Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 8322 ggr
[Sephrenia]
0

Er ekonomi

Jag är nyfiken på andras ekonomi, inte bara min för jag vet nästan vart pengarna man tyckte man kände sig säker på resten av månaden tar vägen.. men andra hur gör ni sparningar, vad slösar ni på, hur mycket har ni kvar efter alla måsten betalningar?

Såhär är det för mig på en månad.

Hyra - 3746:- för en tvåa

Försäkring - 180:-

Bredband - 300:-

Telefoni - 58:- (mobil endast)

El - ?? (ingår i hyran)

Mat -  försöker hamna runt 2000:-

Övrigt (tex kläder nöjen) 100:-

Akassa - 300:- 

Ungefär 6084 kr om inget förousätt händer (som det nästan gör jämt känns det som)… då ska jag ha 5316:-  är ensam inkomst tagare i denna lilla familj på mig och min sambo och våra djur så misstänker att det försvinner när jag inte är hemma, funderar på att gömma pengar snart, blir så osäker bara för att jag vill ha en säker ekonomi, att man köper det man vill ha som ej är nödvändigt dagen innan man får nästa lön och inte 6 dagar in på månaden. Mår väldans dåligt över det överlag eftersom min sambo inte är vid sina sinnes fulla bruk heller just nu när han vart arbetslös i 3 år och är deprimerad och knaprar medecin för det och jag tycker man kan käka bara euroshopper en månad för att kanske ha råd med något roligt litet event nästa månad.

Hur har ni det och vad är era laster?

Tillägg; ni får gärna uppdatera era uppgifter om förändringar sker, detta är minst lika intressant. //Moa-

rebelme
0

Vi är  stycken. jag jobbar som in ringare och sambon har fått förlängt "sommarjobb"

• Hyra - 3 316:- för en tvåa och 2 garage (vi betalar ett husvagnsgarage istället för digitalboxen)
  • Fack avgifter - 800:-
  • mobilt bredband - 273:- (ska byta så fort bindningstiden är slut)
  • Telefoni - 450:- (2mobiler & en hem telefon)
  • El - 400:-/1300:- (sommar/vinter)
  • Mat - 3500:- (vet ej exaktmen kan tänka mej runt där)
  • Övrigt (tex kläder nöjen) 500:-
  • Försäkring bil - 350:-(1 + en cabbe som har "delad vårdnad")
  • Frisktandvård - 90:-
  • Lån - 1000:-
  • Bensin - 2500:-

Har planer på att göra en "budget tavla" ska bara skriva ut våra utgifter för dom senaste månaderna.

Ska bli intressant att se allt helt säkert.

MichaelE
0

Intressant tråd du har skapat, tråkigt att han inte har haft ett jobb på tre år - men han måsta ta tag i det hela då du inte kan stå för hela familjens ekonomi.

Själv har jag och min sambo (beräknat för oktober månad):

Räkningar (hyra, el, bredband, prenumerationer etc.): 7394 kr
Försäkringar: 154 kr
Lån (CSN): 1158 kr
Avbetalningar: 1500 kr

Total inkomst (- akassa): 21 941 kr
Total summa utgifter: 10 206 kr
Kvar: 11 735 kr.

Notera att vi ska flytta så vi sänker hyran med hela 700 kr! Därför har vi nästan 12 000 kr kvar för just flytten, annars ligger den summan på 8000-9000 för att bli av med avbetalningar.

Tiana
0

Verkligen intressant!

Här kommer min uppställning

• Hyra - 3707:- för en tvåa
  • Försäkring - 120:-
  • Mobilt bredband - 200:-
  • Telefoni - 380:- (mobil endast)
  • El - 200:-
  • Mat (inkl kattmat) -  1800:-
  • Övrigt (tex kläder nöjen) 100:-
  • Akassa - 496:- 
  • Fadderbarn 200:-
  • Sparande 550:-

Nu bor jag ensam med mina två stödkatter, och är för tillfället utan bil.

Min inkomst varierar mellan 11500 - 15 000 netto. De pengar som jag får över går till att betala av skulder, som nu nästan är borta, samt att försöka spara ihop till en bil. Dessutom lånar jag mina föräldrars bil lite då och då, så en 6-700 kr i månaden går till bensin.

Det blir inte många ören över per månad…

[Sephrenia]
0

Det är otroligt intressant att se hur ni ställde upp det, det ger mig väldigt mycket att se på hur andra gör och hur många procent som ryker åt något håll. Hoppas fler lägger in nu.

#2 Jag med men förstår att det inte är lätt här när man inte har körkort heller, vi bor inte direkt centralt.

Fiona
0

Har vart dålig på att skriva upp dom senaste månaderna men har en från juni:

• Kläder 976.50 (hade inte shoppat sen dec. så de va ganska nödvändigt)
  • Bensin 39 (moppe)
  • Mat & godis 549 (på tok för mycket godis!!!)
  • Presenter 314
  • Marsvin 1223
  • Övrigt 858

Jag bor hemm men har utgifter för hästar, marsvin, betalar alla kläder, tidningar, godis mm själv. Det här var dock en väldigt extrem månad, brukar ligga på betydligt mindre!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[Sephrenia]
0

#5 sssch vill inte höra om kläder, har inte köpt kläder sen 2008 (min student klänning) Flört

rebelme
0

#6 haha låter som mej.. fast vi brukar försöka komma iväg te ullared en gång om året å de ä nog enda gången vi köper kläder Tungan ute

[Sephrenia]
0

#7 har aldrig ens vart där för soppa kostnaden är minst 500 om inte mer tur och retur ^^

rebelme
0

#8 joo tyvärr kan de ju va så me :) men vi brukar ta de som en liten mini semester :P efter som ja alltid jobbar på sommarn så får vi ju ingen riktig semester :P

elyse
0

Jag har inte så stor koll på exakta utgifter, men på ett ungefär ser det ut såhär: Jag och sambon har ca 28,000 kvar efter skatt. Utgifterna är:

Hyra: 5500 kr

El: Ca 1000 kr

Bredband, telefon: 300 kr

Kattmat: Ca 500 kr

TV-licens: 200 kr

IKEA-lån: 2000 kr

Mat: 2000 kr

Fackavgifter: ca 600 kr.

Det är vad jag kommer på nu och kom upp i 12,100. Sedan har vi våra privata räkningar som mobiltelefonerna. Vi kan spara ganska mycket och gör det också. Men jag köper det mesta av det jag vill ha i klädväg också. Vi har båda heltidsjobb, inga barn och ingen bil. Och egentligen inga lån att tala om heller.

Fiona
0

#10 Blir nyfiken på vad ni jobbar med?=)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

elyse
0

#11 Jag är förskollärare och han laserterapeut (skönhetssalong) och knappast överbetalda. Jag får ut ca 16000 efter skatt (ingångslön) och han 12000. Men vi lever ganska billigt och tycker att vi har det bra.

[Sephrenia]
0

Blä vill vara mångbiljonär och jobba som volantär för att ha något att pilla med.

elyse
0

#13 Eller hur? Jag älskar att drömma mig bort och tänka vart jag skulle resa, var jag skulle köpa lägenheter, vilken bil jag skulle ha etc om jag hade obegränsat med pengar…

[Sephrenia]
0

#14 jag hade byggt mitt hus, min dröm trädgård, skaffat de barnen jag vill ha och sedan bara levt dagarna som dom är, minnas alla och inte bara låta dom passera som de gör när man jobbar.

MichaelE
0

SkrattandeEtt Utopia med andra ord, går aldrig att uppfylla men man kan ju drömma

Fiona
0

#12 Jag läste lite fel och trodde ni fick ut 28 var ;)

Jenny

[Sephrenia]
0

#16 drömmar är det näst värdefullaste vi vanliga inkomsttagare har  :) familjen ligger på första plats :)

elyse
0

#17 I wish… :) Nädå, vi har egentligen ganska låga inkomster om man jämför med andra heltidsjobb. Speciellt med min högskoleutbildning också, men jag visste å andra sidan att den kommer att leda till jobb, men inga välbetalda jobb.

[Sephrenia]
0

12000 är ju vad jag får för mitt vikariat.. så det är lågt för er.

[sakring]
0

Jag skäms, dels för att jag inte har någon direkt koll på vad vi gör av med per månad och dels för att jag sitter i ett betalt hus utan några lån.

Själv är jag förtidspensionär med lägsta inkomst men min make har en bra inkomst så vi klarar oss mer än väl. Dessutom är vi lite till åren komna så vi har hunnit att lägga undan en del besparingar.

Det innebär emellertid INTE att jag betalar mer än vad jag behöver för olika saker och tjänster som jag köper. Jag har koll både på TV, bredband och el.

Jag sparar f.n. i aktieindexobligationer då marknaden för aktier inte är så lysnade och så har jag ett räntesparande som jag lyckades låsa till 5% innan bottnen gick ur marknaden. De får jag ut nu i oktober. Någon som har någon bra idé om vad jag ska göra med dem. Vi behöver inte pengarna just nu.

Tiana
0

Men det är väl så det ska vara :) Har man det bra ska man inte slösa energi på att oroa sig för sina slantar!

[Sephrenia]
0

#21 jag tycker du ska unna er en fantastisk upplevelse tillsammans och sedan göra små plock som underlättar vardagen och sedan hålla i resten av pengarna till när ett tillfälle dyker upp till att ni kan behöva dom för något större inköp.

[Norrbysa]
1

Kan dela med mig lite grann av min ekonomi, men jag har avrundat alltihopa ganska rejält. Se det mer som en uppskattning av min budget. :-)

Inkomster:

Lön efter skatt

20 200

Fasta utgifter:

Bostad 

5 500

Internet

200

Mobiltelefoni

600

Hemförsäkring 

100

El 

500

Djurförsäkring

100

A-kassa + fack

600

Katterna (mat, sand, vård)

500

Lån (CSN + Annat)

2000

Procent av inkomst:

50%

Flexibla utgifter:

Mat

2 000

Kläder och inredning

1 000

Förbrukningsvaror

1000

Nöjen + skönhet

1000

Tandvård o annan vård

100

Resor (eller spar till resor)

500

Sparande

2000

Samtliga utgifter 

17 700

(Men ändå ingeting kvar på kontot. :-P)

Just nu försöker jag hålla den här budgeten men jag har precis flyttat och behöver en massa möbler… Det är helt tomt här hemma. Jag har ingen soffa, inget bord, ingen sängram…

Jag ska dock ändå försöka hålla i pengarna bättre… Äter ute eller färdiglagat en hel del och shoppar mycket onödigt… Sparkontot tömmer jag oxå.. Fy Fy! :-( 

Ska skärpa till mig efter nyår då jag köpt klart allt "akut" jag behöver! :-)

[Sephrenia]
0

#24 Vi har bott i våran lägenhet sen i Maj och vi har fortfarande inga nya möbler mot det vi hade innan (gratis ihopplock man blir deprimerad av) så förstår hur du känner dig :S

elyse
0

Det enda lån vi har (förutom mitt CSN som jag ska börja betala av på i januari) är från IKEA. Nu känns vårt hem ganska komplett. Det är bra att kunna låna och betala av lite i taget, tycker jag.

[SarahOhrn]
0

Alla har rätt bra ekonomi i jämförelse med oss! Jag skäms nästan att skriva då vi har på tok för många och dumma avbetalningar.. Men t ex bilen, finns inget alternativ att vi gör oss av med den! Men så här ser det ut ungefär… Tar denna månad!

Hyra: 5044 kr en 3:a + carport
El: ca 250 kr
Lån sambon har från gamla bilen m.m. 1854 kr/mån
Billån: 1987 kr/mån
Bensin: ca 800-1000 kr/mån
Försäkring bilen: 1988 kr/kvartal
Min mobilräkning: 489 kr
Sambons mobilräkning: 230 kr
Mobilt bredband: 199 kr (sista månaden)
Min fackavgift: 374 + 192 kr för nån försäkring
Sambons fackavgift: 652 kr
Nöjen: 2228 kr
Avbetalningar: 608 kr + 3000 kr (den sista är "rörlig", valde att bet mer nu)
CSN: 559 kr
Hunden: 1400 kr (extra denna månad pga hundkurs)
Mat: Ca 5000 kr denna månad

Denna månad skulle även sambon lack-konservera bilen eller nåt för 3800 kr..

Man ska väl inte ursäkta något! Vi har gjort dumma val innan, en del vi tyvärr inte kan göra ngt åt. Bilen KAN vi sälja, men det krånglar till allt rejält så det är knappast värt det för oss… Dock försöker vi hålla nere på bensinen! Kan säkert sänkas ytterligare där.

Hyran finns inte mkt att göra åt, vi har inte lust att flytta igen! Och inte det lättaste att få lägenhet heller… Elen är redan rätt låg tycker jag!

Lånet sambon har är sjukt onödigt men inget att göra åt nu, han betalar av sin gamla bil + reparationer för bilen han hade innan det… + någon kreditavbetalning för att få lägre ränta där!

Min mobilräkning blir förhoppningsvis lite lägre nu när jag bytt abonnemang och så! Men det är ju bindingstid, så tyvärr kan jag inte göra mkt där heller. Har inte så höga samtalsavgifter… Ca 80 kr/mån sen är det förhöjd avg. för tfn + fast avg för ab. Men som sagt, bör bli lite billigare nu från denna månad!

Facket och CSN, no comments.

Nöjen blev extra denna månad, köpte en del "förbrukningsvaror" jag inte haft råd med tidigare månader som håller ett tag nu + att vi va på restaurang på våran 3-årsdag. Brukar ligga runt 500 kr där…

Mobila bredbandet är sista månaden efter uppsägningstiden nu.

Hunden kostar vanligtvis ca 600 kr/mån för mat. Nu blev det mer pga att vi betalat för en hundkurs + lite saker som behövts där och nu när vi haft råd.

Min avbetalning på 608 kr är en jäkligt dum grej också men även den tyvärr inget att göra åt! Sen har vi avbetalning på en kredit ca 11000 kr och där ska vi betala minst 600 kr men försöker betala så mkt vi kan. 3000 kr denna månad. Ska troligtvis ta ett lån för dom avbetalningarna så jag kan få lägre ränta och få bort allt så snabbt som möjligt! När allt detta är avbetalt om något år kommer vi få bra mkt bättre ekonomi… Lite tungt just nu bara! :/ För att man gjort dumma val för några år sen… Vi har inte tagit på oss några nya avbetalningar förutom bilen…

Maten är aaaaalldeles för hög, det vet jag! Förbrukningsvaror ingår där + att min sambo äter alltid när han jobbar fast det finns matlådor… :/ Han ska också bli bättre på det! Så det gäller ALLT köpt på livsmedelsbutiker!

Jag behöver inte höra något om hur dumma vi är eller så, det är mkt jag vill göra ngt åt men inte går att göra NU men i framtiden däremot! Är villig att få lite tips dock. Maten är ju det vi verkligen kan ändra på… Vi la lite extra denna månad på saker dock eftersom sambon fick 22 000 i lön och jag 13 000 kr lite drygt. Annars är det sämre… Problemet med sambon är att han har allt mellan 12000-2000/mån nu sen han bytte jobb och jag har 12000 i grundlön efter skatt…

Tiana
0

#27 Rent spontant reagerar jag på en rätt hög försäkring på bilen. Där kan ni kanske hitta alternativ?

Bara ett tips från en som älskar att spara där hon kan Flört

[Sephrenia]
0

#27 Jag tycker inte ni är dumma, min sambo har mycket avbetalningar han med att deala med som är frysta nu när han är sjukskriven som vi kommer få dras med länge, sjukt frustrerande.

[SarahOhrn]
0

#28 Jo, det är samon som sköter det… :/ Hm, är nåt med länsförsäkringar, tror dock inte det finns nåt mkt billigare för den bilen men ska absolut kolla på det. Trodde det var halvårsvis men tror visst det är kvartalsvis…

[SarahOhrn]
0

Kan tillägga att jag vart arbetslös fram till april så börjar få liiite ordning nu…

Tiana
0

#31 Vet hur det är, Är själv på väg ut i arbetslöshet och det är inte lätt. Grattis till att ha hittat ett jobb! Skrattande

rebelme
0

#27 jag tycker att de ä bra att ni har koll på alla avbetalningar och lån. men de bästa ä att du ser ett ljus i tunnen å lösningar Skrattande

tyvärr tar de ju tid å få ordning på de..

[Sephrenia]
0

Jag är på g till arbetslösheten jag med, 1 januari så kommer de två tjejer som jag vikaierar för tillbaka… Obestämd

Namiko
0

Har nyligen suttit och räknat precis vad det kostar varje månad för mig och har ungefärliga siffror i huvudet nu.

* Hyra - 4103:-

* El - 250:-

* Internet - 204:-

* Telefoni - 10-50:- (enbart mobil)

* Mat - 1000-1500:-

* Djur (mat, kattsand, försäkringar till 2 hundar och 3 katter) - 1247:-

* Busskort - 130:-

* Sparande - 0-500:-

Är arbetslös och får in 3550:- utöver hyra, el, hemförsäkring och busskortet varje månad. Ligger på gränsen vissa månader men försöker att få igång ett sparande igen efter några dyra månader.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Norrbysa]
0

Kan någon ta bort mitt inlägg? Det stämmer inte alls längre. :-) Har mer inkomst och andra utgifter.

Bergspuman
0

Jag har det ungefär så här:

Månadsavgift, 3514:-

El, 150:-

Fast tele, 225:-

Mobil, 300:-

Bredband, 325:-

Försäkring, 100:-

Mat + hygienprylar, ca 2500:- 

Busskort (pendlare), 1070:-

Fackavgift + a-kasseavgift, 325:-

CSN-lån, 1200:-

Gymavgift + PT: 1800:-

Sparande: 2500:-

Får ut drygt 21 000 i månaden.

Kan alltså stoppa undan rätt mycket pengar varje månad.

Min lyx är den personliga tränaren. Kläder och nöjen har jag inte tagit upp, det blir så sporadiskt. Kan få orgier ibland och slänga ut en 3000-4000 på en gång på saker och ting. Och ha flera månader i sträck utan att jag köper en pryl. När jag ser extrapris på min hudkräm brukar jag köpa en 10 förpackningar samtidigt. Det sparar jag runt 500 spänn på.

Inga bostadslån, ingen bil och inga barn.

MichaelE
0

#36 Borttaget på begäran

Tiana
0

Jag får rökna om mina kostnader nu med nytt jobb, pendling mm. Återkommer med siffror när jag hunnit med det.

Nytt jobb innan julstressen är definitivt inte att rekommendera! Tiden flyger förbi minst sagt Flört

[Sephrenia]
0

Ja herregud bara några dagar kvar tills jag är utan jobb och inte funnit nytt, får väll göra en omräkning jag med snart.

Ska bara få ned mobil räkningen för den sköt i höjden nu senaste månaderna.

FRAXA
0

Jag är "rätt" ekonomisk av mig, men huvudsakligen har jag bara en enda utgift, och det är kostnader rörande bilen. Mat, kläder osv. står föräldrarna för.

Fast inkomst (per månad):
Aktivietsersättning, 5.700kr
Studiebidrag: 1.050kr

Rörlig inkomst;
Beställningsjobb : 1.000-3.000kr
Extrajobb 1; 5.000-7.000kr
Extrajobb 2; 1.500-2.500kr

Utgifter:
Bilen (all inklud.) = 3500-4000 per månad.

Det är lite därför jag är här nu och snart ska försöka lista ut var jag ska placera pengar, det känns inte så bra med ett sparkonto utan ränta.

[sakring]
0

Då jag börjat föra kassabok så hoppas jag kunna komma med en rapport i början av februari.

Få se vart pengarna försvinner någonstans.

[Sephrenia]
0

Bra ide sakring, ska nog uppföra jag en med!

[sakring]
0

Mat 3.512 kr

Hygien 76.00 kr

Kattmat 1.128 kr

Kattsand 269 kr

Kläder 0

Försäkringar 0

Vägskatt 403 kr

Drivmedel 1.632 kr

Övrigt 803 kr

Hobbies 15.850 kr

Jag förstår att en del saker ser lite konstiga ut, t.ex att jag inte har någon telefonräkning, men det är inte förrän denna månad som den ska betalas så det kommer då, precis som bredband och bredbandsTV. En summa till som är hög är hobbies och i det ligger två stycken D90-hus med minneskort som vi köpte i födelsedagspresent åt varandra.

Maten ligger också högt beroende på att vi köper när det är extrapirs och lägger i frysen.

[Moa-]
0

Detta fann jag som är en intressant tråd som flera gärna får fylla på med egna erfarenheter till! Alternativt de som tidigare skrivit fylla på med förändrade förutsättningar…

aadde81
0

Hyra 6000 kr (Fast)

Telefon/bredband/Försäkring 1 000 kr (Fast)

Mat 5000 kr (Varierar)

CSN 500 kr (Fast)

Bil och båt 4000 kr (Varierar)

Sparande 3500 kr (Varierar)

Övrigt 5 000 kr (Varierar)

Matkostnaden är sjuk men unnar mig att äta precis vad jag vill, ingår även en del utemat där.

[Moa-]
0

aadde81; har man råd att spara ordentligt varje månad och har det utrymmet i sin ekonomi ser jag inget fel i att unna sig det man vill! =)

Peppe
0

Mat; 1000-1500

Bensin; 2000

Bilförsäkring, skatt osv; ?

Mobil; 350 kr

Hundar; 600 kr

Häst; 500 kr

Övrigt; 0-500 kr

Sparar det som blir över, men får ofta ta ur sparkassan vilket resulterat i att den nu efter jul är nära noll igen Rynkar på näsan

Min inkomst varierar mellan 4000-6000 vanligtvis. Jobbar som timvikarie och vet aldrig hur mycket jag får jobba på en månad. Jobbar 100% på sommaren så lever lite på de pengarna när det inte går ihop sig över vintern. Ska börja studera till hösten.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[ErikSvensson]
0

9000:- i hyra med gas, el, internet etc (allt sant betalar min 'landlord' sa har bara en rakning att halla reda pa)

3000:- i snitt pa mat.

8000:- till ovrigt och sparande. Fruktansvart dyrt att bo i Amsterdam. Lyckades spara 12 000 i manaden i ett ar nar jag bodde i Uppsala, 21000 in varje manad efter skatt och 3000 i hyra. Inte lika latt att spara 140 000 pa ett ar har. Skrattande

[Moa-]
1

ErikSvensson; hur stort bor du då? Lät som ett ovanligt, men ganska spännande upplägg… Hur mycket kan du påverka exempelvis internethastighet?

Läser dock vidare och ser att du bor utomlands vilket kanske förklarar lite… =) Bor du där permanent har du tänkt eller under en viss tid?

[ErikSvensson]
0

cirkus 70 kvadrat, 3 rum o kok. Nar jag gick pa lagenhetsvisningar var priserna ofta 1250 euro i snitt vilket ar over 10 000 svenska, och da kunde boytan vara allt fram 40 till 70 kvadrat samt centralt och icke centralt.

Vill jag andra internet och dyl. kan jag alltid prata med de jag hyr av (det ar mycket bostadsratter har och andrahandsuthyrning, finns knappt vanliga hyresratter som i sverige..) Glad

Hur lange jag bor har far vi se, har kontrakt per ar pa bade lagenhet och jobb sa blir det inte fornyat far man flytta vidare. Jag  ser garna nagra fler lander innan man aker tillbaka till sverige igen. Flört

Mona22
0

Hyra 5800 ,lån på veteranbilen 2500 , elen 700, mat 2000 , pendling 3000, bredband 450, mobil 450, facket 750 ,tvavgift ca 200,  övrig hobby ca 2000. katt och bilförsäkringar tillkommer. Resten sparas.

Våran inkomst totalt ligger på ca 20000 efter skatt.

Tiana
0

Har ingen koll numera. Bor "inneboende" hos min sambo och betalar mat, internet, bil, egna försäkringar, två katters behov och lite andra räkningar som sambon sticker till mig då och då.

Inkomsten är inte heller lätt att hålla ordning på. Arbetslös till största delen, lever på a-kassa och två sidoinkomster. Stämplar ut till sommaren. Jobbar just nu 75 % under februari och mars.

Inte lätt men det reder sig. Blir absolut ingen lyx, och varje köp planeras noga. Numera riktigt glad över att ha lite slantar sparade ifall något händer…

Halvdansken
0

Vi har ju bra inkomster båda, så vi sätter in 14.000 var på ett gemensamt konto som går till lån och amortering på huset (11.000/mån), el, mat, gas, bensin, katterna och diverse andra kostnader för boende. Sen är resten av pengarna våra egna, på varsitt konto. Dvs om jag köper kläder till mig, så går det från mitt konto och tvärtom.  

Vi pensionssparar en del, men det går via arbetsgivaren  så den dras innan skatt på lönen (brutto-ordning, vanlig i Danmark).

Bredband och telefoner betals av arbetsgivaren. Också vanligt i Danmark.

Men jag har dålig koll på exakt vad pengarna går till.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Siggebus
0

Jaha då kommer min lilla "ekonomi"

Har separerat och bor nu själv. Jobbar bara 70% (söker dock mer).
Inkomst efter skatt: 11844 kr

Hyra: 3895 kr

Mat: 1500 kr

Telia: (bredband/tv/telefon) 587 kr

Csn: 805 kr

Bilförsäkring: 219 kr

Hästförsäkring: 115 kr

Hundförsäkring: 183 kr

Stall: 920 kr (stallhyra + boxströ)

Kontantkort: 50 kr

Facket: ca 550 kr

Hovslagaren: 225 kr

Tv-licens: 173 kr

El: 360 kr

Bilskatt: 200 kr

Hundmat: ca 150 kr (liten hund)

Kvar till bensin och annat konsumtion: ca 1882 kr.

Jag kan inte unna mig särskilt mycket och jag får varje månad hoppas på att inget oförutsett händer vilket är väldigt stressande.

Att jag har häst beror på att vi skaffade den till vår dotter för snart 10 år sedan. Sedan dess har jag separerat och står nu där rätt så ensam med ansvar och kostnad. Dottern har flyttat hemifrån men hjälper till med kostnaden för hästens mat.

Vill egentligen göra av med hästen för det är bara att inse att jag inte har råd. Kommer dock inte till "skott" eftersom jag inte vet vad jag ska göra med honom.

[Moa-]
0

Siggebus; ett förslag är att lämna bort hästen på foder under en period, dels för att se hur det känns och om ni skulle klara en försäljning, samtidig blir du av med några av dina fasta kostnader. Kan det vara en möjlig väg att gå?

Siggebus
0

# 56
Njaa, har dåliga erfarenheter av hur det kan gå med att lämna bort på foder. En väninna gjorde så men rätt som det var bröt fodervärlden kontraktet pga "oförutsedda problem". Nu hade min vän eget stall men i mitt fall skulle en sådan händelse vara katastrof eftersom jag inte har eget stall. Då skulle jag riskera att stå där med hästen igen men ingen stallplats. Vågar inte - händer så mycket med s k "seriösa" hästfolk som sedan missköter sig.

Det är inte roligt att sälja men jag skulle absolut klara det (med många tårar). Däremot får jag nästan ångest över tanken att hästen kanske kommer till fel människor.

Det är ingen eftertraktad häst jag har (fd travare/Kallblodstravare) som fyller 19 år nu snart. Försäljningspriset är lågt på en sådan häst och jag är rädd för att det är folk som kanske impulsköper en billig häst och sedan miss-sköter honom.

Svårt är det….

[Moa-]
0

Siggebus; tecknar du ett avtal har du samma skydd som en försäljning för "plötsliga återlämningar", är du orolig för hur han skall skötas så anser jag att fortfarande att foder för senare köp är att föredra.

Det viktigaste oavsett försäljning/foder anser jag är syftet med hästen, är det skogsridning eller någon som vill satsa på hoppning. I övrigt tror jag att hästen anpassar sig mycket efter ägande, och att man som säljare får släppa kontrollen vid försäljning. Alla hästmänniskor har olika synsätt på utetider, foder, täcken och så vidare…

Siggebus
0

Jag är inte rädd för att släppa kontrollen när det gäller utetider, täcken foder etc även om jag skulle föredra att han får fortsätta att någorlunda få var häst med mycket utetid, stora hagar etc.
Gör jag av med honom är ju det något jag får acceptera.

Däremot är det osäkert trots att man har avtal. Min vän fick ersättning/skadestånd till slut men först efter lång tids jagande efter fodervärden, anmälan etc etc. Nu hade ju min vän eget stall men i mitt fall skulle det bli katastrof.

Jag har haft två medryttare på hästen som skulle dela kostnaderna och skötseln av hästen men det funkade inte. Den ene blev helt plötsligt bara borta och den andre uteblev mer och mer.

Får se hur jag gör - jag känner ett stort ansvar för att inget ont händer honom och tyvärr känner jag inte att man kan lita på folk - har sett alltför mycket skit i det avseendet.

Får se vad som händer - håller på för fullt att söka extrajobb så kanske det ordnar sig ändå. Jag är ekonomisk av mig och slösar inte pengar i onödan så bara en liten inkomstökning skulle förbättra betydligt.

Tack för tipset i alla fall  :)

ps: du behöver inte en häst? ;)

[Moa-]
0

Ja, hur man ser det beror troligen på egna erfarenheter och hur det fungerat tidigare, för mig har det aldrig varit några problem därför ser jag det inte som några stora problem. Hur gamla har dina medryttare varit och har ni haft några konkreta avtal? Låter tråkigt att båda dina slutat utan förvarning.

Jag gjorde ett snabbt övervägande om det var hästdags för mig igen, men tyvärr får det dröja något år innan det förhoppningsvis passar med livet igen.

Hoppas att det ordnar sig bra i alla fall! =)

whiteangel2
0

Marre

jossan84
0

Hyra 3500 (inkl. el, vatten, värme och bedband).

Transport ca 1000 kr (inkl. bensin, skatt, försäkring)

Mat ca 1000-2000 kr

Nöje ca 500 kr

Totalt ca 6-7000 kr (ibland extrautgifter som person- el hemförsäkring)

Inkomst: 0 kr (studerande, och har förbrukat alla CSN-veckor, men har sparat :))

[Moa-]
0

jossan84; hur och (om du vill) vart bor du med en så pass låg hyra?

jossan84
0

#63 Jag bor i en studentlägenhet på 25 kvm i Uppsala. Har bott hät i 5 år :)

jossan84
0

Juste, frisktandvård har jag för 55 kr/månad också :)

[Moa-]
0

jossan84; men eget kök och bad? Lät sjukt billigt!

Jag betalar dryga tusenlappen mer, plus extern kostnad för bredband…

jossan84
0

#66 Japp, fast det ligger en halvmil utanför Uppsala och det är ganska dyrt för studentboende tycker jag.

[Moa-]
0

Okej, ja, ligger det utanför samhället så är det en annan sak… Jag höjde tyvärr min hyra rejält när jag valde att bo centralt.

MolnBlomman
0

Vad tycker ni om min ekonomi? Jag skulle gärna vilja sänka alla kostnader såklart. :-P

Fasta utgifter:  

• Bostad 5 900 

• Internet 300 

• Mobiltelefoni 600 

• Hemförsäkring 100 

• El 400 

• Djurförsäkring 100 

• A-kassa + fack 400 

• Sparande till katterna 1 000 

• Lån (CSN + Banklån) 2 800 

• Pensionssparande 500 

• Tv-avgiften 173 

• Fondsparande 500 

• Sparande 5 000 

• Spotify 99 

• Netflix 79 

• Hyresrättsföreningen 80 

• Bankavgift 29 

Delsumma: 18 060 (Procent av inkomst:  79%)

Flexibla utgifter:  

• Mat 2 000 

• Kläder och inredning 500 

• Förbrukningsvaror 500 

• Hobby 1 000 

• Vård 100 

• Transport 500 

Samtliga utgifter 22 660

Inkomst efter skatt:  22 800

[Moa-]
1

MolnBlomman; jag tycker spontant att det ser mycket bra ut, vilken del är det du är missnöjd med?

Den procentuellt största delen av dina utgifter härrör till bostaden, vilket är det normala, frågan är om du vill minska denna eller är nöjd? 

Annars är katternas sparande förhållandevis högt, nyttjas sparandet i samma grad som det ökar? 

Överlag ser det dock väldigt bra ut och det syns tydligt att du prioriterar sparande och en ansvarsfull ekonomi.

Tiana
0

Jag håller med om att det ser rätt "normalt" ut. Det är ju bra med sparpotter med, och jag gillar att katterna har sin egen - veterinär är dyyyrt om det vill sig illa. 

Vill du/ni hålla igen på något är ju en fundering att gå igenom mobil/el/försäkringar ifall det finns alternativa att välja. 

Hade listan varit min så hade jag, eftersom jag köpstoppar, dragit in netflix, spotify, kläder och hobby. Men det är jag som valt att vara extrem igen 😃

tlover
0

Jag och min man har väldigt varierande inkomst då min man springvickar men det ligger mellan 6400 (bara min) och 19400 (då han sommarjobbar)

skatten på huset/gården är inte medräknat eftersom jag vet ännu inte vad den kommer att ligga på men vi kommer ha råd i alla fall, annars är allt snittat

Huset/gården

Försäkringar hus/gård 200:-/mån

Försäkring traktor 41,58:-/mån

Slamtömmning 83,33:-/mån

sophämtning 106,67:-/mån

Sotning 45,25:-/mån

El ca 2000:-/mån (extra dyrt nu då vi räknade fel på veden annars 1000:-)

Internet 348:- /mån

totalt 2824,83:-/mån

Bilen/fordon

försäkring 279:-/mån

Bensin/disel 3000:-/mån (blir sällan så mkt så här kan man ta ifrån)

Totalt 3279:-/mån

Mat

mat ca 2000:-/mån (sällan så högt men ligger mallan 1500 och 2000)

Totalt 2000:-/mån

Övrigt

Telefon 200:-/mån

Gruppförsäkring 150:-/mån

Kommunal 350 :-/mån

tidningar/föreningar 97,42:-

Kläder 100:-/mån

övrigt 500:-/mån

Djuren 500:-/mån

totalt 1897,42:-

Totalt 10 001,25:-

Edit: sparande är vad ni som finns kvar på kontot i slutet av månaden + 150:- som dras automatiskt

edit2: sparandet används till div oförutsedda utgifter därför är det inte med i budgeten

l'm back

VildaVittra
0

Hyra - 1000:- för ett hus

Försäkring - står hyresvärden för

Bredband - 199:-

Telefoni - 0:-

El - ca 400:- per månad

Mat -  1200:- inklusive djurens mat

Det totalt onödiga snuset- 500:-

Inkomst 0:- lever på tillgångarna för tillfället

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
0

500 spänn på snus. Det är onödigt vill jag lova, det blir 6.000 kr per år. Var glad att du inte är med i Lyxfällan😂

VildaVittra
0

#74 "Stor risk" för att jag hamnar där med 3200 kr i fasta utgifter. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Moa-]
0

Vildavittra; hur kan du ha fått den boendekostnaden?

Låter extremt, både att få tillgång till en yta, vatten, hemförsäkring och värme för 1000 kr? (Du har undersökt att du inkluderas i hemförsäkringen, hyr du i andra hand skall du som huvudregel ha en egen försäkring.)

VildaVittra
0

#76 Tummar man på bekvämligheten så går kostnaden ner. Jag har tex inte indraget vatten utan hämtar ut pumpen på gården. Jag har inte toalett utan komposterar istället.

Huset tillhör en större fastighet, bohaget ingår inte i försäkringen, men med tanke på att det mesta tillhör hyresvärden är det inget problem. Jag köper nämligen bara begagnat till extremlågt pris.

Jag har varit med om en brand där allt blev totalförstört och det enda jag sörjde var mina fotografier, inte något annat och de går ju inte att ersätta.

Värmen är inräknad i min elkostnad, ved plockar jag från marken när jag är ute med hundarna.

Det är en livsstil, jag vet att jag är knäpp, men för mig är min lediga tid viktigare än min bekvämlighet.

[Mustangcab]
0

Tänkte också på detta med försäkringen. Men det är ändå 6.000 kr som går att lägga på något bättre😃

tlover
0

vildavittra, du verkar nästan ha samma mål som oss, fast vi tänker inte vara helt självförsörjande på mat tex men jag vill max köpa mat för 500:- resten odla själv etc

l'm back

VildaVittra
0

#79 Låter som det. Vissa saker måste man ju köpa som salt och en del kryddor som inte går att odla här osv. Tyvärr regnade odlingarna bort förra sommaren, därav min höga matkostnad.

[Moa-]
0

Vildavittra; ja, jag personligen föredrar ju en rimlig bekvämlighet. Men hur är det ens möjligt med den varianten i Sverige år 2013? Fryser inte vattnet? 

Hemförsäkringen fyller även andra viktiga funktioner så som reseförsäkring, ansvarsförsäkring och rättshjälpsförsäkring, så det är inte endast en sakförsäkring. Alla får göra sin egen värdering kring detta, men är olyckan framme så kan exempelvis en ansvarsförsäkring vara mycket värd.

[Mustangcab]
0

# 81 Helt riktig, man behöver inte ha så stort belopp på själva försäkringen dvs lösöret.

VildaVittra
0

#81 När det är minus 25 eller kallare fryser handtaget på pumpen fast, då tar man med kokande vatten och häller i "hålet" på pumpen så lossnar den.

Reser gör jag bara i tjänsten och då är jag skyddad av andra försäkringar, rättshjälpsförsäkringen är skräp (mamma skulle använda den en gång), ansvarsförsäkring är väl det enda jag i så fall skulle behöva pga hundarna, men de är ju bara här i obygden, så risken är minimal.

[Moa-]
0

Musatangcab; givetvis inte och det är inge något krav att ha någon hemförsäkring alls heller. Många gånger tänker människor på hemförsäkringen med just som en sakförsäkring för lösöret, vilket för mig personligen är den mindre biten av hemförsäkringen.

[Mustangcab]
0

Moa- Det är helt riktigt. Jag har arbetat på ett försäkringsbolag🙂

[Moa-]
0

Mustangcab; har du några roliga tips på hur man skall förhålla sig till försäkringshandläggare? =P Skapa gärna en tråd med lite "insidertips" om du har något intressant att bidra med. =)

Jag har varit försäkringsförmedlare, men för ett externt företag, dock några år sedan nu.

[Mustangcab]
0

Moa- Jag få fundera på det. Jag var ombud på fritiden också.

[Moa-]
0

Tips är alltid välkomna! =) 

På alla nivåer, alla är vi på olika nivåer i kunskap om olika ämnen.

tlover
0

#80 vi (och typ resten av odlarna i Sverige) hade också skitår när det gäller odling. annars skulle vi haft betydligt lägre matkostnad också.

potatisen tex som vi förrförra sommaren fick till långt in i sommras fick i i sommras 3 havregrynspåsar full. vi fik lite rädisor och annat sommargrönt däremot och några månaders grönkål.

och så hade vi visst ovanligt mkt honung jämfört med andra 2,5 kilo (vanliga år är det minst 20 kilo/kupa men i sommras fick många inget alls)

l'm back

VildaVittra
0

#89 Det enda jag kunde skörda var gräslök och några fjuttiga vinbär, resten stod under tio centimeter med vatten.😮 Lerjord är fantastisk att hålla kvar fukten vid torka, men vid blöta rinner ju inte vattnet av.

Vi får hålla tummarna för en bättre sommar i år. Dock garderar jag mig lite genom att anlägga även en halmbalsodling högre upp som jag i värsta fall får hålla på och vattna istället.

Stephanie
0

Jag har inte så många fasta utgifter per månad, men det här är de som är:

Hyra 4580:- för min etta

Hemförsäkring 55:-

Internet 119:-

Telefon 399:-

Gymkort 316:-

Mat ca 1000:- (godis kan dock öka den kostnaden enormt…)

Djuren ca 150:-

Det är det jag kommer på nu på rak arm…. Får studielån samt bostadsbidrag, så det landar på ca 10'000:- per månad.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Jina
0

Jag har slösat en hel del senaste året.

Bostad (hyra, månadsavgift, el, försäkring): 5750

Internet och telefon: 450 

A-kassa/fack/CSN: 1300

Djurförsäkringar: 300

Övrigt (mat, kläder etc): 3000-5000 

Inkomst: 17000

Utgifter: 11000-13000

Snart kommer boendeposten halveras, vilket blir trevligt. Bredband blir lite dyrare och i värsta fall blir inkomsterna lägre (risk för arbetslöshet).

Har en tendens att slösa pengar på böcker och några gånger om året lite dyrare duschgrejer.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.