Dela med er
I den här tråden tänkte jag att ni skulle kunna dela med era bästa ekonomitips. Det kan vara alltifrån småsaker till större saker som handlar om mycket pengar.
För trådens bästa vore det bra ifall vi kunde hålla oss till ämnet så mycket som möjligt.
- Redigerat 2020-10-23 21:03 av Niklas
Jag säger bara lunchlådor
Så mycket pengar man sparar på att ha med sig lunch till jobbet/skolan. Så mycket godare också.
/Maria
Det är alltid bra att kolla upp vad som är på extrapris. Om man ändå ska köpa falukorv kan man lika gärna kolla upp ifall det finns 2 för 30 eller liknande. Och kom ihåg, i frysen har sådan mat lång hållbarhet så det gör inget att köpa flera än två.

Jag kikar alltid i hyllan med kort datum, om där finns något gott att frysa in. Det håller sig bra några dagar efter utgångsdatumet med.
En annan sak som gör mer än man tror är tygkassar! Många bäckar små…
Ta på sig lite mer kläder inne nu när de blir kallar, sätta sig och mysa under en filt på kvällen, tända värme ljus (?)de höjer mysfaktorn å minskar elräkningen. å då kan man vänta lite till med att höja värmen. Eller vänta med att elda för våran del.
Ska man vara lite snål som jag är ibland, då gör jag som så att istället för att sitta kvar i telefonkö, så kan man ofta få knappa in sitt telefonummer för att bli upringd istället. jag kan göra annat de 20 minuter som jag skulle fått vänta i luren annars.
Telia och fk har så, det är jättebra!
Då jag har arbetsdagar på 12 timmar inklusive pendlandet så spar jag inte i vardagslag, men det blir ändå en del pengar som blir över eftersom jag inte har tid att springa på stan och shoppa!
#6 Ja det är ju också ett sätt att spara
Jag kollar in extrapriser och då jag har väldigt gott om tid så kan jag gå i flera affärer för att köpa det jag vill ha. Jag kontrollerar alltid pris per kilo som står på hyllkanten.
I förrgår var jag ner på Granngården och köpte hampfrön och jordnötter då de hade extrapris på det. Nu har jag så att fåglarna klarar sig i vinter.
Skaffa aldrig körkort.
Köp inte på kredit.
Lev som en student och spara resten.
Träna i naturen.
Laga mat från grunden.
Klipp ditt eget hår
Tillverka egna julklappar eller ge bort tjänster.
Fynda på second hand och sälj vidare dyrare
Gör skatteavdrag
Se över sparandet
Investera sparpengarna i fonder och aktier
Osv.
#9 skaffa aldrig körkort???
det var nog det dummaste sparförslag jag sett. no offence..
det kan man förlora mycket på. många arbeten som man inte kan söka om man inte har körkort. Bara för att man har körkort så behöver man ju inte köpa bil?
många många dörrar öppnas om man har körkort.
#9 måste hålla med vino (kul att du hitta tillbaka hit
) att inte ta körkortet försämrar alla sorters möjligheter att få ett jobb. Däremot - ha en privat handledare och läs teorin helt och hållet privat samt köp trafikskoleprogram till datorn, gärna begagnat så kan du göra teoriprov direkt i datorn.
Att ett körkort kostar uppemot 15-20000 stämmer inte utan det går att få ner det under 10 000. Mitt gick på ca 8500 kr.
Att göra skatteavdrag kan vara bra på kort sikt men i längden kan du förlora på det eftersom du får inte tjäna över den summa som du beskattar (den uppgiftsumma som du har gett till skatteverket) för det skulle bara innebära kvarskat året därpå. Jag drar 50 kr extra i skatt för att få tillbaka en liten slant året därpå.
Att inte ta körkort innebär dels att man slipper förlorad tid och pengar under utbildningen och dels att man slipper ha en bil som kostar pengar. :-)
Att det skulle vara svårare att få jobb beror nog på vad man jobbar med. Jag har fått höra att jag är en förebild för företagets miljöprofil. Jag cyklar, åker kollektivt och samåker med andra. :-)
Bra poäng med skatteavdraget. Det gäller att ha koll. :-)
Jag håller med Norrbysa. Har inte heller körkort, och kommer troligen aldrig att skaffa. Inte 17 har jag haft svårt att få jobb. Har man eftertraktade kunskaper och erfarenheter får man jobb ändå. Detta med körandet löser sig alltid. Självklart kan jag inte ta jobb där man måste rycka ut i egen bil, t ex om jag vill arbeta som skeppsklarerare, men jag skulle inte heller ta den typen av jobb eftersom det innebär så mycket obekväm arbetstid.
Jag skulle kunna vara konsult eller säljare trots frånvaro av körkort, gäller det att ta sig till kunder går det alltid att lösa.
Brukar säga att har man inte de 3 B:na - bostadslån, bil och barn - så ligger man bra till ekonomiskt eftersom det är tunga poster hos de flesta hushåll.
Inte för att jag vill uppmuntra någon att avstå från dem!
Men det gör mycket att slippa t ex ränteproblematiken.
När det kommer till körkort så innebär det inte att man måste ha bil. Jag har körkort men cyklar, däremot har jag användning utav körkortet då jag kör bil på jobbet. Chansen att få fler jobb ökar ifall du har körkort - speciellt i norrland.
Men bor man i storstadsregioner är det betydligt vanligare att folk faktiskt inte har körkort.
Bodde jag i Norrland skulle jag nog resonera annorlunda.
Jag bor i Göteborg och har heller inget körkort. Har aldrig känt behov av detta faktiskt.
Har en son på 26 år som heller inte har körkort och inga planer på att ta i nuläget. Har bor också i Göteborg.
Jag har faktiskt flera jag känner både privat och på jobbet som inte har körkort.
/Maria
I en storstad är det ju annorlunda då man ofta arbetar i staden på en fast plats.
Men nu ska vi nog hålla oss till tråden.
Nästa tips är att ordna autogiroöverföringar på ditt sparande.
För då "märker" man aldrig att pengar försvinner och känner inte av "förlusten" lika mycket. Mycket en mental grej men just det här är något som många budgetrådgivare brukar tipsa om.
#18 Det är ett riktigt bra tips.
Vi brukar göra så med våra lån. De dras automatiskt så det känns som vi aldrig har haft de pengarna.
/Maria
E-fakturor är oxå toppen! Alla små fakturaavgifter blir annars ganska mycket i längden. :-)
Att inte handla all mat på en och samma butik. Det finns bra lågprisvaror på olika butiker och man får dessutom bra motion om man går eller cyklar till de olika butikerna.
#20 E-fakturor kan jag hålla med om, har precis börjat med dem.
#21 ett bra tips jga har anammat en lång tid nu när både Willys och Coop Forum ligger i samma köpcentra. Även om man skulle ha bil och ligger affärerna på samma köpcentra så blir det inte några större bränslekostnader alls.
Hej :)
Mina tips:
- Skaffa aldrig kreditkort
- Handla inget på avbetalning
- Spendera inte mer än du har
Jag tycker inte om autogiro för då får jag inte känslan av hur mkt som faktiskt dras. Får jag en e-faktura eller räkning hem så "Känns" det när jag betalar och jag kan få mig en tankeställare.
Autogiro har jag på alla löpande utgifter. E-faktura anmälde jag mig till en gång men det fungerade inte så jag inkassokrav från ett inkassobolag. Tack och lov kom jag hem och fann räkningarna och ringde Telia som det var frågan om och de tog tillbaka kravet hos inkassofirman och sedan lade jag in allt som gick på autogiro.
Att inte ta körkort där jag bodde hade varit dödsdömt om man ville ta sig någonstans. Så det gjorde jag 1976 och köpte bil också. Jag vet någon som inte har körkort och det är alltid problem när de ska någonstans där det inte går bussar för de måste ha någon som kan köra. Har de körkort så kan man låna ut en bil.
Sedan är det så att bilen är ingen sparbössa men har man råd att ha en eller flera bilar utan att man går på marginalen så ser jag ingen anledning till att inte ha det.
Däremot så har jag aldrig rökt eller druckit, det tycker jag att det går utmärkt att undvara.
Att inte gå och handla trött och hungrig samt att skriva inköpslistor.
#25 de ä ett bra tips.. blir inte så mycke onödigt då… eller borde bli kanske man ska säga :/
# 26 - Handlar man i samma affär så kan man ju ha sin egen "snitslade bana".
Men då måste man ändå se upp, för då och då ändrar man om i affären så att kunderna inte hittar någonting och måste börja på nytt att bygga om sin bana.
Inköpslistor är A och O. vi har dessutom Ica Maxi och en nytt invigt COOP vägg i vägg så det är lätt att jämföra priser. Upptäckte att den mjölk vi köper är 1 kr billigare på COOP. De hade dessutom färsk kyckling på extrapris för 14:90 kg så vi köpte de två som vi fick och handlade man för 200 kr så fick man köpa 2 kg nötfärs för 29:90/kg. Max två kilo per kund. Så idag har vi ätit kyckling och imorgon blir det en stor portion av lasagne både till middag och till att frysa in.
Våra tips,
Skaffa inga krediter
Gör er egen hemlagad mat och fyll er frys.
Kolla gärna REA priser och handla enbart det som står i köplistan.
Ät middag innan ni handlar så inget onödigt frestar. Fika hemma.
Ha ett matkonto som enbart ska gå till det.
Gör upp en budget varje månad. Jag gör en ny vid varje lön, när jag vet exakt hur mycket pengar jag har att röra mig med. Skriver in alla poster/utgifter, och drar av vartefter jag betalar räkningar/handlar. Har gjort så i alla år och alltid klarat mig bra ekonomiskt, trots mer eller mindre knapra inkomster
.
Planering och åter planering av allt som skall handlas sparas mm. 
Hälsningar Gnidde.

Jag jobbar extra
och jag gör det hemifrån. Jag använde dator väldigt mycket både privat och på jobbet. Om jag ska surfa bara på näten varför inte försöka tjäna pengar på det. Dessutom jag gillar det mycket och kommer i kontakt med massa människor. Från de får jag också många bra tips. Jag har hittat de även här. Jag också planerar alla inköp till hushållen, Lagar mat själv och bloggar om den också.
Inga problem att leva billigt.. Bli arbetslös / sjuk ! *Obs Lite Ironi*
Gröt är billig mat. Ät max 1 ggn/dag. Lunchen är bra.. står man sej på
Gå och sov i god tid på kvällen , för då hinner man inte bli hungrig. Mycket vatten spar in hungerskänslor.
Ta reda på vad naturen kan ge . Bär, svamp osv
Lappa kläder. Sommaren på gång, gå barfota kan man spara in skorna en del på. Handla secondHand om du absolut måste ha "nya" kläder.
Biblioteket , där finns tidningar o böcker. Låna , läs.. och ta en dröm-dej-bort-semester hemma
Gå hem till kompisar o fika .. kanske få lite ätbart också 
Sälj de saker du har som du inte absolut behöver !
Bil, cykel osv är onödigt.
När man inga pengar har , så är idéerna många ! ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är imponerad! Bra tips när jag snart blir ålderspensionär!
#35 Bortestt från den "lilla ironin" så är tipsen jättebra.
I allra högsta grad en verklig ironi…..
/Maria
Mitt tips för att spara är att när månaden är slut så flyttar jag över de pengar som finns kvar till sparkontot/annat konto. Vissa månader blir det mycket, vissa mindra och ibland inget alls.
Dessutom flyttar jag över pengar för hyra, stallhyra och kreditkortet till ett konto utan kort. Då vet jag vad jag har att röra mig med när allt är betalt. Kreditkortet är tyvärr ett nödvändigt ont som vi måste använda vid tjänsteresor o dyl.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Ett tips jag har att dela med mig är att tömma frysen.
Jag är en sån person som köper när det är på extrapris och lägger det i frysen, vilket skapar ett ganska stort lager med tiden. Sen när det börjar att bli dags att frosta av frysen så äter jag upp allt som finns där. Detta gör att jag har två månader om året där matkostnaden blir väldigt låg, i gengäld blir månaden efter lite dyrare menfrysen drar ju mindre el när den är avfrostad 
Tog bort mitt inlägg i #34 då jag inser att #33 till stor del är bra tips

Just nu kör jag lite på försök att lägga alla tjugor och mynt i en sparbössa. Har fortfarande inte riktigt fått ett grapp om ekonomin efter flytten, men det kommer snart hoppas jag.
Ordet dela och dela med sig är i många fall ett sätt att minska kostnader. Att jag blivit sambo har en del i att jag blivit medveten om det igen. Minns från min barndom att mina föräldrar kunde ha samägande exvis till ett släp, och bara betala halva kostnaden för det.
Och självklart biblioteket!
Köp säsongsvaror och skaffa en bra kokbok. Inga halvfabrikat eller färdiga produkter så blir du också mindre förgiftad. Man kommer långt med ett basförråd och lite kostkunskap. 
#41 Kokböcker kan man köpa på Loppis så det blir riktigt ekonomiskt
/Maria
Även att baka är ett väldigt bra tips, man sparar massvis med pengar och de flesta bröden kan man baka på mindre än två timmar.
Ett bröd i affären ligger idag kring 20-30 kr/förpackningen medan ett bakat bröd kostar 5-15 kr/sats.
Sedan om man nu gillar hamburgare och pizza så ät det hemma. Hemmagjord pizza är inte bara billigare det är också nyttigare, samma sak gäller hamburgare.
För 2 personer så sparar man 50%-70% genom att göra den maten hemma än att äta det på snabbmatsställen.

Eller så gör man som jag - äter inte bröd alls 
Men annars så är det ju mycket billigare att laga all mat själv från grunden och frysa in rester etc.
Ett annat tips är att om man som jag älskar att läsa böcker men inte vill vara tidsbegränsad, så kan man köpa finfina böcker på loppis eller liknande.
Vi har i vår kommun ett ställe som heter Activa där man kan köpa begagnade möbler, husgeråd, böcker, filmer, cd-skivor etc och nu senast jag var där köpte jag 10 st böcker för 10 kr! Som hittat! 
Behöver man lite extrapengar kan man rensa på vinden, i källaren eller i skåpen där hemma och sälja på t ex "baklucke-loppis". Min dotter med sambo fick ihop 1900 kr på 3 timmar. De sålde mest dator och playstation-spel som redan var utspelade sedan länge och aldrig blev spelade igen. De stod bara där i hyllorna. 

Loppisar kan man både fynda bra på också. Köpte för ett tag sedan nästan nya skor för 30 kr, i äkta skinn! i butik hade jag fått ge minst 500 kr för dem.
Men det gäller att inte köpa bara för att det är billigt, då är man där igen 
Lyckades sälja en Nikon D70 och en Nikon D80 då vi numera har D90. Men vi har kvar en D70 och en D80 som vi inte ska sälja. Men jag fick en tusenlapp för D70 och två tusen för D80. La ut dem på blocket.
Tja, vad ska jag bidra med? Låna inte pengar och fynda på second hand butiker. Alltid något :)

För tillfället har jag lite svag ekonomi - har flyttat och det drar mycket pengar.
Satt här och funderade på vad jag kan snåla på och började räkna på vad jag gör av med på jobb varje dag.
Jag köper vanligtvis tre ramlösa citrus i automaten på jobb varje dag - morgon, middag och eftermiddag och de kostar 10 kr styck. Inte så farligt tänker man MEN ….. det blir ca 600 kr i månaden!!!!
Herregud! Det stämmer verkligen det där ordspråket - "många bäckar små".
600 spänn är mycket pengar när man har det knapert så nu får det vara slut med det! :)
#48 Ett tips kan vara ifall det är flaskor så spara en och fyll den med vatten när du har druckit upp innehållet. Då har du en pantbar vattenflaska. Jag gör så och köper max 4 flaskor (de små) i månaden!
Jag lägger alla guldtior jag får i växel i en Muminsparbössa. Skulle ta ur drygt 300 kr för att ge bort i present, och tänkte att det inte var mkt mer än så däri- men det var hela 800 kr i bössan! Nu fylls den på sakta men säkert, och sen kan jag göra något trevligt för de pengarna.

BRA idé! Det ska jag prova…. men jag har ingen Muminsparbössa förstås hi hi 
#51 Går nog lika bra med nån annan
. Men gör det- det går hyfsat fort att få ihop bra med pengar, och det känns inte som någon ekonomisk förlust direkt att avvara tiorna…
Ett klok tips angående att spara tior är att använda en 1½liters PET-flaska. Skapa en skåra i korken så att tiorna precis går genom (puligt, men det går). Sen limmar man fast korken och då kan man inte stjäla ur flaskan.
Jag lyckades spara ihop 70 tior på det sättet och en PET-flaska rymmer ca 1000 tior!
Jag åker pendlar med buss till jobbet. För ett år sedan började jag med årsbusskort. För ett år sedan så var dealen åk 12 månader, betala för 10. Nu är busspriset höjt lite men får betala för 9 månader istället. Betalar med autogiro varje månad och det funkar bra. Då jag åker 11 månader om året så blir det billigare.
Autogiro, e- fakturor är bra för man slipper en massa extra avgifter och papper. Funkat jättebra.
Tyvärr är jag inte så ekonomisk av mig, lever i nuet men jag klarar mig ändå.
fonder av alla dess slag :)
detta ska visserligen inte jag slå ett slag för till andra när jag själv missade min "julpeng" från komunen med att glömma sista inlämningsdatumet … urk
gör egna recept!
varför ska man ha massa konstiga saker i maten när det räcker med tex kyckling, kryddor och grädde… en bra bas iaf som kan drygas ut till många personer :)
när det kommer till körkortet så kan man göra som jag :) mitt ex hade lovat mej ett när vi var tillsammans men det blev som det blev och tillslut blev det bara pannkaka av allt. när jag senare frågade lite med glimten i ögat så betalade han åt mej… billigare än så blir det inte… haha
funderar lite på det här med att äta ute
jag har en 6åring, så hon äter ju inte så enormt mycket. att dela en pizza tex (70kr) är ju inte så himla farligt. man spar både tid och disk. men då kanske man får mumsa blodpudding dagen efter.
( skuller det vara så att man äter ute varje dag så borde man ju nästan spara någon krona då man inte behöver handla hem massa ingredienser och framför allt så slipper man diska… haha)
även det minimala är alltid något!
En pizza varje dag blir 2100 i månaden samt att viktökning är överhängande. Det är bättre att göra pizzan själv, kostnaden blir då 30 kr.
Använd kontanter istället för att betala med kort, då får man en bättre känsla över hur mycket pengar som faktiskt går åt. Jag använder mitt kort till vissa saker men försöker att alltid handla mat med kontanter och alla småpengar hamnar i spargrisen. Det får jag ihop upp till 1000:- per år på. Hade som längst ett sånt sparande i 3 år innan jag behövde pengarna, 3000:- kommer man långt på.
Min bank tillåter ett liknande sparande när man handlar med kort också. Varje gång jag drar kortet så avrundar kortet beloppet till nästa tiotal (går att välja högre belopp att avrunda till) och för över "växeln" till sparkontot.
Har du pengar över i slutet av månaden just innan lönen dyker upp? Släng över allt som finns kvar på sparkontot, även om det kanske bara är en liten summa så blir det mycket med tiden.
Har du svårt att låta bli sparade pengar? Spara på flera olika ställen och på olika sätt. Jag har inte en chans att lägga undan större summor på en gång och hade förut väldigt svårt att inte ta tillbaka sparpengarna som jag lagt undan. valde då att varje gång jag tog ut kontanter till mathandlingen ta ut en hundring extra som jag la undan hemma. 100:- 4-5 gånger i månaden märks knappt då pengarna tas från kontot i samband med veckohandlingen och känns som att dom redan är spenderade. Känslan av att hålla i en bunt med hundralappar är riktigt härlig också och gör att man vill spara mer.
Genom att följa dom här tipsen, så kan jag spara flera hundra i månaden utan att det känns som att jag sparar eftersom jag bara lägger undan små summor åt gången.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
När jag handlar mat så använder jag som regel mitt ICA-kort eller COOP-kort. Det ger mig en bra överblick över vad jag får för pengarna.
Vi gör också så att vi lägger alla småpengar, mynt, i en sparbössa, fast vi brukar ha lite mer än en tusenlapp i den.

Jag har investerat! 
Har räknat ut att jag lägger ungefär 600 kr i månaden på helt onödig bilkörning. Jag bor väldigt centralt på en mindre ort där jag har små och relativt korta cykelavstånd till det mesta - även till mitt arbete.
Har dock varit fruktansvärt bekväm och tagit bilen när det verkligen inte behövs.
Så på torsdag hämtar jag en fin och rejäl cykel som ska bära runt mig här på hemmaplan. Egentligen skulle de pengarna sparas men jag beslutade mig för att göra detta eftersom jag kommer att spara in en hel del pengar 
Om man har en vass köttkniv, lite tålamod och extra tid till övers så kan man ta del av följande tips:
Köp fläskkarré i bit på extrapris!
Genom att köpa en bit på 2kg sparar du en hel del pengar gentemot om du hade köpt skivad fläskkarré.
Som jänförelse köpte jag en bir på 2.1 kg igår på Coop Forum för 100 kr, för samma summa kunde jag få nästan 1.5 kg utav de billigaste benfria fläskkarré skivorna. Jag tjänade 0.6 kg kött på det hela.
Detta ger ju flertalet, dock inte ås vackert skivade, fläskkarré skivor till grillen samt resterna blir till grytbitar som jag kan woka eller steka till någon annan maträtt.
Skillnaden på folks ekonomi ligger på prioriteringar.Känner folk som har urusel ekonomi och gnäller över hur jobbigt dom har det.Sen springer dom och köper kapitalvaror på kredit utan att ens blinka.
Vi har själv tuff ekonomi men har valt att prioritera annorlunda genom att-Sluta röka båda två(ca 7 år sedan)handla ytterst sällan på kort vilket ger växelpengar tillbaks som vi konsekvent sparar.För två år sedan satte vi in 17 000 kr i guldtior som vi sparat under många år.Nu sätter vi in ca 4000 kr om året i småpengar.
Vi storhandlar varje månad,vi avrundar alltid uppåt när vi betalar bensinräkningen vilket gjort att vi nu har över 8000 kr tillgodo på vårt bensinkort(en bra buffert) Vi dricker sällan alkohol,ändrade om vad gäller biltänkandet genom att sälja våra två bilar för att bara ha en,kolla upp försäkringar har vi gjort och sparat många härliga slantar bara där.Genom att prioritera annorlunda kan vi spara drygt 20 000 kr om året till två härliga mc semesterveckor neråt europa.
Ekonomi handlar om prioriteringar,uppoffringar,att vara konsekvent i sitt sparande och tänkande,att ge fan i att ta småkrediter och att handla på kort,att ha stenhårda mål man gör allt för att nå.Kan man inte öka sin inkomst får man se till att minska sina utgifter,vilket kan ta lite tid men det går om man ser det långsiktigt.
Min idé har de senaste månaderna varit att komma så nära nollpunkten i ekonomin för att kunna börja på nytt igen sedan. Så det är väl ett tips om man inte har någon större inkomst, att dra ned utgifterna, och kanske satsa på nollan också.
Svårt att komma helt till noll, men åtminstonde så att man närmar sig och kan känna känslan, "oj, jag har knappt några utgifter"!

eken77; hur gör du det?
Många utgifter är "ofrånkomliga" så som hyra, mat och telefon…
moa-: genom att jag inte har inkomst i brist på arbete, finns det inget val än att flytta till föräldrarna. så visst är det en personlig situation.
skulle bra gärna vilja stå helt utan utgifter någon månad åtminstonde, men det verkar vara för komplicerat jämfört med vad man får ut av det. nu ligger det till så, att jag har ungefär 400-500 kr/månad i utgifter, och det är sådant bagage som är från förr.
kommer så klart släppa idén, om att vara utan utgifter, men i denna situation känns det mest rimligt för min del… :)
eken77; dock inte riktigt ett hållbart tips för "genomsnittet" 400 - 500 kr/mån räcker inte för mat om samtliga ämnesbehov skall tillfredställas. Det som händer är i det fallet inte att kostnaderna reduceras utan att de förflyttas till att någon annan får bära kostnaderna… Vad är det som du själv bekostar med de 400 - 500 kronorna?
Vid brist på arbete finns det sociala försörjningsstödet, det täcker hyra, telefon och matkostnader bland annat… Det är inget alternativ i ditt fall?
moa-: då jag inte har pengar, kan jag inte betala för mina utgifter. CSN, och mastercard (användes vid flytt…). maten betalar jag inget för, men hade hur som helst inte kunnat betala för maten då jag inte har inkomst.
vet om att socialtjänsten finns, dock har jag använt deras resurser under några månader, och anser inte att det är andras skyldighet att betala för någon annans "barn".
ovanpå det, så har socialtjänsten slarvat med mina räkningar så de gick mot inkasso, och har även velat betala endast hyra, och inget mer…varför kan jag inte säga, men det fungerar inte i längden att gå till soc.
Hur hade du gjort i min situation ?
Nyfiken.
eken77; läser jag ditt nick rätt är du 35 år gammal, då anser jag att ansvaret gått över till samhället snarare än föräldrarna. Föräldrarnas försörjningsskyldighet upphör vid 18 års ålder (21 år om du studerar på gymnasiet till den åldern).
Jag hade vänt mig till socialtjänsten och samtidigt sökt frekvent med arbeten (även kurser på universitetet om ej alla år med studiestöd hos CSN förbrukats)… Om det ej fungerar med socialtjänsten går det att vända sig till överordnad och se vad som är rätt, men givetvis i första hand väldigt aktivt söka samtliga typer av arbeten…
Jag hoppas att det snart ordnar sig för dig!
moa-: Mitt nick har inget med min ålder att göra. Självklart är inte mina föräldrar försörjningskyldiga, därför är det inte dom som betalar just nu. Hur det blir senare får man se, men jag tycker det är inget fel i att föräldrar tar hand om "barnets" (23 år.) hinder som de faktiskt varit med att skapa.
Okej, jag tror vi anser olika, självfallet kan de få hjälpa till, men jag ser inget fel att låta samhället hjälpa till så länge personen i fråga gör vad som står i dennes makt för att ta sig ur den uppkomna situationen.
Mina föräldrar skulle få hjälpa mig om jag var i behov av det även efter samhällets hjälp, då i form av lån som jag givetvis skulle återbetala så fort som möjligt… Jag anser att efter skolavslutning är det upp till var och en att stå för sitt eget uppehälle. Det är olika hur man väljer att se på det…
Nu i svamp och bärtider är väl det enklaste (och godaste) tipset att ge sig ut i skogen och plocka! Både för eget husbehov och för den som så önskar för mindre försäljning som då är skattefri.

Haha! Precis vad jag skulle skriva Moa-!
Lägger till: odla själv, det tar lite tid men nu har jag körsbärstomater i mängder i mina balkonglådor. I princip gratis ;)
Tiana; det är ett bra och gott tips, så det är bra att vi tänker lika! =) Lite svårt att odla i större mängder när man bor i lägenhet utan riktig balkong, men jag har örter som blommor, och de håller sig bra och luktar väldigt gott! =)

En annat snåltips som har med naturen att göra. Istället för att köpa dyra tändpinnar till kaminen fungerar det lika bra att plocka nerfallna grenar mm + reklamblad som ändå kommer. Funkar för dem som har hus alltså.
hmmm att komma på nått nytt spartips var lite svårt, jag gör det mesta som är relevant för mig (tex ska håller jag på att skaffa körkort men vill jag ha jobb här i framtiden så måste jag ha körkort)
Vi storhandlar, och då menar jag storhandlar på lågprisbutiker varannan-var tredje månad. Det brukar kosta mellan 1000 och 2000:- i basvaror men det får vi en överfull vagn i storstan jämfört med några kassar i kommun vi bor i, vi tjänar ju inte jättemkt pengamässigt på det då v betalar ca 500:- i bensin för det också men lite pengar tjänas och vi får en "gratis minisemester" och man får tryggheten att alltid ha mat hemma för när bilen går sönder tex.
Däremot får man tänka på att köpa sånt som äts upp och inte sånt som blir liggande i skåpen.
att kunna laga mat är bra också, för kan man laga mat kan man slänga ihop det mesta på det man har hemma och behöver inte panikfara till stan för att handla.
Grönsaker finns det massor i naturen på sommaren, på sommaren sjunker vår matkassa till kanske 500-1000 kr för två pers just för att alla grönsaker förutom lök samlas i naturen.
Har man möjlighet, tid och intresse kan man även tjäna på att odla själv i alla fall så får man mycket bättre kvalitet på sånt man odlat själv jämfört med köpt annars finns alltid groddar 😉
snåla med ström klä på dig och sänk innetemperaturen (om inte du har som jag ledvärk men har man inte det så kan 18 grader ingen vara varmt), släck lampor efter dig, ska du köpa nya vitvaror tex köp såna som drar lite ström (men att köpa nya när man inte behöver tjänar man varken själv på eller naturen).
Kör inte i onödan
handlingslista som man kan bocka av
fröså istället för att köpa plantor
lär sig småsy och dyl. en risvärmare kostar ingenting nästan att göra men kostar mycket att köpa.
etc etc
l'm back