Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 4592 ggr
Tara
0

Skuldsanering

Jag och min f.d man har gemensamma lån, nu har han begärt skuldsanering och min fråga är måste jag betala  hans del också?

Tacksam för svar

[Moa-]
0

Har ni delat betalningsansvar så kan banken begära hela beloppet från dig, ja. Däremot är inte detta aktuellt förens hans skuldsanering gått igenom, och beslut om hur stor del av de aktuella skulderna som han har möjlighet att betala.

[Moa-]
0

Detta sagda ovan framkommer genom skuldsaneringslagen 23§:

"En skuldsanering befriar gäldenären från ansvar för betalningen av de skulder som omfattas av skuldsaneringen i den utsträckning som dessa sätts ned. Genom skuldsaneringen befrias gäldenären från ansvar för betalningen av fordringar som inte är kända i ärendet, om inte fordringen är sådan som avses i 7 § tredje stycket.
Skuldsaneringen inverkar inte på den rätt en borgenär har mot en borgensman eller någon annan som förutom gäldenären svarar för fordringen."

Tara
0

Tack för svaret.

Hans skuldsanering har inte gått igenom än, men jag krävs på hela beloppet och jag har svårt att betala hans del också, vad kan man göra utan att få betalningsanmärkning när inte ekonomin klarar det?

[Moa-]
0

Tara; om du ej klarar av de betalningarna så får du försöka förhandla med banken och begära en lägre amorteringsgrad för att hinna med att betala av.

Har du och maken ett solidariskt betalningsansvar och han är insolvent så är det enklare för banken att direkt kräva det fulla beloppet från dig. Du får försöka få in så stor del som möjligt av de aktuella lånen i hans betalningsansvar. Om hans skuldsanering går igenom så förlorar du även din regressrätt mot honom som du i vanliga fall har när du går in och betalar även hans del av ett lån. Det du eventuellt innan skuldsaneringen betalat på "hans" del kan du begära att det skall räknas in i avbetalningsplanen, då detta är din fordran på honom.

Tara
0

Tack för svaret

Ja jag har försökt men det godtogs inte av bamken, så det känns väldigt surt.

[Moa-]
0

Tara; okej, det går inte att förhandla dig till längre amorteringstid mot högre ränta eller liknande? (Jag vet inte hur ni ligger till just nu.)

I annat fall är mitt råd att försöka få in så mycket som möjligt av din fordran på ditt ex. i betalningsplanen. Tyvärr så är det så att är han insolvent och inte betalar, så spelar det ingen egentlig roll om han får skuldsanering eller ej, banken har oavsett vilket rätten att begära det fulla beloppet från dig.

Hoppas att det ordnar sig för er på något sätt!