Inkasso
Hej!
I somras hade jag svårt att betala vissa räkningar, är student och hade ett väldigt dåligt sommarjobb som inte täckte alla räkningar. Jag hörde av mig till de företag det gällde som jag inte kunde betala, men dem sa bara att dem inget kunde göra och att det skulle gå till inkasso isåfall. Så jag fick ju låta det gå till inkasso, fick hem papper efter ett tag och ringde då inkasso och ville ha en avbetalning eftersom jag är student och lever på CSN. De sa att jag först var tvungen att betala 2000kr och sedan kunde jag avbetala, vilket jag gick med på. Men de sa även att mitt fall inte var färdigt än och veckorna gick så jag ringde dem igen, då säger dem bara att mitt fall fortfarande inte är färdigställt ännu och dem vet inte när det blir det. Räkningen har inte kommit än iheller och jag har ringt dem nästan varje dag i flera veckor, men får aldrig något direkt svar eller någon räkning. Senast jag ringde var igår och då sa dem bara ganska bryskt att jag var på kronofogden, varpå jag genast ringde kronofogden som säger att dem inte hittar mig där.
Någon som varit i samma sits? Några tips och råd till mig? Jag vill ju så gärna börja avbetala så att jag blir av med det någongång, för nu har skulden växt sig ännu större med tanke på räntan och allt?
Mitt första råd är att försöka undvika betalningsanmärkningar så långt som möjligt, med tanke på att du hänger kvar länge efter det att du faktiskt betalt av skulden.
Har du fått en eller två räkningar från inkasso? Vet du om företagen överlåtit dina skulder till inkassobolaget eller om de har anlitat inkassobolaget för att driva in skulderna som du har till företaget?
Vad är det för räkningar som det gäller? Det fanns ingen möjlighet att begära försörjningsstöd över sommaren eller läsa sommarkurser för att kunna betala räkningarna i tid? (Nu är ju detta tyvärr försent men om liknade situation skulle uppstå igen.)