Experiment: Minska matkostnaderna
Nu ska jag ta kontroll över ekonomin. Har hyffsad kontroll redan.
Mitt mål är att minska mina matkostnader. Imorgon tar jag ut 1700kr och med dessa ska jag hushålla, får inte använda mig av kortet alls för att betala mat (fika går som nöje enligt mig, och något jag gör typ 1 gång i månaden). Ska lära mig att göra smartast möjliga val. Skriva ner hur jag äter och hålla koll på hur länge olika förpackningar räcker. Mitt mål är att kunna gå ner till ca 1200 i matkostnader, utan att känna att jag saknar något. Det ultimata vore att kunna komma ner till 1000kr i månaden. Ska bli intressant att se om jag lyckas :)
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
Intressant :-D uppdatera gärna hur det går! Hur många är ni som ska äta på den budgeten eller är det bara du? Lycka till iallafall, hoppas att det går bra :-D
Det är bara jag. Utom vid speciella tillfällen när man bjuder kompisar på middag. Men det gör man även med mer pengar i kassan, så det ska jag bannemejjen klara på mindre än så. Ska köpa grejer till tacos imorgon, ska ha filmkväll nästa helg, blir intressant att se hur man ska få ner pengarna där. Har redan salsa i kylen jag gjort själv, har gjort lite tortillas, men ska göra mer. Vi har ett grönsakshus i kommunen, tänker att jag tar en runda dit, blir billigare. brukar köpa grönsaker på ica av ren lathet, vilket är korkat
#2 låter som en snart plan :-D Grönsakshus? Vad är det? :-o odlar kommunen grönsaker som de som bor i kommunen får köpa billigare?
det är en matbutik med bara frukt och grönt, eller aa, de tar in lite roliga saker från muslimska länder oxå. Men framförallt säljer de kvalitetsgrönsaker för en billig penning :) och gärna lite annorlunda och fler än de som finns på ica :)
#4 spännande, det låter ju toppen :-D
Lycka till! Följer hur det går för dig. =)
Ja, så den lilla extratid det tar jag ju tjäna in väldigt snabbt tror jag :-) måste ju inte handla på Ica bara för att jag får poäng liksom :-P
Gratis motion, vilket bör kunna ses som positivt även det. (Förutsatt att du går eller cyklar.)
Kmr gå, blir egentligen inte många hundra meter. Brukade cykla. Men då grannarna skar sönder däcken 3 gånger på en månad förra året har jag åkt buss eller pendeltåg istället. Blir billigare än att köpa nya däck för minst 1000kr varje månad :-/
Vad tråkigt, aldrig kul när människor endast är ute efter att förstöra!
Ska prata med hyresvärden om det. De kanske kan sätta upp kameror eller något i cykelförrådet så att det inte händer igen. För det har ju inte bara drabbat mig
Kameror kräver tillstånd som kan vara relativt svårt att få, samt det faktum att det kostar en hel del pengar samt riskerar att saboteras även dessa, tyvärr.
Jo, men något borde gå att göra
Det är tyvärr svårt, är cykelförrådet låst?
Japp, men lätt att bryta sig in i, och dörren går inte igen ordentligt och de flesta bryr sig inte om att trycka till den
Finns då även möjligheten att det är någon i huset som begår handlingen och det gör problemet svårare att förebygga…
Jo, men jag ska kontakta hyresvärden, på något sätt ska det gå att fixa. Jag föredrar cykeln framför bussen alla gånger :-)
Ja, försöka prata är med hyresvärden, det är ju värt ett försök, men tyvärr är det ett brott som är svårt att förebygga.
Började dagen med en portion havregryn. Åt den ren eftersom jag inte känner behovet att ha något på utom vid speciella tillfällen, gröten hade jag redan hemma, så ingen aning om hur mkt det kostade mig. Men itne mkt iaf. Sedan ska jag och pappa iväg och hämta en takfläkt jag fått gratis. Vi ska in på media markt eftersom han ska ha en ny kaffebryggare. Jag hade tänkt köpa ett våffeljärn, men det hoppar jag nog över detta året. Efteråt ska jag se om han kan köra mig till mataffären som ligger påvägen hem. blir grönsaker till tacosen från frukt- och grönsakshuset och resten av maten från Ica. köper mestadels frysta grönsaker eftersom de inte blir dåliga. Ska skriva ner en lista på exakt vad jag behöver ha.
Har avocado från förra veckans erbjudande på ica. 1kg för 20kr. Ska göra guacamole till tacosen, struntar nog i att ha i tomat, gör enligt mig ingen större skillnad i smak. chili kmr jag köpa, brukar köpa några extra, och de som inte hinner användas till mat utan börjar bli lite mjuka kör jag i ugnen och gör eget chilipulver.
Kollar numera veckans erbjudanden på matpriskollen. Och slipper reklemen som dimper ner i brevlådan :)
Styckpriset på avocadon blev 2kr. Stor skillnad mot att erbjudandena brukar handal om 2 för 10:- Känns ännu mer som ett bra val nu :)
Följer! :)
Yolle; tänk på att det ofta kostar mer att köpa mycket och slänga, än att köpa färre till ett högre styckpris… (Bra att ha i bakhuvudet när man ofta äter ensam, något jag själv märkt så man köper vissa saker billigt men inte alltid hinner förbruka det i tid.)
Det är det verkligen många som gör. Jag har mest torr- och frysvaror hemma, just för att slippa släng mat i onödan.
Första dagen: Köpte mig ett våffeljärn på Media Markt för 79kr. Inte bästa kvaliten man får då, det får erkännas. Men räknar med att det håller några år iaf, då blir det inte så farligt. Hittat ett bra recept som snart ska testas. Lägger upp en länk till det sedan med en kommentar på hur det blev.
Sedan fikade jag och pappa, jag bjöd honom. det gick på 134kr totalt. Ska iväg och fika med kompisar imorgon, men då kmr jag troligen bara nöja mig med en kopp té, för att kompensera för att jag bjöd pappa.
Sedan gick vi till frukt- och grönsakshuset. Där landade summan på 70,46kr, och av någon okänd anledning så bjöd pappa på det. Misstänker starkt att det har att göra med att jag ska ha kompisar över och han tkr att det är bra att jag träffar folk. Men kvittot är sparat så jag fortfarande kan räkna på det. Jag valde medveten en svensk gurka istället för en spansk. Turkisk paprika (dyrare än vanlig, men så mkt mer smak) 24:90, storpack, men jag tänker att jag kan göra fyllda paprikor till det som inte går åt till tacosen. 250g chilipeppar, 19:90. Gurka 9:09. Purjolök, 6:46. Isbergssallad, 8:11.
Sedan blev det en tur till ICA. Där hamnade summan på 273kr. Mkt eftersom jag köpte tacoskal, jalapeños och färdig vegokorv. Korven va eftersom jag hittills inte lyckats göra egna vegokorvar. Det va extrapris på dem iaf, 2 för 49. På det sparade jag 4:9. Ingen stor summa så, men det är inget som kommer gå åt i en handvändning. Tyvärr hade jag glömt mitt kort hemma med 5% i storköpsrabatt, lite sur på mig själv för att jag glömde, men inget att göra något åt tyvärr.
Funderar på att skaffa en Facebookblogg för experimentet, är det något ni skulle tänka er att följa?
Okej, men det lät väl som bra summor! (Fika för över 100 kr är dock onödigt om man arbetar för att sänka kostnaderna, allt beror på vad du har för förhållningssätt.)
Personligen nyttjar jag tyvärr inte Facebook.
Säger som Moa, nyttjar inte fb. Har dom blogg föresten? :-o Jag följer nog här om du fortsätter skriva, tycker att det är smidigt :-D
#25 Det kändes rätt onödigt. Men drar det på mitt nöjeskonto istället eftersom det är något jag gör väldigt sällan.
#26 De har som företagskonton, och på dem går det utmärkt att blogga, går på vanliga oxå, men det är lite annorlunda med när folk följer och när man blir vänner. Man kan nämligen inte ha mer än 4000 vänner. Kanske gör båda två, men ska inte för den delen slarva med att skriva här :)
Som sagt, så länge det är något som du personlige prioriterar så är det inget fel alls i det. Allt beror på hur man jämför och vad man ställer emot vad. =)
Långt ifrån alla val är rationella, så länge man själv är nöjd så tycker jag att det är helt okej. =) (Jag övervägde länge om jag skulle handla ett klädesplagg idag, men jag tvättade bilen för mer pengar utan att fundera en sekund (Eller funderade jättelänge, hann med en shoppingrunda emellan, men det berodde endast på om det var värt att stå i kön, var väldigt många som hade samma tanke idag =P)).
Ja, andra hade ju valt bort fikan utan att fundera en sekund, andra fikar oftare. Sålänge jag inte börjar springa runt och vifta bort pengarna så är det ju ingen fara :P
Precis ätit några supergoda våfflor. Receptet finns här http://www.tasteline.com/Recept/Vaffla_for_veganer
Jag halverade mängden socker. Men det va fortfarande lite väl sött för min smak. Havremjöl behöver man inte köpa. Man mixar bara 1,5dl havregryn med 9dl vatten och silar det sen. Bytte ut det mjölkfria margarinet mot olja. det blir billigare för mig som allergisk, hur det blir med vanligt margarin har jag inte en aning om. Blev dock inte så många våfflor. Men jag vet vad jag ska ha till frukost imorgon ^^
Yolle; ha ha, jag sitter faktiskt med en våffla framför mig på riktigt, första på två år… Tajming eller tajming. =P
Dock inget socker i mina, utan det är toppingen som är söt. =)
Olja i har jag försökt någon gång för längesedan, dock skar det sig så då… Men lät ju bra om det fungerade för dig!
våfflor är riktigt gott. hade inte gjort sedan jag bodde hemma, och därifrån flyttade jag sista april 2011, så ett bra tag innan dess :P
Jag hade mer socker för att receptet sa så, men nästa gång skippar jag det helt och hållet. Är det sylt du har? Jag har inget alls, smör när jag tålde det. och på belgiska våfflor handlar det om kokosgrädde och smält choklad ^^
Hade inte ens en tanke på att det kunde skära sig. Näatan tur att jag fick reda på det i efterhand, annars kanske jag blivit rädd och inte vågat försöka :P
Detta blev ett infall efter att du bjöd på våfflor i affären, men jag bestämde mig för att jag inte ville ha. Dock fastnade det uppenbarligen omedvetet, nej, testade med lite jordgubbssylt men det blev inte gott så det är vaniljvisp och blåbär som hamnade på. Detta var första gången jag gjorde egen smet till våfflor. Har du ingen topping på våfflorna så förstår jag att du har socker i smeten. =)
Försöka kan man alltid göra, många gånger överdramatiseras saker, testa själv och se om du får ordning på det är en bra grundprincip. =) I alla fall om det inte är enorma summor inblandade.
Då har jag ätit lunch/middag (är fruktansvärt dålig på att äta mat)
Det blev en pasta med spenat, vitlök och crabfishsås. Crabfishen köpte jag igårför att det va extraerbjudande på den, kort datum. den kostade 18:36. Pastan blev 0:67kr. Spenat 2:37. Vitlök 0:4kr. Olja, havredryck, salt och peppar hade jag redan hemma. Totalt gick måltiden på 21:8kr, och två portioner dessutom. så 10:9 för en portion. kostnaden för havremjölken och oljan är inte medräknad eftersom jag redan hade sakerna hemma.
Först kokade jag upp 75g pasta. När jag hällde av den fräste jag upp 6g vitlök i lite olja. Fyllde på med ca 1.5dl havremjölk. Sedan hade jag i 99g spenat. Lät den tina innan jag hade i crabfish och salt och peppar. Klart :D
Torsdag-lördag ska jag ha filmmys med några av mina bästa vänner. På tordagen bjuder en av dem på pizza och fredagen bjuder jag på tacos. De dagarna kommer jag inte räkna.
Funderade ett tag på att baka bröd och bjuda på som mellanmål, men insåg att jag inte har tillräckligt med mjöl till det. Istället blir det karelska piroger (finsk specialitet, det är som ett tunt kavlat bröd man fyller med risgrynsgröt) och våfflor. Det är enkelt och väldigt gott. Sedan finns det redigt med havregryn och jordgubbssylt hemma. Jag känner att ingen av oss kommer behöva sakna något dessa dagar :) Lunch kan man ätt svänga ihop, spagetti med sojafärssås är ju ett bra exempel som de säkert kan acceptera i brist på kött :P
Jag är väldigt glad att en av dem bjuder på pizza, det drar ju ner på mina matkostnader. Och jag orkar omöjligt äta en hel pizza, vilken gör att jag kommer ha mat dagen efter :)
På tal om att minska matkostnaden så äter jag allt som är gratis. I min Ica-butik (som jag har gångavstånd till) är det nästan varje dag provsmak på någonting. Allt från ostkuber, pizza, bröd, juicer yoghurt till tårtor kakor choklad och läskedrycker. Ibland kan jag gå 2 varv.
Snålt? Ja jag är nog ganska snål enligt vissa men jag ser mig mer som ekonomisk. De varor jag faktiskt köper är sällan dessa gratisvaror. Jag köper aldrig läsk godis kakor osv utan bara det kroppen behöver.
Den som besöker mig har lärt sig att här serveras inte fikabröd utan på sin höjd något hembakt matbröd. Så mycket jag kan köper jag och bunkrar till nedsatt pris.
Det är ändå lite lyxigt att de har det så ofta. Tror min butik har nån gång i veckan. Och då ofta produkter jag ändå inte tål (mjölkprotein).
De snåla ser ofta sig själva som ekonomiska :P men enligt mig tar man bara steget längre och är mer noggrann än de flesta andra :) min pappa tyckte jag va snål med min middag, att väga allting för att få fram kostnaden tyckte han va "värre än farmor"
Så gör även min familj, när folk kmr på besök så har de oftast med sig eget fikabröd, för de vet att vi bjuder på mackor. Detta eftersom vi oftast får besök från släkten som då rest från värmland till gbg. Det hänger kvar lite, men nu blir det härliga piroger att bjuda på, som enligt mina vänner "låter helt episka"
För de av er som har facebook har jag skaffat en sida där jag lättare kan delge er mina recept, tankar och idéer :)
https://www.facebook.com/#!/pages/Experiment-Minska-Matkostnaderna/497925770259688
För er som inte har tänkte jag dela med mig av dagens recept här :)
Korvgryta
1 portion
1 anamma gourmetkorv (kan bytas ut mot annan korv om så önskas)
1 vitlöksklyfta
ca 150g krossade tomater
… 1/4 grönsaksbuljongtärning
Vitpeppar
Olja
Sambal olek
Basilika
Liquid Smoke
1. Tina korven. Under tiden hetta upp lite olja pressa i vitlöken. Skiva korven och ha i den också. Låt det fräsa samman en stund.
2. Ha i de krossade tomaterna, buljongtärningen, krydda med vitpeppar, basilika, lite sambal olek och någon enstaka droppe liquid smoke.
3. Låt sjuda samman och servera med ris.
Mycket hade jag redan hemma, och användes också i liten omfattning. Riset ingår inte i uträkningen.
Anamma gourmetkorv 4:9
Vitlök 0:14
Krossade tomater 3:00
Totalt 8:04
Allt annat hade jag redan hemma, men det blev inte mycket dyrare. Och ris är heller inte speciellt dyrt
För resterande veckor har jag 309 kronor att handla mat för, per vecka. Det känns inte helt omöjligt. Gul lök kmr jag bli tvungen att köpa in, likaså vetemjöl. Med vetemjöl kan man göra seitan, gluten man låtit sjuda. Eftersom jag dessutom har lov då så jag tänkte göra rediga mängder och frysa in för framtida behov :) i portionsförpackningar med lappar om hur mycket det kostat såklat ;)
Men nu ska jag sova eftersom jag börjar bli hungrig. Tänk så mysigt hungrig jag kmr vara på morgonen när jag kan äta en skål med havregrynsgröt ^^
Det blir en del av projektet, att lära mig äta lite mer regelbundet :P
Samtidigt när jag får mer koll på vart maten tar vägen så blir jag mer medveten, tar inte en andra portion för att det råkar vara gott, så jag kommer troligen kunna gå ner i vikt oxå. och det vore ju inte helt fel :P
Både vetemjöl och lök är extremt billigt, så det är ju enkla saker att köpa in.
Blev det av att göra något seitan? Blev det bra? =)
Ska åka iväg imorgon igen för att handla. kände att jag inte behövde göra det idag. Egentligen har jag mat så det skulle räcka till imorgon oxå. Men det är trevligt med lite mer i skåpen ändå :P Så seitan är veckans projekt. Ska se till att göra så mkt som möjligt och förbereda, åker till skolan på söndag. Så denna veckan blir det väldigt lite färskvaror. Funderar på om jag ska ställa mig och göra sojamjölk, för att göra soygurt. Men insåg att det vore lite dumt eftersom jag trotsallt ska åka iväg. Den skulle vara klar först på onsdagen.
Men seitan är något av det bästa jag vet, gjorde en egen seitanskinka i julas på ca 1,2kg ^^ synd bara på att det är så mkt jobb med det. Ska se om jag någon gång tar mig och köper glutenmjöl, det är ju dyrare men tar betydligt mindre tid att göra.
Har inte med maten att göra, men det är likväl en utgift: en av strängarna till fiolen gick sönder. Så måste köpa nya, inte konstigt att den gick sönder, haft fiolen i ett år utan att byta en enda gång. Måste även köpa nya stämskruvar då de jag har nu är av plast och inte är lika bra som de i trä
Du får uppdatera när du påbörjat seitanprojektet, aldrig gjort själv utan endast ätit färdig så spännande att höra! =)
Färdig som i köpt eller när någon annan gjort? :)
Har ju testat från seitanfoods, men det är inte alls lika gott som hemmagjord. En gång bjöd jag min familj på det, pappa tog inte bara och smakade, han åt upp det för mig :P synd bara på att det ska vara så svårt att göra egen vegokorv. annars hade mina matkostnader sjunkit kraftigt känns det som :P
Min dröm är att med pengarna jag sprar in här kunna köpa en sojamjölksmaskin. Det skulle spara så mkt tid för mig. dricker inte så mkt sojamjölk eftersom det tar sådan lång tid och kokar alltid över.
Restaurang, främst utomlands men även något ställe i Sverige som haft.
Jag har ju inte problem med mjölk mer än det faktum att även om jag är väldigt generös med bäst-före-datum så hinner jag sällan göra av med en liter innan datumet med marginal gått ut. Däremot låter det ju bra om du nyttjar mycket mjölkersättningsprodukter. =)
Har bara sett ett ställe som haft här i sverige, men det va för dyrt. Men vore kul om fler ställen tog in det eftersom det är så gott :)
Jag tål ju inte, så man måste ju göra själv. men några liter havremjölk blir det ju varje vecka, mest för att det tar 2 minuter att tillverka :P
Dricker du det eller vad gör du med det?
Använder mest i maten för tillfället. Har alltid druckit vatten till maten, men försöker lära mig att dricka växtmjölk till maten eftersom jag känner att jag lätt slarvar
Okej. =)
Blev tyvärr inget seitanstök förra veckan. Blev så fullt upp med att göra iordning allt så man kunde åka till skolan. kom hem från skolan natten till onsdag så är rätt matt fortfarande.
har en påse med frysta ärtor, majs och paprika. vet inte alls vad jag ska göra av den. den ligger bara där (fick den av en kompis som rensade ut sin frys). jag kan inte med att slänga, det är trotsallt mat. är inte så förtjust i gröna ärtor elelr frys majs, så smaken måste döljas någorlunda. några bra idéer?
Göra biffar och panera och steka? Lite så som vissa restauranger gör vegetariska burgare?
Jag sekunderar din åsikt, men framför allt majs har jag väldigt svårt för, det är för sött för att vara mat…
Rena ärtor går att göra en god pastasås på, men den där mixen, jag är ledsen jag hade testat biffar och annars kasserat den…
Ser att du äter tacos en del. Tacoskal är väldigt dyrt om man tittar på mängden mat man år i sig, så jag slänger in en länk på ett recept där du kan göra dom själv avsevärt. Fritera "pannkakorna" för att göra dom hårda. Majsmjöl är dock inte samma sak som maizena eller polenta, utan riktigt mjöl, brukar finnas på citygross:
http://www.cdkitchen.com/recipes/recs/101/Taco_Shells61546.shtml
Ärtorna, majsen osv kan du ha i en paella eller risotto som du kryddar rikligt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#51 Så mkt tacos blir det inte. Hade kompisar över för några veckor sedan och då serverae jag tacos. Sedan kryddar jag mkt mat så det smakar tacos, fast det är en helt annat sak. Tortilla brukar jag baka själv, är som tunnbröd så det funkar annars oxå :)
Tack för idéerna till vad man ska göra åt den där påsen. har ju lite färdigkokta bönor i frysen, så det ska nog bli bra :)
Åt förresten ärtsoppa tidigare. Aldrig gillat det. Misstänker starkt att det hänger kvar från när man gick på dagis och fröknarna slevade upp mängder av soppa som man va tvungen att äta upp innan man fick gå från bordet och få efterrätt (pannkaka). Men nu tyckte jag att det var helt okej faktiskt :)
Yolle; gul eller grön ärtsoppa? Den gröna kan jag tycka är helt okej, den gula finns det ingen tanke på att äta från mitt håll… =P
gul, ska försöka mig på en grön snart oxå. Men blev så förvånad att jag tyckte att det va helt okej :) Och att portionskostnaden blev 2,9kr klagar jag knappast över heller :P
Ha ha, dock skall man leva och få i sig full näring också… =P
Men du inspirerade mig så sitter just med ost och broccolisoppa framför mig…
Ärtsoppa är jättelätt att laga och det är billigt och gott😃
för mig är det väldigt näringsrikt, eftersom jag förra året va påväg nedför ätstörningsvägen och åt max 300kcal varje dag. Så det är betydligt bättre än vad jag åt då, plus att kroppen pallar mer :)
åååh, ost saknar jag. Det är så synd att de veganska alternativen ska vara så förbannat dyra. hmm, undrar varför de saluför dem som veganska istället för mjölkfria egentligen…
Är du säker på att de är mjölkfria det kan ha använt syntetiskt löpe för att tillverka dem?

Tror inte det är så svårt om du köper storpack. Jag och min man lever på 2000 per månad. i det är det mat och "allmänbensin"(ej till jobb osv) inräknat och vi lever inte snålt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Yolle; som Mustangcab skriver.
Veganskt = Mjölkfritt
Mjölkfritt ≠ Veganskt
Tanken är väl mer att det finns många allergiker, och att många är "rädda för orden vegetariskt och veganskt, fast det egentligen är nåot de tål. Men de vill inte få en stämpel på sig.
#59 Jag utgår från konsumentverkets rekomendationer, skulle jag komme ner till 1200kr/månaden är det mindre än vad en 12 årig flicka rekomenderas ha för matkostnader. Sedan är det dyrare att vara ensamstående, bland annat kan jag inte köpa allt för stora mängder storpack, bland annat för att jag är själv. Visst att de räcker länge, men de är dyrare i inköp (inte räknat i kgpris, utan den totala summan) och då är det inte värt att köpa ett storpack som visserligen räcker länge, men som vid inköpet kommer få ta pengar från någon annan mat som jag skulle behöva. Sedan finns risken att maten blir dålig innan jag hunnit äta upp den, vilket gör det helt värdelöst att köpa storpack. Sedan vill jag kunna unna mig ibland, som nu senast köpte jag en burk marshmallowfluff. Jag måste kunna göra sådana köp för att hålla mig motiverad. För visst, med rätta tänket och inget extra skulla jag nog kunna komma ner runt 700, men mitt mål är att leva billigt men utan att känna att jag saknar något.
Yolle; nej, överdriv inte, mat och kost är viktigt och självfallet kan man prioritera och göra avväganden, däremot är det inte lämpligt att gå för långt under normen…
Jag är duktig inom kost och näringslära. Ingen expert, men tillräckligt duktig. Så jag håller koll på att jag får i mig tillräckligt. Det är ju en del av experimentet, att kunna äta ordentligt. Det finns de som överlevt på 500kr/mån, men kosten har ju blivit lidande och de har fått näringsbrist som följd.
Förra veckan va jag väldigt duktig känner jag. Har fortfarande gott om mat hemma. Jag tror inte jag behöver handla mat den här veckan om jag är uppmärksam på va jag äter. Tänkte baka bröd senare idag, tänkte ha det till en morotssoppa jag tänkt testa. Blir ju två limpor så den ena ska frysas in. Måste även ta tag i min seitan snart oxå :P
Gjorde tacokryddade (hemmagjord tacokrydda såklart) bönbiffar och hade i de där frysta grönsakerna, blev riktigt bra. Ska ta en sådan till lunch tillsammans med lite kokt potatis och brunsås tänkte jag mig. Kanske två eftersom de är så goda ^^
Bara för att man äter billigt betyder det inte att man måste äta ohälsosamt.
enklaste sättet att äta jättenyttigt men billigt är nog att odla eget, men det kan ju vara svårt för vissa (men det finns en hel del nyttigheter som kan odlas billigt i balkonglåda, groddar är ju också ett alternativ)
Ett typexempel på nyttigt men billigt måste nog vara nässlor, supernyttigt, gratis och supergott och snart kan man väl plocka det söderut (vi har fortfarande för mkt snö för det däremot) nässlorna kan sen lufttorkas och sen förvaras gratis (dvs inte dra el) för att ätas under vintern.
#63 recept på tacokryddan skulle vara kul, jag har recept på hemmagjord curryblandning som "byte" 😉
edit: vill man plocka mer gratis mat är detta en jättebra sida
l'm back
tlover; som vän av ordning och sann ekonom så vet jag inte alltid om den varianten blir den med lägst alternativkostnad, då bör även ta hänsyn till arbetsinsats och den tid så odlandet/letandet tar upp. Om du istället skulle förvärvsarbeta den tiden och sedan gå till butiken, hur mycket skulle du då få för den intjänade summan? Många gånger skulle arbetet för mig vara ekonomiskt gynnande.
#65 Man ska också tänka in kvalitén, det vi odlar är ekologiskt men billigt och tusen gånger bättre kvalité än det i affären. skulle man hitta samma kvalité som det vi odlar skulle man måsta åka till specialbutiker, närmaste är 10 mil bort. räkna in bränslekostnaden för det. så blir det väldigt dyr mat.
Sen så är egenodlat skattefritt och man slipper den obetalda arbetstiden som transport till jobb är också, ofta är det snarare en avgift om man inte bor nära jobbet.
Kan man sänka matkostnaden med ca 600kr i månaden är det en arbetsdag man slipper (efter skatt på ett ungefär utan bränslekostnad till jobb) och för att sänka matkostaden så lite så är det inte 8 timmar sammanlagt.
+ man har en hobby (så man slipper slösa tid i tex affärer)
sen så är en balkonglåda med lite ruccula nästan inget i arbetstid.
l'm back
tlover; jag har inga som helst problem med att betala skatt.
"Sen så är egenodlat skattefritt och man slipper den obetalda arbetstiden som transport till jobb är också, ofta är det snarare en avgift om man inte bor nära jobbet." Hur du får till detta kan jag på intet sätt förstå? Dock självfallet så får kalkylering på restid göras, men ofta skiljer inte denna i om du arbetar en timma längre, då är det en så kallad "sunk cost" den finns där oavsett vilka övriga val du gör och påverkar därför inte beslutet.
Många människor tjänar långt mer än 600 kr netto på en dag.
"sen så är en balkonglåda med lite ruccula nästan inget i arbetstid." Dock skall du då först införskaffa en balkonglåda, jord till denna, fröer och sedan det faktiska arbetet. Det är en relativt hög startkostnad och jag får äta väldigt mycket ruccola/sallad för att detta skall bli en positiv ekvation, risken finns då att det behövs ytterligare yta för att odla mera vilket leder till moment 22. Sedan att det kan upplevas gott att äta egenodlat är en annan fråga, men för mig skulle det knappast bli ekonomiskt lönsamt.
#67 Min man har 96 kr/h 96x8=768 kr brutto 768x0,67=514,56 kr netto och han har ändå ganska hög lön jämfört med vissa andra.
Tanken var inte att man ska arbeta över en timme utan jag räknade med en hel arbetsdag man inte behöver arbeta utan kan lägga på odling (= 75 kr bränslekostnad + 514,56= ca590 kr) alltså kan man odla i 9½ timme (resetid inräknat) för 590 kronor det är mer än fullt möjligt, på 9½ timmer odlar man lätt mer.
Sen så behöver man inte köpa allt nytt. när jag började odla (inte medräknat groddar det har jag gjort hela mitt vuxna liv) så fick jag några begagnade balkonglådor så jag fick igen pengarna för jord/fröer samma sommar lätt, särskilt eftersom jag inte behövde lägga extra pengar för en hobby som inte tjänar in sig.
Kvalitetmat kostar pengar också och det är ju det den ska jämföras med.
l'm back
tlover; få människor idag har en så pass låg lön som under 100 kr/tim. Jag kan inte säga något yrke där "vuxna" människor arbetar som har det, telefonförsäljare har ofta en garantilön på ca: 85 kr/tim och sedan provision utöver detta, med tillägg för OB.
Dock blir det märklig ekvation att räkna på att du skall "få" saker, detta förutsätter att någon annan sedan tidigare betalt för dessa saker, och att denna person får det sämre stället efter "gåvan".
"Kvalitetsmat" som du talar om är även en subjektiv bedömning, vad skall det jämföras med? Vad prioriteras?
jag har i min släkt bara uskor, bönder och städare i princip dom har inte höga löner och min man är vuxen (eller räknar du inte 26 år som vuxen?) Däremot dom som fått jobba kvar på samma ställe i ex antal år har ju lite högre än 100 kr/h
Jag berättade bara om hur "dyrt" det var för mig att börja odla, man kan köpa det begagnat också (för kanske en tjuga?), sen håller ju tex en balkonglåda länge också så 20 kr/5 år = ca 4 kr/år
ok det är kanske subjektivt med kvalitet men man kan minst räkna med priser på ekologisk mat då man sällan behöver odla på nått annat sätt i sån liten skala.
l'm back
tlover; ni måste bo en ort med ovanligt låga löner, jag och de jag känner som arbetat extra som vårdbiträden (alltså utan USKa-kompetens) har samtliga haft en lön på över 100 kr/tim och detta var då även för ett par år sedan. Samma sak som barnskötare inom förskola eller lärare inom skola.
Vuxen beror på, om man har ett typiskt "student-extraarbete" så ser inte jag det som ett "vuxet" arbete oavsett vederbörandes ålder då det ej syftar till att vara långvarigt.
Fast innebär ekologiskt per automatik kvalitet? Odlingar besprutas ofta för att skydda maten från angrepp, och är då den obesprutade maten som riskerar större angrepp från insekter per automatik av bättre kvalitet?
Nuförtiden kommer ju även 55:åringar in som springvickare inom vården eftersom dom blivit uppsagda från sitt tidigare arbete så skulle timvicksarbete höra till "student extraarbete" så får du nog nästan tänka om.
Vissa har ju en lön just över 100 kr/h men därikring är somsagt inte ovanligt men då betalar man ju inte hutlösa priser för boende heller.
Ekologiskt räknas som bättre kvalitet av dom flesta och främst är det dyrare, jag odlar helekologiskt och därför borde det jämföras med ekologisk mat eller?
besprutning behövs inte bara man vet lite om tex vänskapsväxter, skulle man måsta bespruta så finns det ekologiska alternativ. så ekologiskt behöver inte betyda insektsätet.
Sen så kan man odla saker och sorter som inte finns att köpa förutom möjligen i delikatessbutiker.
l'm back
Jag har på intet sätt skrivit att det skulle göra det. Däremot skulle jag personligen aldrig se timvik som ett karriärval, en nödlösning under en period när man har råd att få sämre betalt under en period.
"Vissa har ju en lön just över 100 kr/h men därikring är somsagt inte ovanligt men då betalar man ju inte hutlösa priser för boende heller." Hur kom boendekostnad in i detta? Och vad räknas som hutlöst?
"Ekologiskt räknas som bättre kvalitet av dom flesta och främst är det dyrare, jag odlar helekologiskt och därför borde det jämföras med ekologisk mat eller?" Det ser jag ingen absolut anledning till, frågan är vad som är nyttan med maten, fyller den sin funktion, skall den vara god, näringsrik eller obesprutad? Finns inget som säger att hemodlat endast kan jämföras med ekologiskt. Uppenbarligen har ju exempelvis ofta frysta grönsaker ett högre näringsvärde än färska.
Jag säger inte att det alltid är dåligt eller ekonomiskt ofördelaktigt att odla själv, men skulle definitivt inte säga det motsatta heller.
karriärsval är det väl inte men vill man jobba inom vården tex är det nästan det enda sättet att komma in, tyvärr så lasas folk ut i kommunen snarare än in just nu så vissa kan stanna på timvick väldigt länge (min man har tex timvickat för jobb i ca 7 år nu och ändå inte kommit in i arbetsmarknaden)
Boendekostnad tog jag upp eftersom du fråga om vi hade ovanligt låga löner i kommunen, det vet jag inget om men jag vet att vi har bland de lägsta boendekostnaderna i landet så det väger ju upp endel.
Frysta grönsaker har bättre näringsvärde inte för att dom är frysta utan för att dom inte transporterats i "färskt" tillstånd under lång tid. transporten slipper man och man kan plocka frukter m.m. då dom är mogna istället för före det som i princip all "färsk mat" har plockats så hemmaodlat är både god, näringsrik och obesprutad.
ekologisk mat ska ju prisjämföras med ekologisk mat annars skulle man ju kunna prisjämföra soffor och sängar.
l'm back
TS: vill man börja odla egen mat för ekonomins skull så är det nog mest ekonomist att antingen odla mindre mängder "lyxmat", odla billigt (tex grodda) eller odla sånt som äts väldigt mkt om man har möjlighet till större odlingar (tex potatis)
l'm back
tlover; låter märkligt, ni har inte övervägt att flytta då? Som sagt aldrig hört om så låga löner och vill du ha en anställning inom vården och dessutom har USKa så du kan få delegering på insulin har jag aldrig hört att det skall vara några problem. Annars utbilda sig till något där den lokala marknaden har en efterfrågan?
Det kan mycket väl finnas en korrelation mellan löner och boendekostnad, däremot hade ni enligt din uträkning ovan en av Sveriges högsta inkomstskatter.
Näringsvärde kan variera även på privat odling, jämför olika näringsvärden på hö som odlas på marker nära varandra och med samma metod.
Självklart kan du jämföra en säng och en soffa, det beror helt på vad du har för syfte med införskaffandet. Skall du ha en möbel att ligga och kolla på tv i så är de fullgoda substitut till varandra. Samma sak skall du ha mat för att du är hungrig så är även ekologiskt och ej ekologiskt fullt utbytbart. Däremot så skulle jag inte substituera min pasta mot potatis exempelvis om jag var sugen på pasta, allt beror på den aktuella preferenserna och vad syftet med ett införskaffande är.
#76 Varför flytta när man redan har allt man behöver och mer?
Min man kommer inte jobba som uska hela livet (nått som däremot är ganska nypåkommet före så var det tanken el vidareutbilda sig inom samma område) han ska starta eget för det passar han bäst.
Anställning kommer han inte att få, dom gör sig som sagt av med folk som har lång erfarenhet inom vården här i stan han har flera timvickarkompisar som är 50+ som kommit det senaste året så dom kommer inte anställa en som bara har 7 års erfarenhet inom yrket.
Flyttbilar är väl det enda jag kan komma på som det finns marknad för 😉men "vi flytt int"
Näringsvärde mässigt så tjänar man ju på att grönsakerna inte hinner förlora massa näring pga transport (det var det jag tänkte på, på förra inlägget också.
l'm back
#64 Jag använder väldigt mkt mer än mina jämnåriga av det som finns i naturen. Förra året lurade jag i dem nässlor tills det mer eller mindre sprutade ut genom öronen. de kommer nog om någon månad skulle jag gissa på, och då ska jag plocka riktigt mkt och försöka se till att det finns till näsa vinter oxå. granskott är en favorit oxå
odla har jag ingen möjlighet att göra själv, inte som det verkar nu. Kan inte öppna fönstren under sommaren pga de gigantiska spindlar som bosätter sig på utsidan fönstren. Ska dock låna en kompis trädgård för att odla lite bönor och pak choy. Hon har en pallkrages utrymme så det är inte mkt, men det är något iaf :)
Tacokrydda gör jag på som så att jag blandar följande kryddor
3msk lite mildare chilipeppar
1 msk lite starkare chilipulver
2.5msk malen spiskummin
2msk paprikapulver
0.5-1msk salt
0.5msksvartpeppar
1msk socker (framhäver smakerna och gör det hela mustigare)
När jag ska göra tacosen så fräser jag först upp redigt med vitlök och gul lök. I orginalreceptet finns även de med som torkade kryddor. Onödigt tkr jag då dessa behöver fräsas upp för att komma till sin rätt
Denna veckan har jag inte behövt handla mat. Fast egentligen kanske jag borde. Finns inte mkt mer än bönor, ris, spenat, pasta, majs och spenat hemma. Förutom sådant som tar lite tid då, som ingredienser till bröd. Håller på att experimentera fram ett recept på morotssoppa. Lyckades nästan men sen testade jag att ha nori i. Sedan smakade allt fisk >.<
Men den är på god väg att bli lyckad, mer chili, mer lök och ingen nori, sedan har vi en vinnare tror jag :)
På måndag ska jag iväg och handla igen som det ser ut nu. Då kmr jag sätta mig med min älskade app matpriskollen. Den avgör lite vad jag kmr handla varje vecka. Är det extrapris på sparris och jag känner att priset är bra, då hamnar sparris i korgen. Det mesta handlar jag på Ica, eftersom det är den butik som ligger närmast hemmet och har mat jag äter. Tempo ligger närmare, men det är typ bara brödet jag tål. Så rätt värdelöst att handla där.
Igår handlade jag sådant som är mat, men som inte ska användas som det, så jag tog lite av matkontot. Som honung, det kan jag fortfarande ha när jag bakar/lagar mat, så jag skäms inte. dessutom va det bara runt 40kr jag tog. Ska göra skönhetspprodukter är planen.
Det går riktigt bra känner jag. I lördags hade jag fullt upp och kände att jag varken hade tid eller lust att laga mat. Tittar i plånboken och ser att jag har 200kr att handla mat för. På torsdag får jag pengar igen. Så jag går och köper pizza. Nu har jag 125kr kvar. Men det var det värt. Sedan har jag även lagt undan alla mynt jag fått tillbaka. Lägger dem i spargrisen i slutet av varje vecka. På så sätt bygger jag upp en osynlig budget. Ska bli kul att se hur lång tid det tar att fylla upp den :) och hur mkt det blir. några hundra borde det nog bli iaf.
Jag börjar även fundera på det där med att samla burkar. Bor ju i ett område där det dricks ganska mkt. Om man på söndagkväll tar en raid i soprummet och samhället kan man nog tänkas få ihop en del. Hittat en sida på nätet som tar emot importerade burkar, om man har minst 5000. Så jag slipper rata dem. På så sätt kan jag ju använda det jag får in på panten för att handla mat. Inte helt fel. Då kan jag använda pengarna jag får in till roligare saker :)
Yolle; tänk på att många banker numera tar betalt för att växla in/sätta in mynt, så de pengarna kan många gånger ätas upp av avgifter tyvärr. Dock vet jag att vissa banker gör det utan extra kostnader om det är belopp under 500 kr och du är kund i banken, andra banker vägrar helt tyvärr.
Vart har du tänkt förvara 5000 importerade burkar?
Dock låter det bra att det går bra för dig! =)
Jo, jag är medveten om detta. Min kära far brukar dock växla åt mig när jag samlat på mig några hundra :) efter det brukar jag gömma pengar i lägenheten. I böcker, dvd-skivor, under blomkrukor… Ja, lite varstans. Senaste gången jag tömde spargrisen va dock i julas när familjen åkte ner till Ullared för att shoppa. Så jag har inga gömda pengar för tillfället.
Enligt det företaget behöver inte burkarna vara hela, de kan vara tillplattade oxå. Så min plan är sopsäckar inne i förrådet. De ger visserligen bara 10-30 öre burken. Så med 5000 burkar tjänar man minst 500kr och max 1500kr. Men räknar på 500, föredrar att tänka att det blir mindre för då blir man positivt övveraskad om det blir mer :) De svenska burkarna får ta vägen via matbutiken eftersom man tjänar mer på dem :) Läste om en kille som på det sättet tjänade ihop ungefär en medellön, bara genom att samla burkar. Så ambitiös tänker jag inte vara. Men lite extrapengar skadar ju inte :)
Men kan ju komma en bit på att panta burkar 😉
här är en kändis från trakterna
l'm back
Honom har jag hört talas om :) tänk att folk kan leva på att bara plocka burkar som andra bara slänger
Jag insåg precis en helt underbar sak. Förutom dessa 125kr jag har, så sitter det ju två matkuponger på mitt kylskåp på vardera 50 och 25 kronor. dessutom ett erbjudande på storköpsrabatt. Allt på ica såklart. Ska leva resten av veckan på vad jag har hemma. troligen köpa sådant det är extrapirs på denna veckan. men inget annat. nästa gång jag handlar blir helt enkelt på måndag :) jag tror jag grejar det :)
För förra månaden kom jag undan med 907kr i matkostnader. Känns helt otroligt måste jag säga. Det sporrar mig att göra ett lika arbete denna månaden, och sätter därför 1000kr som maxgräns. Har inte saknat något, jag har ju kunnat unna mig, chips, godis och pizza, men mestadels ätit nyttigt och fått i mig allt jag behöver. Trots att jag fick pengar igår så har jag inte köpt någon ny mat, utan fokuserat på att tillvara på vad jag har hemma. Som exempel har jag matvete i skåpen, varit lite "rädd" för det efterom jag inte riktigt vetat vad jag skulle göra av det. Men nu slinker det ner och är nog favoriten över ris. Fast min kärlek för potatis klår det ju inte ^^
Har fått en wokpanna av mina föräldrar, vilket ger mig möjlighet att laga fler olika rätter :)

>>>Malum domesticum<<<
Vad kul att det gått så bra för dig :-D skulle oxå vilja testa men har en kräsen sambo som sätter stopp för detta :-/
Grejen är att även denna damen här är sjukt kräsen. Men jag har kunnat äta gott hittils, en pizza, lite godis å läsk.
Denna månaden kmr dock mycket av mina matpengar gå till chips, hade inflyttningsfest och bjöd på chips. det blev lite dyrare än vad det var tänkt tyvärr :/