Inkasso
Hej!
I somras hade jag svårt att betala vissa räkningar, är student och hade ett väldigt dåligt sommarjobb som inte täckte alla räkningar. Jag hörde av mig till de företag det gällde som jag inte kunde betala, men dem sa bara att dem inget kunde göra och att det skulle gå till inkasso isåfall. Så jag fick ju låta det gå till inkasso, fick hem papper efter ett tag och ringde då inkasso och ville ha en avbetalning eftersom jag är student och lever på CSN. De sa att jag först var tvungen att betala 2000kr och sedan kunde jag avbetala, vilket jag gick med på. Men de sa även att mitt fall inte var färdigt än och veckorna gick så jag ringde dem igen, då säger dem bara att mitt fall fortfarande inte är färdigställt ännu och dem vet inte när det blir det. Räkningen har inte kommit än iheller och jag har ringt dem nästan varje dag i flera veckor, men får aldrig något direkt svar eller någon räkning. Senast jag ringde var igår och då sa dem bara ganska bryskt att jag var på kronofogden, varpå jag genast ringde kronofogden som säger att dem inte hittar mig där.
Någon som varit i samma sits? Några tips och råd till mig? Jag vill ju så gärna börja avbetala så att jag blir av med det någongång, för nu har skulden växt sig ännu större med tanke på räntan och allt?
Mitt första råd är att försöka undvika betalningsanmärkningar så långt som möjligt, med tanke på att du hänger kvar länge efter det att du faktiskt betalt av skulden.
Har du fått en eller två räkningar från inkasso? Vet du om företagen överlåtit dina skulder till inkassobolaget eller om de har anlitat inkassobolaget för att driva in skulderna som du har till företaget?
Vad är det för räkningar som det gäller? Det fanns ingen möjlighet att begära försörjningsstöd över sommaren eller läsa sommarkurser för att kunna betala räkningarna i tid? (Nu är ju detta tyvärr försent men om liknade situation skulle uppstå igen.)
Jag ringde inkassobolaget idag igen, de var väldigt sura i sin ton och påstod att dem hade skickat ut en faktura på dessa 2000kr och att jag nu var hos kronofogden. Då blev jag väldigt trött på alltihop och sa rätt ut att allt det här är väldigt förvirrande och att jag inte har fått någon räkning och att jag väldigt gärna vill betala för att kunna bli av med skulden någongång. Då sa han att han ger mig PG nummer och OCR nummer och så ska jag betala in dessa 2000kr omgående, sen ringa tillbaka igen till dem om 3 bankdagar och då ska dem hjälpa mig med en avbetalningsplan.
Dock ringde jag kronofogden också eftersom inkassobolaget sa att jag var på kronofogden, kronofogden sa att jag har fått en betalningsanmärkning (tyvärr…) från inkasso men att jag inte är hos kronofogden. Det hela lät väldigt förvirrande och märkligt, men men..
Jag hade inte kunnat få bidrag av t ex soc eftersom dem ansång att jag hade ett jobb, dem tog inte hänsyn till hur lite betalt jag faktiskt fick och sommarkurser gick tyvärr inte, jag ansökte men det var för sent och jag kom inte in på de kurser som man kunde ansöka efter ansökningsdatum för det var alldeles för många som hade sökt tyvärr.
Har du kollat med inkassobolaget att de har korrekt faktureringsadress?
Dock låter det märkligt att inkassobolaget ej vill ge ut de uppgifterna direkt åt dig, de tjänar faktiskt pengar på att du betalar, att du inte betalar förlorar de pengar på…
Om du har fått uppgifter och skall få en avbetalningsplan så är min rekommendation att så snabbt som möjligt betala av för att kunna gå vidare.
Socialt försörjningsstöd skall behovsprövas, din inkomst skall bedömas och ligger den under normen ska du kunna få ersättning för skillnaden. Det kan dock vara så att du inkomst ansågs tillräckligt, och att du sedan tidigare har för höga kostnader…
Du gjorde rätt i att ringa inkasso för att få reda på ifall de hade skickat brevet. Tyvärr är det så att brev kommer inte alltid fram, det kan vara inkasso själva som har slarvat bort brevet så att det aldrig kommit iväg till posten (FK är väldigt duktiga på att slarva bort papper inom sina egna byggnader). Posten själva kan ha slarvat bort brevet, men det är inte troligt eftersom det är ett prioriterat brev.
Det som är högst troligt är att de har fel adress till dig eller att de helt enkelt har slarvat bort brevet. Kolla med dem nästa gång du ringer ifall de har korrekt adress.
Nu måste du hur som helst betala av skulden så snart som möjligt innan det skapar mer skada det redan har gjort.