Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 10390 ggr
Swadika
0

100:- snabbt (lån)

Fick ett brev idag på posten om en faktura jag helt glömt bort. Jag måste betala 400 och insåg att jag bara hade 300 på mitt konto och fakturan måste betalas innan onsdag, annars går det till inkasso-någonting tror jag det stod. Jag får pengar den 20, men då är det försent

Jag har lagt ut allt jag äger på olika hemsidor men ingen verkar vilja nappa och nu funderar jag på att göra det värsta. Finns det någonstans som man kan låna 100:- och som inte har en skyhög ränta och att pengarna kommer in inom ett dygn på kontot (har inga betalningsanmärkningar)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Moa-]
3

Swadika; den summan skulle jag rekommendera att du lånar av någon släkting eller bekant.

Frågan vidare är räcker 100 kr verkligen om du skall klara dig i nio dagar till utan mat?

Det finns SMS-lån som skall vara avgiftsfria första gången, däremot är det något jag varnar för, dels kolla att det är ett seriöst och skötsamt företag, dels tänk på riskerna, har du inte pengar idag kommer du att ha det nästa månad? Risken finnas att du nästa månad hamnar i samma situation och då kommer direkt höga kostnader.

Jag länkar även till en artikel om SMS-lån jag skrev tidigare. 

Här på Smslåna 24 kan du jämföra lån, till exempel Folkia erbjuder att du lånar 500 kr i 30 dagar utan kostnad (förutsatt att du är ny kund och ej har betalningsanmärkningar), läs dock villkor noggrannt!

Swadika
0

Jag har frågat alla jag känner, och ingen har pengarna tyvärr, det var där jag började. 

Att inte handla mat klarar jag mig på då jag har mat i kyl och frys, dessa 300 var bara ett "i fall att" så jag klarar mig med endast 100:- 

Jag får kolla in sms-lånen och läsa artikeln :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Moa-]
0

Jag vet inte hur ny informationen på "din sida" är, men går du på gymnasiet utan taxerad inkomst och är exakt 18 år så är det lite svårare, men läs villkoren och se om du hittar något som passar. (Ett företag hade krav på taxerad inkomst med inga belopp, så har du haft sommarjobb?)

Tar du SMS-lån utan att betala dem i tid så ökar skulden snabbt i belopp genom räntor och avgifter.

Dina föräldrar? Eller någon annan släkting? För vuxna människor är 100 kr något som ofta går att avvara. Se annars om du kan hitta något extrajobb som ger lite pengar? (Hundvakt, städning, flytthjälp eller barnvakt som förslag.)

Lycka till!

Swadika
0

Jo det stämmer jag är 18, men har inkomst(jobbar 25/30%) och bor på eget boende. Jag har frågat mina föräldrar, men de hade inte pengar på bankkort och jag bor över 20 mil i från dem så kan inte åka dit. Bor i en stad där jag inte känner någon så det är ganska svårt att försöka extrajobba.

Men tack för förslagen. Jag får hoppas på att sälja något, annars får jag stå mitt kasst för att jag glömde bort fakturan

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Moa-]
0

Swadika; taxerad inkomst avser föregående år, ej årets inkomst vilket är viktigt att notera. 

Hoppas att du hittar en bra lösning i alla fall! =)

Swadika
0

Jo det vet jag :) Hittade också 46:- på ett sparkonto, så nu är det bara 54:- kvar, får hoppas jag säljer något :)

Tack så mycket för alla förslag och all hjälp :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Moa-]
0

Har du Swedbank kan du göra uttag på 100 kr med 1 kr kvar på kontot (tillåten övertrassering). Annars att försöka sälja något analogt där du inte behöver vänta på eventuella pengar och lägga ut pengar på frakt… =)

Swadika
0

Tyvärr finns inte den tjänsten längre, annars hade jag gjort det :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Moa-]
0

Jaha, är det borttaget? Vad trist, var ju den enda fördelen som jag kunde se med Swedbank…

Swadika
0

Håller helt med dig, om det körde sig lite i slutet utav månaden så kunde man alltid ta ut en hundring, den har räddat mig många gånger. Tyvärr så ja är den borttagen sedan i höstas

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Åsa S
4

+Du kan ju även ringa företaget som skickat fakturan och försöka förhandla dig till lite mer tid på dig att betala.

[Moa-]
0

Okej, däremot har de fortfarande ingen övertrasseringsavgift om övertrasseringen är lägre än 100 kr, men spärrar systemet möjligheterna så hjälper ju inte det. 

De jag känner som har Swedbank har troligen inte försökt nyttja systemet sedan dess, troligen mest något som yngre personer tidigare kunnat nyttja.

martdat
0

ring till företaget. brukar inet vara några problem om man bara hör av sig.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Swadika
0

Som tur var löste det sig :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Moa-]
0

Vad skönt! =)