Hjälp?
Hej!
Jag undrar hur mycket en medelsvensson äter för per dag eller per månad? Vad är rimligt?
Jag är fattig student och lever på 1050/mån, 30kr/dag.
Får extra av föräldrarna om det är nödvändigt.
mvh Emma :)
Sparklingponi; om du lever på studiemedel och går gymnasiet så bor du väl hemma? Dina föräldrar är därmed skyldiga att bekosta din mat fram tills det att du gått ut gymnasiet eller fyllt 21 år.
"Mat
Vi spenderar en hel del pengar på mat. Maten kostar drygt 1 500 kronor per vuxen och månad om du är kvinna och ytterligare några hundralappar om du är man." Konsumentverket
Bor ej hemma. Studerar på ett gymnasie med riksintag så bor själv. 
Okej, dock har dina föräldrar fortfarande försörjningsansvaret för dig…=)
Till matkostnaderna så kommer kostnader för hygienprodukter, kläder och liknande utöver nöjen. Så det låter som om du har intäkter som ligger på gränsen för vad som är rimligt, men det beror lite på vad du betalar själv och vad dina föräldrar står för…
Detta under förutsättning at föräldrarna har ekonomi själva och inte går på soc.
sakring; nej, det spelar faktiskt ingen roll så länge barnen är under 18 år… Däremot får de då försörjningsstöd som skall täcka även barnens behov. (Dock är det väl en tolkningsfråga hur man ser det om föräldrarna då står för levnadskostnaderna eller ej, men som regel är det föräldrarna/vårdnadshavare som får stödet för att kunna försörja även sina barn.)
Föräldrabalken:
”7 kap. Om underhållsskyldighet 1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa. Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning. I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136).”
Moa- Naturlgitvis har föräldrarna försörjningsplikt men detta förutsätter att deras ekonomi tillåter detta och om de själva är i behov av soc så får de lite extra pengar till barn som inte bor hemma.
För cirka 5 år sedan så låg normen på 51 kronor per dag för mat.
sakring; att ha barn under 18 år i eget boende utan mycket ömmande skäl samtidigt som du uppbär ekonomiskt bistånd ser jag mycket små möjligheter till, detta fordrar att samtliga kan leva på mycket små medel… Men ingenting är omöjligt. =P
Är det så att familjen på något sätt är dysfunktionell kan socialen ta över hela försörjningen för det aktuella barnet, och då ordna en annan boendesituation, men detta är undantaget som bekräftar regeln…
Det förfaller som om T.S skulle befinna sig i en sådan situation.
Tror inte att det är möjligt, utan skulle i sådana fall vara en sådan ekonomisk situation som uppstått väldigt nyligen, annars skulle socialtjänsten i regel ej bevilja bistånd för detta… De är i majoriteten av fallen extremt strikta i sina beslut och beviljar i regel ej pengar utöver normen.
Mina matkostnader ligger på runt 1000kr i månaden och jag är kvinna 41år, lagar dock all mat själv, kollar efter extrapriser på bra mat typ lax (äter inte skräp som ketchup, pommes och annan skräpmat som det ofta är extrapris på det innehåller ju knappt något som kroppen behöver och sånt ska man undvika)
vad brukar du köpa då? Jag lagar gärna mat :) vet inte vad som är värt att köpa bara!
Åsa S; ja, det måste jag säga låter som låga matkostnader… Vad är det du räknar in i den summan?
Att leva billigt går absolut, däremot att äta billigt, gott, nyttigt, varierat och näringsrikt är betydligt svårare… Framför allt färska grönsaker känner jag ofta gör att kostnaderna drar iväg, ja, att tänka säsong är jättebra, men ibland vill man äta annat är kål och rotsaker även under vintern… =P
Ja och frukost är dyrt, har tröttnat på att bara äta gröt.. Har oftast ingen mjölk att ha till.
Och det är svårt att hitta billig mat man håller sig mätt på.
Nudlar o snabbmakaroner är inte mättande precis.
Nudlar och snabbmakaroner innehåller väldigt lite näring. Sånt som mättar och är billigt är ju sånt som rotsaker, okokta bönor, linser, vitkål, surkål och dyl. Man kan göra väldigt goda linssoppor nu under vintern och kokar man linserna själv blir det inte speciellt dyrt ifall man tänker på hur mycket näring som är inpackad i varje liten lins.
Och ska man hålla nere kostnaderna undviker man köpa dricka (funkar bra med kranvatten), inga kakor, godis, chips el dyl. är ju bara tomma kalorier utan näring.
Såhär ser min matsedel ut idag : Frukost fullkornsvälling, kaffe, 2 hembakade smörgåsar + kaffe. Fm fika yoghurt + müsli. Lunch indisk linsgryta med lite kyckling i. em fika en kopp kaffe och en banan. Middag omelett + råkosttallrik.
Kan lägga till att jag gick upp kl 5 idag eftersom jag jobbade 7-12, har ett ganska fysiskt tungt jobb därav fm fikat annars brukar jag bara äta frukost.
Låter vettigt!
Brukar aldrig köpa dricka, godis el kakor. Gillar det inte helt enkelt, tror det är för att vi aldrig åt det när vi växte upp. Vi fick morot och gurkstavar till dippen istället för chips bl.a. :)
Åsa S; ja, att under en period exkludera all vardagslyx är möjligt. Däremot så blir det tråkigt i längden enligt mig. Jag vill kunna unna mig god ost i en sallad, vill kunna äta god mat med ett glas vin exempelvis under helgen…
Du svarade inte heller på vad du räknar in i de 1000 kr? Ingår endast den mat du lagar hemma, mat du äter ute, schampo och övriga hygienartiklar?
Jag har ibland, som egen utmaning, levt på mindre än 1000 kronor i månaden och går bra om man planerar sina inköp. 1000 kronor räknar jag då på allt som köps i matvarubutik. Köper stora flaskor schampo och balsam, oftast tresemme som räcker i tre månader. Mina "dyra" månader hamnar visserligen oftast på 1500 så det är inte så stor skillnad egentligen. Ser till att köpa på mig flera kg potatis, det kan man göra väldigt mycket av som dessutom mättar. Vitkål är billigt och bra, likaså köttfärs. Linser, matvete, pasta, ris osv är sånt som håller sig = man kan köpa storpack. Brukar dessutom köpa krossade tomater, bönor, majs på burk, prisvärt och håller sig. Kolla om affären där du handlar har kampanblad, och handla på stormarknader om du kan, oftast mycket billigare än närbutiken. Planera handlingen, genom att göra det kan man unna sig något extra då och då dessutom :)
#16 Jag räknar in all mat jag äter i de 1000kr jag äter väldigt sällan ute, jag har matlåda med mig till jobbet. Och jag försakar inte all lyx visst köper jag nån flaska vin ibland men jag dricker inte så mycket alkohol. Och ost köper jag ju ibland med. Handlar mycket om att planera och att leta erbjudanden på bra mat denna vecka är det ex. bra pris på lax + rotsaker på COOP. +Min lilla COOP här säljer ofta mat som har några dagar kvar till bäst föredatumet för 50% som man kan köpa och frysa in ex. är det ju inget fel på ost som närmar sig bäst föredatum är ju bara att riva och slänga in i frysen. Igår gjorde jag kålpudding hittade blandfärs för halva priset + kålen var rättså billig.
Räknar dock inte in hygienartiklar i matkontot för de äter man inte.
Åsa S; saker som diskmedel/tvättmedel ingår de? (Vet inte om du ser dem som hygienartiklar.)
De hamnar för mig på samma kvitto, på samma sätt som schampo, hårfärg ibland och liknande.
Självklart så går det att leva på 1000 kr i månaden i matkostnad, frågan är som sagt vilken nivå som man då lever på, är det som TS frågade på "medelsvensson"-nivå eller är det att alltid ha kostnads tänket i bakhuvudet och endast äta mat som är ordentligt planerad?
Äter du pasta och havregrynsgröt i en månad kan du säkert få ned kostnaden mot 500 kr, men frågan är om det är värt det? Det är den delen jag undrar över, vilken nivå lever man på för den kostnaden och hur mycket tid krävs för att planera och genomföra det? Jag ser till mig själv och endast att köpa hem saker att göra sushi med kostar en bra bit över 100 kr då är det inte mycket pengar kvar till mat den månaden, lägg till en flaska vin till det och du är uppe i 25 % av månadens matbudget…
Räknar bara in sånt man kan äta i matkontot.
Och nej jag äter inte torftigt är snarare tvärtom är många som suckar när jag tar fram mina matlådor. Brukar dock göra mycket mat när jag lagar + fryser in, det är ofta när man är stressad på kvällen och man vill ha nått snabbt till mat som man ofta gör fel val i butiken är inte speciellt billigt med färdiga köttbullar, korv, fiskpinnar och dyl man kan laga bra mycket bättre mat från grunden för samma summa. Är då bättre kunna ta fram bra mat ur frysen ifall man är stressad.
Igår lagade jag en köttgryta med mycket rotsaker i + en skvätt vin, pannkakor(mjölken hade blivit sur och man ska inte slänga mat funkar bra till pannkakor även om den är sur), köttbullar, grönkålslasagne och kålpudding. Lagar mycket svensk husmanskost ex. är pitepalt rätt billig mat ifall man hittar fläsk till specialerbjudande, går ju ofta hitta bra priser på potatis. Går även göra riktigt goda och mättande grytor och soppor för väldigt lite pengar.
Kan även lägga till att jag bara köper svenskt kött vill inte ha billigt danskt fläskkött etc. då äter jag hellre mindre kött och mer vegetariskt.
Äter väldigt sällan pasta och äter helst bara dyrare fullkornspasta eller så tillverkar jag min egen pasta det blir inte många kronor och den blir godast. Den billiga pastan är inte speciellt värd pengarna är för lite näring per krona i den så det är inte prisvärt. Och lagar aldrig sånt som sushi eftersom jag bara tycker om wasabin och ingefäran är inte förtjust i ris och vill jag ha kall fisk äter jag hellre kallrökt lax så några såna problem med dyra maträtter har jag ofta inte och känner inte att jag försakar något eftersom jag ju inte tycker sånt är riktig mat som man äter. Kan lägga till att jag äter det mesta även inälvsmat men just sushii tycker jag inte är ätbart.
Jag äter vegetariskt så någon rå fisk ingår ej i min sushi. =P
För mig ingår enkelheten ibland i vardagslyxen, det kan vinna över kostnadsbesparingar. =)
#21 Dock inte alltid man har möjlighet att tänka så :) Jag har ett litet matkonto, främst för att det inte behövs mer men också för att jag gillar att spara istället. Kan inte påstå att det krävs speciellt mycket tid och tankeverksamhet, inte mer än att leta upp allt som krävs till andra maträtter hur dyra de än är :)
WickedAlly; nej, absolut inte, i vissa fall måste man tänka mer ekonomiskt än i andra fall. Frågan som TS ställde i denna tråd gällde dock "medelsvensson" och dennes matkostnad, inte den lägsta möjliga kostnad som går att leva på.
Vissa gånger går det snabbare att steka köttbullar och koka pasta/broccoli än att laga mat från grunden, men som med det mesta finns det undantag och varianter till det mesta… =)
Men, om jag ska laga köttbullar från grunden måste jag ju köpa köttfärs och alla andra ingredienser som ska vara till. Det blir ju massor som måste handlas. Känns som att det också blir väldigt dyrt (mat är väl allmänt dyrt) Men jag har ju inte räknat på precis vad det kan kosta.
Sen tror jag att frukost kan vara det dyraste, Mjölk, bröd, yoghurt, flingor, pålägg och frukt går åt jättefort.
Spraklingponi; ja, just frukt och färska grönsaker anser jag snabbt drar iväg… Köp till en sallad och du är snabbt uppe i dryga hundralappen, lite trist att det är så faktiskt…
Frukost beror nog på vanan, jag har en väldigt låg frukostkostnad, men det beror på vilka mål som läggs upp hur. =)
#24 är inte så mycket man stoppar i köttbullar så det är inget som kostar massor. Själv köper jag ofta köttfärs när det är kort datum = halva priset och sedan har man i bröd som börjar bli gammalt och torrt (alt ströbröd), mjölk, salt och peppar + ett ägg och lite lök. Det man tillsätter är ju sånt man ofta har hemma och nej dyrt behöver det ofta inte heller vara ex. lök kan man ofta hitta för 2-3kr/kg vissa veckor under hösten och lök håller väldigt länge ifall man förvarar den i rumstemperatur (den håller kortare tid i kya eftersom kyla får den att gro) +Man kan köpa storpack av ägg för de håller 2-3månader efter bäst föredatumet ifall man förvarar dem i kylen, bäst föredatumet gäller ifall man förvarar dem i rumstemperatur.
Nu äter jag rätt stora portioner ofta och en del specialmat, men jag lagar nästan all min mat från grunden och hamnar för det mesta mellan 3-500 i veckan på mat. Då äter jag veganskt och det blir mycket grönsaker och allt som köps i matbutiken räknas in i min matkostnad.
Sen jag flyttade hemifrån så har min matkostnad varierat mellan 500-2500:- i månaden. 500:- per månad är för lite i längden men går att fixa under en kortare period om man planerar extremt noga för att få en så billig och varierad kost som möjligt, jag åt då ändå färdigkokta bönor hälften av tiden samt grönsaker varje dag. Jag skulle aldrig orka med att äta så nu utan min matkostnad får bli som den blir även om jag försöker hålla mig till max 500 i veckan, men mat är viktigt och jag äter inte om jag tycker att maten är tråkig. Under 300:- per vecka skulle jag inte klara mig på idag, men då har jag råd med lite dyrare maträtter då och då också.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.