Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 4971 ggr
Alexej
0

Rutavdrag

Kan någon förklara vitsen med rutavdrag?

En städfirma gör tex reklam att de tar 165 kr/timmen efter rutavdrag. Egentligen tar de 330 kr/timme men kunden får 50% skattereduktion. Så en städtimme kostar ändå 165 kr för kunden och firman får 165 kr/timme. Varför då blanda in skatteverket?

Vore det inte lättare för alla (förutom staten) att ha 165 kr/timme som fast timpris?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Moa-]
1

Vem skulle då finansiera det hela?

Som det är idag får städfirman 330 kr/tim, men du som kund betalar 165 kr/tim, skulle du ta bort RUT-systemet skulle städfirman förlora halva sin intäkt.

Det som är negativt med RUT och ROT är att det är ett omfördelningssystem som gynnar de som har ekonomiska medel. De som har en lägre inkomst och därmed lägre beskattning kan ej nyttja rut-/rotavdrag fullt ut.

Alexej
0

Så städfirman får 330 kronor iaf? En kompis jobbar för en städfirma som tar 330 kr/timmen och kompisen får 110 innan skatt. Då tjänar städfirman 220 kr fast det är min kompis som jobbar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Moa-]
1

Städfirman får hela summan, det är ett avdrag på privatpersonens skatt som betalas in till staten som görs. (Därför detta kostat staten stora summor.)

Det beror väl på hur man ser det, är din kompis anställd så betalar företaget arbetsgivaravgifter, städmaterial, administration, transport och dylikt på detta. De flesta företag syftar att gå med vinst och bör ha en viss kompensation för risk (vad händer exempelvis om något går fel, anställda blir sjuka etc.). För ett rent lokalvårdsarbete skulle jag spontant säga att du kompis har en bra lön! (Givetvis beroende på vart i landet och livet man befinner sig.)

Alexej
0

Hon är timanställd eller uppdragsanställd utan rätt till semester eller sjuklön. Städmaterial ska kunden betala liksom bensinpengar utöver timlönen. Så städföretaget tjänar nog bra på hennes städning. Skriva räkningar kan inte kosta mycket, vet inte hur mycket de betalar arbetsgivaravgifter för henne eller om de betalar nånting alls.

[Moa-]
1

Arbetsgivaravgifter är lagstadgat och ett av syftet med RUT/ROT var att minska svartarbetet. Hur gammal är din vän? Är hon över 26 år så är arbetsgivaravgiften 31,4 % av bruttolönen. Semesterersättning tillkommer med lägst 12 %, som skall räknas in i bruttolönen så tror inte att det är någon direkt oskälig vinst det aktuella företaget får. 

Inbokade arbeten har personen rätt till sjuklön för vid inställning, detta räknas som avtalat arbete. 

Det är inte endast räkningsskrivning som tar tid, bokning av uppdrag, kundtjänst, frågor, marknadsföring, innesälj, bokföring och allt annat tar tid samt kostar företaget tid och pengar.

Alexej
0

Sorry, om jag blir frågvis men hon berättade för mig och jag kunde inte svara.

Så om hon nu jobbar 30 timmar i månaden tex får chefen 19 800 kr, av det får hon 3300 kronor brutto. 16 500 kronor kvar. 1036 kr arbetsgivareavgift, 12% semesterersättning= 396 kr.

Då har han 15 068 kronor, 4,5 gånger så mycket som hon som sliter…

[Moa-]
1

Fråga på, annat lär man sig aldrig något. =)

30 timmar gånger 330 kr blir 9900 kr.

Din kompis bör få 110 * 30 * 1,12 * 0,68 = 2513,28 kr netto.

(110 kr i lön, 30 timmar, 12 % semesterersättning och sedan räknat på 32 % källskatt.) 

Företaget betalar ut 110 * 30 * 1,12 * 1,314 = 4856,544  kr.

(110 kr i lön, 30 timmar, 12 % semesterersättning och sedan räknat på  31,4 % arbetsgivaravgifter.)

9900 - 4856,544 kvar blir 5043,456 kr. Vilket brukar kallas bruttovinst om ej fler kostnader går att härleda till det specifika uppdraget.

Sedan beror det på vad företaget har för bolagsform, är det ett aktiebolag, handelsbolag eller en enskild firma?

Alexej
0

Man borde inte räkna när man är trött… fattar inte hur jag kom på 19 800 :((

Min kompis har inte fått någon lön alls än, han säger att hon måste väntar tills kunderna har betalt. Han är pensionär och har städfirman som enskild firma, dvs han förmedlar jobb till henne.

Så hon får utbetalt 83 kr/timme och han får 134 kr/timme brutto? Fast jag antar han måste också betala inkomstskatt som pensionär?

Har tipsad henne att själv hämta en f-skattesedel och jobbar för sig själv. Uppdrag finns tydligen överallt.

[Moa-]
0

Nej, jag funderade lite på hur du kom fram till den siffran, men ibland blir det så… =P

Vad har din vän avtalat om löneutbetalning, vad står i kontraktet? Det vanligaste vid timanställningar är att lönen utbetalas i slutet på månaden efter.

Är det en ålderspensionär av tillräcklig ålder så sänks egenavgifterna till runt 10 %, kommer inte ihåg exakt procentsats i huvudet, sedan tillkommer källskatten på förvärvsinkomst (vilket motsvarar samma summa som de anställda betalar). Du kan inte jämföra siffror brutto och netto, det blir missvisande.

5044 *0,1 + 5044 * 0,32 = 2118,48

5044 - 2118,48 = 2925,52 kr kvar efter uttag, om man helt frånser övriga kostnader vilket blir väldigt missvisande.

Om din vän funderar på att starta eget företag så bör hon först undersöka sitt kontrakt som hon har med nuvarande arbetsgivare, det förekommer klausuler om att anställda en får starta konkurrerande verksamhet.

Steg två bör bli en kurs i eget företagande, många nedvärderar och underskattar arbetet med egna företag, administration, bokföring och redovisning. (Att missköta detta är direkt straffbart (skattebrott, bokföringsbrott etc.).)

[Moa-]
0

Tillägg: ytterligare kostnader som ofta tillkommer är försäkringskostnader och ansvarsförsäkring…

Priset ut mot kund, är det före eller efter moms? (Vet inte riktigt vart jag tappade mitt huvud igår…)

Alexej
0

Hon har inget kontrakt alls, bara muntligt. Hon är ensamstående med små barn utan utbildning och får inget jobb. Ett barn är handikappad så hon kan bara jobba ibland-när det passar med dagistider.

Då får han ut 71kr?

Av 330 kronor för en timme får hon ut 83 kronor, chefen 71 kronor och staten 176 kronor, där de ändå hat betalt 165 kronor i Rut-avdrag. Så staten tjänar 11 kronor på en arbetstimme?

Alexej
0

Hon har inget kontrakt alls, bara muntligt. Hon är ensamstående med små barn utan utbildning och får inget jobb. Ett barn är handikappad så hon kan bara jobba ibland-när det passar med dagistider.

Då får han ut 71kr?

Av 330 kronor för en timme får hon ut 83 kronor, chefen 71 kronor och staten 176 kronor, där de ändå hat betalt 165 kronor i Rut-avdrag. Så staten tjänar 11 kronor på en arbetstimme?

[Moa-]
0

Muntliga avtal är fullt giltiga, däremot har hon rätt att få ett bevis på sin anställning inom 3 veckor, något hon bör nyttja om inte annat i bevishänseende.

71 kr vet jag inte alls hur du fick fram?

Jag måste korrigera min egen uträkning, 330 * 0,8 * 30= 7920 kr, med hänsyn tagen även till moms.

7920 - 4857 = 3063 kr kvar i bruttovinst för företaget efter löneutbetalning. 

3063 *0,1 + 3063 * 0,32 = 1287 kr i egenavgifter och skatt.

3063 - 1287 = 1776 kr kvar som utbetalas till ägaren, om inga som helst extra kostnader tillkommer, vilket inte är trovärdigt, det bör finnas administration och inventarier i företaget.

Alexej
0

Då får chefen 59 kr för en arbetstimme? Hon 83 kronor. Av 330 kronor blir det då 188 kronor till staten där staten har själv bidragit med 165 kronor i RUT. Vinsten för staten: 23 kronor.

[Moa-]
0

Chefen/ägaren som du talar om får inte ut 59 kr, men frånser du alla övriga omständigheter så blir det så med endast hänsyn tagen till skatt/egenavgifter.

Så skall allt vara fullt korrekt så kommer staten att få mindre pengar, på samma sätt som ägaren då ytterligare kostnader sänker företagets nettovinst och ägarens beskattningsbara inkomst…

Alexej
0

Men hur ska ROT/RUT förhindra svartarbete?

Om nu någon städar för tex 120 kr svart blir det ändå billigare för kunden. Märks kanske inte så mycket på en timme men tex 10 timmar blir 1200 kronor istället för som hos min komis 1650 kronor. Och 10 timmar varje månad blir över 5000 kr mindre/året. Och städerskan får också mer.

[Moa-]
1

Alexej; du får samma effekt som svartarbetet tidigare gav, om du som köpare kan få samma sak som du kan köpa illegalt, legalt så väljer du att köpa det legalt.

Arbetar du för samma summa svart så tar du stora risker, inte bara är det olagligt det gör även att du får problem i framtiden om du blir sjuk, arbetslös eller när du blir pensionär. Utan redovisad inkomst så förlorar du många förmåner som kommer med detta…

Alexej
0

Jag förstår det men vet också att det finns ändå mycket svartarbete just inom ROT/RUT-område. Det har säkert minskad genom avdraget men jag betalar också hellre en kompis som kan fixa nåt med huset istället för dyra handverkarfirmor.

Jag lämnade in min gräsklippare för genomgång, oljabyte osv med ett fastpris. Det var okej. Men vid sista klippningen hade snöret gått av, tänkte först fixa det själv men tänkte att då kan de göra det samtidigt. Snöret kostade 25 kr/m och arbetet 525 kronor. Man fick betala påbörjade arbetstimmar fullt ut. Hade jag vetat det hade jag aldrig bett de fixa det. Skruva av kupan och klämma fast ett nytt snöre-5 minuter. Och inget med rutavdrag, fick betala hela 525 kronor själv.

[Moa-]
0

Svartarbetet har minskat kraftigt, eftersom vinsterna försvunnit (de har helt enkelt legaliserats, enligt mig ett märkligt sätt att angripa något som man anser är ett problem).

Ber du en kompis göra något olagligt så saknar detta täckning i försäkringar och dylikt, skulle något gå fel så står du helt utan skydd. I dagens läge ser jag ingen anledning till detta, incitamenten saknas många gånger, då detta innebär stora risker både för köpare och säljare av tjänsten. 

RUT-/ROT-avdrag gäller endast inom det egna hemmet, gällande ROT måste du dessutom stå som ägare (alternativt dina föräldrar). Det diskuteras ingående kring huruvida ROT är diskriminerande gentemot de som bor i hyresrätter då dessa ej kan nyttja avdraget men deras grannar i bostadsrätten kan… 

Hur en enskild näringsidkare väljer att prissätta och fakturera går ej att uttala sig om, utan det är något som du som köpare av en tjänst och motparten som säljare avtalar om. Personligen avtalar jag om exakta priser när det gäller saker jag själv inte kan något om, och kräver att alla extrakostnader godkänns i förväg, en trygghet för både mig och försäljaren av tjänsten. Detta är dock inget som har någon som helst koppling till RUT/ROT.

Alexej
0

Ja, får lära mig att fråga efter priset INNAN.

Samma sak när jag bytte vinterdäck, bytte tre däck, fick inte loss bultarna på fjärde däcket, åkte till verkstan och de hjälpte byta fjärde däck och tog betalt som för 4 däck!! 225 kronor. Att det inte är gratis fattade jag men trodde att då blir det bara typ 50 eller 100 kr. Nej, spelade ingen roll att jag hade bytt 3 däck själv, fick betala fullpris. Känns som om alla bara försöker få så mycket pengar som möjligt, inget servicetänkande längre.

Men tack för alla svar! Berättade lite för min kompis och hon ska prata med chefen nu lite mer om kontrakt osv.

[Moa-]
1

Gällande däckbytet så kan jag tyvärr se att det blir samma pris på ett däck som på fyra, det som är den stora delen i deras arbete är att röja ut hallen, köra in bil och hissa upp, själva bytandet går på någon sekund med deras utrustning.

Det är ju tragiskt när man inte har något väl än att köpa en tjänst och inte upptäcker det förrens i slutet att man inte klarar det fullt ut själv… Dock så ser jag som sagt tyvärr att det är en hög startkostnad på det arbetet.

Däremot är det en bra huvudregel att alltid avtala om pris i förväg, och "småjobb" har du någon nära som är "stamkund" hos det aktuella företaget, be den personen om hjälp att köpa tjänsten. Jag och min far ser exempelvis helt olika på den lokala bilserviceföretaget på föräldrabostadsorten, och får olika priser på motsvarande uppdrag…

Ingen fara, hoppas att det löser sig på ett bra sätt för din vän! =)

MichaelE
0

#2 Jag har inte läst hela tråden, men såhär ligger det till när det gäller vad företag tar i timpenning och vad den anställde tjänar.

Städfirman tar ut 330 kr/h för utfört jobb och den anställde får 110kr/h före skatt. Eftersom man utnyttjar rut så får kunde betala 165 kr/h och staten resterande 165kr/h.

Nu till vad städfirman tjänar på ett utfört jobb.

Först måste vi ta bort momsen på 25%, vilket ger en inkomst på 264 kr/h. Sedan måste städfirman betala arbetsgivaravgifter och sociala försäkringar etc och detta ligger totalt på ca 60% utav lönen. Det vill säga att kostnaderna för den anställde är 176 kr/h (varar 110 kr är lön).

Detta ger hela 88kr/h till företaget i sig som ska täcka eventuella bränslekostnader, förbrukningsvaror etc. Detta gör att vinsten inte är så hög som först kan tro.

[Moa-]
0

MichaelE; "Sedan måste städfirman betala arbetsgivaravgifter och sociala försäkringar etc och detta ligger totalt på ca 60% utav lönen." Detta får du gärna ge källa på då arbetsgivaravgifterna idag ligger på 31,4 %…

MichaelE
0

#23 Självaste arbetsgivaravgiften ligger på 31.4%, sedan har du övriga avgifter som sociala försäkringar etc som totalt motsvarar ca 60% av lönen.

Källa: Min förre arbetsgivare som jag fick i uppdrag av att beräkna lönsamheten hos hans företag.

[Moa-]
0

MichaelE; vilka sociala försäkringar? (Sociala avgifter = Arbetsgivaravgift) Att det ser ut så hos ett företag innebär ej att det ser ut så överallt.

MichaelE
0

#25 Titta på högra kolumnen i tabellen på denna sida, det är den jag syftar på: källa.

Detta beror på pensionen SAF-LO, hade fel angående försäkringarna - de ingick arbetsgivaravgiften som du sade.

[Moa-]
0

MichaelE; däremot finns inget krav på tjänstepensionsavtal om det är det du tänker på? En enskild firma utan kollektivavtal har jag svårt att se skulle ha det för en timanställd…

MichaelE
0

#27 Det är just under kollektivavtal jag syftar på. Utan kollektivavtal är det sämsta för den anställde. Men är man extraanställd så har man inga skyddsnät och då blir ju självklart 144kr/h och detta ger ju städfirman 120 kr/h efter att den anställde har fått lön.

[Moa-]
0

Kollektivavtal kan vara positivt för bägge parter, annars hade inga arbetsgivare undertecknat dem… =P

Alexej
0

Här har städfirman inga kostnader för bensin eller städmaterial, det betalar kunden som extrautgift.

De har knappast kolletivavtal, chefen ringer när han får in ett uppdrag och sedan säger min kompis ja eller nej till uppdraget.

[Moa-]
1

Alexej; att personen är "timanställd" (allmänvisstidsanställning) är inget hinder för kollektivavtal, däremot tror jag dock precis som du att det föreligger något kollektivavtal. Vissa kringkostnader tillkommer dock, det är jag övertygad om.

[Iyen]
0

Intressant tråd.

[Moa-]
0

Iyen; jo, det kan jag hålla med om, det är alltid intressant att försöka få en så komplett bild som möjligt.

Har du några åsikter i ämnet? =)

[Iyen]
1

#34 Njea… Vet inte riktigt. Inget direkt genomtänkt. Det känns ganska olustigt att vi strävar efter att leva perfekta liv, med perfekta hem och perfekta kroppar. Vi ska jobba, mycket och helst med något viktigt, eller sälja saker för att få ekonomin att rulla runt. Det ska vara högt tempo och effektivitet ett ledord. Vi ska inte köpa färdig mat utan göra allt från grunden. Vi ska hinna handla nya prylar, hålla oss uppdaterade om omvärlden och inte minst socialt. Vi ska hinna träna, minst flera gånger i veckan och helst varje dag. Utöver detta ska vi gärna umgås med barnen, aktivera dom mm. Och när vardagen blir för stressig så skickar vi oss själva på spa. Och eftersom att jag aldrig hinner städa eftersom att jag är upptagen med allt ovan. Så behöver jag en städerska. Och eftersom att jag hellre lägger mina intjänade pengar på annat. Så upplever jag rut som något bra… Det för "hela" Sverige framåt i utvecklingen. Jag får det rent och de andra får jobb. ;)

[Moa-]
0

Ja, så kan man också se det.

Jag tycker att lagens "riktiga" (offentliga) syfte att göra svarta arbeten vita blir konstigt, om inte annat när man uppnår detta genom att legalisera effekten…

Alexej
2

lite konstigt blir det när jag måste ge mina skattepengar till att grannen får städat istället att pengarna går till allmänheten. jag betalar gärna skatt om det hjälper de fattiga, barn, gamla, vägar, sjukvård, allt sånt. Men egentligen inte för att de rika kan få hälften av städkostnader tillbaka.