Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 3915 ggr
Tiana
0

Odla grönsaker och kryddor

Började fundera över det här nu när jag håller på och fixar en liten köksträdgård här hemma… För mig handlar det om att jag tycker om att fixa och pyssla, men i längden finns det visst en del att spara på att leva på det här sättet.

Hur ser det ut hos er? Är det någon annan som lever på "sin egen jord"?

[sakring]
0

Nej, det enda vi har är gräslökSkrattande

MichaelE
0

Jag har inget men mina föräldrar har eget jordgubbsland, gräslök, tomat, gurka och paprika samt äpplen.

Så dem lever dem på större delen av sommaren.

tlover
0

Vi försöker att öka år från år, vad vi odlar själv (har fönsterna full med förodlade växter just nu) målet är att odla allt vi kan själva (så tex mjöl, socker och dyl kommer köpas) och vi vill nog inte byta för även om det är lite jobb (som är kul) så får man så mycket bättre kvalitet, det går inte att jämföra med butikernas och man kan ju lätt välja om man vill ha ekologiskt eller inte.

helt klart värt arbetsinsatsen

l'm back

[Moa-]
0

Ja, såna här gånger är det helt klart tråkigt att bo i lägenhet. 

Hade jag bott mer lantligt hade jag odlat mycket i krukor, mest för enkelheten. Än så länge får jag hoppas på mina föräldrar och att de delar med sig. =)

Halvdansken
0

Det är inte enklar med krukor, Moa, de ska vattnas och passas hela tiden.

Jag har helt valt bort alla krukor pga det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
0

Brukar odla en hel del av mina grönsaker jag har 2st odlingslotter ca 400m från min lägenhet, har ju även bra förvaringsmöjligheter på den inglasade balkongen + jag har en stor frysbox. Igår åt jag majskolvar som jag fortfarande har kvar av från förra årets odling.

[Moa-]
0

Halvdansken; du måste ju vattna oavsett? Och lätt att se vad som är vad, jag anser att krukor är mycket enklare än rabatter, framför allt gällande ogräsrensning.

Halvdansken
0

Nä, man måste inte vattna odlingsjord hela tiden. Beror iofs på vad du har för jord, men vi har 3500 kvm lera, och den håller mycket vatten, speciellt om man täckodlar, vilket också betydet minimalt med ogräsrensning. Krukor däremot bränns i solen, fryser på vintern och ska flyttas runt på. Inte alls enklare.

[Moa-]
0

Beror på vad du odlar och hur, för oss är det definitivt enklare med krukor. Rabatter och växthus vattnas även de dagligen eller varannan dag, så med krukor är det inget extraarbete i det.

Halvdansken
0

Dålig ide att vattna rabatter dagligen, men iofs nödvändigt om du har mycket sand.

Dessutom kostar vatten en hel del. Men ni kanske kan klara er med regnvatten? Det är ju bra om man kan.

[Moa-]
0

Tidigare hade vi egen brunn, nu vet jag faktiskt inte vad vattnet ute kommer ifrån, inte jag som funderar på.

Ligger solen på på sommaren så blir jorden rejält torr om den får vänta för länge. Jorden lär vara en uppblandning vid det här laget, naturlig jord, eget gössel och blom-/planteringsjord. Jag saknar det egentliga intresset så jordblandningen överlåter jag åt det åt dem med intresse för det. =)

tlover
0

på senare delen av sommaren behöver vi varken vattna eller ogräsrensa.

vi har djupbäddar och det blir liksom ett microklimat

l'm back

Halvdansken
0

Vi har alla olika intressen Moa, sen vi fick hus har jag blivit en riktig jord-nörd! 😃

[Moa-]
0

Ha ha, det är ju bra, tur att det finns någon som har intresset så att kunskapen lever kvar. =)

När jag får egen gård kanske intresset väcks, även om jag har svårt att tro det… Däremot uppskattar jag resultatet av odlandet. =P

AktivaSiri
0

Om det blir för torrt så går det ju att täckodla, då dunstar ju vattnet långsammare och man slipper ju som bonus en massa ogräs :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se