Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett11-juridik
Läst 6588 ggr
Jenny7744
0

Tvist i dödsbo

Tvist i dödsbo, vet inte om jag skriver inlägget i rätt forum..

Min svärmor har i december gått bort i cancer o min man har tre syskon.

Svärmor efterlämnar sig en bostadsrätt o nu kan de fyra syskonen inte komma överens om hur försäljningen ska gå tillväga.

Lägenheten är värd runt 40 000 kr och det går knappt jämt upp med begravning o dödsbokostnaderna.

Vi ha en köpare som vill erbjuda vad lägenheten är värd och ev betala för möbler som ingen anhörig vill ärva.

Det är två som tycker att de ska godkänna köparen o göra allt lite lättare så det är klart att sälja efter bodelningen.

Tredje vill inte ställa sig på någons sida.

Den fjärde vill inte sälja till denna köpare då det är fel syskon som har haft den första kontakten med köparen.

Allt började med att alla var överens om att de inte skulle sälja genom mäklare (inte ens mäklare ville rekomendera detta) då lägenheten inte är värd mer än runt 40 000kr.

De skulle sätta in annons osv o hjälpas åt.

Nu när denna köpare dykt upp skulle de inte behöva lägga en krona på försäljingen..

Eftersom inte alla är överens om hur försäljningen ska gå till har  tredje föreslagit at en mäklare ska ta över försäljningen. Men de kan inte enas om detta..

Har någon en aning hur de kan gå vidare i denna tvist?

//Jenny

Jenny7744
0

Det var ju synd att ingen kunde hjälpa mig med detta Rynkar på näsan

[Moa-]
0

Jag är ledsen, jag törs inte ge några konkreta råd i en så pass komplicerad situation.

Enklast är alltid att försöka lösa allt fredligt, vilket inte alltid är det enklaste. Gällande dödsbo och dödsbo gods så är dödsboet en egen juridisk person som har egen handlingskraft, de som är arvstagare blir dödsboförvaltare och kan som regel företräda dödsboet. Finns det en boutredningsman så är det denne som skall ansvara för försäljning av kvarlåtenskap. Kan ni ej lösa det internt kan ni begära en boutredningsman, dock låter det som om detta i ert fall ej vore ekonomiskt försvarbart, utan det vore enklare om ni kunde enas internt.

Kan ni ej enas blir detta ett civilrättsligt mål som kan tas upp i domstol.

Jag beklagar situationen och hoppas att situationen löser sig fredligt för er!

jbe
0

Kan inte syskon nr 4 som inte vill sälja lägenheten köpa ut de andra tre? Så får denne sitta med lägenheten till hen hittar en köpare själv

Tungan ute

Zahara
0

ni kan ju ha en advokat som skriver köpet!

Vi köpte vårt hus utan mäklare, dock en advokat som ordnade alla papper och avtal osv. Betydligt mycket billigare än en mäklare! tror det kostade 4000:-!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

martdat
0

jorde mitt husköp utan mäklare med. men själva avtalet skrevs hoss mäklare. betalade 2500 har jag för mig. jag o säljarna delade på det .

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Moa-]
0

Dock vid köp av "riktiga" hus (fast egendom, eller byggnad på ofrigrund) är det viktigt att man vet vad man gör, att man inte slarvar med besiktning och kritisk granskning, vilket givetvis kan ske utan en mäklare som sammanför köpare och säljare. 

Däremot är det lika fullt viktigt att inte lita blint på en jurist eller mäklare, då du som skriver under pappren förbinds av avtal och deklaration som sänds in, så dubbelkolla om du har möjlighet att allt blir rätt.

(Ett inlägg utan koppling till TS, utan som kommentar till de två sista kommentarerna.)

martdat
0

jo jag vet att jag jorde allt fel men det blev så rätt ändå :)

[Moa-]
0

Okej, tur att det inte blivit något krångel i alla fall! =)

martdat
0

#8 ja det var ett flyt. snacka om att köpa grisen i säcken. säljaren vägrade besiktiga huset . ville inte blanda in mäklare., accepterade inegn budgivning, o flyttstädningen var  sädääär, . skilsmässohus. snabba ryck,  men å andra sidan betalade jag mer eller mindre bara tomtpriset oxå,köpte 2008 och  har inte funnit några otrevlig överaskningar och beskitigade det själv efter köpet o det gick bra,

gÖR ALDRIG SOM JAG HA`HAHAh

[Moa-]
0

mardat; varför bekostade inte du en besiktning av huset?

Nej, för att rekommendera den handlingsgången så skall priset vara extremt förmånligt…

martdat
0

"10 för säljaren giick inte med på det ,🤦‍♂️😂

[Moa-]
0

Och du gick med på att köpa, det låter märkligt att inte låta någon annan bekosta det…

Visserligen bör avtalslagen ge ett större skydd om du förvägrades undersöka.

martdat
0

🤪nä han friskrev sig från allting,

jo jag vet . det var crasy. jag behövde ett hus pga min dotter som har en hög med diagnoser och är utåtagerande. gick inte bo i lägenhet. securitas sprang benen av sig hemma,. var arbetslös.stämplade.lite timjobb, klurade på hur mycket jag kan ge,, fanns inga hus inoom min budget. men sen dök detta upp ryktesvägen.

martdat
0

jo undersöka själv fick jag. skröp ikring jag o pappa jättemycke.

men som sagt. Gör ALDRIG som jag 🤔

[Moa-]
1

Den delen av avtalet skulle troligen gå att jämka till viss del, sedan är det fast egendom som köptes så finns mer ingående regler gällande detta…

Låter som en märklig lösning, men tur att det ordnat sig för er! =)