Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett04-studerande
Läst 7849 ggr
MichaelE
0

Kåravgiften ej obligatorisk

Från och med 1 juli i år är det inte längre obligatoriskt att betala kåravgift vid högskole-/universitetsstudier.

För vissa kan detta vara en fördel då studenter inte ofta inte har gott om pengar. Nackdelen är dock att man inte kan ta del utav de rabatter som finns som till exempel kläder, rabatterade resor samt rabatter på programvara från bland annat Microsoft och Adobe.

Notera att kåravgiften är olika vid olika lärosäten men ligger normalt kring 200-500 kr/termin.

Åsa S
0

Studentrabatter får man ju på resor, programvara mm. även utan att vara med i en kår, får man CSN studiemedel får man rabatter därigenom via CSN kortet.

Själv är jag superglad att kårtvånget avskaffades det var ju så fånigt att alla var tvungna att vara med i en kår, även de som läste på distans i en helt annan del av landet.

MichaelE
0

CSN kortet gäller enbart gymnasiestudenter. På högre utbildningar har man Mecenatkort och det är den man blir utan ifall man inte betalar avgiften.

Åsa S
0

JAG HAR CSN kort och är 39-årig student (så inte bara gymnasieelever får kortet, man får det automatiskt ifall man får studiemedel via CSN), är inte med i några kårer. Jag utnyttjar rabatter som ex. fri leveransavgift hos cdon.com, köper studentkortpå kollektivtrafiken etc. etc.

MichaelE
0

Okej, då hade jag misstagit mig. Jag minns inte att jag hade haft något CSN kort när jag gick på universitetet.

Maria
0

Är man med i någon fackförening så finns det vissa som betalar både studiemedel och kåravgift mot inskickande av kvitton.

/Maria

elyse
0

#4 Det är universitetet/högskolan som själva bestämmer vad deras studenter ska få för kort. När jag gick på Högskolan i Gävle fick jag själv kontakta Mecenat för att få deras kort eftersom butiker här i Uppsala inte godkände CSN-kortet som giltig studentlegitimation.

[Moa-]
0

Det jag finner märkligt är att kåren inte arbetar för att behålla sina medlemmar, ingen jag känner har ens fått ett inbetalningskort och ett aktivt erbjudande om fortsatt medlemskap. Tidigare skickades alltid detta ut, däremot ej efter obligatoriets avskaffande, mycket märkligt enligt mig!

Att kårerna tappar medlemmar när man ensam måste söka upp rätt kår och ansöka om medlemskap är allt annat än konstigt. Ser det likadant ut i hela Sverige, eller finns det någon som har en annan upplevelse?

MichaelE
0

#7 Kåren är egentligen universitetens svar på arbetsmarknadens fackförbund. Eftersom detta är en onödig utgift för många (vad är nyttan? på vilket sätt kommer detta hjälpa mig? etc)  och därmed söker man inte efter att få betala denna avgift som kan skilja sig stort mellan kårerna.

Kårernas uppgift är att arbeta för studenterna och få en bättre miljö för de som studerar och därmed kunna, med hjälp av sin kår, överklaga ett orättvist beslut (t.ex. oskyldigt dömt för plagiat).

[Moa-]
0

Absolut, men skulle inte dessa då vilja ha medlemmar så att de får in avgifter och kan finansiera sin verksamhet? (Som vida överskriver de exempel du nämner ovan.)

Fackförbunden "de riktiga" jagar medlemmar redan när de potentiella medlemmarna påbörjar en utbildning, borde inte kåren ens visa att den finns för att på så sätt låta studenterna göra ett mer aktivt val om de önskar vara medlem eller ej?

MichaelE
0

Man kan ju tycka det, men informationen är knapphändig och många vet inte ens vad kåren gör.

[Moa-]
0

Nej, trist dock att de inte aktivt visar att de finns, vet många som skulle betala om det bara kom ett inbetalningskort (mig själv inkluderad).

RuiXue
0

Jag hade CSN kort när jag läste på Lunds Universitet 2006-2007, har aldrig någonsin haft ett Mecenat kort. 

Tycker det är bra att kåravgiften blivit frivillig, när jag läste på campus så var det tvång och utnyttjade inte något som kåren erbjöd och var nog aldrig ens på kårhuset. Men det är bra kårerna finns, och de borde göra sig synligare nu när de inte längre är obligatoriska!  De som bor på sin studieort kan ju ha hur kul som helst i kåren eller annat som finns för studenterna. Pendlar man eller läser på distans så kan det kvitta med att vara med. Jag pendlade när jag läste på campus så var sällan eller aldrig i Lund utöver lektionstid eller tentor.

Jennie

[Moa-]
0

RuiXue; du skulle ha haft ett Mecenatkort konstigt att du inte fick det, dock innebär CSN-kortet i stort sett samma sak… Jag hade CSN-kort på gymnasiet och har ett Mecenat-kort under universitetsstudierna.

RuiXue
0

Jag hade CSN kort både under gymnasiet och universitetsstudierna. Hade CSN studiemedel och lån under universitetskursen jag läste.

Jennie

[Moa-]
0

RuiXue; låter märkligt, men om du säger det så är det säkert så… =)

Kan ha varit att Lund hade något särskilt system eller liknande kanske.