Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 02-hem-hushåll
Läst 14029 ggr
Anonym
2

Vad drar mest el i huset?

Jag drog upp altandörren en stund, tycker att det är skönt med frisk luft på morgonen, men genast så fick jag höra att elräkningen blir dyrare om jag har öppet en stund.

Men är det så farligt? Det är väl värre med elektronik som man har stående på dygnet runt, speciellt digital-boxar och tv.

Vad säger ni som vet (gärna källhänvisningar)?

Amandapanda
3

Jag vet iallafall att, om man har i kontakter i eluttaget som man inte andvänder drar det en massa onödig el :)) Kanske inte direkt är eltjuven men kanske hjälper lite ;P

pistenbully
2

Uppvärmning brukar väl vara den största kostnaden? Sedan som #1 säger så finns det annat som drar onödig ström, tex en tv på standby. Men det beror nog på vad ni har för uppvärmning, om det blir dyrare eller ej. Har ni något som hela tiden ska försöka hålla samma temperatur inomhus kommer kostnaden självklart öka om dörrar eller fönster öppnas vintertid, då värmer det upp mer än vad den normalt gör.

[Moa-]
2

Anonym, har du ett eluppvärmt hus, eller hur värms huset upp?

"Fakta: Hemmets eltjuvar

• Belysning 26%

• Kyl och frys 17 %

• Matlagning 10%

• Diskmaskin 6%

• Tvättmaskin och torktumlare 9 %

• Ljudanläggning 2%

• Tv 6%

• Hemmabio exkl. tv 4%

• Dator 11%

• Övrigt 9%

Källa: Energimyndigheten" DN;s Elskola

"Elförbrukning

En tredjedel av hemmets energiförbrukning är el

Av hemmets energiförbrukning går en tredjedel till elapparater och belysning. Användningen av hushållsel är emellertid beroende av såväl boendeformen som hushållets storlek. Användarvanorna har också stor betydelse för elförbrukningen.

Belysning, kylförvaring och hemelektronik

De tre apparatgrupper som förbrukar mest i hushållen är:

• belysning;
  • kylförvaring och
  • hemelektronik.

Belysningens andel av hemmets elförbrukning är drygt 20 %. Tack vare nya energieffektiva modeller har kylförvaringens förbrukningsandel minskat. I dag står kylförvaringen för knappt 20 % av hemmets elförbrukning. Underhållningselektronikens och IT-apparaternas sammanlagda förbrukning har mångdubblats under de senaste åren och är nästan lika stor som kylförvaringens. Matlagningens förbrukningsandel har minskat klart under de senaste åren. Allt fler äter ute och i hemmen föredrar man snabblagad mat." Källa: Motiva Finland

[Moa-]
2

"Uppvärmningen

Uppvärmningen står för en stor del av hemmets energianvändning

Av hemmets energianvändning går ända upp till 50 % till uppvärmning. Förbrukningen av uppvärmningsenergi är den största enskilda kostnadsposten i bostadshus.

Den tredelade uppvärmningsenergin

Den förbrukade uppvärmningsenergin fördelas ganska jämnt mellan värmeledningsförluster, ventilation och värmning av tappvarmvatten.
Byggnadens värmeledningsförluster
Med en byggnads värmeledningsförluster avses den värme som avgår genom klimatskärmen (golvbjälklag, tak, väggar och fönster) Värmeledningsförlusterna påverkas av byggnadens konstruktion, t.ex. isoleringsnivån och lufttätheten. Värmeledningen orsakas av temperaturskillnaden mellan inne- och uteluften. Därför ska man inte värma rummen för mycket utan temperaturen i varje rum borde motsvara behovet." Källa: Motiva Finland

Anonym
2

Vi har värmepump (ytjordvärme) och för tillfället ligger den totala elkostnaden på ca 1500 kr (för november). Det som drar el tror jag är att vi är dåliga på att stänga av tv-boxar på nätterna, men det är ju även då jag spelar in program :) Sen finns det gamla tätningslister i några fönster, samt några element som inte är fullt fungerande. Så jag tror inte att det gör så mycket att vädra några timmar då och då. Jag har ingen tanke på att börja snåla på elen, det är det inte värt för en hundring eller två.

[Moa-]
1

Anonym; värmekostnaden ligger vid jordvärme ej främst på elräkningen, så som är fallet vid eluppvärmda hus.

Anonym
0

Nu hängde jag inte riktigt med vad du menade? Visst påverkar uppvärmningen kostnaderna?

[Moa-]
0

Värmepumpen drar en viss mängd el, men har du jordvärme så är det den, och ej el som värmer upp huset. Hus kan även värmas upp på ren el eller andra lösningar så som bergvärme eller pellets.

En normalstor villa kräver jordvärmepumpen el för ca 10 000 kr/år. Här kan du läsa med om ytjordvärme och vilka förutsättningar som finns.

Halvdansken
2

Om du har direktverkande el så kostar det att ha öppna fönster så länge. Om du inte har det så skulle jag tro att kyl/frys är det som kostar mest. Men det beror ju på hur nya era vitvaror/TV osv är.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anonym
0

Självklart kostar det med värmepump, det blev billigare då vi köpte ny, men visst har det betydelse om hur många grader man har värmen inställd på. Vi har alltid ny elektronik (jag gillar sånt ^^) så det drar ju en del. Men vi har också gamla element, klumpiga saker som man inte kan reglera värmen så bra på. Dessutom så kan man inte stänga av värmen på ett, och två fungerar inte alls. Kan inte förstå att man satt in såna elefanter från början. Det samlas mycket damm i dem så de är lite snuskiga (lite ot här)

Fridaaaa
0

Vi stänger av tvn och datorn om den ej används
Likaså har inte belysning på i de rum vi inte är.
Har en ny kyl&frys plus ny tvättmaskin som är relativt elsnåla:)

Vädrar vi stänger vi av elementen och värmepumpen så det slipper stå och dra :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.