Gemensam ekonomi
Hej!
Jag undrar hur du och den du bor med gör med era gemensamma kostander och ekonomin i övrigt.
Min historia:
Det har varit lite rörigt med mig och min sambo (inte känslomässigt). Från början pluggade båda två och hade samma inkomst. Vi delade alla räkningar på mitten.
Jag tog sedan ett uppehåll och jobbade ett år medan han pluggade klart. När han skulle göra exjobb var han tvungen att bo i en annan del av landet men vi hade kvar vår gemensamma lägenhet. Han fick jobba kvar där efter att exjobbet blev klart. Vi delade fortfarnde allt på mitten.
Sedan sommaren har både två alltså haft jobb. Men i höstas började jag plugga igen och skaffade en inneboende. Jag delar alla kostander med min inneboende och min "sambo" betalar lite då hans grejer är kvar här och för att han bor här på helger.
I November ska han flytta in här igen. Jag pluggar och han har ett (nytt) jobb.
----
- Vilket är det bästa/vanligaste sättet att dela upp ekonomin på?
Det låter som ni ska dela igen rakt av. Båda vet ju vad kostnaderna på ett ungefär kommer ligga på. Har din inneboende flyttat ut? Annars får ni dela allt på 3.
Vi kommer få dela allt på 3 i två månader då min inneboende ska flytta ut i december.
Grejen är att jag inte vet om jag kommer klara det ekonomisk om vi delar allt rakt av. Han får mer inkomst än jag och jag lever på pengar jag jobbat ihop (ingen studielån).
Jag och min sambo gör följande. Jag betalar alla räkningar och hon står för maten samt bensin. Oftast har hon mer pengar i slutet av månaden men jag ser det som skit samma.
Hon pluggar och får ut ca 9800 kr. Hon har även en skuld som hon betalar av, därför har vi gjort så.
Okej. Och du jobbar antar jag? :)
Det bästa är kanske att prata om det men vill ändå ha lite "inspiration" om hur andra gör.
Det har varit så självklart för oss då vi tjänat in lika mycket tills nu. Så vi har inte ens brytt oss att diskutera ekonomin men det kanske är dags nu. Vill inte att det ska kännas orättvist åt något håll.