Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett09-försäkringar
Läst 3366 ggr
Misarn
0

Sjuk - Personförsäkring

Jag och sambon satt och gick igenom våra försäkringspapper och vi funderar lite på våra Sjuk-Personförsäkringar. Vi är båda med i facket och har en personförsäkring där, men vi har även en personförsäkring på Länsförsäkringar men behöver vi ha så många försäkringar för Olycksfall och sjukdom?

[Moa-]
0

Det beror på vad de olika försäkringarna täcker och hur ni avser att nyttja dem. Gällande personskada/olycksfall/dödsfalls försäkringar så finns det inga hinder att ha flera försäkringar och få ersättning från flera håll för en skada. (Saker får endast ersättas från en försäkring, du får alltså ej försäkra din TV hos flera bolag och få ersättning från flera håll vid en olycka, vilket du alltså kan gällande personförsäkringar.)

Egentligen i Sverige behövs ingen sådan försäkring, men många av försäkringarna täcker in förlorad arbetsinkomst vid frånvaro från arbete pga. skada/sjukdom som täcks av försäkring, vissa ger ersättning för viss grad av "invaliditet" genom ett engångsbelopp, andra försäkringar ger ersättning för sjukhusvistelser. Givetvis kan ovanstående kombineras i en och samma försäkring, men hur detta ser ut hos er måste ni kolla på de aktuella försäkringarna.

Misarn
0

Finns det något försäkringsbolag som är bättre än någon annan på just sådanna försäkringar?

[Moa-]
0

Jag törs inte svara på detta, försäkringar som man får till gång till genom föreningar och medlemskap i organisationer brukar generellt vara förmånliga. Sedan beror det helt på vilka behov ni har, vilka risker som skall täckas in och vad syftet med försäkringen är. Dock alltid viktigt att läsa villkoren och se vad den aktuella försäkringen täcker. Många försäkringar undantar extremsport (och vad som räknas dit skiljer sig) andra undantar alla former av tävlingar eller riskfyllda aktiviteter. 

Viktigt är även att undersöka vart försäkringen gäller, endast i Sverige eller även vid vistelse utomlands?

[Moa-]
0

denna sida kan jämförelser mellan sjuk- och olycksfallsförsäkringar göras.

[sakring2]
0

Du kan inte få kostnader du haft från mer än en försäkring däremot invaliditsersättning kan du får ut från flera. Du kan inte får ut mer än vad skadan har kostat dig oavsett hur många försäkringar du har däremot så kan du får ut inkomstbortfall från flera försäkringar.

[Moa-]
0

sakring2; jag hänger inte med på vad du syftar på just nu?

Att du inte får ersättning för samma psykologbesök mer än en gång torde vara relativt självklart (det blir ju "sakersättning" i praktiken), däremot ersättning för skada i sig, eller utslag på dödsfall är obegränsat… 

Är det så du åsyftar eller menar du något annat?

[sakring2]
0

Kostnader betyder just konstnader. Har du varit på ett läkarbesök som kostar 300 kr så får du ut det på en av försäkringarna.

[Moa-]
0

sakring; däremot ligger du inlagd kan du få ersättning från flera försäkringar. Okej, vi uttryckte det olika, jag fann det ganska självskrivet, men givetvis bra att påtala och förtydliga! =)

[sakring2]
0

Ja Moa- men inte just kostnader som uppstått får du inte från mer än en försäkring.

[Moa-]
0

Nej, för då går du in på sakersättning och inte ersättning för sjukdom/olycka i sig.

[sakring2]
0

Nej det har inget med sakersättning att göra. Det är två skilda saker, sak respekive personförsäkring.

[Moa-]
0

Tanken bakom är densamma, lidande kan ersättas på flera håll, däremot inte en specifik kostnad.

Misarn
0

Så då räcker det att vi har sjuk/olycksfallsförsäkring via facket hos Folksam?

[Moa-]
0

Misarn; som sagt det är ett extra skydd som du själv väljer att lägga till frivilligt, det är inget som egentligen "krävs" utan det är ett fritt val.

Jag skulle rekommendera att ni kollar vad som ingår i försäkringen, se vart den gäller och hur ersättningen ser ut och se om det passar era behov helt enkelt. Håller ni på med bergsklättring bör kanske en "extremsportsförsäkring" tecknas, ägnar ni er åt att rida in unghästar bör ni eventuellt ha en försäkring som täcker detta istället, det skiljer sig mellan de olika bolagen och försäkringarna vad som täcks och inte. Människor är olika och tycker att försäkringar är värda olika mycket, just nu har jag ingen egentecknad självförsäkring, ser inget egentligt behov. (Kostnaden överskrider nyttan, subjektivt sett.)