Försörjningspliktig sin sambo?
Hej. Jag hoppas jag är på rätt ställe för att ställa denna fråga nu men jag måste få nån information och vet inte vart jag ska börja.
Det är så att jag sökte försörjningsstöd från soc för att jag inte får jobba något där jag brukar få jobba fram tills att jag börjar studera.
Dom nekade mig för att jag var sambo och menade på att min sambos inkomst OCH att hans son( Inte våran gemensam) att sonenes underhållsstöd och barnbidrag räknas som en inkomst för mig!
Alltså det mamman betalar till pappan varje månad räknar soc som en inkomst för mig?
enligt det lagar jag kan hitta så står det att han enligt lag inte är försörjningspliktig mig, men soc kontoret här i stan säger att så har inte dom det? Kan det verkligen gå till så?
någon som vet om man kan överklaga beslutet, gå vidare med det?
Och isåfall hur?
Det känns så orättvist, min sambo jobbar och sliter för sina pengar men han kan inte spara något åt varken sig själv eller sin son pga att han måste betala mina mediciner och sjukhuskostnader nu när jag varit sjuk länge
Någon som har tips och råd?
Jag är inte helt säker på summan, det kan vara minus någon tusenlapp men om ena partern har en månadsinkomst på minst 12000kr så blir denne försörjningsskyldig gentemot den andre. Iaf enligt socialens normer.
Här kan du göra en provberäkning: http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/provberakning
"Beräkna behov
Ett hushålls behov av stöd till sin försörjning får du genom att lägga ihop riksnormens belopp för familjemedlemmarna med de skäliga kostnaderna utanför riksnormen, så som boende, hushållsel med mera. Från det beloppet drar du hushållets inkomster."
"Vad räknas som inkomster?
De pengar som den biståndssökande vid ansökningstillfället fått utbetalda och kan förfoga över räknas i regel som inkomst. Några undantag räknas upp längre ner på sidan.
Inkomster
- Lön
- Avgångsvederlag
- A-kassa
- Sjukpenning
- Föräldrapenning
- Pension
- Underhållsstöd
- Barnbidrag
- Efterlevandestöd till barn
- Socialförsäkringsförmåner och andra ersättningar
Räknas normalt inte som inkomster
- Pengar som en enskild person inte kan förfoga över, så som överskjutande skatt som kronofogdemyndigheten tagit och pension som skulle ha betalats ut om förtida uttag inte hade gjorts
- Pension som betalats ut vid tidigare tillfälle
- Barns inkomster från tillgångar som står under överförmyndarens kontroll (och överförmyndaren inte godkänner uttag)
- Så kallad studiehjälp, extra tillägg till studiebidrag
- Ersättning för merkostnader till följd av funktionshinder
- Ersättning för omkostnader i samband med ett åtagande, till exempel familjehemsersättningens omkostnadsdel, försäkringsersättningar som kompensation för tillhörigheter som förlorats vid inbrott (kompensation för förlorad arbetsinkomst ska beaktas)
- Skadestånd för att kompensera ekonomiska förluster som inte är ersättning för inkomstförlust, till exempel för kostnader för rehabilitering
- Stipendier och fondmedel som är avsedda för ett visst ändamål, till exempel resa" Källa Socialstyrelsen
"1 a § Följande inkomster ska inte beaktas vid bedömningen av rätten till bistånd enligt 1 §
1. hemmavarande barns inkomster av eget arbete,
2. hemmavarande skolungdomars inkomster av eget arbete, om skolungdomarna är under 21 år.
Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan eller annan jämförlig grundutbildning.
Inkomster som avses i första stycket får dock beaktas vid tillämpning av 1 § till den del de överstiger ett halvt prisbasbelopp per kalenderår enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring. Lag (2007:1429)." Socialtjänstlagen, 4 kap 1a§.
Ja, med andra ord har socialtjänsten rätt att räkna in hushållets sammanlagda inkomster och era sammanlagda behov vid utbetalning av stöd. För mig är det fullt rimligt, ni är en familj som bor gemensamt, vart skall gränsen annars dras? Hur mycket skall din sambo/make kunna tjäna och du samtidigt uppbära ekonomiskt försörjningsstöd från samhället enligt din syn?
Sedan finns det givetvis vissa gränsdragningar, där detta i stort påverkar familjen negativt och det är givetvis tragiskt och olyckligt, tyvärr blir det så med statiska regler och normer.
Hej!
Jag vet att jag för många år sedan fick socialbidrag då jag var sambo o inte hade jobb mellan studier.
Jag fick då intyga att jag och min sambo inte hade gemensam ekonomi och att jag skulle betala halva hyran osv..
Vet ärligt inte hur det ser ut nu för tiden.
Lycka till!
/Jenny
Vet någon hur det funkar med myndiga barn utan inkomst? Har de rätt till bidrag?
jbe; det beror helt på vilka förutsättningar som föreligger, studerar de, hur gamla är de? Hur ser hushållets inkomster ut?
"8.1 Beräkning av försörjningsstöd för vissa grupper
Ekonomiskt bistånd kan utgå för hemmaboende skolungdomar 18-20 år. Huvudregeln är
föräldrarnas underhållsskyldighet enlig föräldrabalkens bestämmelser.
20 Ekonomiskt bistånd
Följande ska iakttas vid prövningen av försörjningsstöd för hemmaboende ungdomar, se
även avsnitt 5. 3.
Med hänsyn till föräldrarnas underhållsskyldighet enligt föräldrabalken ska hela familjens
ekonomiska situation tas med vid prövningen av biståndsbehovet. Den ekonomiska prövningen
av familjens ekonomi sker i princip på samma sätt som biståndsprövningen i övriga
fall.
För hemmaboende ungdomar som avbrutit eller slutfört gymnasiestudier och som söker
ekonomiskt bistånd finns det anledning att pröva om de omedelbart har utgifter för de
gemensamma hushållskostnader som ingår i försörjningsstödet.
I de fall ungdomar haft eget hushåll och därefter åter flyttat hem eller haft arbete och blivit
ofrivilligt arbetslösa kan speciella hänsyn tas till ekonomiska åtaganden som föräldrarna
gjort, t ex avbetalningsköp som normalt inte accepteras vid biståndsprövning.
Om ungdomar önskar flytta hemifrån under löpande biståndsperiod ska skälen för detta
prövas särskilt. För Arbetslivsförvaltningens medverkan i dessa situationer fordras att hjälpen
utformas så att den stärker ungdomens förmåga att leva ett självständigt liv.
Hemmaboende ungdomar har inte någon ovillkorlig rätt till bistånd i syfte att bereda dem
ett eget boende. En rätt till bistånd föreligger först om ett eget boende är nödvändigt för
att de ska vara tillförsäkrade en skälig levnadsnivå. De särskilda skäl för bistånd som bör
beaktas kan t ex vara att familjen är mycket trångbodd eller att svåra personliga motsättningar
uppkommit i familjen.
När hemmaboende ungdomar söker ekonomiskt bistånd bör de faktiska kostnaderna
kunna verifieras för en bedömning av biståndsbehovet.
För ungdomars bostadskostnad gäller att i de fall föräldrarnas inkomst ligger runt riksnormen
kan ekonomiskt bistånd utgå för ungdomars andel i hyra.
Den del av försörjningsstödet som avser att täcka ungdomens kostnader i hemmet, hyresandel
plus matkostnader, kan sändas till föräldrarna. Utbetalningssättet bör prövas i varje
enskilt fall eftersom ungdomen tillsammans med föräldrarna skall ansvara för den egna
ekonomin.
Ekonomiskt bistånd 21
8.2 Ekonomiskt bistånd för vuxna som inte tillhör kategorierna
ensamstående/samboende
Här avses person som inte är att anses som samboende men ingår i hushållsgemenskap
med andra, t ex vuxna barn som bor i föräldrahemmet, föräldrar som bor i vuxet barns
hem, annan vuxen som ingår i hushållsgemenskapen storhushåll.
Försörjningsstödet beräknas som personliga kostnader för ensamstående plus kvoten av
gemensamma kostnader för hushållet och antalet medlemmar i hushållet." Källa Borås