Du betalar räntesubventioner!
Har du lån i en storbank? Då betalar du inte bara ditt eget lån utan också de anställdas. Villaägarnas chefsekonom Daniel Liljeberg säge att det är som om en volvoanställd skulle betala endast 50.000 för en ny Volvo.
Ja, du betalar även du anställdas lön, eventuella tjänstebil och tjänstetelefon. Jag ser inte riktigt problemet…
Om du läser länken så kanske du ser det. Att de får subventioner som löneförmån är väl en sak. Men om du jämför med att en Volvoanställd skulle betala 50.000 för en ny Volvo.
Det finns angivet i länken hur höga dessa subventioner är.De betlar mindre än hälften av den ränta som kunderna gör. Att du sen måste betala dem lön tycker jag är helt OK men tjänstebil vet jag inte eller telefon heller för den delen.
Men får de inte betala förmånskatt på det? Visst blir det mindre ränta ändå men det kan i sig ses som arbetsförmån.
Sedan, akta dig lite för aftonbladet och gå på deras artiklar de är kända för att hålla undan viktig info eller rent av ljuga. Menar det säljer.
# 4 Åh, tack för varningen. källkritik känner jag inte till😉
Ja, vi har nog lite olika syn. Du har olika förmåner inom olika områden, de som arbetar inom dagligvaruhandel har skyhögt OB kvällar och helger, samt som regel en bra personalrabatt på alla inköp.
Det jag fann mest märkligt är hur stor skillnad det var mellan de olika bankerna.
Men löner är något som man kommit överens med facket om. Sjukvårdsanställda har också OB när det är kväll och natt och helg, storhelg då det är extra.
Ja, detta är inget och bli upprörd över. Lägg mer energi på de höga lönerna de får i banken ( högre poster) som sedan staten får betala då banken behöver pengar..
Ja, OB det är en förmån bankanställda sällan har möjlighet att nyttja de en stor del av verksamheten är förlagd till "kontorstid". Denna ränteförmån beskattas på samma sätt som andra löneförmåner. Detta är något som förhandlats fram, om det är reglerat i kollektivavtal eller framförhandlat på annat sätt kan jag inte säkert svara på, men högst troligen är även detta genom kollektivavtal (och därigenom facket) eftersom det är gemensamt reglerar inom de olika organisationerna.
Men det är väl rimligt att du får mer betalt om du arbetar på obeväm arbetstid? Vi kan inte gärna stänga igen vården bara för att det är natt eller helg.
Åter igen tycker ni att man som Volvoanställd ska få köpa en ny Volvo för 50.000 kr för det är i den nivån räntesubventionerna ligger.
sakring; samtidigt har du valt ett yrke där detta förekommer, som bankanställd kan du ej välja att arbeta kväll och helg och då få enorma summor för detta, 200 % på söndagar är inte ovanligt.
De inom handel får saftiga rabatter på det som de saluför är detta fel?
Ja, vill Volvo sälja bilar för det priser till sina anställa så anser jag att detta är full okej, glöm inte att förmånen skall beskattas, samt att det påverkar övrig ersättning, med andra ord skulle lönen med stor sannolikhet sänkas för de Volvoanställda, vilket jag ej vet om de skulle acceptera.
Saker måste ses i sitt perspektiv.
Moa- Jag är osäker på vad du talar om. Inom sjukvården så har du ett tillägg på din timlön som ligger långt under 200% det är int ens 100%. Möjligtvis så kan någon som går in på en ledig dag har det samt läkare som har jour.
sakring; inom dagligvaruhandel har du enorma summor i OB, det högsta jag hört tror jag var 450 %, vilket är allt annat än skäligt enligt mig.
Vård och omsorg har lägre OB, det stämmer, däremot har de yrkena ofta lunchförmåner genom pedagogisk måltid istället, lärare har sommarlovet och så vidare, det finns vissa förmåner med alla yrken, det är inte endast bankanställda som har dem.
Som sagt var, alla ersättningar är beroende av varandra och är en sammanvägning. Du kan som anställd få en tjänstebil som du får nyttja även privat, men då får du samtidigt lägre lön, däremot är ersättningsnivån någorlunda konstant.

Som anställd inom telebranchen/IT så har vi fri telefon och bredband. Vi blir beskattade av detta med 250 kr per månad som lönetillägg. Alla firmor har sina förmåner istället för lönekostnader. Det finns de som har fri lunch, eller fri sjukförsäkring osv.
För en gångs skull är jag helt överens med Moa.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
P_hanson; såg inte dina inlägg tidigare, varför menar du att de inte skulle förmånsbeskattas för det? Du förmånsbeskattas för lunchförmåner, för tjänstebilar och mycket annat, varför skulle detta särskilja sig? Det är endast en annan form att ge ersättning till anställda in.
Halvdansken; det är väl trevligt när man kan överraskas så ibland… =P
Moa- Jag måste säga att såna OB-ersättningar har jag aldrig hört talas om. Handelsanställda tillhör de mest lågavlönade i landet. Titta in på handelsanställdas förbund. Allting är reglerat i avtal.
Pedagogiska luncher är detsamma som arbete och skollovet är inräknat i lärarnas arbtestid. Det är inget som förmånsbeskattas.
Det finns inget som hindrar en bank att ha öppet lite längre än till kl 15.00 vad jag vet. LF bank har öpptet till 17.00 på vintetid och 16.00 på sommartid. Och telefonbanken har öppet längre och det finns banker som har telefonöpptet på helger också och de får OB. Var så säker. LF telefonbank med personlig service har öpptet må-fre 08-22 lör 10-15 sön 15-22.
Haldansken, Jag förstår inte vad du menar med fri sjukförsäkring? Här har vi ett högkostnadsskydd på sjukvård och mediciner. Min man har en sådan sjukförsäkring men han arbetar utomlands.
http://www.lansforsakringar.se/privat/bank/internet_o_telefon/telefonbanken/Sidor/default.aspx

Privata försäkringar så att du kan gå till ett privat sjukhus om det är lång kö till det offentliga.
Jag bor i Danmark skulle jag kanske förklara, det kunde ju inte du veta.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
# 17 Jo jag vet att du bor i Danmark men jag är inte så bekant med sjukvårdssystemet där.