Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 12326 ggr
[isdrakee]
4

Lånelöfte och tips på bank

Går i tankar om att köpa boende tillsammans med min sambo. Jag har en del funderingar kring det här med att skaffa lånelöfte som jag hoppas få hjälp med.

Kan man få ett lånelöfte hos en annan bank? Eller måste man byta till den specifika banken innan man kan ansöka?

Hur går en ansökan till? När jag kollar olika bankers hemsidor så verkar man ansöka direkt på nätet. Är det någon skillnad på att söka via nätet eller att besöka banken?

Sen undrar jag också om någon kan rekommendera någon/några banker för just bolån. Något jag kan kika närmare på.

Åsa S
0

Brukar inte vara nödvändigt att tidigare vara kund i banken men ibland är det en fördel, kan de se man skött sin ekonomi under många år kan man ibland få lättare få ett lån.

Jag säger boka möte på bank, internetansökningarna är för stelbenta. Jag hade aldrig fått lån om jag sökt via nätet men när jag satt och diskuterade på banken och visade att min tjänstledighet snart var över och att jag skulle återgå till min fasta tjänst samt visade att jag hade skött min ekonomi i alla år och att jag hade ett sparande så gick det utmärkt att få ett lån. Hade jag sökt via nätet och skrivit i att jag hade en månadsinkomst på 5000-7000kr hade jag aldrig fått något lån går ju inte förklara för en dator.

MichaelE
0

När det kommer till att söka på nätet så skickar du i princip in alla uppgifter till en handläggare somsedan ringer upp dig och du får sedan förklara hur saker och ting ligger till. Därefter tar det en liten stund innan de tar ett beslut och ringer dig igen.

Maria
0

Vi bokade besök på Swedbank för att få ett lånelöfte när vi köpte vårt hus för dryga 6 år sedan.

De var ganska nonchalanta och jag gillade inte bemötandet alls.

Vi bytte då till Handelsbanken och det var stor skillnad. Vi köpte huset och flyttade samtidigt över "allt" till Handelsbanken.

Personligen föredrar jag direktkontakt när det gäller såpass mycket som huslån t.ex. Det är lättare att få med allt när man sitter och samtalar personligen tycker jag.

/Maria

[isdrakee]
0

Tack för svaren. Min sambo tycker att vi kan börja att höra med Ica banken men jag är väldigt skeptisk till det där att inte kunna träffa någon bankman personligen. Vi har också lite strul som skulle bli svårt att ta över nätet. Jag har bara en timanställning (vilket jag förstått att bankerna inte tycker om) och min sambo har dessutom redan en bostadsrätt med tillhörande lån. Den ska dock säljas om vi flyttar. Men ja, det finns en hel del men skulle vilja sätta sig ner och gå igenom med någon.

Jag ska kika på Handelsbanken. Jag är själv med i Swedbank och är inte helt nöjd med dom jag heller om jag ska vara ärlig.

MidnightLight
0

Jag har samma fundering vilken bank som är bäst och lättast att få lån hos, jag och min sambo var in på Swedbank igår och deras bemötande var riktigt otrevligt!

Maria
0

#5 Då har du liknande upplevelser som jag då.

/Maria

[Moa-]
0

MidnightLight; mitt råd är att besöka "samtliga" banker och se vilken bank som ger er det mest förmånliga erbjudandet. Det handlar om mycket pengar om du skall låna till ett hus och betala ränta under den överskådliga framtiden…

Mrs Me
1

Passa er noga bara. Anders Borg säger att man skall jämföra och förhandla med olika banker. Det kanske fungerar om man är "kändis" men kompisens dotter och man blev efter att frågat på olika banker "svartlistade". Fick inga lån någonstans eftersom de hade förmånga förfrågningar på kort tid. OBS de hade god ekonomi, inga skulder eller betalningsanmärkningar och hade inte tecknat/lyft något lån, "bara" lyssnat på icke verklighetsförankrade råd av herr ministern.

[Moa-]
0

Mrs Me; du behöver inte ta kreditupplysningar för att du förhandlar, utan ge villkoren och förhandla utifrån dem, så kan de efter beslut begära kreditupplysningen.

Mrs Me
0

Bankerna tog tydligen kreditupplysningar utan att informera dem om konsekvenserna då - ÄNNU SÄMRE.

[Moa-]
0

Mrs Me; de har rätt till det innan de beslutar om ett affärsförhållande, du har samma rättighet innan du gör affärer med en person. Däremot går det att förebygga genom att vara tydlig med önskan om att detta skall sparas till formalitet.

Mrs Me
0

HUR skall ett ungt par veta det när det "trumpetas ut" jämför, jämför, jämfö och spela ut bankerna mot varandra. Dessutom hur kan man få låneLÖFTE om banken ombeds att spara kredituplysning till själva beslutet om lån? I detta fallet hade de inte tittat på något hus utan ville mer ha besked om i vilken prisklass de skulle anpassa sig efter. Nu blir det fortsatt lägenhet ett bra tag till.

[Moa-]
0

Mrs Me; på samma sätt som du vet allt annat? Genom att läsa på, undersöka och jämföra. Har du ingen vana, be om råd.

En bank som skall besluta om räntor och liknande måste givetvis har fullständig information, tidigare årsinkomster, anställningsformer, övriga lån samt eventuella betalningsanmärkningar. Ett lånelöfte skulle kunna formuleras så som "under förutsättning att givna förutsättningar föreligger" så får NN låna XX kr.

För att banken skall kunna ta hänsyn till de faktiska omständigheterna så krävs bland annat informationen ovan, denna fås säkrast genom en kreditupplysning, så jag ser inget konstigt i det. Förklaras omständigheterna kring förfrågningarna så tror jag inte heller att de i sig utgör ett hinder för lån. Däremot blancolån/kreditkort ges ut mycket restriktivt till de med många förfrågningar, om det däremot erbjuds en fastighet i säkerhet och förklaringen ligger i prisjämförelser, så tror jag inte att en seriös bank ser det som ett reellt problem, då är det troligen flera faktorer som spelar in.