Hjälp?
Hej!
Jag undrar hur mycket en medelsvensson äter för per dag eller per månad? Vad är rimligt?
Jag är fattig student och lever på 1050/mån, 30kr/dag.
Får extra av föräldrarna om det är nödvändigt.
mvh Emma :)
Sparklingponi; om du lever på studiemedel och går gymnasiet så bor du väl hemma? Dina föräldrar är därmed skyldiga att bekosta din mat fram tills det att du gått ut gymnasiet eller fyllt 21 år.
"Mat
Vi spenderar en hel del pengar på mat. Maten kostar drygt 1 500 kronor per vuxen och månad om du är kvinna och ytterligare några hundralappar om du är man." Konsumentverket
Bor ej hemma. Studerar på ett gymnasie med riksintag så bor själv. 
Okej, dock har dina föräldrar fortfarande försörjningsansvaret för dig…=)
Till matkostnaderna så kommer kostnader för hygienprodukter, kläder och liknande utöver nöjen. Så det låter som om du har intäkter som ligger på gränsen för vad som är rimligt, men det beror lite på vad du betalar själv och vad dina föräldrar står för…
Detta under förutsättning at föräldrarna har ekonomi själva och inte går på soc.
sakring; nej, det spelar faktiskt ingen roll så länge barnen är under 18 år… Däremot får de då försörjningsstöd som skall täcka även barnens behov. (Dock är det väl en tolkningsfråga hur man ser det om föräldrarna då står för levnadskostnaderna eller ej, men som regel är det föräldrarna/vårdnadshavare som får stödet för att kunna försörja även sina barn.)
Föräldrabalken: