Era ekonomiregler?
Hej
Vad är era ekonomiregler hemma? alltså dom regler eller riktlinjer ni använder er av för att inte slösa bort alla era pengar.
Mina är
Allmänt: Ska jag köpa nått frågar jag mig först "vill jag ha det här" (är svaret nej, köps det inte) sen "behöver jag det här" (är svaret nej, köps det inte), Sen "har jag nått hemma som kan ersätta detta, lagas eller fixas så att jag har motsvarande" (är svaret ja köps den inte) sist "är det akut" (om svaret är ja så köps det om svaret är nej tänker jag en stund längre)
Kläder: Ska det köpas kläder går jag igenom garderoben och skriver en lista på vad som behövs (enligt allmänt kategorin). Sen tar jag listan och går först i secondhand butiker eller militärt överskott och kollar ifall dom har nått där. hittar jag absolut inte nått på second hand (eller om det är tex underkläder) kollas rea hyllorna på klädesbutiker. Jag vet inte om jag har behövt kolla på ordinarie pris hyllorna sen jag började med detta men jag kan inte minnas det. (listan kan också göra i huvudet på vägen till affären ifall man har lång resa till affären.
Mat: Mat över 20kr/kilot, Tänk efter. Mat över 40 kr/kilot, Tänk efter noga (gäller ej kryddor och dyl) Detta är nånting som blivit automatiskt så jag kan ha lite fel på kilopriserna men detta är på ett ungefär.
Det är dom regler jag kan komma på nu som vi har.
Men den under "allmänt" kategorin täcker de mesta tillfällen och det är inte min ide utan jag har hittat de iden på internet.
vilka regler har ni?
l'm back
Är det något jag inte planerat in att köpa räknar jag om varans pris till antalet timmar/arbetsdagar jag skulle kunna vara ledig istället för att jobba. Varan brukar få stå kvar på hyllan.
Själv skulle jag aldrig köpa animalier för så låga kilopris, de djuren kan ju inte haft det bra. Jag drygar ut kött istället med grönsaker, bönor osv. En normalportion kött är ju faktiskt bara så stor som en kortlek.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1: jag är ju vegetarian så det där problemet med animalier har inte jag. skulle jag äta kött som är köpt skulle jag ha "köttregler"
l'm back
Fast äter du ägg så ligger ju kraväggens kilopris på över 45 kr/kg.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 vi har egna ägg, fast ja vi köper ibland, men "tänk efter" betyder inte att det inte köps bara att jag inte köper bara för gotta osv däremot på vintern (då hönsen inte lägger ägg) så drar jag ner på äggätandet. mkt mer veganskt äts än på sommaren tex så det räcker länge (för att jag inte vill slösa på dyra ägg)
men ja jag bryter mot reglerna ibland men det gör nog de flesta 😃
men det är ju bra att ha nått att gå efter i alla fall.
l'm back
Jag hamstrar ägg från mina, ägg håller ju nästan ett år om man förvarar dom rätt.
För mig är det viktigaste djurvälfärden samt miljön, jag drar hellre in på saker istället för på "kvaliteten".
vi har än så länge bara 5 höns men när vi får lite större flock kommer vi att lagra ägg också.
Men som sagt jag köper dyrare ibland, jag bara tänker för före (kan jag ersätta det med nått annat?, behöver jag den? osv tex så har vi märkt att när man gör tacos så behövs inte alls sallat och gurka som många har i (vet inte kilopriset på det men på vintern så känns det onödigt och det är mkt pengar/kalori el vitamin/mineral), När jag gör sushi så har jag grötris istället för sushiris (billigare och bättre) osv många saker som folk har i mat (tex ägg i bröd är ett annat exempel) är ganska onödiga.
l'm back
Jag skulle säga att jag gör ungefär tvärt om, jag funderar över om jag faktiskt vill ha något, och vill jag ha det (och har råd) så köper jag det. För mig är en sak för 100 /valuta ofta värt mer än att köpa två alternativa för 40 /valuta eller 50/valuta.
Tzay har ett kilopris på ca: 180 kr, vilket är något jag köper regelbundet.
Kläder, gillar jag det, finner det prisvärt och tror att jag kommer att nyttja det så köps det. Dock anser många att jag överdriver prisvärt argumentet och överanalyserar köp (dock låter det som om ni skulle argumentera motsatsen).
#7 jag köper ju saker över 40kr/kilot, jag bara tänker över om jag verkligen behöver det tex så vet jag inte hur man kan göra sushi utan nori men tacos behöver inte sallat och gurka tex. nori köper jag men inte sallat (däremot odlar jag sallat på sommaren men det är ju riktigt billigt).
Men tex Quorn köper jag extremt sällan delvis för att det är dyrt, delvis för att jag kan göra eget köttsustitut bättre (tzay går inte att köpa här men jag skulle inte köpa det heller, det är inte gott)
l'm back
tlover; alla sushibitar innehåller inte nori, däremot äter jag personligen endast makirullar om jag gör hemma, och då håller jag med om att nori är obligatorisk.
I just tacos tycker jag att gurka och sallat mest förstör eftersom det inte tillför någon smak, konsistens/textur finns det nog av ändå. Däremot en sallad är sjukt bra och god mat, och just nu äter jag mycket isbergsallt, annars ofta blandpåsar med olika blad. Du får tugga och det i sig bidrar till mättnad även med en lagom portion kalorimässigt sett.
Quorn är inte dyrt, ungefär 5 kr/filé är för mig ett fullt rimligt pris, sedan hade det inte gjort något om det blev ännu billigare, men jag skulle ej kalla det dyrt.
#9 dyrt jämfört med bönor (och det finns inte så billig Quorn här)
just nori väger upp att jag använder det så sällan och att alger är nyttigt också, jag brukar också göra bollar med saker på men det hålls ofta fast med nori men jag använde det mest som ett exempel.
l'm back
Senast i lördags besökte jag klädkällaren (är som Gekås light). Gick omkring och hittade mängder av saker jag såklart ville ha. Men jag sa till de jag hade med mig att jag va tvungen att kunna ge ett bra argument för det för att jag skulle få köpa det. Och argumentet "det är gulligt" dög såklart inte. Det resulterade i att jag åkte tomhänt utan att känna att jag saknade något jag kunnat köpa :)
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Alla räkningar ska betalas först (hyra/bostad, el, vatten osv). Kollar nätet efter billigaste varianten. Kollar fraktpriserna hos olika leverantörer, där kan man annars lura sig själv.
Handla "i fel säsong" tex efter jul säljs julpynt ut jättebilligt, och liknande. Veckohandla. Köp på dig ordentligt när du handlar - som tex när jag köper underkläder. Då kan det bli 10 par strumpor och 15 underbyxor och 3 BHar. Då slipper man köpa nytt på ett år eller nåt, och det minskar risken för "tillköp" av nåt annat om man ska in och fylla på lagret.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
att handla i fel sesong kan verkligen löna sig. när jag var yngre så köpte jag julklappar och andra klappar året om då jag hittade nått som passade just den personen. rekordet för mig är julklapp på mellandagsrean, julklappen var alltså till nästa jul inte i efterskott.
då blir det mindre panik och inte lika mkt sammtidigt,
tyvärr har jag kommit "ur det" nuförtiden 😕
l'm back
Att handa julklappar tidigt är ju även en risk, personen som skall få något kanske hinner införskaffa det själv, det hinner bli omodernt och inkompatibelt med kommande versioner eller att personen som skall få en julklapp hinner ändra preferenser under året…
Jag säger inte att det är fel, men det är något som man bör tänka på…
Sånt som köptes 1 år i förväg var oftast sånt där sådant inte spelade roll.
Risken är snarare att man glömmer att man redan köpt en present till just den personen.
l'm back
Allt beror på vem man är som person och vad personerna i fråga önskar sig och har för preferenser, få gånger skulle det för mig vara möjligt att köpa julklappar/presenter ett år i förväg. Det vore någon fin Whiskey eller liknande som skulle hålla i ett år fram, men där är det ju inte direkt någon mellandagsrea… =P
#16 Vi har lite lägre kostnader på presenter i min familj ser jag
l'm back
Nej, presenter brukar vi försöka hålla ned, men därför vet man sällan vad som är aktuellt förrens närmare tiden för överlämnandet… Sedan kan det dock innebära att vi trots det har högre belopp än er, baserat på tidigare synsätt.