Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett04-studerande
Läst 4389 ggr
[Moa-]
0

Studielån – Nödvändigt ont?

Vad är er åsikt om studielån i dagsläget?  Något nödvändigt ont som tas för att överleva, eller ett förmånligt lån som bör tas oavsett om behovet finns eller ej?

[Moa-]
3

Personligen ser jag lånen lite som ett nödvändigt ont, dock är jag tacksam över att möjligheten finns! Detta är enligt mig ett fundamentalt inslag i en demokrati, att samtliga skall ha möjlighet att själva påverka sin utbildningsgrad…

Halvdansken
0

Om man inte behöver det så tycker jag det är dumt att ta dem. Återbetalningen är väl ganska mycket tuffare nu än när jag tog mina (80-83).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Geru
1

Jag vet dom som pluggar och jobbar samtidigt, men jag själv skulle i nuläget aldrig klara den pressen:p Så för mig skulle det vara nödvändigt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Tiana
0

Nödvändigt för att överleva var det för mig. Numera avbetalt med!

[Moa-]
0

Geru; absolut, sedan går det att både arbeta och ta lån. =)

Däremot så finns det de som har pengar att leva på som anser att lånet är så förmånligt att det är värt att ta och investera. (Att avkastningen täcker kostnaden för lånet.)

Tiana; vad skönt!

Fridaaaa
0

Jag pluggar och måste ta studielån. Bidraget är på knappt 3000kr/månad och det räcker verkligen inte pengarna till, när man ska ha bensin, mat, böcker osv.

Bor ju inte hemma heller (kan inte det, för lång resa till skolan annars) utan bor med min sambo och han har bara timvikariat än så länge.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Yolle
3

Ett nödvändigt ont för att överleva. Jag blir faktiskt lite sur på sådana som bor hemma och tar lån när de inte behöver betala något hemma. Så de åker utomlands, festar och köper (enligt mig då) dyra märkeskläder. Ingen skulle få för sig att gå till en bank och be om ett lån för att leva ett lyxliv.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
1

Yolle; dock har de samma lån att återbetala som de som har egen hyra… Att bo hemma under hela studietiden låter relativt destruktivt enligt mig, att flytta hemifrån är en del av att växa upp och mogna som person. Däremot stör det mig inte ett dugg att de kan ta lån på samma villkor, snarare tvärt om, hade varit mer irriterande om de slapp återbetala senare. =P (Sedan finns det ju givetvis folk som varierar mellan samtliga alternativ.)

Yolle
1

Hade kännts bättre om de invensterade i sig själva, kanske fixade ett körkort eller något, de har de ju mer nytta av när det är dags att börja jobba. Men att festa sönder skallen var och varannan helg känns ju lite fel att ta lån för. Även om de sedan ska betala tillbaka det som vilken annan människa som helst

Fridaaaa
0

#9 Det är väl upp till var och en?
Plus att vissa får ju betala hyra till föräldrarna för att de fortfarande bor hemma. Hört många som gjort så.
Och tar du seriöst på pluggande super du inte massa varje helg, då orkar man ytterst sällan med skolarbeten osv…

[Moa-]
0

Jag hade personligen inte tagit lån för att festa, men som Fridaakesson säger så anser jag att det är ett val upp till var och en vad man vill göra. Hellre att man festar upp studielån än sms-lån enligt mig. Du måste klara studierna på en viss nivå för att få behålla lån och bidrag så visst ansvar lär även de personerna ta.

Yolle
0

Jo, självklart. Men känner vissa som gör som jag beskrev. Sedan finns de som inte gör det. Har väl helt enkelt dålig erfarenhet av hemmavarande studenter :P

jossan84
0

Jag studerade mina fyra första år utan lån. Jag jobbade extra varannan helg och tog bidragsdelen så det är absolut inga problem om man inte har en dyr livsstil. När jag fortsatte att studera längre än planerat så kände jag att jag villa he en tid utan jobb vid sidan av. Så jag tog tjänstledigt och valde att ta ut låndelen av studemedlet. Jag jobbade då under somrarna och jularna och lade undan pengar eftersom jag enligt mig levde i öveflöd :P

Nu pluggar jag mitt 6:e och har förbrukat alla CSN-veckor. Så just nu lever jag på de pengar jag lade undan. Har ungefär 6-7000 i utgifter varje månad, och då har jag bil och hyra på 3500 kr. Planerar att jobba nu i sommar så att jag läsa mitt sista år :) Sen hoppas jag kunna ta igen mina år som fattig student :)

Något jag kan tipsa om är att ta ut låndelen och om man inte behöver det sätta in pengarna på ett konto med hög ränta. Då har du pengar kvar när du betalar tillbaka dem ;) Så hade jag gjort om jag tänkt på det från början.

Fridaaaa
1

#13 Bodde du hemma då? :)
Är väldigt svårt att hitta helgsjobb här tyvärr, annars hade jag med haft det :)

Jag hade gärna sparat undan och sedan kunnat plugga utan lån men jobbat som vikarie = inte varit mycket varje månad så har ej gått, men det är smart om man kan :)

[sakring2]
0

# 13 Du är väl medveten om att  du kan söka bostadsbidag ifall du inte har någon sidoinkomst.

jossan84
0

#14 Nej, jag jobbade i en matbutik. Vet att det är svårt att få jobb, söker extrajobb nu på min nya ort.

jossan84
0

#15 Jag vet, men har ironiskt nog för mycket pengar på banken få att få söka bostadsbidrag. Så går det när man är sparsam ;)

Fridaaaa
0

#16 Oki :) ja jag hade ej överlevt på bara bidraget plus lite jobb vissa helger bara :)
Böckerna kostar en del, resekostnad, hyra mm :)
Så jag måste ta det :/ Hade gärna sluppit om jag kunnat! :)

[sakring2]
0

# 14 Ta ut pengarna från banken och lägg i ett bankfack istället😃

Fridaaaa
0

#19 Varför sa du det till mig? :) Du menade #13 va? :)

[sakring2]
0

# 20 Nej men # 17 Tack för påpekandet😃

Fridaaaa
0

#21 Ok men samma person ;)

Stephanie
0

#13 Då är jag väldigt nyfiken på vad du hade för utgifter etc varje månad, om du kunde klara dig på det? Vad du hade för boende och så vidare. Jag hade otur och fick en lägenhet som kostar mig 4600kr i månaden så jag skulle definitivt inte klara mig "lätt" på bara bidrag och två helgers jobb i månaden…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal