Dra in på utgifter
Jag behöver dra ner på mina utgifter.
Kostnader jag vet att jag kan dra in, dock är osäker på hur:
Shopping
Mat
Försäkringar
Facket
Sparande
Vårdkostnader
Kostnader som redan är låga: Mobil, Alkohol(ror mig på lite och inga dyrheter), Djuren. Ickerökare och går inte ut på krogen annat än 2-3 gånger per år. Hårkostnader.
Vad är rimligt att lägga på vad och vad mer går att dra in på?
Har bra ekonomi så därför det är svårt för mig att veta vad jag skall dra in på, var flera år sedan jag behövde tänka på pengar så är faktiskt vilsen. Skälet för budgetminskningen är att studier lurar runt hörnet till hösten om allt går vägen.
Handlar inte så mycket om hur mycket jag tjänar utan att jag vill kunna lägga upp en fungerande budget för studielivet. Dock vill jag anpassa mig efter budgeten redan nu så jag får en "övningsperiod" och lär mig att hushålla med så lite som möjligt dock utan att leva på bröd och vatten.
Behöver ni fler fakta fråga då det annars blir oläsligt långt nu. Alla tips och råd mottages!
Ja, jag förstår inte riktigt vad du vill ha tips på… Det låter som om du redan har bra koll på din ekonomi.
Du skriver sparande, vad är det för form av sparande? Jag skulle snarast lägga om att sparande till kortsiktigt samt öka beloppet så mycket som möjligt, så har du förhoppningsvis en buffert att ta av under studierna.
Vårdkostnader låter dumt att dra in på om du inte har några vårdkostnader som du själv finner överflödiga.
Shopping, jag vet inte vad du räknar in här och hur mycket du spenderar på det?
Som sagt svårt att säga något utan att veta vilka förutsättningar som föreligger.
Hur länge tänker du studera, på vilken nivå och tänker du söka studiemedel (lån och bidrag)?
#1 Bara att fråga på om det är något som är oklart, visste inte vad som var viktigt att ta upp. Jag tänkte på kostnader under studierna. HUr mycket ska man egentligen lägga på mat?
Shopping, vad för saker är "ok" att lägga pengar på?
Vi har mycket sparade pengar dock är dessa pengar ej för studier utan till för framtida hus något som är tabu att röra annat än i katatsrofala ekonomiska tider.
Studierna jag siktar på är 100% 3årig.
Söka vanliga bidraget absolut inte CSN lån.
Jag har fast jobb men vill under studietiden jobba "så lite som möjligt" för att kunna fokusera på studierna.
Aquelegia; det är individuellt för vem du är som person och vart i livet du är.
Har du koll på din ekonomi i övrigt kan du äta precis som du gjort tidigare. Jag har i stort sett alltid köpt den mat jag vill ha, däremot har jag ett visst ekonomiskt tänk i grunden, detta följer dock med oavsett om jag studerar eller arbetar (eller handlar för någon annans pengar).
Jag anser att det jag värderar högt är värt att lägga pengar på, oavsett vad det är för något. Jag har ett välutrustat kök, ganska omfattade med datortillbehör däremot mindre av annat. Andra tycker att det är mer värt att lägga pengar på andra saker, då prioriterar dem det.
Skall du däremot leva på studiebidraget så lär du få strypa i stort sett samtliga utgifter om du inte har någon annan som är villig att försörja dig under studierna. Beroende på vad det är för utbildning så bör du tänka på att vissa moment brukar vara obligatoriska och fordra närvaro. Hyra och liknande, hur har du tänkt fixa de utgifterna? Har du kalkylerat på kurslitteratur som också är en kostnad som snabbt kan springa iväg. Bidraget i sig är inget som går att leva på, utan det beror på hur du tänkt strukturera upp det, och vilka inkomster du vill ha.
#3 Grejjen är att jag är väldigt slösaktig med pengarna. Jag har vissa riktlinjer men kör ganska hejvilt. Jag har en fungerande ekonomi men jag har alltid lite utav en klump i magen att jag lägger för mycket pengar på mitt leverne. Jag vet att jag MÅSTE leva snålare framöver men blir precis knäpp när jag försöker dra in på kostnader.
Jag tycker inte att jag lägger pengar på onödiga saker men tydligen gör jag ju det då jag inte lyckas dra in på utgifterna trots jag försökt senaste 2-3 månaderna.
När jag tittar på kontohistoriken får jag inte ihop vart jag lägger för mycket! Men ser jag på saldot i slutändan så har jag för höga utgifter.
Jag vill få konkreta förslag på hur mycket som är måsten att lägga på. Blir så frustrerad att jag som det verkar nu inte kan klara mig på 8000:- inräknat med studiestöd. Är det ens rimligt?
Frågor angående specifika kostnader valde jag att inte skriva då det är bättre det frågas om vid intresse så slipper jag lägga ut sådant som är ointressant för er😛
Hyra står sambon för.
Min del av kostnader är el, internet/hemtele, radiotjänst, mat.
Har sagt upp gymmet då det kostade nästan 400:- så jag försöker verkligen dra in där jag kan men det tar slut nu. Ser inga lösa stumpar som jag kan klippa av, metaforiskt menat. Det jag behöver ha hjälp med. Försöka hitta klippbara kostnader som jag inte tänker på jsut nu😞Har jag inte råd med elräkningen tex tar sambon det också när jag är student så på sätt stödjer han mig ekonomiskt men jag VILL kunna betala min del.
Vården kom jag på saknas någon hundralapp innan jag är inne på nästa högkostnadsskydd, gratis vård i ett år alltså vilket skulle ge mig nollad vårdkostnad under första året som student. Har inga dyra mediciner. Kanske 300:-/år då jag får även receptfritt utskrivet dock i storpack vilket minskar kostnaderna.
Det låter verkligen som att jag har koll men tydligen inte pga saldot på kontot jämt.😕
Hoppas jag inte gör dig mer vimsig nu utan du fortsätter vara villig att hjälpa mgi reda ut virrvarret i huvudet!
Självklart skall jag göra mitt bästa att hjälpa dig reda upp detta, några garantier är ju dock svårt att ge. =P
Betalar du ingen hyra så borde det inte vara några problem att leva på 8000 kr/mån. Vad landar de fasta avgifterna för bredband, el, telefon, försäkring och liknande återkommande kostnader varje månad?
Vad skall du läsa för program, har du någon koll på kurslitteratur och de kostnaderna? Bor du på samma ort som du skall studera? Har du någon naturlig kommunikation till någon annan ort och bibliotek där?
Betalar du all mat, eller din del av maten? Jag vet inte hur ni äter idag men att byta ut allt eller delar av köttet till vegetariska alternativ är ett sätt att spara in på kostnaderna, framförallt hemmagjorda bönbiffar är otroligt gott och nyttigt. Köp inte bubbelvatten/läsk i veckorna och köp inte mer mat än det går åt. Att äta ute kostar ofta mycket pengar, men tänk på att köpa hem mycket mat till att laga en maträtt hemma snabbt kan dra iväg även det om du ej tar tillvara på kvarblivna matvaror.
Småhandlar du mycket? Köper mycket kläder, skor, smink? Andra småsaker?
Har ni kollat upp elavtalet så att det är det mest förmånliga ni kan ha? Samma sak med telefon och bredband?
Ett frikort innebär inte fritt i ett år utan fritt till det datum som du hade ditt första läkarbesök. Var du hos läkaren den 8/5 förra året så får du frikort till den 7/5 i år. Så kolla när du har varit hos läkaren vid det första tillfället, är det långt emellan till nästa så kan det löna sig att skjuta upp frikortet ytteligare ett besök.
Jag får frikort ganska snabbt så jag vet hur det fungerar. Jag fick frikort förra året och har till i augusit i år.
#5 Åh tack!
Nästan alla räkningar jag betalar är per kvartal:
El medelsnitt 1400:- alltså ca 500:- per månad.
Matkostnader: runt 3000 i råvaror alltså. Vi får mat på jobbet men jag tar ofta med matlåda då vi ej har micro hemma gör jag matlodår av resterna så inget släng där.
Matkostnaderna är för 2 personer och vi lever gott. Bjuder jag en vän på mat blir jag alltid återbjuden! När jag är ensam hemma äter jag vegetariskt/veganskt. Lagar mat efter det som är prisvärt i butik.
Skall se vad "utemat" kostar mig😞: Hum, 1000:- räknade jag ihop det till. Då är pizza, lunch, kvällsmiddagar och godis inräknat. Det borde jag skära ner till 500:- MAX!
Shopping: Månaden som var 1700. Brukar ligga runt 1000:- onödigt som student alltså!
Facket 400:- (kommer säga upp det)
Internet+hemtele (baskostnad) 1700:- per kvartal.
Telefonräkningen blir ca 300:-/kvartal.
Smink kostar mig 300:- var 4- 6e månad.
Såg att jag hade lite strököp som går upp till 1000:- lappen. Onödigt!
Nu när jag tänker efter lägger jag undan iaf 2000:- per månad för semester. Detta kommer efter maj gå till studentsparande istället.
Sparande till hus är 3000:- månad som sambon gett klartecken är okej att dra ner på, då jag förhoppningsvis tjänar mer efter utbildningen och då kommer kunna spara mer istället.
Kollade och det är kanske 4 kurser som är igång samtidigt. Tror jag får räkna med grovt 2000:- för litteratur. Det som sparpengarna är till för efter maj.
Strököpen måste jag verkligen slå mig på fingrarna med! Åh nu föll poletten verkligen ner. Alla kostnader jag har nu plus allt sparande går på det jag har på kontot ja. 1/3 av min lön går faktiskt endast och enbart till sparande. Något som jag sedan inte kommer behöva ha. Har aldrig tänkt på sparandet som kostnad😊 Förlåt för halv novell!
Skall nästa månad ta ut pengar och lägga i olika burkar. Lämna växel och kvitton efter dagen och efter månaden se hur det gått och ringa in saker på kvitton jag skall se upp med.
#6 Oj, mitt högkostnadskort är stämplat första gången 7/11. Det var ju inte bra! Då är det ju bara fritt fram till 6/11 i år när jag kommit upp i beloppet eller? Hur menar du med skjuta fram till nästa besök?
Aqueligia; låter inte som särskilt hög elkostnad, men kolla upp vad ni har för avtal och hur fasta kostnader ligger. Begär gärna betalning per månad då det är lättare att balansera kostnaderna månadsvis som student.
Om du fortsätter att ta med dig matlåda till studierna så lär ju den kostnaden bli konstant.
Shopping behöver ju inte vara onödigt, behöver du en vinterjacka exempelvis så kostar det som regel över 1000 kr. Det gäller bara att ha koll på det och tänka igenom det. =)
2000 kr för fyra kurser lät optimistiskt om du skall köpa ny litteratur, men rimligt om du kan finna den begagnad och detta är acceptabelt för kurserna.
Låter som en bra plan att analysera kvitton, glöm då inte att även ta med små kvitton som känns onödiga att spara.
Ja, som Sakring skrev gäller det från första besöket och ett år framåt efter att du uppnått summan. Däremot kan du själv välja när det skall börja gälla från, har du ett besök för åtta månader sedan och sedan gör fem besök förra månaden som gör att du kommer upp i beloppet så kan du välja att nyttja det första av de fem besöken som det första istället, och frånse det besöket som låg åtta månader bak i tiden… Hoppas att du hängde med där, blev lite rörigt…
Men om det är stämplat 2012-11-07 så har du frikort t.o.m 2013-11-06. Det är väl inte så dåligt. Har det gått lång tid mellan första och andra besöket så kan du betala en gång tll för att få högkostnadsskyddet att räcka lite längre.
#9 Jättebra tips att be företagen skicka månatliga räkningar istället. Jag som inte gillar räkningar bara och hellre velat ha de färre gånger och hellre större belopp så "det är gjort" 😛
Ska kolla igenom försäkringar med.
Oj, jag som tyckte jag drog på med 2000:- för litteratur hua!
Vinterjacka har jag en nyinköpt denna vintern som varit toppen, behöver bara bytas dragkedja på men det vet jag hur man gör och jag har symaskin. Men såklart vinterskor behövs. Synd jag inte tänkte på det när de reades ut. Tycker dock att 500:- per månad för shopping borde täcka sådant. Kan ju spara ena månadens till nästa så jag kan köpa ett par rejäla skor.
Har sparat kvitton förr, sambon och jag kollade då gemensamt igenom utgifterna och kom fram till hur mycket vem skall stå för. Det var dock 3 år sedan😂
Attans att jag redan missat kvitton! Hade velat sätta igång redan nu ^^
Fattar nu angående högkostnadsskyddet! Dumma är att jag slarvat med regelbunda vårdbesök just för att sprida ut kostnaderna lite för förstod inte att det bara är negativt i längden då frikortet gäller kortare tid då.
Försäkringar och facket låter som något du inte ska spara in på.
När sonen läste så fick han kursliteraturen betald av facket vid uppvisande av kvitto.
/Maria
#12 Oj, insåg nu att jag fortfarande ligger på samma belopp som när jag jobbade 100% jag jobbar nu endast 75% och som student hamnar man på lägsta månadsbelopp. Hur menar du att facket står för kurslitteratur? Får lösa det först och sen se. Jag får ju hemförsäkringen genom facket men den kan sambon likagärna ta på sin. Gruppförsäkringen går endast att få via facket så visst har facket fördelar men får väga för och nackdelar kostnadsmässigt.
Försäkringar har jag några små "onödiga" som jag bara tog för säkerhets skull men som egentligeninte ger ett dugg i slutändan. Olycksfallförsäkringen får jag tex genom skolan nu.
# 13 Kolla om du inte få det genom facket också då du har hemförsäkring där och att den gäller 24/7. Nomralt sett så har man olycksfall genom hemförsäkringen.
#12 När han började studera efter att ha jobbat några år så fick han reda på att facket stod för kursliteratur om man skickade in underlag på att man studerade och kvitto på literaturen och man var tvungen att köpa vid ett tillfälle och inte i omgångar.
Tyvärr minns jag inte vilket fack det var men jag kan fråga.
Här kommer en länk från Unionen.
/Maria
Att ha permanent medlemskap i facket är fördelaktigt som sagt, även om ersättningsnivån sänks så slipper du börja om från början. I alla fall om du skall fortsätta att i framtiden arbeta inom samma område.
Däremot låter det mycket långsökt att facket skulle betala någon kurslitteratur, det skulle inte vara ekonomiskt genomförbart för dem, det blir sådana enorma summor, som ej täcks av medlemsavgiften. Bumbleboo - det kan inte ha varit någon fackrelaterad kurs som din son läste? Exempelvis en utbildning till skyddsombud?
Aquelegia; om du ogillar räkningar och att hålla på med dem så rekommenderar jag autogiro och/eller e-faktura, på så sätt förenklas det hela, ofta loggar jag in en gång i slutet på varje månad för att godkänna månadens fakturor.
Nej, shoppingavgör man helt själv, vissa vill kunna köpa vissa saker nytt regelbundet, andra har inte det behovet i samma uträckning.
Nope. Han läste kulturarvsstudier på Universitetet. Ett treårigt program.
/Maria
bumbleboo; och fick alla litteratur betald av vilket fackförbund? Det var inget avgångsvederlag för uppsägning som han fick ut då? Det låter helt otroligt nämligen, hur skulle de gå runt med det?
#18 Jag tror det var Unionen han var medlem i.
Alla yrkesverksamma unionare, som varit medlem i HTF eller Sif, eller något annat fackförbund minst ett år, kan få nästan 3 000 kronor per termin (upp till totalt 11 500) i litteraturstöd, kurs- och kåravgifter, om han eller hon studerar minst fem veckor på heltid eller motsvarande på deltid. Det behöver inte nödvändigtvis vara högskolestudier. Studerar man till exempel konst kan man också pengar för penslar och färg.
/Maria
Det var väldigt generöst, dock för de allra flesta inte ens i närheten av den totala kostnaden, men förvånande generöst! Undrar hur de skulle få det att gå runt om fler skulle känna till möjligheten?
Javisst är det generöst. Nästan 3000 per termin är mycket pengar.
Det var däremot inget han fick information om utan fick höra det via någon annan så det verkar inte som man får ut med det allmänt till medlemmar utan man får kolla upp själv.
/Maria
Nej, samtliga fackförbund försöker ju ragga studenterna som medlemmar däremot har detta aldrig nämnts vad jag eller någon jag känner hört…
Det borde ju vara en oerhörd morot men frågan är om den är lönsam om tillräckligt många nappar?
/Maria
Nej, skulle folk upptäcka möjligheten i större omfattning skulle den troligen snart försvinna…
Då ska vi se bra tips men är med i HRF så inget som unionen kan hjälpa mig med. Däremot så skall jag kolla upp vad mitt medlemskort ger mig för rabatter. Kanske är det rabatt på någon bokhandel/internetbutik där jag kan införskaffa kurslitteraturen.
Ska ringa facket och se vilka försäkringar jag kan få genom de.
Shopping, jag har så mycket kläder jag shoppat senaste 2 åren som jag knappt ens hinner använda. Hemma går jag i "slarvkläder" och till jobbet blir det inget annat än tshirt och jeans så jag har en hel garderob med halvt oanvända kläder. Jag har fötterna på jorden när jag behöver gällande kläder så klarar mig med det jag har bra länge😃
Skall faktiskt bli väldigt roligt att få visa upp mina fina kläder som bara hängt och väntat på bättre tider😛
Mat kan man ju tjäna en hel del på genom att inte äta ute och att laga all mat själv och ha med matlåda till jobbet/skolan.
/Maria
#26 Precis det jag gör. 3000 för 2 personer är inte mycket att hänga i granen. Alla matrester blir matlådor, dock får vi mat på jobbet. Ibland tröttnar man dock så då är matlådorna bra att ha😉Just utematen har varit lite latmansslarv från min sida. Visst, jag har råd med det men det är ju absolut kapbara kostnader som student😉 Jag bor 5 minuter gångavstånd från högskolan så att gå hem och äta blir inga problem och jag "måste" inte äta ute eller ta med matlåda för den delen.
Tack så otroligt mycket för erat engagemang och tipsande så jag fick reda ut mitt virrvarr! Sambon och jag skall sätta oss och skriva en budget för nästa månad. En provbudget för att se vart det behövs justeras ifall det inte funkar i praktiken. Bara bra ju att snåla in och lägga mer på sparande redan nu😃
Lycka till! =)

Låter som att du har hyfsat bra koll i alla fall.
Jag har levt extremt fattigt i vissa perioder, och jag brukar tänka så här:
Först slår jag fast vad jag har för inkomst för en månad.
Sedan skriver jag upp alla "oundvikliga" kostnader - hyra, el, telefon, räkningar som inte är förhandlingsbara (där låter det ju som om du skulle kunna få ner de beloppen lite också) och ser hur mycket det blir.
Det som är kvar fördelar jag på mat, sparande, och "övrigt". I "övrigt" ingår allt som inte är nödvändigt, dvs kläder, smink, nöjen, äta ute osv. Den posten prioriteras sist, så är det 500:- kvar till sånt är det 500:- jag har att göra av med på det. I mitt fall blev det oftast så att summan efter alla nödvändiga räkningar blev kanske 500-1000:- så då gick förstås allt till mat och inget till sparande eller kläder och nöjen. Numera har jag betydligt bättre inkomst, så nu blir det ett rejält sparande och ett par tusen till övrigt. 🤑
Alltså, istället för att tänka "hur mycket är det rimligt att lägga på kläder", fördela allt annat först och se hur mycket du sen har kvar. Man MÅSTE ju inte köpa nya kläder så länge man har kvar några ombyten utan hål i!
#29 Oj! TOPPENförslag! Då ju inkomsten kommer variera och jag får lönebeskedet en vecka innan nästa utbetalning senast så är detta ett utmärkt sätt att få det att räcka till 😃Då räcker det ju nämligen förhoppningsvis alltid till. Det som inte får plats får inte det helt enkelt!

Precis! Då får man rätta mun efter matsäcken helt enkelt.
Kollade min lön nu och skall sätta mig imorgon eller onsdag och göra månadens budget 😃