Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 4186 ggr
Halvdansken
2017-12-03 12:33

Bitcoin?

Nån här som köpt Bitcoins?
Köpte man för 10 år sen, så hade man haft en bra slant på banken nu. På jobb börjar folk intressera sig för det, men som alltid - när "vanliga människor" börjar investera, så är bubblan ofta på väg att spricka.  Det var ju det som hände med IT-aktierna i början av 2000-talet.

Nån som var förutseende här på forumet?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
72mm
2017-12-08 01:51
#1

Jag köpte mina första bitcoins 2013. Jag visste då inte ett skvatt om ekonomi - på någon nivå. Kommer ihåg att jag var tvungen att läsa på om fundamentala saker som vad en "valuta" faktiskt var etc..  

Jag trodde då att det var ett intressant experiment, jag såg det hela lite som ett lotteri, om det fungerade kunde det bli hur stort som helst, eller så skulle det försvinna och priset gå mot noll.  

Under åren som gått, tekniken som utvecklats och nätverket stått emot (och överlevt!) alla katastrofer har jag blivit mer och mer övertygad om att det är en revolution vi ser början på. 

Jag tror att det stora problemet med att förstå sig på Bitcoin är att det är otroligt svårt att klassificera som fenomen. För det första är det på många punkter helt unikt. Det har dessutom ett mycket missledande namn. Då man i början mest fokuserade på anonymitet och förmåga att flytta på värde ("utan kostnad") så baseras sig intresset idag mer på värdelagrings-aspekterna. Det är mer konstruktivt att jämföra Bitcoin med guld än med fiat-valutor. Valutors styrka är att fungera som betalmedel, gulds styrka är värdebeständighet.  Bitcoin skiljer sig dock från guld på ett antal punkter så även den jämförelsen haltar.    

"På jobb börjar folk intressera sig för det, men som alltid - när "vanliga människor" börjar investera, så är bubblan ofta på väg att spricka."

Jo, det är ju svårt att missa med det media-pådraget som varit på sista tiden. Fast för oss med vår stabila valuta och säker och billig tillgång till banktjänster så är hela fenomenet än så länge lite av en kuriositet. Hade du bott i Venezuela, Grekland, Cypern  eller Zimbabwe hade du garanterat haft en något annorlunda inställning.  

"På jobb börjar folk intressera sig för det, men som alltid - när "vanliga människor" börjar investera, så är bubblan ofta på väg att spricka."

Jag tror faktiskt det kan vara annorlunda med Bitcoin. Bitcoin är inte ett nytt tillgångsslag, det är ett paradigmskifte. Det är "vanliga människor" som har drivit priset till vad det är idag, institutionella pengar har ännu inte kunnat komma in. Det kommer givetvis att ändra sig och vi kommer under 2018 att se massvis med mer traditionella finansiella produkter som är baserade på kryptovalutor. 

Mycket av spekulationen som de senaste månaderna har drivit priset är troligen just pga förväntningar om vad som kommer hända med priset när WallStreet lyckas få till exponering mot Bitcoin.     

"På jobb börjar folk intressera sig för det, men som alltid- när "vanliga människor" börjar investera, så är bubblan ofta på väg att spricka."

Jo, det är ju den traditionella visdomen. Jag ser det dock inte som en bubbla eftersom jag inte ser priset på Bitcoin som en värdering utan som en indikator på global adaption. Priset på Bitcoin beskriver inte en typisk bubbel-kurva, utan en S-kurva. Den är närmare besläktad med en graf över antalet bilar på New Yorks gator mellan 1900 och 1920  än Nasdaq mellan 1990 och 2000. 

 Med det sagt, kursen kan mycket väl korrigera med 60% imorgon, men det skulle isf inte ändra på något av ovanstående.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kallepudas
2017-12-08 08:59
#2

Jag vet inte ett smack om bitcoin och har bara fått löjliga mail om bitcoin som jag ser som spam.

Om bubblan är på väg att spricka……..ja när alla hoppar på tåget så har tåget många gånger redan åkt en bra bit så det brukar ju vara en dum ide att hoppa på då.

Jag personligen är alldeles för feg för att köpa valuta som investering och för att tjäna pengar på att handla med valuta så måste man väl köpa & sälja hela tiden……känns som lite väl mycket jobb & risk för en vanlig dödlig.

Intressant tråd och följer den med intresse.

72mm
2017-12-08 09:30
#3

#2 "Jag vet inte ett smack om bitcoin och har bara fått löjliga mail om bitcoin som jag ser som spam."

Du kan nog lugnt fortsätta att se det som spam. Finns alltid de som kommer försöka tjäna pengar på hypen. Det är fortfarande relativt krångligt att investera i Bitcoin, en del man måste lära sig om hur det fungerar rent praktiskt först. 

"Om bubblan är på väg att spricka……..ja när alla hoppar på tåget så har tåget många gånger redan åkt en bra bit så det brukar ju vara en dum ide att hoppa på då."

Absolut. Fast man måste göra en uppskattning på hur långt det där tåget ska åka och vilken potential det kan ha. Att det är för sent att köpa in sig har varit en "sanning" under i princip hela Bitcoins livstid.  Sedan är ju frågan vad som är "alla", hur många känner du som har investerat? Vi har nog inte sett den riktiga manin än.  

"Jag personligen är alldeles för feg för att köpa valuta som investering" 

Handlar inte det om att det känns obehagligt eftersom det är något nytt då? Man kan ju köpa lite bara för att lära sig hur det fungerar. 

"och för att tjäna pengar på att handla med valuta så måste man väl köpa & sälja hela tiden……känns som lite väl mycket jobb & risk för en vanlig dödlig."

Det är det definitivt. I princip helt omöjligt att tjäna på handel  jämfört med att bara köpa och hålla.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kallepudas
2017-12-08 10:09
#4

#3 Nej jag känner inte någon som köpt bitcoin. Känner inte så många som äger aktier heller om man ska sätta det i ett perspektiv.

Nej det är inte ett obehag utan att jag inte fattat vad själva vinsten blir.  Som du skriver "i princip helt omöjligt att tjäna på handel". Så om man ska tjäna pengar på det så är det att gå hela vägen & all in. Känns som ett riskabelt sätt för att tjäna pengar och går man inte all in så tjänar man bara väldigt lite om man har tur.

Känner du någon som tjänat pengar på bitcoin eller andra valutor genom att köpa & sälja dessa ?

72mm
2017-12-08 10:57
#5

#4 Med handel menar jag att man försöker tjäna pengar på skillnader på olika valutor eller på svängningar över tid. Tror man på Bitcoin på lång sikt köper man bara och äger. Vinsten kommer ju av värdeökningen.  10% ökning är ju 10% ökning oavsett om du köper aktier eller bitcoin och oavsett om du köper för 100kr eller en miljon. 

"All in" låter så drastiskt, som om du ska pantsätta huset och sälja din fru/man :)  

"Känner du någon som tjänat pengar på bitcoin eller andra valutor genom att köpa & sälja dessa ? "

Nja, det vet jag inte. Däremot så är det nog som så att ju tidigare man köpt, ju längre man har ägt och ju mindre man sålt desto mer har man tjänat på Bitcoin historiskt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kallepudas
2017-12-08 11:30
#6

#4 Finns det något ställe där man kan knappa in ett visst belopp säg 2000kr och år för att sedan se vad värdet hade varit idag på den investeringen?

Samma uträkning går ju att göra hos många börsbolag där man tydligt kan se hur värdet ökat eller minskat.

Annons:
kallepudas
2017-12-08 12:09
#7

Om man bortser från att se det som en investering ett kort ögonblick och jag ställer mig frågan om vilka butiker som tar bitcoin som betalalternativ?

Jag fick fram en lista där det enda kända företaget för mig var webhallen.

Om jag återgår och ser det som ett investeringsalternativ och att jag köpt bitcoin för 2000kr och detta ökat med 10% på 3-4år så är det ju en usel investering då det finns alternativ som slår det där med 150%.

Bitcoin kanske är något som man just kanske bara ska se som ett betalningsalternativ?

72mm
2017-12-08 12:40
#8

#6 Jag hittade https://99bitcoins.com/if-i-invested-in-bitcoin. Men all form av "om jag bara hade"-tänk är inte så konstruktivt enl. mig. Så länge du inte har en tidsmaskin i garaget spelar det väl ingen roll?

#7 "Om man bortser från att se det som en investering ett kort ögonblick och jag ställer mig frågan om vilka butiker som tar bitcoin som betalalternativ?"

Bitcoin i sin nuvarande form kommer aldrig att vara ett betalmedel. Det är som betalmedel sett nästan lika uselt som guld. I alla fall för betalningar under ett par tusen. Använd kort, kontanter eller PayPal. Min övertygelse är dock att framtidens betalmedel kommer vara kopplade till, och baserade på, Bitcoin. 

"Om jag återgår och ser det som ett investeringsalternativ och att jag köpt bitcoin för 2000kr och detta ökat med 10% på 3-4år så är det ju en usel investering då det finns alternativ som slår det där med 150%."

Jo, fast vi pratar snarare om runt 3000% de senaste två åren… Om du de senaste fem åren konsekvent hade köpt till sämst tänkbara pris hade du fortfarande slagit alla andra placeringar med hästlängder.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kallepudas
2017-12-08 12:47
#9

#8 Var hittar du den infon?       3000% upp?

72mm
2017-12-08 12:59
#10

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kallepudas
2017-12-08 13:05
#11

länken i inlägg 10 fungerar inte.

Gick in på länken i inlägg #8 och knappade in 1000dollar och året 2011. 8500 kr alltså och jag skulle enligt den uträkningen tjänat 51 miljoner dollar tills nu och 8500kr skulle idag vara värda 437 miljoner kr. 

Låter lite för bra för att vara sant.

72mm
2017-12-08 16:49
#12

#10 Fortfarande inte?

"Låter lite för bra för att vara sant."

#11 Tja, i början var bitcoins i princip värdelösa, dvs bara värt några ören, och det fanns ingen man kunde köpa av, men om man då skaffade tusen Bitcoin och inte sålde dessa så skulle man idag kunna sälja dem för runt 130.000kr styck.

Många som hade stora mängder bitcoin har givetvis sålt av dem. Kursen har med oregelbundenhet haft extrema toppar så det har varit mycket frestande att sälja och ta hem vinst. Nu ångrar sig de som sålde.  Resultatet har blivit att "gamla" ägare mycket, mycket ogärna säljer sina coins, vilket gör tillgången än mer begränsad vilket i sin tur bidrar med att driva upp priset.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kallepudas
2017-12-08 19:23
#13

Länken i inlägg #8 är ju bortom vad som kan vara sant så jag köper det inte. 

1000 dollar blir inte på 6 år 437 miljoner. Nått allvarligt fel på den "räknaren" som du hänvisar till.

Annons:
72mm
2017-12-10 01:45
#14

#13 Det var du som frågade efter en "räknare". Jag har ingen aning om hur exakt den är. Men dagens pris är ju känt och på något vis har vi på 9år kommit dit vi är idag (120.000kr/BTC), så varför kan det inte vara sant? Det är ju historiska siffror vi pratar om, det är bara att googla så kan man väl få reda på vad bitcoin handlades för ett visst datum. 

Att man kan ifrågasätta Bitcoins framtid må vara hänt, men du är nog den första som ifrågasätter att Bitcoin inte skapades med ett pris nära noll :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kallepudas
2017-12-10 09:10
#15

#14 Då är ju det lösningen på alla "fattgipansionärer" man köper bitcoin idag för 8000kr och så har man en halv miljard om 6-7 år. Tycker du inte själv det låter lite för bra för att vara sant?

Du köpte väl dina bitcoin 2013…….slutat jobba än?     Du bör ju med den utvecklingen ha i runda slängar minst 100mille på kontot vid detta laget då.

72mm
2017-12-10 13:02
#16

#15 "Då är ju det lösningen på alla "fattgipansionärer" man köper bitcoin idag för 8000kr och så har man en halv miljard om 6-7 år. Tycker du inte själv det låter lite för bra för att vara sant? "

Vi pratade om utvecklingen fram till idag. Prognoser är något annat. Nu vill jag inte ge några råd, men jo, att köpa lite bitcoin kan nog vara en bra idé.  

"Du köpte väl dina bitcoin 2013…….slutat jobba än?     Du bör ju med den utvecklingen ha i runda slängar minst 100mille på kontot vid detta laget då."

Ja, och nej. Jag har inga 100 miljoner. 2013 började med en kurs på lite över $100 och avslutades runt $800. Givetvis köpte jag inte allt i rätt ände av det året.  Men vad spelar det för roll? Det är som det är,  du verkar tvivla på faktisk historisk data därför att "det är för bra för att vara sant".  

Som jag skrev, bara för att man hade/köpte/minade Bitcoin tidigt betyder inte det att man är miljonär idag. Många har sålt, tappat eller slängt bort åtskilliga bitcoin.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kallepudas
2017-12-10 19:47
#17

#16 Du tror inte att andra investerare hade placerat ett par hundra miljoner i bitcoin om "räknaren"i inlägg #8 stämmer? 

Du tror att 1000$ investerade i bitcoin 2011 hade varit 437miljoner idag?

Antar att många investerare som idag håller på med fastgiheter,aktier,fonder är helt ute & köper lunch.

72mm
2017-12-10 22:27
#18

#17 "Du tror att 1000$ investerade i bitcoin 2011 hade varit 437miljoner idag? "

Men varför frågar du mig vad jag tror? Det handlar väl inte om vad jag tror utan hur det faktiskt förhåller sig? Det är ju bara att kolla upp. Vi kan göra det direkt…

Här är kursen från 2011 fram till idag på en logaritmisk skala. Första januari 2011 är den $0.3 dvs ungefär 2:50 kr. $1000 hade då räckt för att köpa 3300 bitcoins. 

BTC kursen i SEK är i skrivande stund runt 129.000kr, dvs 3300 BTC är idag värt 425.7 miljoner. 

"Du tror inte att andra investerare hade placerat ett par hundra miljoner i bitcoin om "räknaren"i inlägg #8 stämmer?

Vad "investerare" gjorde eller inte gjorde 2011 vet jag inget om. De mest kända tidiga investerarna lär väl vara Winklevoss bröderna som för fyra år sedan stoppade in 11 miljoner. De blev därmed de första (kända) bitcoin-miljadärerna.

Om du vill veta vad jag faktiskt tror så är det att de kommande fem åren kommer bli mycket intressantare än de gångna fem.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kallepudas
2017-12-11 07:23
#19

#18 Med investerare menar jag till exempel warren buffet. Hans avkastning är ju som en piss i vinden i jämförelse.

Men då blir ju du miljonär inom 5år om du inte säljer dina bitcoin så jag önskar dig lycka till.

En avkastning på 10% brukar ju kallas rimlig…….avkastning på 20-30% brukar ju anses bra i aktievärlden och jag antar att dom som köper bitcoin så snart med en avkastning på 5000% kör om buffet inom 5år.

Är väl inte en dum fråga att fråga dig vad du tror eller tycker för du äger ju bitcoin och är du helt övertygad och anser att risken är liten så borde du ju löpande köpa. Historiken du presenterar är ju helt grym och fortsätter det så är du ju mångmiljonär om 5år om du vill & vågar vill säga.

72mm
2017-12-11 12:54
#20

Fast Buffet är väl mer av en klassisk förvaltare än en investerare. Deras mål är främst att inte förlora förmögenheter, inte att maximera avkastning.

"En avkastning på 10% brukar ju kallas rimlig…….avkastning på 20-30% brukar ju anses bra i aktievärlden och jag antar att dom som köper bitcoin så snart med en avkastning på 5000% kör om buffet inom 5år."

Svårt att jämföra Bitcoin med en hel portfölj. Alla som bara köpte Amazon, Apple, Microsoft eller t.om Tesla eller Uber har väl slagit Buffet? De som köpte en lott för 25kr och vann en miljon har slagit allt, inklusive Bitcoin :) 

Buffet & Co sysslar nog med riskminimering mer än något annat misstänker jag. 

"Är väl inte en dum fråga att fråga dig vad du tror eller tycker för du äger ju bitcoin och är du helt övertygad och anser att risken är liten så borde du ju löpande köpa." 

Nja, fast det lät som om du frågade halvt retoriskt för du trodde inte på vad jag skrev. Att  köpa löpande är nog en riktigt bra idé. 

"Historiken du presenterar är ju helt grym och fortsätter det så är du ju mångmiljonär om 5år om du vill & vågar vill säga."

Ja, jag tror på Bitcoin. Jag tror att historiken om fem år kommer se ganska platt ut.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
kallepudas
2017-12-11 19:27
#21

#20 Fast alla som köper aktier för att behålla på lång sikt är ju investerare. Köper man på kort sikt så är man ju mer en gambler eller som det så fint heter daytrader(dagshandlare).

Som investering skulle jag nog vilja avråda folk till att köpa valutor för det känns lite mer som "spel" men som du påpekat håller man länge så kan det ju visa sig vara bra.

Tyvärr är det ju så att folk lätt får panik så börjar bitcoin-kurserna rasa så drabbas nog en del av den där klassikern "rädda det som räddas kan" och det gäller ju även många som aktier & fonder.

Vi får väl se hur det utvecklar sig och intressant att följa på sikt.

72mm
2020-05-21 16:03
#22

Tänkte vi kunde ruska liv i den här tråden. Det är intressanta tider i krypto-världen, minst sagt. 

Vad gäller priset har vi sedan tråden skapades sett ett all time high (16 december 2017) på nära $20.000/BTC och sedan en nergång som bottnade på ung. $3000/BTC  nästan precis ett år senare (december 2018).

Efter det var det rally upp till $14.000/BTC i slutet på juni 2019. Sedan dess har vi varit nere på runt $6000 som lägst. Nu i mars 2020 då börsen (började) krascha hängde Bitcoin med ner och föll från $9000 och vände inte uppåt förens kursen bottnade på under $4000. 

Två månader senare kursen återhämtat sig och ligger i skrivande stund på $9350. 

Det låter som en berg-o-dalbana utan dess like, men zoomar man ut och försöker se det i ett större perspektiv så har vi i princip befunnit oss i en prismässig transportsträcka de senaste två åren. De som kontinuerligt har köpt lite varje månad tillhör troligen morgondagens vinnare. 

Nu till det intressanta. 

  • Bitcoin har överlevt en period av "forks" (dvs delningar av diverse block-kedjor och därmed födelse av "nya" konkurrerande valutor) - men det pratas inte längre om vad som ev. skulle kunna vara "nästa Bitcoin". 
  • Hela krypto-branschen har mognat, stater och myndigheter har börjat att reglera och klassificera de olika kryptovalutor som finns.  
  • Vi har även sett en otrolig utveckling där man har utforskat olika idéer om hur man kan utnyttja den nya tekniken. Mest hypat just nu är nog "Decentralized Finance" (DeFi). 
  • Att Bitcoin återhämtade sig så snabbt från kraschen i mars är mycket intressant, inte mist mot bakgrund av att all världens centralbanker kör tryckpressarna för högtryck just nu. Kontrasten mot Bitcoins i förhand bestämda, oföränderliga inflations-policy kunde inte vara större. 
  • Bitcoin nätverket skapar ett antal nya coins varje dag - detta är det enda tillflödet av pengar som finns. Denna inflation halveras dock var fjärde år, vilket gör att bitcoin blir allt svårare/dyrare att tillverka. Den senaste "halveringen" av utgivningstakten skedde för en vecka sedan. Om historien är något att döma efter så brukar priset långsamt anpassa sig därefter. 
  • Institutionella pengar har börjat leta sig in. Alltfler investerare verkar vilja få åtminstone lite exponering mot det nya. De gör detta genom olika förvaltare som köper och håller bitcoin åt dem. Den ledande, Grayscale, har enl. uppgift köpt 30% av alla nya bitcoins de tre senaste månaderna och hälften av Etherium. De säger att nästan 90% av detta kommer från institutionella investerare. 

Jag står fast vid vad jag skrev i #1, det är början på en revolution vi ser. Kryptovalutor kommer på sikt göra med traditionell finans vad internet gjorde med media, kommers och allmän information-spridning.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[[eskils_]]
2020-07-11 12:20
#23

Håller med kallepudas i #2 osv. 

Vet du 72mm någon som har köpt Bitcoin och sedan faktiskt sålt med vinst i verkliga pengar, du själv t ex? Ett kursdiagram betalar inga räkningar…

72mm
2020-07-15 11:14
#24

#23 "Vet du 72mm någon som har köpt Bitcoin och sedan faktiskt sålt med vinst i verkliga pengar, du själv t ex? Ett kursdiagram betalar inga räkningar…"

Nej, det ska gudarna veta. Inga "vinster" är ju vinster förens de är realiserade. 

Bland de som investerar i bitcoin är nog tidshorisonten ganska lång, man måste så att säga ha ordentligt med is i magen (eller en obändlig tro på hög långsiktig vinst) för att sitta kvar med innehavet i både dalarna och topparna när kursen är så volatil som den har varit. Många av dessa har dessutom en helt annan syn på vad "verkliga pengar" faktiskt är. 

De som handlar med krypto-valutor ser volatiliteten som en tillgång och säljer och köper väl mest hela tiden…  

Men visst, många har nog chashat ut för att köpa eller investera i något. Personligen har jag försökt att undvika  att sälja bitcoin i största möjliga mån.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

johan
2020-07-27 22:33
#25

#23: Ja, jag känner flera och mig själv inräknat. Jag tog hem så mycket vinst i slutet av 2017 att det täckte vad jag betalt. Det som är kvar ser jag som en chansning att det kan stiga "to the moon". Faller det pladask så har jag åtminstone inte förlorat något, bara inte vunnit ännu mer.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[[eskils_]]
2020-09-29 09:46
#26

Här är en som drabbats hårt för att hon trodde på Bitcoin-försäljarens fagra ord:

Det var först när pengarna började minska på kontot som hon förstod.

Nu, drygt ett år senare, är Inger Fjeld ekonomiskt utblottad.

– Banker och låneinstitut kräver tillbaka pengarna jag har lånat. Alla pengar jag sparat i flera år med tanke på pensionen, mina fonder, allt har Kronofogden tagit hand om. Varje månad går halva lönen till Kronofogden. Jag har utmätningsbeslut på mitt radhus och lösöre.

Just nu bor hon i ett mindre hus utanför Strömstad.

– Än så länge får barnen hjälpa mig betala hyran, lönen räcker inte till, säger hon. Jag vet inte hur jag ska klara mig framöver.

https://www.expressen.se/gt/krim/inger-62-lurad-pa-flera-miljoner-av-bedragare/

johan
2020-09-29 11:19
#27

#26: Riktigt sorgligt att läsa. Samtidigt har jag svårt att förstå hur en vuxen människa inte kan göra en grundläggande riskbedömning och undvika att satsa mer än man har råd att förlora.

Jag vet att dessa bedragarna är extremt duktiga på att få personer dit dom vill och bitvis hotfulla. Men att det går så långt att börja belåna sig för att satsa på något man uppenbarligen inte vet mycket om tycker jag är konstigt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Niklas
2021-03-31 11:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#26: Jag tror det är bra om du skiljer på olika saker här. Bedrägerier är bedrägerier oavsett vad de går ut på. Det fall du beskriver har inget med Bitcoin att göra. Det råkade bara vara ett lockande ord som bedragarna använde för att lura henne.

Om hon den 29:e september 2020, dagen artikeln publicerades, hade köpt Bitcoin-certifikat på Avanza för 100 kronor, när kursen var 452,30 SEK, hade det nu (senaste kurs 2.496,60 SEK) varit värt 552 SEK. Det hade gått att tjäna pengar under just den perioden.

Jag skulle dock inte rekommendera att lägga sitt sparkapital i Bitcoin. Om man är nyfiken kan man spekulera i en långsiktig uppgång och satsa en tusenlapp eller en väldigt liten del av sina sparpengar och hålla tummarna i tjugo år.

Liksom Johan vet jag också ett gäng som har tjänat pengar på Bitcoin, men de flesta var tidigt ute. En av dem köpte dock för ett par tusenlappar av studiebidraget på förra toppen (gissningsvis i december 2017) och följde med i en lång tid av nedgång långt under halva värdet. Nu vore det dock en bra affär med vinst på flera hundra procent ifall han skulle sälja.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Denna kommentar har tagits bort.
72mm
2021-08-31 13:47
#32

Jaha, då har det gått ytterligare ett år. Det är givetvis fortfarande väldigt spännande tider i krypto-världen, mer nu än någonsin.

Sedan sist har vi genomgått en "halvering" (dvs inflations-takten, det antal ny bitcoins som varje dag skapas har halverats), något som händer var fjärde år.

Mer institutionella investerare har tillkommit, om än inte den absoluta störtflod som många förutspådde. Någon amerikansk ETF ("Exhange Traded Fund") har ännu inte godkänts. Kanske är det det som kommer öppna upp för riktigt stora investeringar.

Vad som istället hänt är att en hel del företag har börjat komplettera och i extrema fall t.om. ersätta sina kontanta reserver med bitcoin. Tesla och Microstrategy är väl de mest omtalade.

Helt oväntat t.om. för många BitCoin-maximalister var nog El Salvadors besked att, jämsides USD, använda BTC som giltigt betalmedel. Infrastruktur för att sömnlöst växla mellan USD/BTC vid handel ska rullas ut.

Det var speciellt oväntat eftersom de allra flesta sett detta (BTC som betalmedel) som något som skulle komma efter banker/finansiella institutioner börjat acceptera BTC och erbjuda tjänster runt krypto. Om man skulle försökt siat om vad som skulle komma först, en centralbank som köper BTC eller ett land som utropar BTC som giltigt betalmedel (med allt vad det innebär), skull många nog ha gissat på det förstnämnda.

Hur El Salvadors experiment kommer falla ut kommer hur som helst att bli mycket spännande att följa.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Niklas
2021-08-31 13:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Så här har Bitcoin-kursen rört sig det senaste året.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: