Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 7071 ggr
whiteangel2
0

Återbäring - hos matkedjorna

Vilket ger egentligen bäst återbäring, Ica eller Coop?
Jag har både Ica-kort och Coop medmera-kort men har svårt att förstå mig på vilket som ger bäst återbäring. Vilka är dina erfarenheter? Jag vill ju självklart få så mycket som möjligt för pengarna och i mataffärer handlar jag väl för ca 2500 kr per månad skulle jag tro.

Marre

[Moa-]
0

Det som är viktigt att tänka på är att återbäringen inte är självständig, utan det binder dig till den aktuella kedjan, i alla fall Medmera-kortet, Ica-kortet gör det ej i samma utsträckning.

Det gäller alltså att även tänka in vilken butik som passar dig bäst i utbud och priser. 

Personligen föredrar jag Ica, men det är min åsikt, andra föredrar Coop, du som har en högre månadskostnad för mat får högre återbäring på Coop (2 % istället för 1 % på de sista 500 kr), Ica har 1 % i "återbäring". Däremot anser jag (och de flesta) att priserna är högre i Coopbutiker.

"Du får tillbaka:

• 1 % om du handlar för mindre än 2.000 kr - 2 % om du dessutom betalar med kortet
  • 2 % om du handlar för 2.000 kr eller mer - 3 % om du dessutom betalar med kortet
  • 3 % om du handlar för 3.000 kr eller mer - 4 % om du dessutom betalar med kortet
  • 4 % om du handlar för 4.000 kr eller mer - 5 % om du dessutom betalar med kortet" Coop

Här är en jämförelse från Råd och rön om olika kort och deras fördelar. Här är en total uträkning utifrån olika scenarion. Denna uträkning är dock något år gammal, men principen är densamma vad jag kan se.

Fridaaaa
0

Jag föredrar ICA, handlar mest i ICA butikerna, så gynnar oss mest 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

martdat
0

ja man får handla bra mycket på coop om man sk amärka nån skillnad,

enligt mig inte lönt det då de är ganska dyra från början.  jag handlar på olika affärer. men har citygross kort o där har man ju 12 % rabatt på frukt o grönt.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Fridaaaa
1

#3 Ja det tycker jag är kanonbra, har citygross kort med 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2

Jag handlar alltid på samma ICA och emellanåt dyker det upp en värdecheck på 25:- eller 50:- vilket alltid är trevligt men jag skulle handla på samma ställe oavsett.

/Maria

TjockaBerta
0

Vi har både och. Varje månade får vi pengar från ICA medan Coop skickar ut kuponger med  hotelllnätter och annat skräp som vi aldrig utnyttjar.

Alltså: jag tycker att ICAs kort är bättre.

>>>Malum domesticum<<<

Åsa S
0

COOP ger pengar men du ser det inte lika lätt eftersom det tankas in på ditt kort du får det inte i kupongform. När man handlar med COOPkortet får man ibland frågan på displayen  ifall man vill handla med återbäringen eller ifall man vill spara den.

Som singel tycker jag även bättre om COOP för en sak jag kom ALDRIG upp i den månadssumma som krävs på ICA för att få deras tidning inte ens då jag enbart handlade på ICA. Jag får COOPs medlemstidning för de har lägre månadssumma som krav + de ger även tidningen till de som inte kommer upp i summan ifall man handlar minst 10ggr per vecka.

[Moa-]
0

Åsa S; dock måste du handla relativt mycket för att uppnå detta om jag förstått det rätt?

Jag säger tvärt om, som ensamstående upplever jag att jag oftare får checkar från Ica än "bonus" från Coop. Tidningen får jag alltid från Ica, däremot ej "erbjudanden utifrån dina köp", Coops tidning känns som mest reklam enligt mig, så jag föredrar Buffé, det är dock personliga preferenser. 

"de ger även tidningen till de som inte kommer upp i summan ifall man handlar minst 10ggr per vecka." Här måste det ha blivit något fel va?

Åsa S
0

Nej du måste inte handla mycket som minst får du 1% av det du handlar så har du handlat för 100kr en månad får du 1kr fast betalar du med COOPkortet så brukar man få 2% i månaden + kommer man över en viss gräns får man 5%, men som singel som betalar med COOPkortet hamnar jag ofta på 2% återbäring

Och jo såklart var det att man handlar 10ggr/mån