Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 3424 ggr
Tiana
0

Morr... Fattig mars

Jaha, jag som var så glad över att få jobba i två månader, nu slår det tillbaka. 

1. A-kassan startar en utredning om jag är berättigad till ersättning framöver, vad jag ska få och om jag har fått rätt pengar under tiden jag varit arbetslös.

2. Nästa vecka får jag ut lön för 4 arbetsdagar á 6 timmar, och 980 kr från a-kassan. Dessa plus de få slantar jag har kavr på kontot ska räcka i mars månad

Är nog tur jag har en snäll sambo…

[Moa-]
0

Hur kommer det sig?

Skulle du få arbeta till och från under två månader eller heltid under två månader? Togs detta ej upp i förhand med försäkringskassan?

Trist oavsett, och som du säger, tur att du har ett bra skyddsnät!

Åsa S
0

A-kassan är en skrämmande dålig instans tycker faktiskt man fick intrycket när man pratade med dem att det var bättre för dem ifall man var 100% arbetslös än försökte hitta jobb speciellt kortare saker el vikariat för då krånglade man till deras arbete och då blev de sura och verkade göra allt för att sätta dit nån som var så jobbig. Själv blev jag straffad för jag haft ett extrajobb vid sidan av mitt heltidsjobb som jag blev arbetslös ifrån fick intrycket de tyckte det var jobbigt räkna ut vad jag skulle ha eftersom jag arbetat så olika mycket extra varje månad vilket de inte förstod hur det kom sig (jag jobbade som lärare och jobbade extra på loven). Tog 3månader + otaliga telefonsamtal och en massa papper att fylla i innan jag fick ut en krona från dem. Hade hunnit få ett nytt jobb innan de klarat av att göra sitt jobb.

Hade en kollega som blev arbetslös samtidigt som mig hon bröt ihop efter kontakter med A-kassan och hon var tvungen få hjälp från facket för att få ut A-kassa, vilket bra taktik säger jag människor som brutit ihop lär ju inte komma ut i arbetslivet speciellt snabbt.

Tiana
0

Jag fick 75% under två månader. Nu vill de ha en massa intyg på hur jag jobbat tidigare, när jag "bara" haft två extrajobb vid sidan av a-kassan. 

Jag hade inga problem att få ersättning från början, gick från ett heltidsjobb då. Men nu när jag varit hemma ett helt år och får ett jobb, ja då ska de krångla!

[Moa-]
0

Tiana; men skall du arbeta 75 % får du väl ingen ersättning från försäkringskassan? Eller får du för de resterande 25 %? (Kan inte de reglerna utan att dubbelkolla, har aldrig behövt sätta mig in i dem.)

Åsa S
0

Det är A-kassan denna tråd handlar om INTE försäkringskassan som är något helt annat och jo man kan stämpla upp till heltid ifall det var ett heltidsjobb man blev uppsagd ifrån men bara i 75dagar. Nackdelen är väl att sedan när man kanske kvalificerar sig för en ny A-kasseperiod beräknas beloppet från det senaste årets inkomst och har man bara haft deltidsjobb då så kan det bli magert.

Tog ett 80% vik med ansvar för då får jag lite mer pengar i månaden så jag får som jag skulle fått som heltid utan ansvar. +Jag lyfter A-kassa 1dag i veckan. Mitt vik går ut i jan 2014 ändå blev jag utskälld av A-kassan för jag bara sökt extrajobb på sistone de sa jag måste söka heltid med. Är bara det att jag har en tidsbegränsad anställning och när det gäller lagar och regler så kan man inte säga upp sig eller bli uppsagd från en tidsbegränsad anställning så vem vill anställa nån som inte kan börja jobba förren om 1år? känns som slöseri med allas tid. Visst jag har en bra chef hon är nog inte omöjlig ifall jag skulle bli erbjuden ett välbetalt kanonjobb men känns ju fel försöka hitta något heltidsjobb så snabbt inpå att jag blivit anställd.

(tjejen på A-kassan visste inte ens att man som regel inte får säga upp sig eller bli uppsagd från en visstidsanställning, dåligt tycker jag borde vara grundkunskap för nån som ska arbeta med människor och deras jobbsökande. Lagligt sett finns det ju bara 2 anställningsformer i sverige tillsvidaretjänst och visstidsanställning så det är inte så himla mycket att läsa in och lära sig. Bra att veta att lagligt sett finns det inget som heter timanställning och vill man dra ett fall vidare i AD, ifall man har en anställningsform som lagligt sett inte existerar brukar arbetet klassas som tillsvidaretjänst och då kan skadestånden bli rejält höga ifall man ex. blir felaktigt uppsagd, förstår inte de företag som vågar anställa folk på timanställningar för man leker ju med elden men de räknar väl med att folk inte vet att det inte finns något sånt som timanställningar)

[Moa-]
0

Förlåt, så går det när man läser/tänker fel, vet inte riktigt vart jag fick Försäkringskassan från.

En följd fråga på reglerna då, om du nu har en motsvarande inkomst på en tjänst på 80 % som du hade tidigare kan du då fortfarande få ersättning för de sista 20 %?

Visstidsanställningar är som du säger i grunden bindande, dock tecknas det vid avtal i majoriteten av fallen in en uppsägningsrätt i avtalet, vilket jag tror kan vara anledningen till att många missförstått dessa regler.

Gällande timanställningar och AD får du gärna påvisa prejudikat, för den där delen köper jag inte alls. Utan varje arbetstillfälle brukar anses bygga på sitt eget avtal, med tillämpning av grundavtalet som fungerar motsvarande ett ramavtal.

Åsa S
0

Läste civillrätt för ett par år sedan och den läraren berättade om fall där de skrivit timanställning i kontraktet och sedan när personen fått gå utan giltig uppsägning så fick de betala en himla massa i skadestånd för jobbet ansågs som tillsvidaretjänst eftersom timanställning ju inte finns och man måste följa vissa regler när man ska säga upp nån från en tillsvidaretjänst och det är höga skadeståndskrav ifall man inte följer dem, men visst våran lärare var ju bara människa han kan ju ha haft fel.

Är inte van från branscher där man skriver in uppsägningsrätt i kontraktet men jag har mest jobbat inom skolans värld och liknande och där kan man inte ha ex. en mattelärare som är anställd för ett läsår som bara säger upp sig rätt som det är för eleverna behöver en lärare som följer dem i utvecklingen är inte bra för dem att byta + det kan ju ta många månader innan man hittar en ny lärare.

[Moa-]
0

Åsa S; jag läste renodlad arbetsrätt förra hösten där var timanställningen inget problem, men än risken för övergång till tillsvidareanställning när tidsbegränsningen överskrids.

Eftersom en timanställning ej garanterar ett visst antal timmar blir det svårt att faktiskt säga upp detta, utan tjänsten kan i sådana fall för att komma runt reglerna genom ren utfasning, personen i fråga tilldelas helt enkelt inga arbetstimmar. Däremot inbokade timmar har ett starkt skydd, detta då de tillhör den tidsbegränsade anställningen.

Självfallet skiljer sig normen om inskrivning av uppsägningstid mellan olika branscher, dessa avtal nyttjas ofta vid klassiska "ungdomsyrken", innesäljare, vissa avtal inom handel, lokalvård, snabbmatsrestauranger och liknande…

Inom skolväsendet har jag endast arbetat på renodlade timanställningar, så där är det mycket möjligt att det ser ut som du säger. Dock har visstidsvikarier satts in även genom systemet från vikariepoolen och då blir det en omfattande bokning i enlighet med reglerna från visstidsanställningen (dock utformat enligt "ramavtalet" för timanställningen).

Däremot riskerar frekvensen av lärarbyten då att stiga genom tillsvidareanställningen jämfört med strikta visstidsanställningar, vilket också är lite motsägelsefullt…