Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 1952 ggr
Gronstedt
0

Kvarskatt

Jag har inte fått kvarskatt på många år, utan alltid jämnt ut eller någon liten slant tillbaka. Men nu hade det förberäknade månadsbeloppet slagit fel och jag ska betala in 28000 till senast i mars. GNÄLL! Det hade jag absolut inte räknat med Skrikandes. Hur 17 kan det bli så fel?

[Moa-]
0

Usch, det lät ju helt klart mindre kul!

Har du någon partner som fått mycket tillbaka istället? Eller har du gjort stora kapitalvinster som skall beskattas? Tidigare betalat räntor på skulder som du ej längre har kvar?

aadde81
0

Eftersom du har förfallodatum i mars antar jag att du fick slutskattebeskedet i december vilket i sin tur innebär att du är företagare på något sätt. Har du inte haft högre inkomst än tidigare år men samma summa debiterad preliminärskatt?

Om du inte har haft några företagsinkomster är en vanlig anledning till kvarskatt att du har haft flera utbetalare av skattepliktig ersättning (flera arbetsgivare, Försäkringskassan m.m.) under året. Förutom det som #1 skriver dvs.

Gronstedt
0

#2: Jo, visst är det så - och jag borde förstås ha sett det komma. 2010 var ett dåligt år och de förtryckta beloppen på lappen för 2011 baserades på det, så egentligen är det inte konstigt att det blev kvarskatt. Men det svider inte mindre för att jag borde ha insett det SkrikandesSkäms.

[Moa-]
0

Okej, då var det ju inte så märkligt egentligen… Dock som du säger, inte mindre jobbigt för det när det skall ut i en klumpsumma.