Elpriset - Hur insatt är du?
Har du full koll på ditt elavtal? Har du gjort ett aktivt val, har du i sådana fall valt ett rörligt eller ett bundet elpris? Vad är viktigt för er vid ert val av leverantör?
Har du gjort ett en egen undersökning eller har du nyttjat någon av prissökningstjänsterna som finns?
Jag är alldeles för dåligt insatt i det då det inte är jag som sköter den räkningen. Vi bori hus som till stor del är eluppvärm, så vi skulle behöva sätta oss in i detta betydligt mycket mer än vad vi gjort.
Jag kan tillägga att vi har rörligt pris. På sommaren ligger räkningen på någon hundralapp medans den ligger på några tusenlappar på vinter.
pistenbully; på sikt är rörligt pris mest fördelaktigt, däremot ger det ett dåligt skydd mot tillfälliga svängningar, så har ni en buffert att klara "tuffare" månader, så låter det som om ni har ett rimligt avtal, givetvis beroende på vilket påslag ni har samt vilken fast avgift som tas ut… Eluppvärmningen ger ju dock stora utslag, så ni bör säkerligen fundera lite över hur stor risk ni är villiga att ta med elpriset…
Om det blir en kall vinter så är rörligt pris inte särkilt fördelaktigt. Själv har jag ett fast pris i 3 år som förfaller om 2014.
Jag har rätt bra koll på priserna och de olika bolagen men har tecknat med mitt lokala elbolag. På sommaren har vi lite billigare el men inte så mycket då vi bor i villa som är luftuppvärmd dvs vi har en värmeväxlare och så har vi AC. På vintern har vi en kakelugn som är kopplad till hela uppvärmningsystmet.
Jag har rörligt elavatal, vilket är mest fördelaktigt när man bor i en hyreslägenhet. All belysning vi har är antingen lågenergi eller LED.
På sommaren betalar vi kring 300-350 kr och på vintern mellan 400-450 kr.
Jag har gjort ett aktivt val och tog s k miljömärkt el från Skeleftekraft.
sakring; på sikt är alltid rörligt det som ger lägst kostnad för snittkonsumenten, bolagen lägger på ett risktillägg mot kalkylerna när de säljer bundna elpriser, detta då risken för variationer förflyttas från dig som konsument till bolaget.
Däremot är det i väldigt många fall positivt och fördelaktigt att nyttja de bundna priserna, just för att du slipper drabbas av volatilitet, samt om du har en annan bild av utvecklingen på marknaden är ditt lokala elbolag som du nyttjar. Annars brukar jag gällande treårsavtal rekommendera Vattenfall som har som "policy" att de skall ha lägst kostnad för elen på just detta avtal, samt att de har en inbyggd omteckningsrätt vilket är positivt om förändringar skulle ske och du har en hög förbrukning.
För tillfället så ingår min el i hyreskostnaden, så det är inte så mycket som jag kan påverka. Hade jag fått betala den själv/när jag tidigare själv bekostade denna, så hade jag framför allt sett till att undvika fast årsavgift för elhandeln, då denna slår väldigt hårt när du har en låg förbrukning…
De som hade rörligt elpris på sina eluppvärmda villor för 2 år sedan ansåg inte det var optimalt vill jag säga när de hade en månadskostnad på 6.000 kr i månaden.
När det gäller hyresrätter eller bostadsrätter så är elen ingen stor kostnad.
sakring; som sagt, på sikt, om du har elavtal under exempelvis 10 - 20 år, så kommer det rörliga att innebära lägst kostnad, däremot så måste du som sagt ha en buffert för de tider när kostnaden kan spika. Jag rekommenderar inte blint ett rörligt avtal, utan har du en hög förbrukning så kan säkerheten i ett fast pris vara väldigt gynnsamt. Jag har till exempel tecknat treårsavtal för mina föräldrars räkning då de bor i ett stort hus, med relativt hög elförbrukning, trots att det ej är eluppvärmt. Kostnaderna ökar så pass mycket vintertid ändå, att det ej vore gynnsamt med en extrem kostnadsspik för elkostnaden under decembermånad exempelvis.
Moa- Det beror på hur länge man bor där man bor just nu. Vi har bott här i 26 år och sett elpriset stiga. Vi har också sett en avrelgering som skulle göra elen billigare men som ökat piserna istället. Dessutom så har massvis med skatter lagts på.
I somras var det billigaste elepriset på 12 år, räknat på hur mycket enbart elen kostade. Det kommer inte att bli billigare med el, tro mig. Och om du får hållas med din antikärnkaftlinje så komme det defininvt att bli riktigt, riktigt dyrt.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3528328.ece
sakring; har jag sagt att elpriset kommer att sjunka?
Jag vidhåller att liv och natur är viktigare än kostnadsbesparingar/nedhållning av kostnader, kommer alltid att hålla denna linje i samtliga frågor. Ja, det finns gränser för hur långt du kan dra det, och jag kommer exempelvis aldrig att stödja nollvisionen på våra vägar då det ej är rimligt, men i detta fall så anser jag ej att riskerna är långt större än vinsterna.
Samt en väderleksprognos för den tiden också kanske?
Blir det kalla vintrar så hjälper det inte med kalla somrar heller.
Just nu vet jag inte ett dugg vad det är som du skriver om…?
En väderleksprognos. Vet du vad det är? Det beror på hur kallt det blir på vintrarna. Blir det en lång och kall vinter så går det år mycket el. Harman då ett avlat som är röligt så komme det också att kostaväldigt mycket.
Om du läste länken jag la in så såg du att det var den billigste perioden på den senate 12 åren.
Ja, det är ju ganska logiskt, att hålla samma värme inne vid en lägre yttertemperatur fordrar mer energi, det är ingen som har sagt emot detta… Frågan är vad det har med diskussionen att göra?
Moa- Skojar du?Eller?
sakring; nej, just i denna diskussion så kan jag omöjligt finna din röda tråd… Det brukar sällan vara något problem, även om vi i regel har olika åsikter, men just nu är jag helt borta mot vad du talar om. Känns som om du drar till med en "random" kommentar i varje inlägg.
Här inne behöver jag hålla en temperatur på 22C vinter som sommar. Det innebär för det mesta uppvärming på vintern och ibland nedkylnig på sommen. Dock inte i somras. Hitintills har jag aldrig varit med om att elpriset sjunkit när jag teckat ett avtal. Det har bara höjts från den nivå som jag har tecknat. Och jag har ett fast elpris.
De som har rörligt elpris kommer att få högre elräkning än vad de får som har fast pris då det är kallt pga att efterfrågan är stor på el. Numera så ha vi också 4 zoner med el varav vi ligger i den högsta zonen.
Förstår du nu vad jag menar? Det är inte billigare med rörligt pris såvida man itne har väldigt midla vintar och om man ska få det krävas en väderprrogns 10 år framåt i tidne vilket vi inte lär få. Oavsett den globala uppvärmningen så har vi haft -9C här i natt och vi har en kakelugn som är inkopplad på uppvärmingen av huset så vi eldar i den. Den enda ström vi gör av med är i princip hushållsel samt el för cirkulationen.
sakring; du har aldrig upplevt att priset på det bundna avtalet varit lägre exempelvis i mars/april månad i jämförelse med december?
Ja, de som har rörligt får högre pris på vintern och lägre på sommaren (om det höga är högre eller lägre än det fasta är dock ej säkert), dock är det så att på sikt så kommer alltid det rörliga priset att vara det som mest förmånligt för en kund som inte har en extrem skillnad i förbrukning under tiden.
Detta eftersom elbolagen tar ut ett "risktillägg" på de bundna avtalen, utöver den kalkylerade prisökningen. Varför menar du annars att företagen skulle erbjudna bundna priser på elavtalen?
Moa- Nej, det är det inte så länge som vi har kalla vintrar. Det är vad jag vill säga med mitt inlägg.
Elbolagen ebjuder det kunderna efterfrågar. Om det hade varit mest fördelaktigt med rörligt pris så skulle alla ha det eller hur?
sakring; nej, eftersom rörligt pris innebär att du som kund bär risken så är många villiga att betala ett högre pris för att dels på en mer utjämnad kostnad och dels för att slippa bära risken för oförutsedda kostnadsökningar. Sedan kommer det givetvis att finnas perioder det bundna avtalet varit med fördelaktigt än det rörliga, men detta gäller under en period, på längre sikt kommer det rörliga elpriset att vara mest förmånligt.
"Ett fast elpris är en trygghet eftersom man vet vad man har. Upplever man att elpriset är på en vettig nivå kan det vara rätt att binda sitt elpris.
Ett rörligt elpris har, sett över en längre period, varit något billigare men vissa månader eller t.o.m något år har det varit ett dyrare alternativ. För dig som vill ta möjligheten att troligen få ett lägre elpris, men förstår att det även innebär en risk, kan rörligt elpris vara rätt." Kundkraft
"Fast eller rörligt elpris, tillsvidarepris, ett, två, treårsavtal? Ja, alternativen är många och det finns tyvärr inget enkelt svar.
Generellt så brukar man säga att ett rörligt elpris är billigast i längden. Orsaken är att du som elkund får ta hela den risk som elleverantören annars får ta. Rörliga elpriser baseras på Nordpools spotpriser som ofta svänger ganska kraftigt. Risken du tar är att priset under vissa månader kan bli väldigt högt, tyvärr brukar det oftast hända när förbrukningen är som högst." Elpriser.se
"Vissa valde att binda sina elavtal i höstas för att förbereda sig inför en vargavinter. Men det blev ingen sådan och förra veckan meddelade Telge Energi att företagets egna undersökning visar att de som valde rörligt elpris hade 4 000 kronor mer i plånboken än de som inte gjorde det. Men hur ligger det till egentligen? Vi ringde upp Bo Hesselgren som är chef för Konsumenternas Elrådgivningsbyrå för att reda ut när du vinner på vilket avtal samt hur deras olika mätsätt skiljer sig åt.
– Vi tittar på SCB:s genomsnittsstatistik varje månad sedan 2004 och jämför rörligt pris med bundet ett- respektive treårsavtal medan Telge har tittat på rörliga priser perioden oktober 2011 till mars i år och jämfört med bundet ettårsavtal. Men man kan säga att det stämmer bra att de rörliga priserna har varit lägre under senaste vintern för de flesta månaderna, dock inte under februari, säger Bo Hesselgren." Byggahus.se
Moa- Det finns mer än rörligt och fast elpris. Du kan välja 50/50 dvs hälften fast och hälften rörligt, det bästa av båda. Sen finns andra former av avtal också. Som att ha en avtalsperiod på 3 år med 50% fast 30% rörlgt på 3 år och 20 % fast på 1 år. Det är inget som står att läsa i elbolagens tariffer men det finns. Jag vet nämligen folk som har detta.
Går "några stycker" ihop och bildar ett bygdelag så kan man få ned elpriset också både det röliga och fasta. Jag talar nu om villor. En anledning till att vi byggde själva var att få ned elkostnaden då vi har luftburen värme. Vi har ett välisolerat hus vilket var en förutsättningför att få bygga detta. Vi har 150 kvm att värma upp, Det kostar 16.0000 kWh per år.
Då är grunden uppvärmd också då den är helt isolerad och ingår i uppvärmningen, vi har 22 C i huset och 26 C dusch- och badrum.
Som jämförelse till detta kan jag ta första året vi bodde här och hade 15.000 kWh mot min mors villa på 75 kvm med källare som byggdes 1956. Hon hade 30.000 kWh och 18 C inomhus. Det var året 1986 och det var kallt och det var mycket snö.
sakring; återigen så verkar du ha tappat tråden. Ja, det finns mixavtal och liknande också, men hur spelar de in på vilket av de fasta avtalet och det rörliga avtalet som är mest förmånligt långsiktigt? Detta går att läsa om på webbsidorna för de företag som erbjuder dem och det har funnits under lång tid så det är på intet sätt en hemlighet.
Bygdelag är svårt att få att fungera, jag har ännu inte hört om några som har lyckas mer är marginellt bättre än de enskilda konsumenterna.
Ja, att påverka förbrukningen är ett vettigt sätt att sänka kostnaden på, dock något som får kalkyleras ordentligt innan du genomför en ombyggnad, förbättrande renovering, ibland kostar investeringen långt mer än besparingen, det varierar från fall till fall. Återigen, vart är kopplingen till det bundna elpriset vs. det rörliga elpriset?
Det är även viktigt att jämföra mellan olika treårsavtal, eller olika rörliga avtal, men generellt sett så ser det ut enligt ovan.

Ja jag har ganska bra koll på elpriset och jag har gjort ett aktivt val av både bolag och avtal.
Jag har rörligt, men så bor jag i lägenhet där värmen ingår i hyran och den el jag köper endast är hushållsel vilket inte blir någon stor kostnad för mig.
Brukar ligga på runt 600 kr varannan månad på vintern.
Viktigt för mig vid val av leverantör är förstås priset, även om det i mitt fall inte handlar om några stora summor men har som princip att inte vilja betala dyrare i onödan.
Sen är bemötandet oerhört viktigt. Jag bytte leverantör en gång när jagfick problem och blev väldigt nonchalant bemött. Sådant gör mig vansinnig! Service ska det var 
Siggebus; låter som en bra strategi! Håller med dig, så länge det ej är Ryanair som du nyttjar bör du kunna förvänta dig viss service och mottagande som kund! =) Hur har du förhållit dig till fasta avgifter på elhandelsavtalet? Har du sett till att undvika det eller är priset per kWh + övriga fördelar större än detta?
Här är en artikel om elpriset
http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/el/article15882226.ab
Jag har inget elavtal, så jag har inte insatt alls.
Pandette; då finns det kanske i dagsläget inte så stora incitament för dig att i dagsläget sätta sig in i elavtal heller. =P
#27 Om bara de olika försäljarna för el förstår det så vore det bra också.
Pandette; de vill inte alltid att du skall sätta dig in i det hela, snarare välja just deras avtal… =P
Ej insatt i det, ingår i våran hyra på huset så :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.