt den tiden det började komma inbyggda boxar så det brukar resultera i högre priser… Får väl hoppas att ni är nöjda med er TV och att den får en längre livslängd. =P

[sakring]
0

Moa- Det hoppas vi också Skrattande för den andra vi hade som var en 37" tjock-TV av märket Telefunken klarade sig bara i 10 år. Vilket var fövånande.

[Moa-]
0

Hmm, "bara" 10 år… =P Tekniken är inte vad den har varit eller vad är det ni gamlingar brukar säga… Flört

[sakring]
0

Jo, jag kan tala om att vår första TV som ocskå var en Telefunken 20" köpte vi 1977. Vi hade den ända till 2007 då vi sände den till  Kalinigrad som en gåva.

[Moa-]
0

Det blir lätt så när tekniken har påbörjat sin ”tjurrusning”… Jag tror jag är den generation som "hoppade på" direkt i den högsta accelerationen som sedan endast har snurrat på… Från att internet och modem var något som var man hade (vi var tidiga, tog många år innan det var majoriteten av vännerna som hade), till att nu "kräva" fiberuppkoppling med 100/100 i hastighet. Mobilen som var toppmodern för två år sedan när abonnemanget tecknades anses förlegad och nästan stenålders idag. Detta leder till ett slit och släng samhälle, få tillverkare anser därför att hållbarhet efter garantitiden är något som är värt att satsa pengar på.

Det mest skrämmande är dock att de två tidigare skrivare som jag haft (den sista ”multifunktions” med scanner och kopiator) har varit billigare att ersätta med ny skrivare (återigen fullt utrustade) än att köpa nytt bläck till. Sparar en hundralapp och får fyra fulla fullstora bläckpatroner med till den nya skrivaren. Det är ju helt galet! Första gången gjorde jag det bytet för att få multifunktionsskrivaren, och andra gången för jag hittade en ny skrivare där det finns "piratpatroner" som kostar några få procent av priset på originalpatronerna till den första, så nu kan jag faktiskt skriva ut och köpa nya patroner utan att bli utblottad!

Blev visst lite OT i denna diskussion, men så blir det ibland… =)

[sakring]
0

Jo det är så det är. Det är tydligen också inbyggt i skrivare att de inte ska skriva mer än ett visst antal exemplar och sedan lägga av. Min skivare/skanner/ kopiator kostade omkring 800 kronor och de pengarna får jag två omgångar patroner för. Det som hindrar mig från att byta just den är att det är vattenfast bläck.

Den andra skrivaren kostade något mer men den är betydlig äldre och det är fotoskrivare med 7 patroner och de kostar en del att köpa. Men var får jag tag i en sådan skrivare idag då man kan sända efter foton via nätet? Billigare dessutom.Flört

Så har jag en laseskrivare också för enbart text.

Här får vi nöja oss med 8 Gb så länge Telia envisas med att ha kvar sina gamla kopparkablar.

[Moa-]
0

Ha ha, du har stort skrivbehov hör jag… =P Mina tidigare skrivare har ju tyvärr fungerat felfritt, dock kostar bläcket orimliga summor.

Okej, hemma i föräldrahemmet uppgraderade Telia just till 30 Mbit/s, samma år som det grävs ned fiberkablar, snacka om sammanträffande… =P

Jag har dock 10/10 Mbit/s hemma, det räcker gott och kostar minimalt så jag anser mig nöjd för tillfället, behöver faktiskt inte högre hastighet för tillfället… =)

[sakring]
0

Klarar mig bra också då jag bor nära en telestation och får cirka 7 Mbit (vad fick jag Gb ifrån?) och då har jag bredbands-TV också.

[Moa-]
0

Jag förstod vad du menade, så ansåg att det vore ett onödigt påpekande… =)

Ja, har du alla tjänster från Telia kan du få både bra priser och tjänster.

Chestnut
1

Jag skulle betala min utbildning utan studielån överhuvudtaget och 3 miljoner skulle investeras på lämpligt sätt för framtida behov. Pengarna där mellan (ca 1,1 milj) skulle nog gå till körkort, bil, lite skulle doneras till välgörenhet och annat smått och gott.

Sluta jobba finns inte på världskartan än på 20-30 år men kanske skulle jag nöja mig med bara 50-75% om jag redan skulle ha så mycket pengar undansparade.

Med vänliga hälsningar
Chess

Siggebus
0

Betala mitt studielån, köpa en lägenhet som jag verkligen vill ha, köpa en ny bil samt säga till min arbetsgivare att jag inte vill ha högre sysselsättningsgrad (som jag ansökt om) utan nöjt mig med de 70% jag har i grunden.

Slutat jobba hade jag INTE gjort för jag gillar mitt jobb och mina arbetskamrater - viktigt för mig att ha det sociala livet i arbetet. Glad

MichaelE
0

Sluta med mitt nuvarande jobb och satsa helt på studierna samt betala av mina tidigare studielån.

Tiana
0

Förmodligen startat eget. Har inga skulder i dagsläget, inga barn och ett boende som helt står på min sambo. Eftersom jag på köpet är arbetslös så skulle de pengarna vara ett startkapital för mig!

[Moa-]
0

Tiana; skulle du ej vilja ha delat boende och vara halv ägare till ert "gemensamma" hem om du kom över pengar? Eller det kanske är ett medvetet val att han står som ägare på bostaden?

Maria
0

För fem miljoner skulle jag i första hand betala av lånen, bygga om badrummet och sedan dela resten med sonen.

/Maria

Tiana
0

Moa-: I och med sambon är egenföretagare så står allt på hans och firmans namn. Vi är överens om att jag inte ska blanda in min ekonomi i det hela.

Därav också att jag inte vill bli företagare själv innan stabilitet finns. Någon av oss måste ha stadig inkomst för löpande kostnader Cool

[Moa-]
0

Okej, men ni har tänkt igenom det i alla fall… =)

Är det inom någon särskild bransch som du tänkt starta eget inom?

KPD
0

Om man gör en åtskillnad mellan drömmar och fantasier, tror jag, att flertalet människor har ganska realistiska drömmar, även om de kan kosta mer än fem miljoner att förverkliga.

Om jag vunne tio gånger så mycket, skulle jag direkt kunna titta på en stor, centralt belägen lägenhet, ett trevligt lantställe, en fin bil m.m. och ändå ha mycket pengar kvar.

Med fem miljoner skulle jag behöva välja vad jag helst ville göra. Kanske vore det dags för en hästgård, kanske en större lägenhet, kanske något annat. Därför skulle jag vänta en tid med att bestämma mig och då också avstå från att amortera tills mitt beslut var fattat.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Moa-]
0

KPD; nu hänger jag inte med riktigt, avstå från att amortera? Hur skulle detta påverka ditt beslut? Eller räknar du med att placera pengarna till en högre avkastning än skuldräntan?

Sedan är det ju tyvärr så som du säger, 5 miljoner låter mycket, men det är inte i närheten av vad som krävs för att kunna få allt de flesta människor pekar på…

KPD
0

Om jag skulle bestämma mig för att flytta, skulle jag vilja ha hela beloppet tillgängligt och lösa lånen först när jag sålde min gamla bostad.

[Moa-]
0

Dock kan du ju efter amortering låna upp igen? Både med nya och gamla bostaden som säkerhet, det som händer är att du sparar in räntekostanden…

KPD
0

Förvisso, men då skulle jag å andra sidan få uppläggningskostnader, behöva vänta på besked etc. Det skulle trots allt bara handla om en eller ett par månader. Så snart ett kontrakt vore skrivet, skulle jag veta om jag kunde amortera på den gamla bostaden.

[Moa-]
0

KPD; ja, som sagt i den andra tråden, det är svårt att hålla hypotetiska diskussioner när alla förutsättningar måste "antas". Dock har jag svårt att se att det skulle vara några problem att få ett lånelöfte med en fastighet som säkerhet och en handpenning på 5 miljoner…

[WickedAlly]
1

Jag skulle köpa en lägenhet, ingen jättestor och dyr utan en fin en bara. Kanske en som behöver lite arbete för sånt är roligt. Här får man väldigt fina lägenheter för runt 800k. Eller kanske ett litet hus, eller en stuga. Något eget, som jag kan säga är bara mitt.

Sen skulle jag betala av min lilla studieskuld, har bara läst 1½ år så har inte så mkt än så länge.

Uppgradera mig till en bättre bil tänkt jag skriva också, men bättre vettetusan ur miljösynpunkt och vettighet. Jag vill ha en snabb! :D Annars så har jag en väldigt fin bil som jag är väldigt nöjd med så den hade nog fått vara kvar ändå :)

Sen hade jag sett till att mamma fick så att hon kan renovera klart huset, är inte mycket kvar att göra egentligen, fattas kanske 25k för henne.

Ponera att det nu är i alla fall 3,5 milj kvar, de skulle jag på något sätt placera eller investera så att jag hade känt mig trygg ekonomiskt. Man vet ju aldrig när det går käpprätt åt skogen :)

francesca1
2

Jag skulle snyta mig i chefens gardin

[Moa-]
0

Ha ha, innebär det uppsägning/avsked i nästa led eller mutar du dig till att få behålla arbetet? ;)

Carrosh
1

Först skulle jag nog se till att få skulderna avbetalda, köpa ny lägenhet och det som blir över skulle jag lägga in på att starta mitt eget företag.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Torahzen]
1

Sälja huset och köpa lägenhet, flytta utomlands med familjen och gå de kurser jag vill!

Exxozzie
0

Betala studielån och plugga klart utan att ta lån.. Köpa ett hus och en fin bil.

Om det blir över något skulle jag kanske dra igång något roligt projekt. :)

[Moa-]
0

Ni kanske skulle byta bostad med varandra… ;)

Torahzen; varför kan du inte redan nu sälja huset och köpa lägenhet? (Eller kostar den önskade lägenheten långt mera?)

[Torahzen]
1

5 miljoner bekostar flytten utomlands och två lägenheter: en i Sverige och en någonannanstans.

Så tänker jag!

[Moa-]
0

Torahzen; okej, då förstår jag! Det var utomlands du ville snarare än till en lägenhet… =P Vilket land vill du till? Vad har du tänkt göra i det landet?

[Torahzen]
1

Inte så noga vilket land och jag vill helst göra så lite som möjligt. Uppleva natur och människor!

[Moa-]
0

Dock en väldig skillnad på natur i Tyskland, Brasilien och Kina till exempel… (Samt hur länge det går att leva på de pengarna.) =)

KPD
0

#66 Jag kan förstå Torazhen. Det finns flera länder som jag skulle kunna tänka mig att bo i, och jag delar bl.a. upp dem i länder där jag skulle leva ungefär som nu respektive länder där livet bleve helt annorlunda.

Den stad jag helst skulle bo i är Helsingfors, men jag skulle också trivas i Montreal, om jag skulle leva ungefär som jag gör nu.

Annars är den stad där jag har trivts bäst Sana'a (Jemen), men där skulle livet bli helt annorlunda. Jag skulle för alltid vara en främling, och en orsak till att jag skulle trivas vore just att jag levde som gäst.

Ett gränsfall mellan kategorierna är Tbilisi (Georgien). Där skulle jag kunna smälta in, men livet skulle ändå delvis vara annorlunda.

Innan jag flyttade till något annat land skulle jag dock fundera över vad det är jag kunde få där, som jag inte kan få här. Ibland tror man att en flytt ska lösa helt andra problem, men så blir sällan fallet.

LoAEmma
0

Kul tråd, att drömma är den bästa vägen till att nå sina mål :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

KPD
0

#68 Åtminstone när man har realistiska drömmar.

[Moa-]
0

KPD; absolut, och även om man drömmer högt, så kommer man troligen längre på vägen än om man inte drömmer alls… Flört

[Torahzen]
0

Vem "bestämmer" vad som är realististikt? Det omöjliga brukar möjligtvis ta längre tid…Tungan ute

LoAEmma
0

Jag skulle köpa ett hus iallafall :) Spara resten!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Moa-]
0

Torahzen; subjektiv tolkning som ligger i beaktarens ögon? =P

KPD
0

#71 Jag brukar skilja mellan "drömmar" och "fantasier". T.ex drömmer jag om att en gång bo i Helsingfors, och den drömmen får mig också att ta steg i den riktningen. Så smått har jag börjat lära mig finska. Jag tror att den önskningen kommer att uppfyllas.

Ibland kan jag fantisera om hur det skulle var att äga ett stort slott, t.ex. Neuschwanstein, men det är inte realistiskt. Att drömma om det för mig inte ens mot en sommarstuga.