Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 10491 ggr
Stallmima
0

Bästa bank/lönekonto

Behöver tips på vad du/ni tycker den bästa banken är. Funderar på att byta. Gogglat runt lite men har inte hittat någon bra jämförelsesida på de olika bankerna med ränta, avgifter mm

[Moa-]
0

Denna sida verkar korrekt för jämförelse vad jag kan se, handelsbanken har jag och deras uppgifter är korrekta, även Icabanken ser korrekt ut med tillägg att även de erbjuder fria kort för studenter.

http://www.bankkort.se/

[sakring]
0

Dessutom så tar ICA-kortet inget valutapåslag när man är utomlandsSkrattande

[Moa-]
0

Det stämmer, mitt Icabankkort är till största del införskaffat för utlandsresor.

I övrigt har jag handelsbanken av ren vana, jag trivs bra, har alltid fått väldigt bra service och så länge jag studerar så är det helt kostnadsfritt.

Sedan ett kreditkort i reserv ifall något skulle vara problematiskt med mitt vanliga kontokort. (Till exempel att Handelsbanken eller Visa-systemet skulle ligga nere.)

Ove-D
0

Jag har Nordea av ren lathet sen det var Posten, sen Nordbanken och sen Nordea… Men jag är inte nöjd med mycket. Ofta när jag handlar med mitt visakort får de inte kontakt med banken. Det är vanligt med just nordea i affären där jag brukar handla. Usla öppettider också.

Jag funderar på att byta till SEB, Handelsbanken eller Swedbank.

[Moa-]
3

Ove-D; är du missnöjd så byt, det är det mest effektiva sättet för dig som kund att visa ditt missnöje.

Personligen rekommenderar jag varmt Handelsbanken, jag har aldrig haft några som helst problem och de har på alla sätt försökt att underlätta för mig som kund.

Det enda som kan ses som tvetydigt är att de ligger i framkanten gällande IT-säkerheten, vilket innebär att de nyttjar flera säkerhetsmetoder samtidigt när du skall betala/överföra pengar online. Swedbank är tvärt emot det företag som varit mest utsatt för diverse bedrägerier och liknande, samt dragit ned något enormt på servicen. Så Handelsbanken eller SEB (som jag ej har någon direkt erfarenhet kring) är de jag skulle rekommendera.

[sakring]
2

Byt till Länsföräkringar bank. De har de flesta nöjda kunderna och den bästa inlåningsränta  av banker med kontor.

Klarar du dig med en nätbank kan jag rekommendera ICA-banken. Därfår du ränta från första kronan på ditt lönekonto.

Åsa S
1

Har flera banker jag ICA, Nordea och JAK man måste ju inte vara trogen en aktör.

[Moa-]
0

Åsa S; det har du rätt i, oftast har du en bank som nyttjas mer frekvent, jag har till exempel Ica Banken som ett komplement som nyttjas vid utlandsresor och som "säkerhetskort"…

[sakring]
3

Själv har jag 4 banker samt 3 bensinkort med som är bankort på andra banker än de jag har.

Ove-D
0

Ja de som har handelsbanken verkar väldigt nöjda… Men jag har inte riktigt koll på hur det är med öppettiderna…

[Moa-]
2

Ove-D; i vilka lägen är öppettiderna viktiga? Har du inte väldigt komplicerad ekonomi så krävs ca: ett möte om året. De mindre kontoren brukar ha öppet dagtid på vardagarna och en dag med förlängd öppettid som då även sträcker sig in på kvällstid. Öppettiderna varierar dock mellan de olika kontoren. Mitt lokala citykontor har följande öppettider:

Öppettider på kontoret
mån-tor 10.00-18.00
fre 10.00-16.00
lör 10.00-14.00

jbe
0

Jag är nöjd med Skandiabanken pga enkelheten, kan betala räkningar via mobilen, spärra mitt kort för utlandsköp via appen, sätta gräns för vilka belopp det är ok att handla via internet, logga in från vilken dator som helst med mobilt bankid. Finns säkert mer jag gillar ;)

Gillar Forex pga fina räntor på konton, men ogillar deras inloggningslösning. Ser fram emot appen som skall komma inom någon vecka.

Gillar inte krångliga Nordea med dess inloggningsdosa, sättet att betala räkningar på via internetbanken, virusangrepp titt som tätt.

Men vad du behöver kan ju bara du svara på.

Hur använder du ditt kort? Reser du utomlands och tar ut pengar i utländska bankomater så ofta att det gör någon skillnad om du betalar växlingsavgift? Hur ofta besöker du banken personligen? Hur viktiga är öppettiderna? Kontanthantering? Är internetbanken viktig för dig? Betalar du dina räkningar via internet? Använder du internetbanken alltid från samma plats (typ hemifrån) eller betalar du ibland när du är på jobbet? Hur hanterar banken inloggningen? Behövs en dosa? Ett nedladdat certifikat? (får du ladda ner det på din jobbdator?) Mobilt BankId? Hur viktig är räntan på lönekontot? Behöver du kunna överföra pengar mellan olika konton både dina egna och andras?

Detta är frågor som du behöver ställa dig själv och svara utifrån dina behov.