Avdragsgill ränta?
Hej!
Tänkte höra om ni kunde hjälpa mig med en sak, vad betyder avdragsgill ränta? På en räkning står det "Du har under 2012 betalat 1245kr i avdragsgill ränta. Vi rapporterar dina uppgifter till Skatteverket."
Är det någon som vet vad det menas? Kan jag få tillbaka det jag betalat i ränta under året, eller vad menar dem?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Hej och välkommen hit! =)
Det innebär att du skattar för dina inkomster från tjänst och kapitalinkomster varje år (bland annat), räntan som du nu betalat räknas som kostnad för kapital och minskar därmed din slutgiltiga skatt, vilket leder till att det blir mindre för dig att betala i "restskatt" eller mer att få tillbaka.
#1 Tack så jättemycket för ditt svar 
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Ingen fara, du är varmt välkommen åter till forumet om fler frågor skulle dyka upp. =)
30% är skattereduktionen av den avdragsgilla ränta kan tilläggas, inte hela beloppet.
aadde81; ja, det är effekten av det hela, du betalar i praktiken 70 % av räntekostnaden själv, dock skall hela beloppet redovisas i deklarationen. Om ränteavdrag medför ett underskott av kapital som "överstiger" 100 000 kr, medges en skattereduktion på 21 % för det överskjutande beloppet.