Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 4701 ggr
[Moa-]
0

Skattedeklarationen öppnar 21/3

Nu på torsdag 21/3 så öppnar skatteverkets tjänst för att deklarera online, så vi som har e-legitimation kan logga in och se hur mycket vi får tillbaka/hur mycket vi får betala.

Under början av april kommer blanketterna på posten. 

Vet ni redan nu på förhand om ni kommer att få pengar åter eller om ni kommer att få betala?

Skatteverket

[Moa-]
0

Själv är jag än så länge trygg med att jag kommer att få tillbaka en del pengar. Vilket rent ekonomiskt egentligen inte är mest förmånligt, men med den låga avkastning som föreligger på säkra placeringar så ser jag det som mitt privata "sparande".

[Moa-]
0

Nu är beskedet här och alla som är intresserade och har någon form av e-legitimation kan logga in och se sin skatteuträkning.

Själv hade jag fått ihop mer än jag vågat hoppas på, så det var en skön överraskning! =) (Rakt emot all ekonomisk logik, men ändå.)

martdat
0

osäker. ska bli spännande. då jag vart sjukskriven en hel del i år så vet jag inte om f kassan dragit rätt skatt. har inte mått så bra så jag klarat att reda i det.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Moa-]
0

Okej, ja, då kan det kännas osäkert, men har du inga "konstiga lösningar" så borde försäkringskassan ha bra koll på hur det ser ut.

MichaelE
0

Både jag och sambon får tillbaka.

[sakring2]
0

Fick min deklartionsblanektt i fredags. De hade även sänt med blankett  K4😃Jag var lite sen förra året med deklartionen. Jag ska betala 601 kr enligt uppgfit men det tror jag inte på då jag ska ta upp ränteinkomsterna och göra avdrag för aktiendexobligationer.

[Moa-]
0

sakring; du har redan fått den på posten alltså? Där tror jag att du var en av de första. =P

[sakring2]
0

Ja den kom på posten!

[Moa-]
0

Förvånande, men vad bra! =)

[sakring2]
0

De vill väl ha in den i tid i år kanske😂

[Moa-]
0

Ha ha, taktik på hög nivå, nu hinner du kanske glömma bort det istället. ;)

Åsa S
0

Jag fick min deklaration med posten på torsdagen 21/3 men det var ingen kul läsning, 2400kr i kvarskatt 😭

[Moa-]
0

Åsa S; det är ju aldrig kul att få betala, även om det strikt ekonomiskt sett är mer fördelaktigt… Liten tröst när man själv skall betala tyvärr.

Det är inte så att din partner får tillbaka pengar samtidigt? Ofta brukar ena parten i ett förhållande få tillbaka samtidigt som den andre får betala (beroende på hur lån och dylikt är skrivna).

Åsa S
0

Jag är singel så jag har ingen partner, har dock pengar på banken så jag kan betala men hade ju ändå varit roligare få tillbaka pengar man inte räknat med att man har.

[Moa-]
0

Så är det absolut! Jag vet att jag alltid betalar för mycket i skatt, bara för att få dem som en klumpsumma, roligare att få tusenlappar samlat än några hundra - tusen kronor utspritt varje månad. (Gäller så länge man inte behöver pengarna under tiden eller har en bra alternativ placering för dem.)

Chestnut
0

Tycker att det var hemskt rörigt på hemsidan när jag loggade in (första gången jag deklarerar) men fattade jag det hela rätt får jag tillbaka 713 kr! Trodde jag skulle åka på att betala men icke 😃

Med vänliga hälsningar
Chess

[Moa-]
0

Okej, men det var ju bra!

Ja, att veta vart man vill logga in och hur man skall klicka är inte lätt första gången, i år var det dock tydligare och enklare än tidigare år enligt mig…

Fridaaaa
0

Yes har kollat hur mcket jag får tillbaka, ska deklarera med så fort som möjligt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Siggebus
0

Jag får drygt 13000 tillbaka! 🙂
Anledningen är att när jag fick fast jobb i januari förra året (efter lång tid som timanställd) så fortsatte de ett antal månader framåt att dra 30% i skatt i stället för att gå efter skattetabellen.

Jag tänkte själv inte på vilken hög skatt de drog till en början och så här i efterhand så tycker jag det är rätt bra - jag hade förmodligen ändå inte sparat några pengar eftersom jag haft det rätt knapert.

Men nu kan jag använda de pengarna till riktigt viktiga saker. 🙂

Fridaaaa
0

#19 Samma här! 😃 Tack vare sommarjobbet tror jag hehe Och lite timvik 🙂 Men håller med, bra att få dem nu, hade inte haft dem pengarna sparade nu annars hehe

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
0

Ja, det är det som är "bra" när man arbetar lite och de ändå drar full skatt, mycket pengar åter. =)

Dock är det i verkligheten alldeles för låg avkastning på de pengarna, men om man inte aktivt placerar sparade medel så spelar ju det ingen egentlig roll…

TeamMascot
0

Får tillbaka strax över tolv tusen.