Jämföra priser?
Hur mycket jämför ni när ni köper nya saker? Hur stor skall kostnaden/investeringen vara för att du skall anse att det är värt att lägga ned tid på att jämföra priser?
Själv har jag ännu en relativt begränsad ekonomisk rörelseram på grund av studier, så jämför hellre kostnader för att kunna köpa det jag önskar, istället för att behöva ”offra” något…
Det bästa exemplet tror jag är kapeselmaskinen Martello som jag köpte för 400 kr, hittade senare exakt samma modell i samma färg på Åhléns för 1800 kr. Det känns nästan oärligt att ta ut en sådan prisskillnad, visserligen ansåg inte jag värdet så stort att jag hade lagt de pengarna oavsett, men vissa köper den ju bevisligen även där… (Eller inte i strikt ekonomisk mening där samtliga inblandade lär vara nöjda, men ur ett jämförelseperspektiv.)
Jag jämför rätt mycket priser ja. Men det är klart, inte kör jag en omväg på några km för att tjäna ett par kronor då det ändå blir mer bensinkostnad istället. Men vet jag i förväg att Willys har billiga ägg den här veckan tex så bunkrar jag helt klart.
annainorrland; låter som det sunda sättet att göra det på. Det gäller alltid att se både till totalkostnad och "kapitalbindning".

Jag jämför allt. Ok, inte dagligvaror, men nästan allt annat.
Böcker, tvättmaskiner, spel, hörlurar till datorn/mobilen, kattmat, växter till trädgården, dammsugarpåsar… rubbet. Ofta finns det ju sajter som tillhandahåller prisjämförelser. Vi handlar mycket via nätet.
Vi ska ha en ny tvätt/torkmaskin och vi kollar upp priser och prestanda och omdömme via Google och liknande. Kollar också noga vad som ingår, som frakt, installation, bortforsling av gammal tvättmaskin osv.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag jämför i veckoutskicken från livsmedelskedjorna. Är något EXTREMT billigt kan jag köra extra i bemärkelsen att då kollar jag även om det finns annat billigt i den butiken eller dess närhet. Jag ”bunkrar upp” ordentligt vid dyl. tillf., köpte t.ex. alla (16 st) tandborstar som fanns kvar när kampanjpriset var 10:- istf. ord. pris 24,90. En rejäl besparing som med råge täcker bensinkostnaden så annat billigt och andra butiksbesök blev bara ”bonus”. Är något livsmedel, som går att förvara länge, köper jag också lager i anpassad mängd efter förväntad förbrukning/datummärkning. Att kunna göra på detta sättet kräver dock lite ”pengar på banken” har man inte det får man anpassa matsedeln efter extrapriserna för veckan istället för efter vad som finns i frys och förråd.
Har jag ärende till köpcenter, närmsta 10 mil bort, går jag in på butikerna (där produkten jag behöver kan förväntas finnas) :s hemsida och jämför i lugn och ro hemma, fakta info. och priser. Skönt att slippa springa fram och tillbaka. När jag ändå skall iväg passar jag på att kolla alla köpcentrets kampanjer (via nätet) och det kan bli många ärenden förutom den obligatoriska ”sneglarrundan” när jag ändå är där. Eftersom vi bor i glesbygd med begränsat butiksutbud, och priser därefter så skriver jag dessutom upp saker som behövs, men inte är akuta, i ett Excel ark (där även hushållsprodukter och viss mat är uppskrivet sedan tidigare) som jag går igenom innan vi far iväg någonstans, lätt att glömma något annars.
Jag använder ofta prisjämförelse siter när jag skall handla sällanköpsvaror. Fördelen är även där att jag tycker fakta jämförelsen, förutom priset, är betydligt enklare att få överskådligt så än i butik. Givetvis räknar jag in ev. fraktkostnader i totalkostnaden för produkten. Ibland kan det, om inte frakt ingår, ändå löna sig för oss att betala för frakt. Skall vi räkna bensin, slitage på bilen, kanske hyra av kärra, tidsåtgång och inte minst ”slit & släp” så är det ofta värt pengarna.
Jag tänker inte på prisjämförandets ”värde” i pengar/tidsåtgång. Lika gärna som man slötittar på tv eller datorn kan man ju göra något vettigare av stunden. Skall man springa fram och tillbaka mellan butiker går det dessutom åt ännu mer tid.
När det gäller lite dyrare saker så jämför jag men inte annars.
Jag köpte t.ex en pocketbok på ICA som jag vet var 20 kronor dyrare än på ett annat ställe men jag ville ha den NU
/Maria

Jag kollar också de där jämförprislapparna på hyllkanten. Om det är två likvärdiga varor så tar jag den som är billigast per liter/kilo. Förutom frukt o grönt, där tar jag först närodlat och i andra hand ekologiskt. Bäst är ju en kombo av de två.
Men givetvis håller jag med Bumbleboo, hittar man nåt som man gärna vill ha - fast att det är lite dyrare just då - så köper jag det. Det får vara måtta på snålheten.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag jämför både dagligvaror och lite dyrare saker men jag tar inte bilen och kör en massa kilometrar om det bara gäller något litet för då äter ju bensinen upp vinsten.
Men överhuvudtaget kollar jag kilopriser etc i samma affär. De luras rätt bra med sina s k "extrapriser"!
Ett exempel från igår: Man fick köpa en sån där tre-pack paprikamix (3 olika färger) för ett visst pris och de hade det i sitt annonsblad samt att det stod på en stor skylt i affären.
Men när jag kollade så upptäckte jag att det var MYCKET stor skillnad och BILLIGARE att köpa i lösvikt och då ta en av varje färg.
Likadant brukar de gör med äggen - när man kollar så är det billigare att ta en annan låda ägg.
Detta kan kanske anses snålt och futtigt att kolla efter men det är det inte i längden - många bäckar små ni vet……..
Dessutom hatar jag att de försöker lura en! 
#8 Gör likadant, jämför en och samma butiks priser. Det kan man spara mycket på.
Känner igen det där med paprikorna, likadant med champinjoner som brukar vara till kampanjpris här: ask om 250 gram för 10 kg. Visst, låter billigt men kilopriset blir ju 40 kr jämfört med lösvikt som ofta säljs för 19 kr/kg.
Där vi handlar har vi både Coop och Ica Maxi i samma hus och då är det bra att jämföra, väldigt värt när de ligger bredvid varandra.
Större grejer jämför jag också, som mobiler och sådant. Dock är jag alltid beredd på att lägga lite extra om den dyrare affären har bättre service och trevligare personal. Att slippa bråka om något går sönder är guld värt :)
Ja, få saker kan irritera mig så mycket som när man köper något på grund av att det är rea och billigt och fel pris går in i kassan. Just när något inhandlas för att det är billigt så är det störande när något annat sedan anges och jag som kund får känna mig grinig och jobbig.
Större saker och kostnader jag som påläst konsument anse är värt att strida om, eller tala med "otrevlig" personal om. Dock är Netonnet som oftast är billigast, den kedja med trevligast personal i kundtjänst enligt mig. Däremot skulle jag kunna betala mer om jag önskade att något skulle hålla längre, däremot inte gällande dator/tv/telefon där tekniken än så länge går enormt fort framåt och priserna konstant sjunker…
Jag jämnför alltid priser vare sig det är en dyr grej eller att yoghurpaket i affären. Däremot finns det vissa varor jag köper som inte är det billigaste alternativet då man ibland får det man betalar för (säger sig självt, lägre produktionskostnad = lägre priser, vilket då ibland ger sämre kvalité.) Jag kan även åka en bit längre bort för att handla en sak billigare, trotts att saken i slutändan hade kostat lika mycket som den som var lite dyrare i närmaste butik. Jag ser det som en utflykt och stödjer hellre den butik som säljer lite billigare.