Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 2875 ggr
[Moa-]
0

Bankernas avgifter, acceptabla?

Aftonbladet publicerade idag en sammanställning av bankernas avgifter. Jag kände faktiskt inte till att det fanns banker som tog betalt för detta… Betalar ni för detta och finner ni detta acceptabelt?

”Bankernas avgifter

Swedbank

Internetbank: 175 kronor/år.
Visakort: 250 kronor/år.
Ingen avgift för student med CSN-insättning och som studerar på högskola eller universitet.    
Betala en räkning på ett bankkontor: 150 kr (50 kr för kund ansluten till kunderbjudande).

Nordea

Internetbank: 144 kronor/år.
Visakort: 288 kronor/år.
Pluskund: 216 kr. Förmånskund och unga vuxna: 144 kr. För studenter som studerar på högskola/universitet och får studiemedel från CSN är Nordeas Bankkort VISA avgiftsfritt.
Betala en räkning på ett bankkontor: 150 kr (80 kr för kund i banken, 60 kr Pluskund, 40 kr Förmånskund).

SEB

Internetbank: 120 kronor/år.
I paketpriset ”enkla vardagen” (300 kronor) ingår förutom Visa även internetbank och Mastercard.
Betala en räkning på ett bankkontor: 130 kr (65 kr för kund i banken).

Handelsbanken

Internetbank: Gratis.
0 kr för student 18-26 år med automatisk, aktiv insättning från CSN och ett konto i Handelsbanken.
Betala en räkning på ett bankkontor: 75 kr (endast för kund i banken).” Sammanställt av Aftonbladet/Konsumentverket

annainorrland
0

Betalar inte och tycker inte det är acceptabelt.

[Moa-]
0

annainorrland; innebär det att du har Handelsbanken (annan ej listad bank) eller har du förhandlat dig till ett bättre avtal?

annainorrland
0

ja jag har handelsbankens internetbank ok OKQ8 visakort

http://www.kreditkortjamforelse.se/kreditkort-recensioner/okq8-visa-kort-kreditkort-bensinkort/

Jag vill inte betala mer för det man kan få billigare/gratis nån annanstans

[Moa-]
0

Absolut, jag tänker likadant, om det ej är så att det finns andra särskilda fördelar som man vill åt.

Än så länge har jag tre konto-/kreditkort och två internetbanker (kanske tre, men jag tror att den tredje tar avgifter för betalningar vilket jag ej är intresserad av), utan kostnad. Känns än så länge som den optimala lösningen. (+ Bensinkort, men det anser jag ligger utanför och fungerar endast på den aktuella mackkedjan.) Troligen skulle jag byta/avsluta mitt konto, om någon av dem skulle vilja ha större summor i betalning för de tjänster som jag har idag…

Maria
0

Jag har Handelsbanken och vet om att visakortet kostar 250 kronor per år.

/Maria

[sakring]
0

Jag har också Handelsbanken och vet om att det kostar 250 kr för ett kort. Men så har jag också Länsförsäkringar bank då betalar jag ingenting för kortet då jag är helkund. Men däremot så kostar internetbanken ingenting för alla kunder. De har också bra inlånings- och utlåningsränta.