Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 5648 ggr
silverbullet
2

har för lite pengar.

hej.

pratade häromdagen med en vän som säger att hon har för lite pengar, hon jobbar, men pga att hon har blivit skuldsatt ( hennes Xs fel ) och håller på att betala tillbaka sina skulder till banken , så efter att hon har betalt räkningar och skulden tll banken varje månad så har hon mellan 500 till -500 kvar att leva för , alltså knappt pengar till maten.

hon säger att hon har inte fått hjälp av socialen pga att hon jobbar och tjänar pengar ( fast det är för lite )

är det någon som vet om det finns någit sätt att få hjälp ?

kan socialen neka henne pengar fast hon kan visa sin inkost o utgifter som slutar oftast på minus ?

Maria
3

Om det vore så enkelt så skulle vem som helst kunna missbruka sin ekonomi och ta lån och sedan gå till socialen och säga att pengarna inte räcker.

Är hon i en sådan knipa så kan hon kanske ansöka om skuldsanering? Försöka få hjälp med en budget osv.

/Maria

MichaelE
1

Låt mig gissa, x:et skrev i hennes namn? För annars ska x:et betala dem.

Det enklaste är att att sänka kostnaderna för dessa skulder. Detta kan göras genom att ta ett lån.

Socialen är grymt hårda, men kan hon bevisa att hon lever under existensminimum så kan de i exttrema fall hjälpa en. Men troligen får hon et nej. Däremot kan hon kanske få hjälp från försäkringsassan i form av bostadsbidrag.

Hon får inte ge upp! Men lättaste sättet är som sagt att ta ett lån, som i sig har en månadskostnad som ligger lägre än de hon har nu, och betala bort alltihopa.

Halvdansken
0

Hon kan ju prata med banken och se om hon kan minska månadsbeloppen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Elshira
0

Socialbidrag får man normalt sett itne om man har lån som gör att man hamnar i den sits man är. Förutom att försöka jobba lite extra givetvis så kan man höra sig för om det finns något enstaka mindre bidrag man kan få, som t.ex bostadsbidrag eller så, men det brukar vara rätt öken på den sidan med.

Det enda som återstår att göra är att försöka sänka räntan/amorteringen för att därmed klara sig bättre (antingen ringa och höra direkt och berätta som det är, eller försöka hitta en bättre bank), kanske låna av någon bekant/släkt att betala av lånet med och få betala en mindre ränta till denne eller betala tillbaka när pengar finns. Möjligen både låna av bekant men ändå fortsätta med en del av lånet som nu är mindre = mindre ränta. De senare beror väll dock på storleken på lånet om man tycket det känns rimligt.

Annars så har man nog inget annat val mer än skuldsanering.

Hakuna matata!

Åsa S
0

Kan ju även vara en ide att ta ett extra jobb. Vet en som råkade ut för samma sak hans ex. var shoppoholik och han förstod det ganska sent så han hade rejäla skulder då de flyttade isär han fick ha 2st heltidsjobb samtidigt under några år, sa det var den tuffaste tiden han varit med om men han lyckades bli av med skulderna. Han fick ingen hjälp alls från soc eller nått.

Vet att alla inte klarar att jobba 2st heltidsjobb eller har ett yrke där sånt funkar, men kan man bara få ett jobb på några extra dagar kanske i butik på lörd-sön då det är bra OB kan ju det fraktiskt hjälpa en hel del. Jobbar heltid själv och som lärare har jag 45tim arbetsvecka men jag lyckas klämma in nån extradag här och där på systembolaget, inte för att jag måste men för att jag tycker det är trevligt med miljöombyte och de extra pengarna kan jag spara för att renovera min lägenhet för så jag slipper ta lån. har man skulder kan det ju vara värt jobba hårt ett tag för att beta av skulderna så man blir av med dem är ju tungt betala all ränta och liknande.

[Camia7]
0

Socialen säger att man ska sluta betala lånen

[Moa-]
0

Camia7; det stämmer, detta då du får ett försörjningsstöd baserat på riksnormen för att ge biståndstagaren en skälig levnadsnivå. 

Socialtjänstlagen stadgar i 4 kap 3§ "_Försörjningsstöd lämnas för skäliga kostnader för
1. livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, förbrukningsvaror, hälsa och hygien samt dagstidning, telefon och radio- och TV-avgift,
2. boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring samt medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa.

Skäliga kostnader enligt första stycket 1 ska i enlighet med vad regeringen närmare föreskriver beräknas enligt en för hela riket gällande norm (riksnorm) på grundval av officiella prisundersökningar av olika hushållstypers baskonsumtion. Om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl, ska socialnämnden dock beräkna dessa kostnader till en högre nivå. Nämnden får också i ett enskilt fall beräkna kostnaderna till en lägre nivå, om det finns särskilda skäl  för detta. Lag (2009:1233)._"

Dock är tråden över 1 år gammal så förhoppningsvis har det ordnat sig för TS vän. =)

[Camia7]
0

Aa lite dumt att de gamla ligger på senaste inläggen:)

[Moa-]
0

Carnia7; tänker du under skrivrutan? Där kommer äldre trådar med liknande ämnen upp… De senaste trådarna på forumet är det som ligger på vänsterkanten, och de senaste uppdaterade på hela iFokus dyker upp på högersidan (om du ej har uppdaterade trådar där du själv deltar).

Sedan är det inte heller fel att lyfta äldre trådar ibland, bara det att det inte alltid är till hjälp för just TS. =)