Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 6632 ggr
Yolle
0

Ekonomiska kretsloppet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en skolupgift som lyder följande:

"Vad har Hushållet, Kommun, Landsting och Stat för inverkan på det ekonomiska kretsloppet?"

Tänkte berätta (detta är förenklat, ska såklart utveckla mig mer sen) att privatpersonen betalar skatt till kommun, landsting och stat. Detta görs direkt som "avdrag" på lönen i form av skatt. Skatten fördelas till kommun, landsting och stat. Man betalar även skatt i form av moms som går till staten. Stat fördelar sina pengar till kommun och landsting som i sin tur hjälper privatpersonen i vardagslivet.

Exempel: Pia går till jobbet. Hon åker bil till jobbet, på bilen  och bensinen har hon betalat momsen. De pengarna går till staten. En del av de pengarna går till att bygga vägen hon kör på. På lunchen går Pia ut med kollegorna och äter på en restaurang, på det betalar hon oxå moms. Hon jobbar och får sin lön. En del av lönen hhon tjänar in får hon aldrig se, de skickar iväg dem efter som de är skatt. Den skatten fördelas på kommun, landsting och stat. Efter jobbet åker hon och hämtar sina tre barn. De två äldsta går i högstadiet respektive gymnasiet. Den yngsta är en riktig liten sladdis och går på dagis. Tack vare att hon betalar skat slipper hon lägga pengar direkt på utbildningen för sina barn, de får samma chans till en bra utbildning som vem som helst. Hon får även igen pengar för att han har barn, för de två yngsta får hon barnbidrag, den äldsta är 18 och får därför studiebidraget in på sitt konto. Pias partner har varit sjuk några dagar, tack vare att de båda betalar så kunde hen besöka en vårdcentral, det täcks dock inte helt av skatten utan hen fick skjuta till en hundring för vården. Det skrevs ut mediciner, som även de har moms på sig och därför går till staten.

Verkar det som om jag fattat det?

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
0

"Stat fördelar sina pengar till kommun och landsting som i sin tur hjälper privatpersonen i vardagslivet." Staten bedriver även egen verksamhet och har egna omkostnader, så deras pengar fördelas ej ut i sin helhet.

Du bör även poängtera att ej samtliga medborgare betalar statlig inkomst skatt, utan endast de med högre inkomst.

"En del av lönen hhon tjänar in får hon aldrig se, de skickar iväg dem efter som de är skatt." Även arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter på lönen som utbetalas.

"Den yngsta är en riktig liten sladdis och går på dagis." Dagis är ej en korrekt term, förskola heter det. Förskolan är även till en viss del avgiftsfinansierad och den som nyttjar denna betalar därmed en avgift för detta.

"Det skrevs ut mediciner, som även de har moms på sig och därför går till staten." Receptbelagda läkemedel är momsfria och ingen moms tas därför ut på dessa.

Annars tycker jag att det ser bra ut! (Förutom att jag är allergisk mot ordet "hen". =P)

Yolle
0

ok, vad bra för hjälpen :)

trodde verkligen att medicinerna skulle ha moms på sig, men då är det bara receptfira som har det då :)

Jo, vet att det egentligen heter förskola, men jag blandar alltid ihop det med förskola på grundskolan, och det känns fel att kalla det för nollan som man gjorde när man va liten.

Jag tkr egentligen inte heller om ordet hen, men jag ville inte vara fördomsfull och anta att Pias partner är en man, men inte heller göra det krystat så hon "måste" ha en kvinna som partner för att visa hur jämställt mitt tänk är :P

[Moa-]
0

Yolle; receptbelagda läkemedel och vård är momsfritt (Skatteverket som källa), inte lätt att veta. =)

Nja, det är inte samma som "nollan", "nollan" är det som idag heter förskoleklass och det som du kallar för "dagis" är förskola.

Hen är fullt valfritt, mena egna preferenser där bara… =P

Halvdansken
0

" På lunchen går Pia ut med kollegorna och äter på en restaurang, på det betalar hon oxå moms."

Nu vet jag inte om det enbart skulle handla om skatter, men det man betalar för tex lunchen (eller kläderna eller bussbiljetten) går in i verksamheten och är med till att betala de anställdas löner, som i sin tur betalar skatt osv osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Yolle
1

#4 Det va endast en förenklad version. Den är betydligt längre på pappret :)

Yolle
2

Vill bara berätta att jag fick jättebra omdöme på mitt arbete ^^ och pluspoäng för bilden jag gjort ^^

[Moa-]
0

Yolle; vad kul! =) Vad är det för kurs du läser?

Yolle
0

Jag läser upp mina betyg från gymnasiet på folkhögskola, så samhällskunskap A. Det är det bästa beslutet i mitt liv :-) får jämt bra kommentarer på mina arbetet. Det är skönt för på gymnasiet råkade jag bara ut för att bli anklagad för fusk när jag väl skrev ett bra arbete. Nu blir man bara taggad att göra ännu bättre ifrån sig :-) sedan har perioden som jag va utanför skolmiljön gjort att jag fått andra glasögon för världen :-) Just nu skriver jag ett fördjupningsarbete om hur lasermannen påverkat dagens samhälle. Rätt kul eftersom man föddes strax innan han blev fångad. Så man blir tvingad att rota lite extra efter information då man inte har en chans att minnas något :-P

[Moa-]
0

Vad roligt att det går bra för dig! =)

Att ta saker ur minne kan du dock aldrig göra om du skriver inlämningsuppgifter, tänkt på att du skall ha källor som belägger allt du skriver.

Yolle
0

jag skrev att jag inte har en chans att minnas något, jag föddes bara några månader innan han fångades. och fördjupningsarbetet går ut på att analysera, så det är enbart mina tankar som räknas, även om jag kommit ihåg.

[Moa-]
0

Går det bra med arbetet om lasermannen?

Yolle
0

Jadå, det är inlämnat och klart. Väntar på att få kommentarerna på arbetet. Är ju klar med hela kursen så ska få omdömmd oxå

[Moa-]
0

Okej, vad kul! Får ni betyg eller hur fungerar det på folkhögskola?

Yolle
0

Vi får omdöme. Men hur det är utformat vet jag inte eftersom det är min första termin :-)